Nekromanti Hinder för tjejer i rollspelssvängen

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Varför inte göra som Krister Sunderlin

Skriv ett spel för tjejer av tjejer sätt ut den på nätet och be om hjälp från andra tjejer till och börja med..

Det bästa matrialet är sådant där man haft både män och kvinnor med i det skapande procesen..
Och att män och kvinnor må vara lika smarta men vi är tränade att tänka på olika sätt därför missar vi män mycket som kvinnor prioriterar och tvärt om..

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Mindre våld - mer romantik är fel, det känenr jag också. Det är en genuskonstruktion som blir mycket tröttande i längden. Däremot tror jag att många tjejer vill ha det mer personligt . Kanske mer tyngdpunkt på karaktären.

Själv tror jag att många skillnader mellan kvinnor och män i första hand är just genuskonstruktioner, men de är, trots att de är skapade av människor, reella. Även om det är en skillnad som nötts in av samhällets fördomar har de påverkat folk.
En flicka som hela sitt liv fått höra att Fina Flickor inte tycker om svärd, kommer att bli negativt inställd till att spela fantasybarbar. (tack och lov har jag sluppit lära mig att ogilla blankvapen /images/icons/laugh.gif)

Sedan har, som Lady Silver Wolf redan har sagt, historien skrivits av män, för män och med ett manligt urval. Ingen vet hur världen sett ut om kvinnor styrt den (däremot har jag svårt att tro att dne skulle vara mycket bättre)

En sak är i alla fall säker: Få tjejer gillar att spela i världar där de automagiskt blir hemmafruar, barflickor eller barbarkvinnor med minimala kläder och jättebröst. Objektifiering och äran att vara hänvisade till dåliga jobb har vi fullt nog av i verkligheten.

(Brasklapp: Nej, jag hatar inte män, jag skyller inte patriarkatet på er och jag tycker att ni är hur goa som helst. Kvinnor sysslar underligt nog med minst lika mycket manchauvinistfasoner som män.)

Vavva - Den onda kramerskan
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Varför inte göra som Krister Sunderlin

*skrattar* Jag skulle om jag bara hade haft tid att tänka på någonting annat än specialarbete, jobb och tusenelva andra spelprojekt.

Men, tja, om någon annan drar igång nåt bidrar jag gärna med synpunkter.

Jag tror iofs att en del tjejer hjälper till och utvecklar rollspel idag med, däremot tror jag att dte är ovanligt att det är tjejerna som har huvudansvaret för projektet. På något sätt blir det ändå en kille som tar kommandot.....

Vavva - Den onda kramerskan
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Varför inte göra som Krister Sunderlin

Hela rollspels industrin började med några få galningar som hade en dröm att få spela ett roligt spel och de delade med sig..

Med andra ord OM man vill något nog mycket så får man det att hända..
Dör man av försöket eller ger upp eller inte ens börjar så vill man inte nog mycket...



Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Varför inte göra som Krister Sunderlin

Jag tror iofs att en del tjejer hjälper till och utvecklar rollspel idag med, däremot tror jag att dte är ovanligt att det är tjejerna som har huvudansvaret för projektet.

Tillåt mig presentera ett av de fina gratisspelen som går att hämta på www.rollspel.nu: Myth! Hela spelet är gjort av tjejer (eller snarare en tjej och en annan har hjälpt till lite grann). Går enklast att hitta genom att gå till huvudsidan (www.rollspel.nu) och klicka på "Gratis rollspel" till vänster, sedan väljer man Myth i högerspalten.

/Azagthoth
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>En sak är i alla fall säker: Få tjejer gillar att spela i världar där de automagiskt blir hemmafruar, barflickor eller barbarkvinnor med minimala kläder och jättebröst.</I>

Angående "olika gillar olika roller" kan iofs noteras att en av den sistnämnda sorten var Gunilla Jonssons gamla favoritkaraktär... När jag började spela AD&D lirade en av de två tjejerna i gänget en barbarkvinna vid namn Slaughta (engelskt uttal). Hon gjorde skäl för namnet.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vill du hjälpa till så får du!

"Men, tja, om någon annan drar igång nåt bidrar jag gärna med synpunkter."

Jag har alldeles för många projekt som jag sysslar med. En del av dem listas på den här sidan. Och jag skulle definitivt inte ha emot lite hjälp.

