JohanL
Champion
Mycket uppskattad input även om användandet av SLP:er, min tanke var inte att ha en SLP som skulle påverka gruppens beslut eller ha någon influens på det sättet över huvud taget. Tanken var mer som en eventuell följeslagare till nån av karaktärerna (typ legoknekt), eller kanske som en möjlighet att flika in lite komedi i situationer. Men lämnar detta öppet och tar till mig att det nog är bäst att låta bli det upplägget, det går säkert att göra på många andra sätt med kortare och kanske upprepade möten med karaktärer istället för att de följer med gruppen under längre tid.
Vill bara infoga att jag delar bilden @Organ ger. Det är inga problem men lämna över denne till spelarna att styra. Vill man kan gruppen rentav investera i att se den lite som en gemensam rollperson med egen agenda. Utmärkt ersätrare om någon dör men samtidigt en som lätt kan lämna gruppen när det passar. Nog egentligen bara om man har ett stort antal spelare som jag skulle avråda direkt från det. (Sen kan det absolut finnas spel där det kan kännas onödigt eller som något som stjäl fokus, men jag tror inte DoD23 är ett sådant.). Inte alls tycker jag. Det är inte så att du som spelledare inte kan skicka med en SLP, framförallt inte om du upplever rollpersonerna som för få. Men mitt råd är att du istället lämnar över ansvaret för den till spelarna. "Hyrsvärdet Genovia som ni träffade på tavernan går med på att följa med på expeditionen mot en rättvis andel av de skatter som hittas. Här är hennes rollformulär." I min erfarenhet blir det sällan bra om spelledare har med egna rollpersoner om de riskerar att ta rampljusplats från spelarna. Dessutom blir det bara mer för spelledaren att hålla reda på.