Nekromanti Hinder för tjejer i rollspelssvängen

Zuzette

Veteran
Joined
27 Jan 2001
Messages
8
Location
Solstaden
Överdrivna hinder

Jag tror att många av de hinder som sägs ligga till grund för den låga frekvensen av tjejer i rollspel är ganska överdrivna... Ok, det ett faktum att rollspelsvärlden är klart mansdominerad, men det är ju inget som behöver hindra tjejer från att försöka ta sig in i den.
Jag tycker att killar verkar vara allmänt positiva till mer tjejer i rollspel och därför säkert kan vara extra tillmötesgående vad det gäller att införliva en nykomling, tjej, i en kampanj.

Det är tyvärr alltför ofta som tjejer, även om de har ett visst intresse av rollspel, struntar i det bara för att kompisarna inte vill hänga på - men om intresset är tillräckligt stort så börjar man nog iallafall.
Jag skulle iallafall aldrig kunna tänka mig att avstå från att testa på något nytt och intressant bara för att kompisarna inte är lika intresserade, och så hoppas (och tror)jag att det är många fler tjejer som tänker...

Men faktum är ju att det är få rollspelande tjejer, och något borde kunna göras åt det... Intresse finns det, men av någon anledning ses rollspel som något alltför udda för att kunna ägna sig åt.. Vad kan göras åt det?

Cogito ergo sum
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Överdrivna hinder

<I>"Intresse finns det, men av någon anledning ses rollspel som något alltför udda för att kunna ägna sig åt.. Vad kan göras åt det?"</I>

Du får tjata på dina tjejkompisar, alternativt tvinga eller muta dom till att vara med.

Välkommen till forumet förresten! :)

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,471
Location
Helsingborg
"<EM>Vad jag tänkte på var ett rollspel AV kvinnor FÖR kvinnor.</EM>"
Eftersom det finns så nå'ra kvinns i rollspelsbranchen så är det väl naturligt att det inte finns så många konstruktörer.

"<EM>de flesta utan krypteringsbok helt förvirrat bortkomna när det gäller det motsatta könet</EM>"
*räcker upp handen och anmäler sig själv*

"<EM>Objektifiering och äran att vara hänvisade till dåliga jobb har vi fullt nog av i verkligheten.</EM>"
Av mina kompisar så har 100% som spelat kvinnliga RP:er haft en hög karisma så jag kan hålla med på den fronten. Däremot så har de <EM>inte</EM> varit de stereotyper(?) som du beskrev.

"<EM>*fniss* Och då ska vi inte snacka om...</EM>"
Haha, skulle vilja varit med om den upplevelsen (och inlevelsen).

"<EM>Eh, nu har jag tappat farten igen.</EM>"
Som vanligt då. /images/icons/smile.gif Har en tendens att själv göra det ibland.

/[color:green]Han</font color=green> som spelat kvinnlig magiker, psykfall och planetforskare
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Brasklapp: Nej, jag hatar inte män, jag skyller inte patriarkatet på er och jag tycker att ni är hur goa som helst. Kvinnor sysslar underligt nog med minst lika mycket manchauvinistfasoner som män.)

Skönt, det blir i de flesta sammanhang rätt jobbigt med överdrivna feminister. Förresten, borde inte kvinnor i så fall syssla med kvinnochauvinistfasoner?
:gremsmile:

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Vill du hjälpa till så får du!

Jag har alldeles för många projekt som jag sysslar med. En del av dem listas på den här sidan. Och jag skulle definitivt inte ha emot lite hjälp.

Nädu, Krille! Du skall inte få knycka all fri kvinnlig arbetskraft här på forumet sådär utan vidare! Om det är någon som är intresserad av att lägga sig i ett rollspel i mer antik miljö i stället för medeltid så kan ni ju ta en titt på Terra Draconis (oavsett kön, se hemsida nedan)

Skulle ni nu inte vara intresserade av TD så är nog faktiskt Västmark det näst bästa.
<font size=+2>:gremsmile:</font>

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Ofta möter man fenomenet via pojkvänner och liknande. Men, deras kompisar har redan en fungerande kampanj och är ofta måttligt intresserade av att stötta och hjälpa en nyanländ, förvirrad tjej som dessutom är där som deras polares flickvän.

Det där tror jag säkert kan vara ett problem för vem som helst som är ny. Jag har bara introducerat två nya spelare i mitt liv men bägge var tjejer och bägge spelar fortfarande (och med mig :gremsmile: Å andra sidan fick de bägge börja något sånär lugnt med bara mig och en annan spelare.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Det ligger nåt, eller det är sant som du säger.
Själv vet jag bara två tjejer som spelade för ett tag sen, men dom spelade bara för att båda två var förölskade i våran SL.

Så några riktiga rollspelare var dom ju aldrig.

Det sista och ofta påpekade skälet är att allt material är anpassat för en manlig publik. Det finns inga tjejrollspel. Rollspel hanslar ofta om manliga klyschor, manliga intressen och manliga ideal.

Det är nog mycket det de handlar om. Men nog tror jag nästan vilken tjej som helst kan spela en mannlig hjälte i t.ex. DoD, där hon dräper ett monster med sitt fruktade 2H. svärd.

