Nekromanti Hur blir vi öppnare och mer välkomnande?

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
"Sluta bråka" löser bara problemet för dom som är på toppen?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
2097;n243513 said:
"Sluta bråka" löser bara problemet för dom som är på toppen?
Fast de ställer ju till det för Andra ;)

Om alla accepterar varandra och att alla är olika så Finns väl inte så många problem kvar.

För att nå ut till Andra är det lokala ställen och konvent som gäller.

Think twice, be nice är det nya rollspelsmottot!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Lukas;n243498 said:
Dels för att det inte finns någon småprat på alla sidor längre, den var lättsam och lätt att skriva i, kändes inbjudande och bjöd in folk till communityn.
Lustigt med olika.

Jag gjorde ett par försökt i småpraten tror det var hösten -14 och fick noll respons, så jag la ned det.

På forumet har jag överlag känt mig välkommen och jag har aldrig känt att jag har haft något att klaga på när det gäller responsen (och att det är elitistiskt håller jag inte alls med om).


När det gäller den större frågan, så antar jag att det är möjligt att ta bort lajk-funktionen och statusmätaren? Det finns forskning som visar att lajk-funktioner gör människor olyckliga ("va! fick jag bara två lajks, hen fick ju fyra") och det kanske skulle sänka ribban för att skriva något?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jo men runt 01 så var det jämt snack där. Men, jag var helt obsessed. jag fick *inget* gjort. Jag kanaliserar hellre den frenesin till inlägg än till chat.

Men, vad hände med dom små kommentarstrådarna som finns under vissa inlägg på nya wrnu? Togs det bort?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
2097;n243553 said:
Jo men runt 01 så var det jämt snack där. Men, jag var helt obsessed. jag fick *inget* gjort. Jag kanaliserar hellre den frenesin till inlägg än till chat.

Men, vad hände med dom små kommentarstrådarna som finns under vissa inlägg på nya wrnu? Togs det bort?
Vi hade bestämt att vi skulle bort från den nuvarande plattformen vB5 (som är undermålig) och gå till vB4 och konstaterade att vB4 inte hade kommentar-funktionen.
Oavsett vad vi gör vid ett framtida plattformsbyte kommer kommentarerna skapa massor med manuell handpåläggning, så vi stängde av för att minska arbetsbördan.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tänker på den här frustrationen över att inte få respons. Tänk om man kunde flagga för nya användare som vill komma in i gemenskapen på något sätt, för att nudga etablerade forumiter till att välkomna.

Om en trådstart föregicks av skylten

"Hej! Den här användaren har tagit steget att registrera sig här på vår sida för att dela med sig av sina unika tankar och erfarenheter, vilket berikar hela vårt community. Låt oss visa att dessa tankar är intressanta och göra hen välkommen!"

Eller whatever. Min poäng är att jag upplever det som att det finns en stark vilja att välkomna (denna tråd är ett exempel) och att det skulle nog bara behövas en liten nudge för att många etablerade forumiter skulle göra en ansträngning för att få en ny att känna sig viktig, uppskattad, välkommen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Mmm men har ju vb5 varit ute i tre år, är det fortf ett barn?

Sodivs, jag tänker mig att dom som inte får respons kan svara på varandras med bra feedback + skriva "Kom över och ge mig feedback i den här tråden [länk]"

Jag ska börja göra det själv! Har en hel del underbesvarade trådar
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
2097;n243607 said:
Mmm men har ju vb5 varit ute i tre år, är det fortf ett barn?
Förlåt om det låter brutalt, men med din terminologi är vB5 inte ett barn, utan ett missfall.
VB5 har aldrig fungerat, det har inte blivit ett dyft bättre med åren (buggar som fanns för 3 år sedan är fortfarande inte fixade) och det är bara att erkänna att det var ett misstag av oss att hoppa på vB5 överhuvudtaget.

