Asså, saken är den att ett scenario har en premiss, att man skall kunna komma vidare till nästa steg alltid. De som spelar ett sådant scenario har ett "socialt kontrakt" (tycker jag, kan vara implicit eller explicit) att vilja följa scenariot och att sträva efter att komma vidare och att göra sitt bästa.
"Alltid"? Du menar att det är omöjligt att misslyckas med scenariot, och inga rollpersoner kan dö i scenariot, nästan oavsett vad rollpersonerna gör?
I så fall finns det väl inget behov av att rollpersonerna har några färdigheter eller förmågor eller överhuvudtaget några siffror på rollformulären?
Jag menar, om de ändå kommer att lyckas oavsett hur bra eller dåliga de är, så behöver man ju aldrig slå tärning mot något. Det räcker med att säga "jag försöker göra si och så" varpå man fortsätter på spåret mot slutet.
Men, om du med "alltid" egentligen inte menade "alltid" så blir det ju lite annorlunda.
Att det finns en väg (eller helst många vägar) till nästa steg i scenariot behöver ju inte nödvändigtvis betyda att rollpersonerna faktiskt lyckas följa någon av vägarna.