Det gäller nog bara att våga ta steget in i rollspelsvärlden, vilket vi killar nog har lite lättare för.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Kommer...

Du kanske ska satsa på ett annat jobb än lärare? *ler brett*

Nej, jag tror inte att du kommer närmare problemet genom att säga att själva matematiken skulle vara grunden till bortskrämmandet. Snarare att man "inte kan sätta igång" direkt och spela. Otålighet helt enkelt. Fast det är bara en teori. Jag tror att de kvinnor/tjejer som skräms bort i det stadiet är så inriktade på att det "bara" skulle vara att sätta igång och spela direkt, inte att man måste lära sig en uppsättning regler och tärningar först.

Fast vad vet jag? Jag skrek ju själv efter någon som kunde lära mig rollspel innan jag först började spela. Och den kvinnliga kamrat jag lurat in i spelets värld var mycket road av att prova på. Hon påminde mig senast idag över att vi borde foga in lite speltid snart... *skrattar* samtidigt som hon nämnde i förbigående att hon går i press om en vecka... Jösses. Nåja, jag tror alltså att det på sätt och vis är viktigt att långsamt slussa in en eventuellt blivande spelare (oavsett kön).

Sedan vet jag inte hur tjejer bemöts. Är det ett ständigt hackande på att du måste prova så tror jag att vem som helst till slut drar öronen åt sig. Lyckas vi andra däremot väcka en nyfikenhet utan tjat så har nog förutsättningarna förändrats rekordartat.



Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Överdrivna hinder

Tja, som jag sagt tidigare så finns det kamrattryck (på bägge könen, _från_ bägge könen) som säger vad man "får" tycka om och inte.

Varenda gång jag möter den mysiga bosniska tanten i grannlägenheten i tvättstugan, säger hon "Du Erik du måste skaffa dig den tjej" - ergo, som man skall jag inte tvätta. Just det kanske inte är så jäkla ingrott hos _svenskar_ längre (åtminstone inte på ytan - jag vet minsann vilka som tvättar i de flesta familjer...) men det finns en massa annat kvar där man drar sig för att göra något för att man undrar "vad skall folk tänka?"

Och, som sagt, en av orsakerna till att kvinnor inte spelar rollspel är att rollspelare spelar rollspel, och rollspelare är män, ju. Det _vet_ man ju.

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Överdrivna hinder (OT)

Klart det finns grupptryck. Men jag har tyckt mig märka att grupptryck avtar med ålder. Eller snarare med självkänslan, jag behöver inte vara en gruppen - klarar mig alldeles utmärkt själv tack! *ler fånigt och tänker - men jag skulle dessvärre sakna den här gruppen nå alldeles ini ####*

I våran familj så är det förövrigt jag som sköter tvättandet - men maken stryker! *ler brett*



Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Överdrivna hinder

Haken är väl att det är svårt att tjata till sig ett intresse, få av oss har råd att muta och tvinga någon är inte direkt givande när man väl spelar. Nä, vägen är lång att få in luttrade tjejer på rollspelets bana, men inget är omöjligt - gäller bara att få dem att bli nyfikna. Men det kanske är lättare när man annars är en rätt seriöst nördig person som mig med grå hår och allt. *flinar glatt*



Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
"Skönt, det blir i de flesta sammanhang rätt jobbigt med överdrivna feminister. Förresten, borde inte kvinnor i så fall syssla med kvinnochauvinistfasoner?:)"

Nej, eftersom det inte är så jag menar. jag menar manschauvinistfasoner eftersom många kvinnor utan att tänka på det vägrar acceptera att andra kvinnor slår sig fram och tar typiskt "manliga" poster eller uppför sig framåt och självsäkert.
Kvinnor är nästan värre på att fixera könsroller än vad män är.
Du skulle bara höra den upprörda skuren av röster om en tjej helt plötsligt slutar sminka sig.

Vavva - Den onda kramerskan
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Nej, eftersom det inte är så jag menar. jag menar manschauvinistfasoner eftersom många kvinnor utan att tänka på det vägrar acceptera att andra kvinnor slår sig fram och tar typiskt "manliga" poster eller uppför sig framåt och självsäkert.
Kvinnor är nästan värre på att fixera könsroller än vad män är.
Du skulle bara höra den upprörda skuren av röster om en tjej helt plötsligt slutar sminka sig.


