Nekromanti Hinder för tjejer i rollspelssvängen

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Varför spelar så få tjejer rollspel?
Är det för att vi är helt ointresserade? Nej, oftast inte, inte när vi väl vet vad det är.
Är det för att killarna medvetet försöker utestänga oss? Nej, jag tror att vi alla kan dra slutsatsen att så inte är fallet.
Är det då kanske för att vi aldrig kommer i kontakt emd fenomenet? Mer troligt, men inte helt tilfredsställande.
Varför spelar så få tjejer rollspel?

Jag själv kan se många skäl.

För det första spelar många tjejer första gången på konvent. Konventsscenarion är skriva för grupper på 4-5 killar, på sin höjd en tjej. Det är inte så kul att alltid behöva spela kille.

För det andra spelar inga av våra tjejkompisar rollspel (utom i sällsynta fall) Man hakar på sina kompisar i mycket.

Ofta möter man fenomenet via pojkvänner och liknande. Men, deras kompisar har redan en fungerande kampanj och är ofta måttligt intresserade av att stötta och hjälpa en nyanländ, förvirrad tjej som dessutom är där som deras polares flickvän.

Det sista och ofta påpekade skälet är att allt material är anpassat för en manlig publik. Det finns inga tjejrollspel. Rollspel hanslar ofta om manliga klyschor, manliga intressen och manliga ideal.

Vad tror ni? Varför spelar så få tjejer rollspel?

Vavva - Den onda kramerskan
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Det sista och ofta påpekade skälet är att allt material är anpassat för en manlig publik. Det finns inga tjejrollspel. Rollspel hanslar ofta om manliga klyschor, manliga intressen och manliga ideal

Jag har för mig att det fanns ett "my little pony" rollspel publicerat i något gammalt nummer av Rubicon (fanzinet inte tidningen). Skulle det passa kanske? /images/icons/smile.gif

Willie - smått elak

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Nope, jag är ledsen. Kanske för tjejer under tio. Lite grann som Drakar och Demoner är för manligheten....
*elak tillbaka*



Vavva - Den onda kramerskan
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
"För det första spelar många tjejer första gången på konvent. Konventsscenarion är skriva för grupper på 4-5 killar, på sin höjd en tjej. Det är inte så kul att alltid behöva spela kille. "

Taskigt fall, prata med SL lite snabbt. Det är väl väldigt sällan könet har betydelse. Sen är det ju enfråga om att skriva till publiken som är till största delen män.

"Ofta möter man fenomenet via pojkvänner och liknande. Men, deras kompisar har redan en fungerande kampanj och är ofta måttligt intresserade av att stötta och hjälpa en nyanländ, förvirrad tjej som dessutom är där som deras polares flickvän. "

Jag har inte sett någon särbehandling göras själv så tyvärr vet jag inte om det stämmer. Men det blir precis lika spänt med flickvänner som med icke rollspelande kompisar närvarande, det vet jag.

"Det sista och ofta påpekade skälet är att allt material är anpassat för en manlig publik. Det finns inga tjejrollspel. Rollspel hanslar ofta om manliga klyschor, manliga intressen och manliga ideal. "

Ja och nja och nej och så... Jag brukar alltid hävda att rollspel blir vad man gör dem till så det står jag för. Jag kan förstå att inriktningen på strid och konfrontation kanske är avtändande för tjejer men vad vet jag. Jag vet dock att det finns rollspel där detta inte är centralt. Rollspelen gjordes ju av män så det är inte konstigt att de handlar om det de finner intressant och därför har marknaden blivit mest män okcså. Nu vet inte jag vad som skulle locka tjejer, kanske inte ens rollspel är lockande som företeelse, det finns ju en massa andra hobbyer som heller inte har många kvinnor i sig.

Men huvudsakliga anledningen tror jag är grupptryck och ovana, trots allt är det även rätt få killar som spelar jämfört med vissa andra intressens utbredning.

Daniel Schenström
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
"Taskigt fall, prata med SL lite snabbt. Det är väl väldigt sällan könet har betydelse. Sen är det ju enfråga om att skriva till publiken som är till största delen män."

