Hur använder du ordet ”räls” och ”railroading”?

Hur använder du ordet räls?

• Total voters
    66
Asså, saken är den att ett scenario har en premiss, att man skall kunna komma vidare till nästa steg alltid. De som spelar ett sådant scenario har ett "socialt kontrakt" (tycker jag, kan vara implicit eller explicit) att vilja följa scenariot och att sträva efter att komma vidare och att göra sitt bästa.

"Alltid"? Du menar att det är omöjligt att misslyckas med scenariot, och inga rollpersoner kan dö i scenariot, nästan oavsett vad rollpersonerna gör?

I så fall finns det väl inget behov av att rollpersonerna har några färdigheter eller förmågor eller överhuvudtaget några siffror på rollformulären?
Jag menar, om de ändå kommer att lyckas oavsett hur bra eller dåliga de är, så behöver man ju aldrig slå tärning mot något. Det räcker med att säga "jag försöker göra si och så" varpå man fortsätter på spåret mot slutet.

Men, om du med "alltid" egentligen inte menade "alltid" så blir det ju lite annorlunda.
Att det finns en väg (eller helst många vägar) till nästa steg i scenariot behöver ju inte nödvändigtvis betyda att rollpersonerna faktiskt lyckas följa någon av vägarna.

"Alltid"? Du menar att det är omöjligt att misslyckas med scenariot, och inga rollpersoner kan dö i scenariot, nästan oavsett vad rollpersonerna gör?

I så fall finns det väl inget behov av att rollpersonerna har några färdigheter eller förmågor eller överhuvudtaget några siffror på rollformulären?
Jag menar, om de ändå kommer att lyckas oavsett hur bra eller dåliga de är, så behöver man ju aldrig slå tärning mot något. Det räcker med att säga "jag försöker göra si och så" varpå man fortsätter på spåret mot slutet.

Men, om du med "alltid" egentligen inte menade "alltid" så blir det ju lite annorlunda.
Att det finns en väg (eller helst många vägar) till nästa steg i scenariot behöver ju inte nödvändigtvis betyda att rollpersonerna faktiskt lyckas följa någon av vägarna.
Jag undrar lite om du möjligen missade resten av den post som du citerade ur... :)

Nej, men resten av den posten verkade ha missat det där "alltid".
Ah, ett fel i ordföljden. Jag skrev nog om meningen ett par gånger. Som resten av posten pekar på så menade jag att det alltid skall finnas en eller flera vägar framåt i scenariot och att det är spelarnas jobb att hitta någon av dem.

Last edited:
Asså, saken är den att ett scenario har en premiss, att man skall kunna komma vidare till nästa steg alltid. De som spelar ett sådant scenario har ett "socialt kontrakt" (tycker jag, kan vara implicit eller explicit) att vilja följa scenariot och att sträva efter att komma vidare och att göra sitt bästa.
Ja, och en del personer, som jag och, gissar jag, @Christoffer, vill då helt enkelt inte spela ett sådant scenario, för att det känns ”rälsat” och tar bort vårt kul. Det tycker uppenbarligen inte du, men vi kan ju ha våra egna preferenser.

Ja, och en del personer, som jag och, gissar jag, @Christoffer, vill då helt enkelt inte spela ett sådant scenario, för att det känns ”rälsat” och tar bort vårt kul.
Men flyttar inte detta målet väldigt långt bort för var som inte är rälsat. Jag ser inte hur man ska kunna spela ett köpt äventyr med de premisserna att det är räls att hålla sig inom äventyrets ramar?

Men flyttar inte detta målet väldigt långt bort för var som inte är rälsat. Jag ser inte hur man ska kunna spela ett köpt äventyr med de premisserna att det är räls att hålla sig inom äventyrets ramar?
Grejen är ju att det närmast inte går att "spela ett köpt äventyr" utan element av räls, vilket detta snarare synliggör. Men många älskar att spela på det sättet. Att flytta målstolparna för att slippa acceptera att element av det en spelar kan klassas som räls känns ju inte så konstruktivt. Målet är ju att ha roligt, och det har vi alla på våra egna respektive (felaktiga) sätt.

(Här talar jag enbart för mig själv, och inte för @Christoffer.) Tja, det här är ju en fråga om terminologi, och jag sade att det ”känns” rälsat. Jag skulle nog inte säga om ett sådant scenario att ”det här är rälsat”, även om för mig har det samma typ av problem som vilket hårdrälsat scenario som helst, och det är tråkigt på samma sätt, om än till mindre grad. Och jag är helt enkelt inte är ett dugg intresserad av att spela köpta scenarion av den typen. Den enda typ av färdigt scenario som skulle intressera mig är ett där endast en startsituation presenteras, och där inga framtida händelser är inbyggda alls. Jag är inte mycket för saker som dungar och ”äventyrsplatser”, men sådana lider ju heller inte av problemet. Även ett mysterium som har en ”detta har hänt”, men som saknar framtida händelseförlopp som måste ske, går ju utmärkt utan att ta bort den här sortens agens. Så det finns ju massor av möjligheter här, men det finns helt klart en stor mängd scenarion som har den sortens ”problematik” (inom fnuttar eftersom det såklart inte är problematiskt för alla, eller ens särskilt många, misstänker jag).

