Nekromanti Hinder för tjejer i rollspelssvängen

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Re: Tjejer & konvent?

"<EM>Själv har jag /---/ aldrig varit på konvent /---/ Jag kanske har missat ngt?</EM>"
Visst, visserligen var första ggn jag var på konvent var när jag var 16. Men det är otroligt roligt. Fast bara första gången, sedan försvann magiken lite för varje år.

"<EM>spela vampyrer och útomjordingar och alver, men inte någon av motsatt kön</EM>"
Jag spelade faktiskt kvinna innan jag spelade en mörkhyad RP. Det tycker jag själv, i denna stund, är rätt konstigt.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker detta var en intressant tråd
 

Greyman

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
21
Ett exempel

När jag spellede ett av de senaste äventyren hade jag gjort iordning tre manliga karaktärer och en kvinnlig (det var på ett minikonvent så jag hade INGEN ANING om vilka som skulle spela) och det slumpade sig så att de manliga spelarna fick de manliga rollpersonerna och den kvinnliga spelaren den kvinliga rollpersonen.

Å ANDRA SIDAN
I ett nyligen spelat äventyr (där jag själv spelade) och vi skapade karaktärerna själva blev det följande resultat: Jag spelade en kvinnlig karaktär, den enda tjejen i gänget spelade en manlig karaktär och tre av de andra fem killarna spelade kvinnliga karaktärer.

Tja omväxling förnöjer

Greyman - The Eternal Grey Watcher
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Men, men allvarligt skulle det inte vara så mycket bättre om ett rollspel för oss kvinnfolk verkligen skrevs av kvinnor också?"

Glömmer du inte en sak nu?

Kult skrevs ju bl.a. av Gunilla Jonsson.
Western skrivs av bl.a. Tove Gillbring (Gunilla Jonsson var inblandad i konstruktionen av Laglöst Land också, tillsammans med sin vapendragare Petersén även har, liksom i Kult)

Gunilla skrev också om jag inte minns rätt modulen om NeoTokyo till Mutant vet jag.

Riddaren - ville bara påpeka det


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Äsch, nu ska du inte vara sådan. Men sagda prestationer är bra. (nåja med undantag av att JAG inte gillar Kult) Du glömmer dessutom Skuggornas mästare och (tror jag) En Gardé som också Gunilla gjorde sig delskyldig till. Men alla gjordes i den sanna manchuivinistiska andan?! (hru i hela friden stavas det... usch)

Vad jag tänkte på var ett rollspel AV kvinnor FÖR kvinnor. Men det verkar lite dödfött. Vi som skulle kunna skapa det är alltför influerade av manliga rollspel och de som inte är det, vet inte hur att bygga samman ett.... Hm, dilemma.


Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Ursäkta då...men det finns ändå några kvinnliga skapare, även om de inte är många, har även för mig att Boaedica (hur det nu stavas) höll på att skapa ett sci-fi-rollspel (bara vad jag har för mig att hon nämnt på forumet tidigare).

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Vad jag tänkte på var ett rollspel AV kvinnor FÖR kvinnor.

Men hur ser ett rollspel FÖR kvinnor ut? Vad är det för element som saknas i dagens rollspel som gör att det inte är för kvinnor?

/Azagthoth
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag kör alltid med kvotering!

Själv brukar jag försöka eftersträva 50/50 när jag gör rollpersoner till konventsäventyr. Det är nog bara att konstatera att jag är för politiskt korrekt för mitt eget bästa. (Nästa gång kanske man ska smyga in en homosexuell rollperson... Det vore intressant.)

Själv tillhör jag dessutom den grupp som hellre har kvinnliga än manliga rollpersoner. Det blir i mitt tycke roligare spelgrupper om de inte är enkönade.