Visst, men att bara skriva till en manlig publik är att utesluta tjejer från hobbyn. Åtminstone EN kvinnlig karaktär borde inte vara så svårt att fixa fram. Tack och lov har det bättrats på de år jag varit i konventssvängen.

"Jag har inte sett någon särbehandling göras själv så tyvärr vet jag inte om det stämmer. Men det blir precis lika spänt med flickvänner som med icke rollspelande kompisar närvarande, det vet jag."

Även om ingen medveten särbehandling görs kommer tjejen in i mitten av en pågående kampanj. det är alltid svårt, även för erfarna rollspelare. Jag står inte och säger att alla killar är monster som försöker trycka oss ute även om jag nu inser att mitt inlägg kan låta sånt. Jag försöker bara peka på möjliga problem (samt få igång en debatt)

Rollspel är vad man gör det till, men ska man börja så går man oftast på vad som står i regelböckerna. Jag minns när jag som 9-åring fick tassarna på DoD-boxen. jag tyckte att allting lät jättespännande, men var (då) helt ointresserad av våld och halvnakna, undersköna alvfruntimmer.

Många hobbies har svårt att rekrytera tjejer, men det tror jag också har att göra med att killar har en mer utbredd hobbykultur än tjejer. Det är helt enkelt fler killar som pysslar med sådana fritidssysselsätningar. Den genuskonstruktionen går säkerligen att göra nåt åt då den är kulturellt betingad.

Det som är intressant med just rollspel är att det BORDE locka tjejer. Det är tillräckligt lik teater och alla andra konstformer för att i alla fall locka kreativa tjejer.


Vavva - Den onda kramerskan
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"För det första spelar många tjejer första gången på konvent. Konventsscenarion är skriva för grupper på 4-5 killar, på sin höjd en tjej. Det är inte så kul att alltid behöva spela kille."

Möjligt, men speciellt i konventssenariona till Western har på senare tiden (senaste två åren) alltid haft 1 eller 2 kvinnor som rollpersoner.

Fast det kanske också beror på att skaparna är en man och en kvinna.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tjejer i konventsäventyr

"För det första spelar många tjejer första gången på konvent. Konventsscenarion är skriva för grupper på 4-5 killar, på sin höjd en tjej. Det är inte så kul att alltid behöva spela kille."

Jag brukar ha med minst en kvinnlig rollperson i varje konventsscenarier som jag skriver, oftast två. Jag tycker att det ger en intressant dynamik mellan rollpersonerna i äventyret och, utifall att det anmälda laget utgörs enbart av killar, en utmaning och förhoppningsvis en erfarenhet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Tjejer i konventsäventyr

*applåderar Krille*

Måste tyvärr bättra mig själv. Brukar bara ha med en, eftersom de flesta killar gnäller när de måste spela tjej, nästan lika mycket som jag gör när jag får spela kille /images/icons/wink.gif

Vavva - Den onda kramerskan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tjejer i konventsäventyr

"Brukar bara ha med en, eftersom de flesta killar gnäller när de måste spela tjej, nästan lika mycket som jag gör när jag får spela kille"

Tja, för att göra saken enklare så brukar en av tjejrollerna vara något av en pojkflicka. Då blir klagomålen inte så stora, och tjejer som snor åt sig den rollen brukar ta tillfället i akt och aktivera sig på ett annat sätt än vad de brukar.

Sen har jag drabbats av tjejer som vägrar att spela något annat än kille. Det var en högst intressant upplevelse... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Re: Tjejer i konventsäventyr

"<EM>eftersom de flesta killar gnäller när de måste spela tjej, nästan lika mycket som jag gör när jag får spela kille</EM>"
Vi brukar turas om vem som ska spela tjej på konvent.

Jag har faktiskt aldrig spelat med en tjej och blev jätteglad när en kompis flickvän ville vara med i CoC. Dels för att få ett nytt ansikte med i gruppen och dels för att se hur en tjej spelar och agerar. Nu valde hon dock att spela en kille, till min besvikelse. =\

Ett rollspel som skulle passa tjejer är väl Vampire(?). Annars skulle jag kunna tänka mig CoC.