Så eftersom ordet ”rälsat” oftast inte används för sådana scenarion så skulle jag inte använda det, men för mig är det ingen större skillnad mellan ”När rollpersonerna tar båten till Grenå blir skeppet överfallet och de tas till fånga” och ”Rollpersonerna bör på ett eller annat sätt lyckas inse att det är greven som ligger bakom”. Så fort det finns förplanerad handling i framtiden så tar det bort allt det roliga för mig, och för vissa andra.

Som sagt, jag skulle inte kalla det ”räls”, men för mig är det ingen skillnad, eller möjligtvis en skillnad i grad, men inte i art. Det är samma dåliga upplevelse.

TILLÄGG: Fisktank är ett annat äventyrsformat som inte lider av ”problematiken” med agens.

Last edited:
Att flytta målstolparna för att slippa acceptera att element av det en spelar kan klassas som räls känns ju inte så konstruktivt.
Jag är slut i huvudet efter dagen men om du syftar på att jag vill mitt spelsätt att inte definieras som räls så har jag absolut inga problem med det. Det är mer att om det är en negativ term som de flesta anser är dålig tycker jag det är konstigt den skulle innefatta en så stor del av hobbyn

De flesta är såklart inte så långt ut på skalan som jag, men den börjar ju där och det finns säkert folk som kommer från dataspelsvärlden som är långt i andra änden och som inte har något problem med att spelledaren säger ”Det där stället är inte med i äventyret, så dit kan ni inte gå”.
Om det är en spelstil som förutsätter mer eller mindre SL-prepp så tycker jag det är bra om spelledaren är ärlig med att hen inte preppat ett ställe. Hellre det än att leda in gruppen i något halvtaffligt, eller ännu värre; känna krav på att det måste finnas något där.

Grejen är ju att det närmast inte går att "spela ett köpt äventyr" utan element av räls, vilket detta snarare synliggör. Men många älskar att spela på det sättet. Att flytta målstolparna för att slippa acceptera att element av det en spelar kan klassas som räls känns ju inte så konstruktivt. Målet är ju att ha roligt, och det har vi alla på våra egna respektive (felaktiga) sätt

1. Detta är inte nödvändigtvis räls, det är linjär äventyrskonstuktion. Den kan skrivas mer eller mindre rälsad.

2. Linjär konstruktion är också ett smidigt sätt att presentera intrig och utmaningar. Finns inget som säger att spelgruppen behöver följa den när den sätts i spel. Många skulle tom hävda att RP som våldför sig på ävenyrets struktur och SLs prepp är själva charmen med rollspel.

Den stora majoriteten i just den här undersökningen verkar ju tycka att det kan vara positivt.

Även om en stor del av dem fortfarande tycker att det oftast är negativt =)
Man kan väl säga att just den här undersökningen visar att 2 av 66 tycker det är ett positivt ord, inte så många.

Sem blir det ju lite oklart med orden
"Främst"och "neutralt".

Jag skulle nog dra slutsatsen att man får vara försiktig att använda ordet rälsad om man menar något positivt.

(Här talar jag enbart för mig själv, och inte för @Christoffer.) Tja, det här är ju en fråga om terminologi, och jag sade att det ”känns” rälsat. Jag skulle nog inte säga om ett sådant scenario att ”det här är rälsat”, även om för mig har det samma typ av problem som vilket hårdrälsat scenario som helst, och det är tråkigt på samma sätt, om än till mindre grad. Och jag är helt enkelt inte är ett dugg intresserad av att spela köpta scenarion av den typen. Den enda typ av färdigt scenario som skulle intressera mig är ett där endast en startsituation presenteras, och där inga framtida händelser är inbyggda alls. Jag är inte mycket för saker som dungar och ”äventyrsplatser”, men sådana lider ju heller inte av problemet. Även ett mysterium som har en ”detta har hänt”, men som saknar framtida händelseförlopp som måste ske, går ju utmärkt utan att ta bort den här sortens agens. Så det finns ju massor av möjligheter här, men det finns helt klart en stor mängd scenarion som har den sortens ”problematik” (inom fnuttar eftersom det såklart inte är problematiskt för alla, eller ens särskilt många, misstänker jag).

Så eftersom ordet ”rälsat” oftast inte används för sådana scenarion så skulle jag inte använda det, men för mig är det ingen större skillnad mellan ”När rollpersonerna tar båten till Grenå blir skeppet överfallet och de tas till fånga” och ”Rollpersonerna bör på ett eller annat sätt lyckas inse att det är greven som ligger bakom”. Så fort det finns förplanerad handling i framtiden så tar det bort allt det roliga för mig, och för vissa andra.

Som sagt, jag skulle inte kalla det ”räls”, men för mig är det ingen skillnad, eller möjligtvis en skillnad i grad, men inte i art. Det är samma dåliga upplevelse.

TILLÄGG: Fisktank är ett annat äventyrsformat som inte lider av ”problematiken” med agens.
Har inte Se och Göra i Aliatra en hel del av dessa element?

Man kan väl säga att just den här undersökningen visar att 2 av 66 tycker det är ett positivt ord, inte så många.

Sem blir det ju lite oklart med orden
"Främst"och "neutralt".

Jag skulle nog dra slutsatsen att man får vara försiktig att använda ordet rälsad om man menar något positivt.
Och den visar att bara 11 av 66 tycker det är en uteslutande negativ term. Vilket är fler än 2 men fortfarande inte så många =)

Back