DoD Helt ny SL med en handfull funderingar

Mycket uppskattad input även om användandet av SLP:er, min tanke var inte att ha en SLP som skulle påverka gruppens beslut eller ha någon influens på det sättet över huvud taget. Tanken var mer som en eventuell följeslagare till nån av karaktärerna (typ legoknekt), eller kanske som en möjlighet att flika in lite komedi i situationer. Men lämnar detta öppet och tar till mig att det nog är bäst att låta bli det upplägget, det går säkert att göra på många andra sätt med kortare och kanske upprepade möten med karaktärer istället för att de följer med gruppen under längre tid.

. Inte alls tycker jag. Det är inte så att du som spelledare inte kan skicka med en SLP, framförallt inte om du upplever rollpersonerna som för få. Men mitt råd är att du istället lämnar över ansvaret för den till spelarna. "Hyrsvärdet Genovia som ni träffade på tavernan går med på att följa med på expeditionen mot en rättvis andel av de skatter som hittas. Här är hennes rollformulär." I min erfarenhet blir det sällan bra om spelledare har med egna rollpersoner om de riskerar att ta rampljusplats från spelarna. Dessutom blir det bara mer för spelledaren att hålla reda på.
Vill bara infoga att jag delar bilden @Organ ger. Det är inga problem men lämna över denne till spelarna att styra. Vill man kan gruppen rentav investera i att se den lite som en gemensam rollperson med egen agenda. Utmärkt ersätrare om någon dör men samtidigt en som lätt kan lämna gruppen när det passar. Nog egentligen bara om man har ett stort antal spelare som jag skulle avråda direkt från det. (Sen kan det absolut finnas spel där det kan kännas onödigt eller som något som stjäl fokus, men jag tror inte DoD23 är ett sådant.)

Ja utan att ha provat så tycker jag att det verkar som ett ganska kul och eventuellt rätt användbart grepp att ge spelargruppen en SLP att själva ta hand om. Det skulle kunna balansera upp en lite svagare grupp och vara en öppning för att kunna flika in information eller humor i situationer från en bekant part i gruppen. Känns som att det finns möjligheter där, men jag låter det vara osagt huruvida det funkar bra eller inte eftersom jag inte har nån erfarenhet av det.

Kom att tänka på en annan sak; i strid så använder även gänget i Arkaniversums YouTube-serie en karta med rutnät för att visualisera strid, och använder startboxens standees. Är det vanligt att folk satsar att använda miniatyrer istället för standees (dom känns ju roligare än platta pappfigurer), och i så fall gissar jag att man behöver skaffa en större utskrift av kartan för att figurer ska rymmas i rutnätet? Jag har figurmålning som en stor hobby sen långt tillbaka, så det hade varit ett rätt naturligt sätt för mig att höja nivån på det visuella i spelet genom att fixa miniatyrer till strid och funderade även på om man skulle fixat fram lite större modeller av SP som man kan ha framme som "avatarer", bara som en extra visuell grej intill vardera spelare, det här är så klart inte nödvändigt på nåt sätt alls, kanske rentav oönskat?

Vill bara infoga att jag delar bilden @Organ ger. Det är inga problem men lämna över denne till spelarna att styra. Vill man kan gruppen rentav investera i att se den lite som en gemensam rollperson med egen agenda. Utmärkt ersätrare om någon dör men samtidigt en som lätt kan lämna gruppen när det passar. Nog egentligen bara om man har ett stort antal spelare som jag skulle avråda direkt från det. (Sen kan det absolut finnas spel där det kan kännas onödigt eller som något som stjäl fokus, men jag tror inte DoD23 är ett sådant.)
Min lösning på det för tillfället är att spelarna är en del i en fartygsbesättning. När de gör saker, som tenderar att vara "away missions" på land, så får de ta med sig en NPC från besättningen, utifrån vem de tror att de behöver. Denna spelas huvudsakligen genom spelarkonsensus, med spelledarveto om de totalt frångår karaktären. Det gör att de lär känna dem, att besättningen känns levande, och att de kan ta sig an varierande situationer.

Vid ett par tillfällen så kan jag forcera valet av NPC, eller forcera in en till, men i huvudsak, så är det spelarnas val.

Dessa NPCs är dessutom bra backupkaraktärer om en karaktär dör, eller om en spelare absolut inte gillar sin karaktär.

Kom att tänka på en annan sak; i strid så använder även gänget i Arkaniversums YouTube-serie en karta med rutnät för att visualisera strid, och använder startboxens standees. Är det vanligt att folk satsar att använda miniatyrer istället för standees (dom känns ju roligare än platta pappfigurer), och i så fall gissar jag att man behöver skaffa en större utskrift av kartan för att figurer ska rymmas i rutnätet? Jag har figurmålning som en stor hobby sen långt tillbaka, så det hade varit ett rätt naturligt sätt för mig att höja nivån på det visuella i spelet genom att fixa miniatyrer till strid och funderade även på om man skulle fixat fram lite större modeller av SP som man kan ha framme som "avatarer", bara som en extra visuell grej intill vardera spelare, det här är så klart inte nödvändigt på nåt sätt alls, kanske rentav oönskat?
Gör gärna en ny tråd kring detta, då det är ett stort ämne att diskutera.

Ja utan att ha provat så tycker jag att det verkar som ett ganska kul och eventuellt rätt användbart grepp att ge spelargruppen en SLP att själva ta hand om. Det skulle kunna balansera upp en lite svagare grupp och vara en öppning för att kunna flika in information eller humor i situationer från en bekant part i gruppen. Känns som att det finns möjligheter där, men jag låter det vara osagt huruvida det funkar bra eller inte eftersom jag inte har nån erfarenhet av det.

Har aldrig kört med figurer eller rutnät när jag spelat, men det låter kul, och DoD23 har definitivt stöd för det. Har kört en del med rutnät o ikoner när jag spelat online, och det är lite sin egen grej, kul att testa!

Jag tror att Dante hade en tråd med alla kartorna i format för utskrift på A4. Jag minns inte om hemliga dörrar osv var dolda på dessa, detta är annars något du kommer få fixa innan du printar ut. Lite photoshop så löser det sig. En tanke är att printa ut varje rum för sig, så man som SL enkelt kan avslöja kartan stegvis. Samt, om man vill, även plocka bort rum RPna inte är i, så de behöver komma ihåg kartan lite, isf att bara kolla efter.

Är det vanligt att folk satsar att använda miniatyrer istället för standees ... kanske rentav oönskat?

Det varierar väldigt mycket skulle jag säga. Vissa vill absolut ha miniatyrer (amerikanerna verkar närmast besatta av det). Personligen kör jag helst sinnenas teater.

Det varierar väldigt mycket skulle jag säga. Vissa vill absolut ha miniatyrer (amerikanerna verkar närmast besatta av det). Personligen kör jag helst sinnenas teater.
Standees for ever! Men kör som du vill. Kartor i större storlek finns hos Fria Ligan. Personligen tycker jag att standees och rutnät är ett måste i DoD23 pga vissa regeleffekter, men i de flesta andra spel med mindre inslag av bråk körs sinnenas salong.
Här har du ett annat bra tips: https://www.rollspel.nu/threads/ett-tips-för-att-minska-bookkeeping-av-kp-vp.81558/

Back