Ridijeck
rollspelartransvestit
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Vad jag tänkte på var ett rollspel AV kvinnor FÖR kvinnor. Men det verkar lite dödfött. Vi som skulle kunna skapa det är alltför influerade av manliga rollspel och de som inte är det, vet inte hur att bygga samman ett....</I>

Brist på bra förlagor är alltid ett problem när man ska skapa nåt nytt... fast då rollspel främst är ett historieberättar-medium kan man ju alltid kika på de skillnader som finns mellan manliga och kvinnliga skapares grejor inom andra medier (serier, t.ex).
Färgstarka snarare än vrålhårda figurer, och mer drama-konflikter än strids-dito, brukar vara ett par uppenbara detaljer.

--
Åke
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jösses, få mig inte att ta upp det här och nu. Jag som strävar efter att försvara er män här på instituionen juh. Allvarligt, om i vi kom på det direkt utan genvägar så skulle nog vår värld se lite annorlunda ut. Och då tänker jag rent historiskt och hur kvinnohistorik (fånigt ämne egentligen - finns det någon manshistorik?! Fast det är väl klart så att det är den historia vi får oss till livs, hur många kvinnor har skrivit historia och historieböcker?) har sett ut och hur den påverkar dagens kvinnor OCH män.

Det är inte så enkelt att ge ett bra svar på det. Speciellt inte för mig som står med fötterna i två läger. Den ena är i kvinnors läger där jag försvarar vår rätt att finnas och få bra lön och allt sånt, den andra där jag försvarar män från kvinnliga förkämpar som går lite väl långt i sina försök att säga att alla män är av ondo... *suckar djupt*

Men ett rollspel som har det som kvinnor skulle förmodas gilla vet jag faktiskt inte, av den enkla anledningen att jag själv är uppfostrad inom "manliga" rollspel. Osäker på vad det skulle vara för element, framför allt för att jag inte gjort en reéll undersökning av problemet och mest sitter här och spånar. Någon som har några förslag. Instinktivt slår jag nämligen själv bort argument som mindre våld, mer romantik - kvaliteer som sägs ha kvinnlig bakgrund, men inte stämmer på mig själv. Jag vet faktiskt inte.

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Instinktivt slår jag nämligen själv bort argument som mindre våld, mer romantik - kvaliteer som sägs ha kvinnlig bakgrund, men inte stämmer på mig själv. Jag vet faktiskt inte.</I>

Eftersom inte alla killar tilltalas av samma sorts spel kan man väl lugnt utgå från att inte alla tjejer skulle göra det heller.
Jag tror starkt på mer drama och relationer i ett kvinno-inriktat spel, men det behöver <I>inte</I> vara samma sak som romantik - romantik kan SL och spelare ändå kasta in i vilket spel som helst. (Fö en av sakerna jag gillar med Sailor Moon RPG:s 'tri-stat-system', där man bara har grundegenskaperna Body, Mind och Soul; det tillåter en rätt flexibel byggbarhet av väldefinierade personligheter.)
Våld kan med fördel tas med också (även om man troligen inte bör göra ett som <I>bara</I> går ut på sånt, som många kill-spel gör). En del tjejer gillar magi, krafter och liknande som tillåter att man utövar våld utan att själv behöva svettas och bloda ner sig, andra föredrar mer kroppsligt våld med vampyriska klor o dyl - däremot har jag ofta hört tjejer klaga på de manliga spelens vapennoja.
Just den prylistiska fixeringen vid grejor, mätvärden, typer och saker är ett fenomen som man kunde komma ganska långt på att åtgärda, tror jag.

--
Åke
 

DanneZ

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
13
Location
Skåne för det mesta, helst Middle Earth och ibland
Ett enda hinder...

Det enda som hindrar Er är en spelledare som inte kan sina saker. Med en bra spelledare finns inga hinder för att ha fler kvinnliga spelpersoner än manliga. Det finns inga begränsada kampanjer med rätt SL.

That's it.

--= Is that Thunder or are you rolling Damage =--
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Instinktivt slår jag nämligen själv bort argument som mindre våld, mer romantik - kvaliteer som sägs ha kvinnlig bakgrund, men inte stämmer på mig själv."