I princip alla i hela världen som kan försöker lämna vB5. Tyvärr finns det inga konverteringsverktyg så ingen kan lämna om man inte vill överge gamla inlägg eller skriva eget konverteringsverktyg.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Sodivra;n243592 said:
Jag tänker på den här frustrationen över att inte få respons. Tänk om man kunde flagga för nya användare som vill komma in i gemenskapen på något sätt, för att nudga etablerade forumiter till att välkomna.

Om en trådstart föregicks av skylten

"Hej! Den här användaren har tagit steget att registrera sig här på vår sida för att dela med sig av sina unika tankar och erfarenheter, vilket berikar hela vårt community. Låt oss visa att dessa tankar är intressanta och göra hen välkommen!"

Eller whatever. Min poäng är att jag upplever det som att det finns en stark vilja att välkomna (denna tråd är ett exempel) och att det skulle nog bara behövas en liten nudge för att många etablerade forumiter skulle göra en ansträngning för att få en ny att känna sig viktig, uppskattad, välkommen.
Det där känns som ett effektivt sätt att skrämma bort en del nya användare som inte alls vill bli tydligt markerade som nya - eller på annat sätt tydligt skilja sig från mängden.


Vad gäller respons: Själv läser jag de trådar som verkar intressanta och svarar på de inlägg där jag tycker mig ha något att tillföra.
Om sedan skribenten är ny eller gammal, det skiter jag fullständigt i för det är ointressant.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
erikt;n243649 said:
Det där känns som ett effektivt sätt att skrämma bort en del nya användare som inte alls vill bli tydligt markerade som nya - eller på annat sätt tydligt skilja sig från mängden.
Jag tror inte det är ett stort problem personligen, om skylten bara skulle vara synlig för andra skribenter. Men jag tänkte å andra sidan inte att det var ett problem att andra inte skrev i ens tråd förrän jag läste den här tråden.

2097;n243607 said:
Sodivs, jag tänker mig att dom som inte får respons kan svara på varandras med bra feedback + skriva "Kom över och ge mig feedback i den här tråden [länk]"
Jag tror du har rätt i att det bättre att fråga sig "hur kan vi förändra beteende" istället för "hur kan vi skapa en teknisk lösning som förändrar beteende"

Ifall alla skribenter som har höga inläggstal eller som får mycket respons på sina inlägg skulle göra en intention att svara välkomnande i nya medlemmars trådar, med nyfikenhet för frågeställning även om det inte är ens egen spelstil, så skulle det nog börja skapa kraftfulla inkluderande normer på detta forumet. Men det skulle ju kräva en del ansträngning från många av oss, förstås!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
erikt;n243649 said:
Det där känns som ett effektivt sätt att skrämma bort en del nya användare som inte alls vill bli tydligt markerade som nya - eller på annat sätt tydligt skilja sig från mängden.


Vad gäller respons: Själv läser jag de trådar som verkar intressanta och svarar på de inlägg där jag tycker mig ha något att tillföra.
Om sedan skribenten är ny eller gammal, det skiter jag fullständigt i för det är ointressant.
Jag håller med jättemycket så inte bara tryckte jag på 'tumme upp' här utan känner även behovet att skriva en svarspost. Jag gör nämligen på exakt EXAKT samma sätt. De trådar som verkar intressanta börjar jag läsa, visar de sig vara fortsatt intressanta så läser jag vidare och om jag känner att jag kan bidra åt något håll postar jag. Vem som postar bryr jag mig mindre om. Har ingen koppling till någon här på forumet (inga forum-öl, hänger inte på olika 'con' och dylikt) så min interaktion sker här och endast här och då är internet-nick för mig bara just det, ett internet-nick som vad eller vem som helst kan ligga bakom. Detta orkar jag dock inte bry mig så mycket om, spela roll liksom...