/[color:green]Han</font color=green> som sällan brukar dö med sina karaktärer
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Tjejer i konventsäventyr

Måste tyvärr bättra mig själv. Brukar bara ha med en, eftersom de flesta killar gnäller när de måste spela tjej, nästan lika mycket som jag gör när jag får spela kille

Spelar oftare kvinna en man..

I övrigt är de erfarenheter vi har: Det är lättare för en tjej att spela man än tvärtom.

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Tjejer & konvent?

En reflektion.

Hur får tjejerna kontakt med konventen då? De ramlar väl inte bara in? Borde det inte vara lättare att rekrytera utanför konventen? Jag kan tänka mig att de tycker det är lite larvigt. Framförallt om större delen av publiken är yngre och dessutom pojkar..

Själv har jag eller större delen av min bekantskapskrets aldrig varit på konvent under snart 2 decenniers spelande..
Jag kanske har missat ngt ??

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Åtminstone EN kvinnlig karaktär borde inte vara så svårt att fixa fram. Tack och lov har det bättrats på de år jag varit i konventssvängen.</I>

Måste bara påpeka att jag inte riktigt känner igen mig här... Tvärtom; jag har diskuterat med en hel del folk under åren om de standardiserade EnTjejs-grupper som man brukar hitta på konvent. (Scenario för fyra RP = tre killar och en tjej. Scenario för fem RP = fyra killar och en tjej. Scenario för sex RP = fem killar...) Har aldrig funderat på om det var mer eller mindre vanligt förr i tiden, men det känns iaf mer <I>originellt</I> med en två (eller noll) tjejer i ett gäng än att alltid ha 1.

Jag skrev iofs ett konventsäventyr en gång där samtliga RP var tjejer - utom en, som var en manlig extra-RP att slänga in i gänget ifall det kom en kvinnlig spelare.

--
Åke
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Okunskap

Jag tror nog att problemet till största del ligger i att tjejer ofta vet tillräckligt mkt om rollspel för att tro att det är töntigt, men inte tillräckligt mkt för att veta vad det faktiskt är. De tjejer jag snackat med tror nästan uteslutande att rollspel går ut på att köpa en massa tenngubbar, måla dem och sedan leka krig med dem. Figurspel mao.

/Horus - RIP Blümchen
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Även om ingen medveten särbehandling görs kommer tjejen in i mitten av en pågående kampanj. det är alltid svårt, även för erfarna rollspelare."

Exakt, nykomlingar oavsett kön tar det tid för att få in i en kampanj samt att den nya synergin måste arbetas in.

"Jag står inte och säger att alla killar är monster som försöker trycka oss ute även om jag nu inser att mitt inlägg kan låta sånt. Jag försöker bara peka på möjliga problem (samt få igång en debatt)"

Det lät inte så heller, men egentligen borde den här diskussionen föras både här och på traditionella tjejforum. Dessutom har Sverok ett härligt ansvar här och i senaste Signaler såg jag att de gjort åtminstone en medveten satsning.

"Rollspel är vad man gör det till, men ska man börja så går man oftast på vad som står i regelböckerna. Jag minns när jag som 9-åring fick tassarna på DoD-boxen. jag tyckte att allting lät jättespännande, men var (då) helt ointresserad av våld och halvnakna, undersköna alvfruntimmer."

Vad lät spännande då? Jag vet själv att efter att ha läst DoD boken första gången fattade jag inte alls hur spelet gick till. Men bilderna gjorde det spännande. Eftersom du startade så får du gärna berätta vad du tror skulle vara en bra formgiven och beskrivet rollspel för tjejer? (Kontra moderna tiders politiska korrekthet där alla ska vara jämlika och likadana på alla sätt förutom de uppenbara fysiska.)

"Många hobbies har svårt att rekrytera tjejer, men det tror jag också har att göra med att killar har en mer utbredd hobbykultur än tjejer. Det är helt enkelt fler killar som pysslar med sådana fritidssysselsätningar. Den genuskonstruktionen går säkerligen att göra nåt åt då den är kulturellt betingad."