Ett av projekten som inte listas på den sidan är Krögarens Handbok (kommer förmodligen listas där till helgen) som är i koncept/uppstartsfasen, och som kommer att bli en av de mest ovanliga rollspelsmodulerna någonsin. Jag är också öppen för förslag vad gäller Transcendens och Fem Förfärliga Fall, och lite småhjälp här och var i övrigt har jag ingenting emot.

Är du intresserad av att hjälpa till så hör av dig. Min epopstadress är [e-post]krille@foxtail.nu[e-post].

"Jag tror iofs att en del tjejer hjälper till och utvecklar rollspel idag med, däremot tror jag att dte är ovanligt att det är tjejerna som har huvudansvaret för projektet. På något sätt blir det ändå en kille som tar kommandot....."

Tja, jag har väntat rätt länge på att någon tjej skulle vilja ta kommandot. It's there for the taking, så att säga...

En tjej här på forumet (går under namnet Kornella) satte en gång i tiden igång projektet Altoria, som skulle beskriva DoDs spelvärld efter Sjunde Konfluxen. Dessvärre har projektet stått still ett tag, eftersom hon har startat spelantikvariat. Det var ett lovande projekt, och även om jag inte var förtjust i den bild av Altor som Kornella plockade fram (jag är inte tillräckligt insnöad på antiken och förhistorien) så var det intressant. Du hittar det här: <A HREF="http://www.hobbyspel.com/altoria/" target="_new">http://www.hobbyspel.com/altoria/</A> - Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag håller med dig. Rakt över. (och även Åke)
Problematiken ligger väl som vanligt i att vi förenklar vad som är manligt och kvinnligt. Usch, just nu känner jag att en kurs i psykologi inte skulle sitta fel. Förstå mig rätt. Här sitter jag dagarna i ända med folk (kvinnor) som har sin uppfattning om vad manligt och män står för och sedan sitter jag varannan helg med två grabbar som inte överenstämmer med mina kvinnliga kurskamraters uppfattning.

Att däremot göra ett rollspel från grunden med bara kvinnliga konstruktörer tror jag faktiskt inte hjälper situationen. Någonstans på vägen måste vi (både manliga och kvinnliga spelare) "lura" in fler spelare, kanske inte just specifikt kvinnor - utan helt enkelt folk med andra uppfattningar vad som är värt att spela i rollspel. Helt enkelt långsamt kväva myten om att rollspel bara är till för unga sex och våldsfixerade grabbar. Men det lär nog ta hela min livstid....

Och nej Nightowl du svamlar inte, dina argument äger faktiskt riktighet. Något som jag påpekar dagligdags för mina "systrar" på institutionen. *suckar djupt och febertrött*


Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Hinder för tjejer i rollspelssvängen (OT)

*fniss* Och då ska vi inte snacka om min enorma förvåning när min snälla söta men dock tuffa väninna helt lugnt tog karaktären av en dvärg med oerhört kort stubin och en snabb längtan efter att bruka YXAN. Och det gjorde hon, trots att vi försökte hejda henne med ojämna mellanrum så var hon snabbt in i otrevliga rum fulla av skelett och nyttjade den där otäcka yxan. Jag har aldrig sett henne så vild. Hon satt där när vi joxade lite slag med tärningen och undrade när hon nästa gång fick hugga ner någon.... Jösses säger jag bara, det var nästan som vi andra i våra vildaste stunder (sent under natten med rena slaktaräventyr i bästa koboldstil). Sist jag talades vid med henne så undrade hon när vi och hon nästa gång skulle hinna med en omgång...

Huga.

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det var väl "automagiken" Vavva menade; det är skillnad på att VILJA vara en kvinnlig barbar med stora bröst och att MÅSTA vara det. Jag försöker komma på analogin från manlig sida... alltså, om jag skulle vara TVUNGEN att spela Lestat-kopior skulle jag inte vilja röra Vampire med tång, men det hindrar inte att det skulle vara kul att göra det, och jag vet killar som jämt gör det.

Fast jag är ju som vanligt en tråkmåns och hävdar att det finns väldigt få världar där en kvinnlig rollperson MÅSTE vara endera, om man nu skall gå efter regelboken. Det brukar sällan finnas kapitel som säger "och bara män får bli..." eller "och bara kvinnor får bli...".