I så fall var det ju en annan sak. Det är ju lite tragiskt i så fall, av två onda ting så vore det väl bättre om de sysslade med någon form av kvinnomanchauvinism än manlig dito? Själv har jag faktiskt varit förskonad från kvinnor som så att säga målar in sig själva i ett hörn men tyvärr hört både en och annan fånig kommentar från manliga bekanta som jag trodde var ''upplysta'' och accepterade individualitet (faktiskt appropå min sambos relativa frånvaro av sminkning, så det verkar vara en hjärtesak :), men det tar väl ett tag innan man kommer innanför skinnet på folk.
Däremot har jag ju mött onödigt hårda feminister och människor som lite onödigt mycket anser att man kan strunta helt i vad folk anser om en.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Fascinerande, min erfarenhet är att de kvinnor som sminkar sig är de som är mest rabiata, förlåt uttrycket, manshatare. Men det går väl tillbaka i tiden till när man skulle bryta med kvinnorförtryck och sånt. *flinar*

Om jag ska försöka vara seriös. Många gånger är det dem som skriker högst som har svårast att acceptera att man är den man är. Oavsett kön alltså. Men jag försöker, det allra värsta jag kan att acceptera, men inte för den skull stå ut med vad som helst. Jag har råkat ut för saker som feminister menar bara är grabbar som gör. Men det gör inte att jag drar alla grabbar respektive tjejer över en kam. Jag har fått höra att det finns en artikel som drar myten om manligt och kvinnligt i skammen rejält, nu väntar jag bara att få en kopia av den också, för det skulle bara toppen på det isberg jag anat hela tiden. Dvs. vi skiljer oss inte så mycket i grunden, utan det är miljön omkring oss som påverkar oss till det vi blir/är. *ler trött* Så jag är ganska glad över att jag i ungdomens dagar umgicks med bägge könen frekvent utan att låta mig skrämmas av det hela. *skratt* Ironi, vi söker en förklaring på vad som gör att tjejer inte är så frekventa spelare som killar... det är nog inte svårare att förklara än varför tjejer leker med Barbiedocker och killar med bilar (!?) dvs. det är vi vuxna som ger ungarna leksakerna och sedan följer det ena det andra. (skamligt förenklat eller?)

Nu har jag svamlat färdigt, var så god nästa!

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Tjejer i konventsäventyr(ot)

Snälla nån...

Vem fan vill göra det?
Bättre med rollspel...

Kakujin wa hombun wo tsutsuka neba narimasen...
 

Zuzette

Veteran
Joined
27 Jan 2001
Messages
8
Location
Solstaden
Re: Överdrivna hinder

Hmm..tror inte att det hjälper att försöka övertala mina kompisar:) De ser på rollspelandet som ännu en av mina konstiga idéer...som tur är har de gett upp övertalningsförsöken att få mig att sluta..
Tack för välkomnandet:)

Cogito ergo sum
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Överdrivna hinder (OT)

Hoppsan uppslan, det såg jag inte i brådrasket och det är självklart att även jag måste hälsa dig välkommen till forumet. Alltid kul att se ett nytt kvinnligt ansikte här! *storflin*

Och du, tycker polarna så så är det väl en fråga om de verkligen är polare?

*Ladyn är inne på ytterliggare livsfilosofi men biter sig i tungan - det gör ont*

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Re: Kommer...

*smile* Om det uppfattades så som att matematiken skulle utgöra en fundamental grund till problemet uttryckte jag mig klumpigt; avsikten var att belysa min fundering att aritmetik med mera är en del av problemet, då många kvinnor enligt egen utsago tycker att matematiken i allmänhet är för "mansanpassad", om man kan använda det uttrycket.
Det tillsammans med den tyvärr felaktiga bild av rollspelaren som en 150 cm:s kille som väger ca 45 kilo, knappt går utanför dörren och vars enda kvällslektyr förutom rollspelslitteratur är just Lektyr, eller tidningar av liknande tvivelaktig (ur moralisk synvinkel) karaktär, gör enligt min åsikt inte saken bättre.
Det är väl snarare tillgång på fördomar än brist på intresse som gör att det är få kvinnor som spelar rollspel, i alla fall enligt min erfarenhet. Har varit med i en del grupper där kvinnor varit med och spelat, och de har sagt att det varit trevligt, men de har aldrig vågat säga att de spelar rollspel åt kamrater.

Vad gäller spelares respektive som ska vara med så fungerar det relativt bra i min spelgrupp, det blir inte den ansträngda stämning som ibland kan uppstå när någons kompis totalt ointresserad sitter och spelar masken på mobiltelefonen och undrar om det inte är dags för polare natt dra snart, när de som spelar är mitt inne i en strid eller annat... Finns det något mer irriterande i rollspelssammanhang?

Vad gäller läraryrket så är det ingen fara, slutar snart... *smile* Allvarligt talat så är det den felaktiga stämpel som hobbyn fått snarare än det man berättar kring den som gör att folk inte vågar prova, kvinna eller man spelar ingen roll. Många som skulle vilja prova törs nog inte på grund av att rollspelande ses på som en underlig bisyssla av de som inte vet något om det, och innan den muren är raserad kan det vara svårt för många att våga testa det. Vi är alldeles för intresserade av vad andra tycker, än av vad vi skulle tycka var roligt själva...

//Tegrevan
 

Zuzette

Veteran
Joined
27 Jan 2001
Messages
8
Location
Solstaden
Re: Överdrivna hinder (OT)

Kul att känna sig så välkommen här på foumet:)
Och ja..ärligt talat så tycker inte jag att kompisar ska försöka ändra på en så mycket som mina har försökt med, men de har börjat bli bättre! (helt enkelt insett att det inte är någon idé tror jag*flinar*)

Cogito ergo sum
 
Top