Christoffer
It's all pig.
Jag använder det nog mer som fenomen, att något har en förberedd riktning och väg, något är rälsat, eller att någon driver igenom en riktning och väg genom att använda sig av sin makt kring spelbordet, att rälsa. Sen tycker jag ju själv att det är negativt till den grad att jag inte ens tycker det hör hemma i rollspel öht, det tar bort essensen från vad rollspelandet är för mig, men på samma vis kommer ju någon tycka att jag inte strösslar min prepp till något visst spel med förutbestämda ledtrådar som de kan hitta och pussla ihop som att jag tar bort allt de tycker är rollspel.
Jag får revidera detta för inser att jag inte alls använder termerna exakt såhär.
Jag använder det uteslutande som ett verb. Och i det är att rälsa då att vi använder vår makt kring spelbordet på ett sätt som går emot den interaktion som spelet etablerat. Så ex. när @Ram med ett snett leende funderar över val av spel som rälsning, så får jag svara nej, för mig är val av spel hur vi väljer att vår interaktion ska fungera kring spelbordet. Spelar vi Nerver av stål så pitchar väl något det och vi hakar på. Spelar vi The Mountain Witch vet vi att vi är samurajer som ska upp för berget för att döda bergshäxan, det har vi gått med på när vi signar upp för att spela The Mountain Witch. Vill vi inte spela detta så säger vi nej och spelar något annat.
Så varför är det inte så när vi spelar ett scenario då? Varför är det inte en överenskomelse på samma vis? Jag tror alla rollspel jag läst har haft någon slags pitch om vad de är som i princip säger "tänk att du är en karaktär i en berättelse och får göra valen som den karaktären gör?" Och det är exakt den pitchen som fortfarande är i kärnan varför jag älskar rollspel. I fallet med grevinnan jag hittade på tidigare i den här tråden blir det ju inte så. Där skulle då ett klumpigt försök att förföra henne och ett fummelslag senare borde lett till rätt rejäla konsekveser framåt men vi måste vidare i storyn så då skapas/finns redan fler vägar framåt förbi de konsekvenser min agens och det misslyckade slaget skapade. Det är alltså att någon använder sin makt kring spelbordet för att ta bort konsekvenser som skapats av vår interaktion. Så spelet säger en sak, du är en karaktär med agens i spelvärlden, du kan inte åstadkomma vad som helst men det du gör har följder och konsekvenser, men sen kommer scenariot som tvingar oss att frångå det första om vi ska ta oss "vidare".
Jag skulle slentrianmässigt kalla många scenarion för rälsade, men korrekt utirån hur jag använder terminologin är det nog att de är linjära och endast möjliga att spela med rätt rejäl rälsning, om vad vi utgår från är att vi ska spela dem och uppleva scenerna som är förberedda. Sen kan många scenarion vara intressanta ändå, och lyfta fram intressanta situationer, så läser man bara bakgrunden till ett scenario, kastar ut allt annat, så är det ju ungefär var jag landar när jag förbereder mig inför att spela utan scenarion och linjärt planerade skeenden.