Någon som har sett Disney's Mulan, när hon skall försöka ställa sig in hos sin sergeant och förklara varför hon startat ett slagsmål: "Ja, du vet hur det är när man känner sig så där MANLIG och bara vill... slå IHJÄL någon..." :)

Tja, själv kysser jag och slår ihjäl med samma varma själ, för att citera, öh, Runeberg? Jag blir lite sur eftersom dylika kommentarer syftar till att killar (män, i mitt fall) VILL ha en massa våld (och spelar rollspel just därför) eller ogillar romantik per automatik (?). Anyhow, som Åke säger är det skillnad från person till person, och något som retar gallfeber på mig är när man förutsätter att "alla är lika".

_EN_ grej jag faktiskt tänker på är följande: Jag brukar själv - såsom jag påpekat i en tidigare tråd med liknande ämne - instinktivt tänka mig en människa som någon mycket lik mig själv, dvs. en vit manlig akademiker från undre medelklassen i yngre medelåldern (för att vara krass). För att vara genomjävlig och utgå från mig själv, så vet jag att det är lätt att tänka så. Som jag också sagt tidigare är jag inte säkert på om sådana saker som han/hon spelar någon roll, MEN:
När det gäller könet på specificerade SLP och dylikt kan man vinna mycket mer på om man har med minst lika många kvinnor som män. Om en stor andel av en rollspelsvärlds exempel är av ens eget kön tror jag man känner sig mindre utestängd. Detta är något som jag tycker spelkontruktörer (inklusive undertecknad) är dåliga på. Givetvis, om det finns saker och ting i världen som främjar att män är soldater eller kvinnor psioniker eller whatever, då är förhållandet annorlunda. Men jag kom t.ex. på mig själv med att 80% av SLP i ett äventyr jag just påtar på till MittKon/Gondica är män. Det är två kvinnor i _rollpersonsgruppen_ (min vanliga ratio) så jag känner mig inte träffad av den kritiken, men ärligt talat vet jag inte varför jag valt att göra en massa SLP manliga... i vissa fall finns det en dramaturgisk anledning, i andra inte.

Nightowl, svamlar igen

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Re: Tjejer i konventsäventyr(ot)

>>Rollspel är nog det närmaste jag kan komma.

Nix pix. Du kan operera dig så att du (nästan) blir en kvinna.

//kalle - snipp snipp
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Ahe...
Jag hade ett par kvinliga bekanta där jag bodde innan, de brukade diskutera om sitt rolspelsprojekt: sexrollspel.
Jopp, precis som det låter rollspela sex. Det gick i graven ganska snabbt...

//kalle - som höll på att skriva edgar...
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Jo, det skulle onekligen bli intressantare för oss att spela. Så slapp man alla fördomar om vad det EGENTLIGEN är vi vill ha.

När det komemr till kritan är de flesta utan krypteringsbok helt förvirrat bortkomna när det gäller det motsatta könet.

Vavva - Den onda kramerskan
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Och hur många spel har allt som allt skrivits? Procenten kvinnliga spelkonstruktörer är försvinnande låg.....

Vavva - Den onda kramerskan
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
"Vad jag tänkte på var ett rollspel AV kvinnor FÖR kvinnor. Men det verkar lite dödfött. Vi som skulle kunna skapa det är alltför
influerade av manliga rollspel och de som inte är det, vet inte hur att bygga samman ett...."


*Applåderar Lady Silver Wolf*

Jo.... vi som spelat ett tag har ju sett för mycket och har en för fast bild av hur ett rollspel "ska" se ut.

Vavva - Den onda kramerskan
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
"Men hur ser ett rollspel FÖR kvinnor ut? Vad är det för element som saknas i dagens rollspel som gör att det inte är för kvinnor?

Ingenting som inte en skicklig spelledare kan fixa till, men allting som skrivits och getts ut har skrivits för att spelas på ett manligt sätt. Som Rosen skrev i sitt tidigare inlägg så törstar kvinnor, i alla fall i andra medier, oftare efter drama än strid, är mer intresserade av relationer, känslor och sociala intriger än monster och strid och häftig teknologi (därmed inte sagt att vi inte uppskattar det IBLAND.)

Vavva - Den onda kramerskan
 
Top