Lite känner jag att detta överanalyseras till förmån att bara bete sig som folk. OCH så skall man vara medveten att det alltid är en inkörsperiod om du börjar hänga på ett forum. De flesta som hängt på nätet och forum ett tag borde veta om detta. Dra till rpg.net eller något forum med mycket större (användar)bas och frekvens i postande och se hur snabbt din tråd försvinner bort från första sidan och folks medvetande. Vi är kungliga på att svara i jämförelse. Och ärligen är det sällan någon får ett drygt eller otrevligt mottagande, ny som gammal.

Oftast när vi är bråkar så är det gamla surdegar som folk inte kan ge faan i att rota runt bland och trycker på (redan kända) knappar hos andra (oftast seniora) postare och vips blir stämningen sur. Och eftersom det är en så liten community påverkar det alla här (för till skillnad från ex. rpg.net så ligger de här trådarna på topplistan länge och leder inte alltför sällan till meta-diskussion i stil med "varför gick det som det gick i [den där tråden]" som ofta leder till att situationen inte kyls ner utan hålls ljummen och go för nya påhopp) då "alla känner alla" i ganska stor utsträckning och en inflammerad tråd försvinner inte i mängden (finns inte riktigt en mängd att försvinna i).

Hmmm, blev lite längre än att bara vara ett hyllnings-inlägg till erikt som jag först tänkt :)

Cog.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Sodivra;n244134 said:
Jag tror inte det är ett stort problem personligen, om skylten bara skulle vara synlig för andra skribenter. Men jag tänkte å andra sidan inte att det var ett problem att andra inte skrev i ens tråd förrän jag läste den här tråden.



Jag tror du har rätt i att det bättre att fråga sig "hur kan vi förändra beteende" istället för "hur kan vi skapa en teknisk lösning som förändrar beteende"

Ifall alla skribenter som har höga inläggstal eller som får mycket respons på sina inlägg skulle göra en intention att svara välkomnande i nya medlemmars trådar, med nyfikenhet för frågeställning även om det inte är ens egen spelstil, så skulle det nog börja skapa kraftfulla inkluderande normer på detta forumet. Men det skulle ju kräva en del ansträngning från många av oss, förstås!
Jag provade detta men det fungerade inte
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag tycker generellt sett att forumet känns öppet och välkomnande. Ibland kan det kännas som att det är svårt att som mindre påläst hänga med i vissa diskussioner. Men om jag själv startar en tråd brukar den hamna på den nivån som initieras. Det är dock inte alltid den typen av diskussion intresserar de mer upplysta (vilket jag har all förståelse för) vilket kan göra att man frågar sig "varför svarar inte den här personen som är så aktiv på just mina trådar?" . Men så kommer det ju alltid behöva vara. Så på det sociala planet tycker jag inte att det finns några direkta problem.

Det jag ser som bristen med forumet är att det är svårt att följa sina trådar man kommenterat i. Det kanske är jag som inte gjort rätt inställningar men för min egen del känns det som att det är lätt att missa vissa svar. Det kan ju i sin tur leda till att man inte känner att någon bryr sig när en diskussion stannar upp till synes utan anledning.

Eller finns det kanske en enkel fix till detta problem?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Sodivra;n244134 said:
Ifall alla skribenter som har höga inläggstal eller som får mycket respons på sina inlägg skulle göra en intention att svara välkomnande i nya medlemmars trådar, med nyfikenhet för frågeställning även om det inte är ens egen spelstil, så skulle det nog börja skapa kraftfulla inkluderande normer på detta forumet. Men det skulle ju kräva en del ansträngning från många av oss, förstås!
Det kanske är ett bra första steg? Om vi gör det medvetet och med målsättningen att reflektera över hur vi kan visa att vi vill vara öppna och välkomnande så tror jag att det kan funka.

Jag ska sätta upp en trigger för mig själv: När en ny användare postar på forumet så kommer jag att svara välkomnande och bejaka personens erfarenheter och åsikter.

Let's do it! :D
 
Top