Få se nu... gäller inte i Eon, inte i NÅGON version av Drakar jag känner till, inte i AD&Dn och än mindre i nya D&D (som dessutom gjort sitt bästa för att se till att det kryllar av intressanta kvinnliga SLP och RP-exempel)... inte i vare sig Harn eller Ars Magica fastän båda är pseudo-medeltid och således borde vifta med historiska krav på lägre inflytande för kvinnor... Gäller inte Gondica och inte ens Pendragon eller Castle Falkenstein; trots placering i riddar- respektive viktoriansk tid (eller snarare fantasyvarianter av dem) böjer sig konstruktörerna så de nästan spricker för att visa att kvinnliga rollpersoner minsann kan finnas och att de faunimej inte är sämre än killarna. Hittills har jag bara tagit fantasy-exempel, eftersom det var fantasy-exempel Vavva talar om.

Sorry, men jag kan inte se detta. Sedan har vi tyvärr, tja, illustratoner (mer av barbarinnor än av hemmafruar, iofs) som kan _tolkas_ i den riktningen (dvs det kan råda en brist på illos som stöder idéer om andra kvinnliga rollpersoner), och i världsbakgrunden saknas, som jag nämnt på annat ställe i tråden, ofta roliga kvinnliga förbilder, men om kvinnor tvingas spela tråkiga klichéer är det nog snarast de andra spelarnas eller spelledarnas fel än några regelböckers.

Nightowl, med sin vanliga brasklapp: Det är svårt att se eller uppleva "indirekt" diskriminering om den inte riktas mot en själv.

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Om man inte förenklade saker skulle man inte komma någon vart. Världen är allt för komplicerad för det.

Men allvarligt talat (inte för att ovanstående var särskilt oseriöst, men...) rollspelets manliga exklusivitet tror jag är kopplat till att det härstammar från en hobby (krigsspel) och främst inspireras av litterära genrer (action-orienterad fantasy och SF) som av tradition anses "manliga". Detta beror delvis på att män verkar gilla dem, men också att män av tradition _får_ gilla dem.

En gång för många somrar sedan satt jag och en ung kvinna på en badstrand - och nä, vi hade inte ett förhållande och tänkte inte skaffa ett heller, vi var kompisar. Så kom den en sådan där megastor sandspindel krypande över mitt badlakan; jag plockade upp den i handen och släppte ur mig något skämt om spindelbett och superkrafter. Sedan kom jag på vem jag talade med, vände mig pliktskyldigast till tjejen för att förklara en del om en viss Peter Parker, och innan jag hann öppna munnen svarade vederbörande:
"Jag fattar! Jag har faktiskt läs Spindelmannen jag med, fastän jag är tjej! Den var ju ROLIG!"
Tablå, som det stod i mycket gamla vitsar i mycket gamla skämttidningar.

Fast den som vill betona skillnaderna kan ju anmärka att det var humorn som tjejen sade sig gilla, inte fajterna med Gröna Trollet. Å andra sidan var det humorn som fick mig att föredra Spidde framför Stålis också...

Eh, nu har jag tappat farten igen. I alla fall, rollspel är knutet till en massa andra grejer som inte bara kanske lockar fler män än kvinnor, utan de kvinnor som faktiskt lockas dit blir ofta bortskrämda därför att A, män tycker inte de hör hemma där och lika viktigt B, andra kvinnor tycker inte de hör hemma där.

Det är som med män och hemmets skötsel; min ungkarlslya ser förjävlig ut för det mesta, och mina föräldrar suckar varje gång de kommer hit, och mina kvinnliga bekanta skakar på huvudet, men jag VET att om jag var kvinna, skulle jag få mer fan för att jag har det stökigt. Sedan får mina tjejkompisar vara hur mycket feminister de vill, men jag vet från andra erfarenheter att en man enligt dem har en sorts paradoxal rättighet att bo i ett stökigt hus och diska när han behöver bestick som en kvinna saknar. Vettlöst.

Så vad jag vill komma till är att det är inte bara rollspel, rollspelen sitter som en del av andra subkulturer och beteenden som är i sin tur är en del av annat. Man kan inte annat än göra sitt bästa.

Nightowl, som har en annan anekdot om kvinnor, rollspel, fantasi och män i trikåer, men den får vänta till ett annat forum...