Jag vet inte ens om det är en hobbys uppgift att rekrytera, intresset ska komme från en själv tycker jag. Kanske staten skulle trycka upp en fet katalog med alla hobbies som finns så man kan välja de man gillar? Att hobbykulturen är med utbredd hos killar kanske har en del med kulturen att göra. Mannen hade mer fritid när han väl var hemma förut då frun skulle sköta hemmet. Men jag tror inte det är bara det för om man kollar in de två könens beteende innan vuxenlivet så tycker jag nog att killar ägnar sig mer åt hobbies än tjejer som mest verkar umgås utan ursäkter. Detta är kanske fördom, jag använder min egen familj som måttstock.

"Det som är intressant med just rollspel är att det BORDE locka tjejer. Det är tillräckligt lik teater och alla andra konstformer för att i alla fall locka kreativa tjejer."

Rollspel i sig lockar väl tjejer, teater är att spela en roll även om det är utan tärningar och tjocka regelböcker av spelmekansikt slag. Rollspelen av idag är dock antingen manligt inriktade eller neutrala. Men precis som rollspel inte lockar alla kreativa killar lockar det inte alla tjejer heller. Av alla punkter du tar upp tror jag att kärnan ändå ligger här. Jag tycker att Sverok ska ta lite statspengar och lägga in sjyssta bilagor i de stora tjejtidningarna som trots allt verkar utgöra en del av tjejers intresse.

På en relaterad not, varför är det fler lajvande tjejer än vanligt bordsrollspelande?

Daniel Schenström
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Varför spelar så få tjejer rollspel?
Är det för att vi är helt ointresserade? Nej, oftast inte, inte när vi väl vet vad det är.
Är det för att killarna medvetet försöker utestänga oss? Nej, jag tror att vi alla kan dra slutsatsen att så inte är fallet. <p><hr></blockquote><p>Ibland kan riktigt unga rollspelande killar nog stänga ute tjejer. Unga pojkar är ibland väldigt osäkra på sig själv och sin egan roll i samhället och de vill ogärna bli sedda som om de sysslar med en Tjej aktivitet.. Som tur är så går sånt över och alla pojkar är inte sådana tror väldigt få är...
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Är det då kanske för att vi aldrig kommer i kontakt emd fenomenet? Mer troligt, men inte helt tilfredsställande. Varför spelar så få tjejer rollspel?<p><hr></blockquote><p>*hmm* det är en bra fråga troligen så är det lite kvar i uppfostran var snäll flicka lek med dockor och så vidare som gör att tja ni har redan en form av rollspelande.
Sen vad gäller oss pojkar så har vi inte det utan får vårat genom rollspel som först blev en mans dominerad hobby vilket leder till att de flesta spel har bilder av krigare och muskelberg tillsammans med lättkläda tjejer och tja jag tror det kan vara svårt för en tjej att bli intreserad av att plåka upp ett spel som har sådana bilder på sig..
Sen av kulturella tradition på leksaks butiker så är många lekaser färgkodade tjejernas leksaker dockor har ofta små hjärtan eller annat "söt" på sig det är rosa eller röda bakgrund ofta med familje idyller natur och fridfullhet.
Pojkarnas leksaker är ofta svarta eller blodröda ofta med tekniska eller action bilder som ska locka till sig en pojk.
Genom familje traditioner så uppmuntras unga barn att leka med "Manliga" respektive "Kvinnliga" leksaker.
Och det spökar när pojkarna blir unga män och flickorna blir unga kvinnor.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Jag själv kan se många skäl.
För det första spelar många tjejer första gången på konvent. Konventsscenarion är skriva för grupper på 4-5 killar, på sin höjd en tjej. Det är inte så kul att alltid behöva spela kille. <p><hr></blockquote><p>*ler* det kan jag förstå uppenbart behöver ni göra en revoltion kanske starta en grupp som har begränsat antal män i sig.. *Hmm* Se bara upp att ni inte går i fällorna som finns..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> För det andra spelar inga av våra tjejkompisar rollspel (utom i sällsynta fall) Man hakar på sina kompisar i mycket. <p><hr></blockquote><p>det verkar i mittyckte som så att tjejeras fel att så få tjejer spelar rollspel om fler tjejer drog sina vänninnor till spelmöten kanske det skulle bli fler som spelar ? eller..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Ofta möter man fenomenet via pojkvänner och liknande. Men, deras kompisar har redan en fungerande kampanj och är ofta måttligt intresserade av att stötta och hjälpa en nyanländ, förvirrad tjej som dessutom är där som deras polares flickvän. <p><hr></blockquote><p>*ler* kan vara blyghet helt nya sidor kommer ju fram under spelet och att blotta sin strupe för en tjej kan vara jobbigt för män och pojkar jag tror även det kan vara jobbigt för tjejer när det blir strid mellan henne och pojkvännen i spelet..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Det sista och ofta påpekade skälet är att allt material är anpassat för en manlig publik. Det finns inga tjejrollspel. Rollspel hanslar ofta om manliga klyschor, manliga intressen och manliga ideal.
Vad tror ni? Varför spelar så få tjejer rollspel?
Vavva - Den onda kramerskan <p><hr></blockquote><p>klart att det är anpassat för oss män 9 av 10 som skriver matrial ÄR män 9 av 10 spelare ÄR män så marknaden måste anpassas sig efter kunderna tyvär..
MEN det behövs fler tjejer som spelar av fler orsaker än bara kvalten på matrial som skrivs..