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Sedan har vi tyvärr, tja, illustratoner (mer av barbarinnor än av hemmafruar, iofs)</I>

Noterar genast att jag själv brukar rita fler hemmafruar än barbarinnor, men det har väl att göra med vilka spel jag tecknar åt. (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tja, kommer du ihåg prepublikationsdiskussionen (läs: Anders skickar ut utkast till folk och säger: Låter det här vettigt?) till Zagrosia? Då sade jag att beskrivningen av zakhiska kvinnor som tar mansroller fick mig att tänka på Xena, Lesbian Icon... sorry, Warrior Princess! Inte för att zakierna är några barbarer, men nog kunde du slänga in en chakram-svingande bergsfurstinna någonstans? ;-)

Annars är väl de lämpligaste "kvinnliga barbarerna" i Gondica minotaurtjejer. :-D

Jag förstår att det var lite ont om dem i Ansgar, men i Khelataar... tja, khelataariskor är alldeles för praktiska för att klä sig i chainmail bikinis (som så ofta påpekat, vansinnigt fånig rustning) men stora bröst kan de väl ha ändå? :)

Khelataar nämnde jag för övrigt inte, men det är ett annat spel där inget säger att kvinnor måste vara hålla sig till nämnda tråkiga roller. Det är klart, illustrationerna av Cirana... Och jag glömde också RQ/Glorantha och Elric!/Stormbringer som också saknar hangups om manligt och kvinnligt. Glorantha är också ett sådant där spel som kryllar av Starka Kvinnor bland SLP, gudar och rollpersonsexempel, och har gjort det sedan RQI, någon gång i HS (Hacknslashn Saeculum).

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Tjejer i (vissa) rollspel

<I>Inte för att zakierna är några barbarer, men nog kunde du slänga in en chakram-svingande bergsfurstinna någonstans? ;-)</I>

Zakier ska ju ha en <I>exotisk</I> flärd, så en såndär mörk och hetblodig rajput-aktig madam skulle nog vara helt online med dem. Annars tänker man väl mest på zagrosiskor som väna Chandrakanta-prinsessor (fantasy-långkörare på indisk TV; helt supernice).

Har fö noterat att det är ett rätt vanligt fenomen i många spelvärldar; att "huvudkulturen" som spelet är centrerat kring och de flesta RP kommer ifrån, har en ganska modern samhällssyn med rätt mycket tolerans och social jämlikhet, men att det bor andra kulturer längre bort som är klart mer hierarkiska och patriarkaliska.

<I>Annars är väl de lämpligaste "kvinnliga barbarerna" i Gondica minotaurtjejer. :-D</I>

De är ju dessutom storbröstade, men, öh... tja...
Vediska kvinnor är iofs också en lämplig bakgrund där, med deras samhälle. De är "barbarer" bara i ordets bredare bemärkelse, men gillar åtminstone läderkläder. (-:

Ett annat spel där "barbariska" kvinnor från bergen passar in alldeles utmärkt är fö Western...

<I>khelataariskor är alldeles för praktiska för att klä sig i chainmail bikinis (som så ofta påpekat, vansinnigt fånig rustning) men stora bröst kan de väl ha ändå? :)</I>

Typ, Weliim Wiinoh vars läderrustning är utbyggd med träskålar för passformens skull? (-:
Oftast praktiska, ja, men de har också en världsbild där krigande faktiskt har sexuella kopplingar (dock främst manliga sådana), och där det ligger <I>ära</I> i att slåss modigt utan att gömma sig bakom en rustning. Fast sånt passar nog bäst för enskilda bärsärkar och fanatiker.

<I>Khelataar nämnde jag för övrigt inte, men det är ett annat spel där inget säger att kvinnor måste vara hålla sig till nämnda tråkiga roller.</I>

Tja, dess samhälle har ju omnämnts i diskussioner annorstädes som så egalitärt att det nästan är orealistiskt... Även där finns dock sånadär patriarkaliska randkulturer ute i periferin.

<I>Det är klart, illustrationerna av Cirana...</I>

Royos, alltså? Funderar allvarligt på att nån gång bygga ut den där baksidestexten på låddan till en novell som förklarar vad den där svarta utstyrseln egentligen är för nåt.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Tjejer i (vissa) rollspel

Ksiina, Warrior Rajput:
Zakier ska ju ha en exotisk flärd, så en såndär mörk och hetblodig rajput-aktig madam skulle nog vara helt online med dem. Annars tänker man väl mest på zagrosiskor som väna Chandrakanta-prinsessor (fantasy-långkörare på indisk TV; helt supernice).

Totalt OT: Vidonia är, för undertecknad, swashbucklingfilmer a la De Tre/Fyra Musketörerna från -73. Chu är hongkongfantasy a la Chinese Ghost Story.
Jag har hittills inte kommit på någon bra analogi till Zagrosia, annat än indiska romantiska musical-epos, men du verkar ha hittat något...

Red Ko-nja:
De är ju dessutom storbröstade, men, öh... tja...
Vediska kvinnor är iofs också en lämplig bakgrund där, med deras samhälle. De är "barbarer" bara i ordets bredare bemärkelse, men gillar åtminstone läderkläder. (-:

Sedan har bägge kulturerna coola kastyxor (faen, jag blir inte kvitt bilden av brakraker som tomahawker...).

"Ett annat spel där "barbariska" kvinnor från bergen passar in alldeles utmärkt är fö Western..."

Daisy Mae? :)

Khelachicks:
Oftast praktiska, ja, men de har också en världsbild där krigande faktiskt har sexuella kopplingar (dock främst manliga sådana), och där det ligger ära i att slåss modigt utan att gömma sig bakom en rustning. Fast sånt passar nog bäst för enskilda bärsärkar och fanatiker.

"Tja, dess [Kkhelataars] samhälle har ju omnämnts i diskussioner annorstädes som så egalitärt att det nästan är orealistiskt... Även där finns dock sånadär patriarkaliska randkulturer ute i periferin."

Föråintetala om tanganer, kharigaaner och shivaloorer.. fast vänta, det var förstås de du menade. Tja, spelarna måste ju ha någon orsak att tycka de andra är _konstiga_; att gör mainstreamkampanjens kulturer mer lika vår egen är kanske ett smart drag.

Cirana:
"Royos, alltså? Funderar allvarligt på att nån gång bygga ut den där baksidestexten på låddan till en novell som förklarar vad den där svarta utstyrseln egentligen är för nåt."

Feel free to do so! Själv tror jag som sagt att den utspelar sig i en bastu, och att hon är klädd i en ytterst obekväm baddräkt!

Nightowl, som borde återuppta och skriva färdigt "Caarevel - de legendariska resorna" till Lancelot-listan...



"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Indisk fantasy (OT)

<I>Jag har hittills inte kommit på någon bra analogi till Zagrosia, annat än indiska romantiska musical-epos, men du verkar ha hittat något...</I>

Har inte kommit åt att se särskilt <I>mycket</I> indisk fantasy, men tillräckligt för att få en allmän bild av genren. Det är lite åt 'Tusen och en natt'-hållet, fast indiskt istf arabiskt (bilderna i Hare Krishnas böcker kan fö tjäna som inspiration där...) i ett allmänt historieförskönat indiskt fairyland fullt av prunkande trädgårdar och Taj Mahaliska palats med guld och siden, unga maharajor, svartskäggiga krigare i färgglada utstyrslar, väna prinsessor med prick i pannan och ett halvt ton guld på sig... och massor av flashig magi, formförändrare och hinduiska demoner.

Vilda "jungle boys/girls" (Mowgli/Tarzan/nåt sånt) är visst också en sub-genre, åtminstone rätt vanlig i indiska serietidningar. Och man snubblar <I>alltid</I> över gamla ruiner med guld och hinduiska demoner ute i grönskan. (-:

--
Åke
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Kommer...

...i och för sig in sent i diskussionen, men till viss del tror jag att en del av problemet ligger i rollspelens utformning, så till vida att de beskriver en individ utifrån siffervärden relaterade till en fastställd normal. Har stött på problemet att försöka förklara grundegenskapsvärden, färdighetsvärden och annat, och så fort individen i fråga kom i kontakt med matematiken i rollspelet så ändrade hon sig och ville inte vara med en spelträff.

Det kan i och för sig bero på min alldeles värdelösa pedagogik, men då jag jobbar som lärare hoppas jag att det inte är så... Det var kanske snarare att de fördomar angående att det skulle vara töntigt eller tråkigt verkade förverkligas bara på grund av att det fanns matematik med i spelet, och att det verkade utgöra en fundamental grund för detsamma. Matematik ses ofta (alla får väl turas om att slå mig efter detta) som en typisk "manlig" vetenskap på grund av dess struktur. Om man som kvinna/tjej kommer i kontakt med rollspel via andras fördomar, vilket alltför ofta är fallet, och sedan får intrycket att det är matte-nördar som håller på med hobbyn minskar kanske lusten att förknippas med den... Bara en tanke...

//Tegrevan
 
Top