Orsaker till att det behövs fler tjejer i rollspel de jag anser är viktigast..
1 Nya filosofiska grepp på äventyr..
2 Nya typer av spelmatrial..
3 Ökad utbud av potentiella flickvänner kan fås genom spelmöten..
4 Nya former av yrken till spel..
5 Kvinnor är mycket sötare att se på än vad män är.. *ler*
6 Genom att tjejer och pojkar spelar tillsammans kan mycket av den stigma och dåligt rykte som rollspel har övervinnas genom att det bildar en brygga.
7 Många tjejer tycker jag behöver lära sig lite mer om killar och bra sätt att göra det är genom att spela i grupper där det finns män..
8 Många killar tycker jag behöver lära sig lite mer om Tjejer och bra sätt att göra det är genom att spela i grupper där det finns kvinnor.
9 Allt ovaför + både män och kvinnor borde lära sig lite mer om filosofi och rollspel ÄR praktiserande filosofi på amatör nivå.... ( specielt läran om handling och konsekvens kan studeras genom rollspel )


Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Instämmer. Jag kan ärligt talat inte minnas ett enda scenario jag skrivit eller spelat som inte innehållit minst en kvinnlig rollperson.

Fast den som inte blir diskriminerad (faun vilket TUNGT ord i sammanhanget) märker kanske inte något. Hum.

Sedan kan jag förstå om det är ett hinder för inkommande, men nog faun är det konstigt att man skall kunna spela vampyrer och útomjordingar och alver, men inte någon av motsatt kön (det gäller er också, killar!!)? Men återigen, jag kommer från en 100% manlig grupp där en eller två rollpersoner oavsett kampanj ALLTID var kvinnor, enligt principen att det känns fånigt om alla hjältar är män (hur ofta är de det på TV, så fort man har mer än två huvudpersoner?).

Så jag kanske är en jävla anomali.

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Tycker det är synd att så få flickor spelar rollspel. Vi håller själva på att dra igång en ny grupp med 5 flickor som sedan vi tänkt smälta in i våra vanliga grupper när de blivit lite säkrare på sig själva och kan ta för sig mera.

Vi hade en av flickorna med i våran grupp förut men hon gjorde inte speciellt mycket, kan vara att vi var för buffliga men det tror jag inte.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Re: Tjejer i konventsäventyr

Det är svårt att spela flicka man får tänka efter en hel del för att verka så autenstisk så möjligt det är lätt hänt att man antingen blir en strik bitch eller en nymfoman annars:)

Ska spela en nerknarkad psykiskt sjuk pundar brud i Kult snart bävar inför hur det kommer gå.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Tjejer i konventsäventyr

Tja, jag vill inte kalla mig för en transa, men jag tycker nästan att det är roligare att spela en kvinnlig rollperson än att spela en manlig. Varför? Tja, en kvinna är ju något som jag aldrig kommer att bli, och jag undrar ofta hur det är att vara en. Rollspel är nog det närmaste jag kan komma.


Kakujin wa hombun wo tsutsuka neba narimasen...
 
Top