DoD Helt ny SL med en handfull funderingar

Tack för ytterligare insiktsfulla svar. Jag har faktiskt startboxen redan, kunde inte hålla igen peppen riktigt :D

Jag har dessutom tittat på första avsnittet av Arkaniversums spel av just startboxkampanjen på YouTube och känner till den där första striden i passet. Uppfattade inte att den var brutalt svår i videon, men kollar gärna upp lite mer kring den om det är så att man bör justera den för lite lättare start.

Tack för ytterligare insiktsfulla svar. Jag har faktiskt startboxen redan, kunde inte hålla igen peppen riktigt :D

Jag har dessutom tittat på första avsnittet av Arkaniversums spel av just startboxkampanjen på YouTube och känner till den där första striden i passet. Uppfattade inte att den var brutalt svår i videon, men kollar gärna upp lite mer kring den om det är så att man bör justera den för lite lättare start.
Ta gärna en titt på min svenska avdelning med hjälpmaterial jag gjort till DoD :) Har många saker som hjälper nya spelare och SL

Flödesdiagram för strid är mkt användbart bl.a.

En sak som jag tycker missats tipsa om är smygregeln från Drakkejsarkampanjen, den skalar monstrens handlingar med antal Rollpersoner-1. Det är bra riktmärke om man ändå vill utgå från ngn form av motstånd - när spelarna sedan blir tuffare går det förstås skala upp både handlingar (eller antal SLPs) och KP.

Avseende resurser så är ju DB Discorden som jag och @MattiasS (ovan) förestår oslagbar, om man orkar dyka ner i bråddjupet.

Ta gärna en titt på min svenska avdelning med hjälpmaterial jag gjort till DoD :) Har många saker som hjälper nya spelare och SL

Flödesdiagram för strid är mkt användbart bl.a.
Jäklar vad fina bonusgrejer du har. Jag funderade bara i dagarna på om man skulle kunna beställa färgutskrifter i A3-format och på lite finare papper på nätet på olika grejer som Utkante och annat för att höja upplevelsen och ge visuellt stöd, är det något du har erfarenhet av?

Den inledande striden i Drakkejsaren var brutalare på beta-stadiet men Fria ligan moddade ner motståndet efter spelares feedback till den nivå den är på i den tryckta versionen. (Jag vill minnas att det mest handlade om att man tog bort svartalfsbågskyttarnas SMI-baserade skadebonus som annars gjorde deras bakhåll rejält dödligt.) Så ryktet encountern har som extra blodigt härrör till stor del från detta men är som sagt numera åtgärdat.

En annan sak som jag kom att undra över är vilka material som SL och spelarna behöver vid bordet när man väl sitter och spelar? Regelboken och äventyret är ju givet, men finns det något bra stöd för spelarna, typ en spelarhandbok eller liknande? Sen tänker jag definitivt försöka skriva ut en del av @MattiasS bra-att-ha grejer, dom var jättefina.

Halloj!

Jag är helt ny inom rollspel och har under sista tiden fått upp intresset för Drakar och Demoner som jag tror att jag kommer att spelleda. I och med detta har jag så klart en del funderingar och frågor eftersom jag aldrig spelat något rollspel tidigare.

Behöver väl inte utveckla så mycket mer, utan tar och river av lite frågor direkt:
  1. Har försökt luska i vad som är ett lagomt/spelbart antal spelare för DoD eftersom har lite svårt att få till en stor grupp. Mitt mest säkra svar är 3RP, kanske 4 som bäst. Funkar spelet bra att spela på 3RP, och behöver man i så fall göra någon form av justeringar?
  2. Hur hanterar man att en RP dör, tänker mer rent socialt och för det fortsatta äventyret? Har en bekant som efter många år av spel i gamla DoD fick sin karaktär dödad och tappade lusten med den spelgruppen pga att det upplevdes som en väldigt orättvis händelse i spelet (SL hade bestämt sig för att den RPn skulle dö oavsett vad). Jag vill så klart undvika den typen av grej och hade velat ha lite koll på vad man kan ha för praxis kring att en RP möter sitt öde, framförallt om det är en långlivad sådan som har ett sentimentalt värde och som spelaren är djupt engagerad i.
  3. Finns det några tankar eller rekommendationer kring hur frekvent man bör sikta på att ha spelmöten som minimum? Tänker alltså på hur man undviker att gruppen börjar glömma bort vad som hänt och var man är i äventyret, eller att intresset svalnar och det hela pyser ut i ingenting.
  4. Funkar det överlag bra med grundreglerna som finns i startboxen, eller finns det några regler som generellt sett anses vara bra att justera för att förbättra spelupplevelsen, i så fall vad?
  5. Visst är regelboken i startboxen lika komplett som den inbundna som säljs separat, minus äventyret som inkluderas i den sistnämnda?
  6. Vad skulle ni säga är viktigast att tänka på som helt ny SL, och finns det några bra resurser online (eller i övrigt) som är nyttiga att ta del av?
  7. Hur involverad i spelargruppens äventyr kan/bör man vara som SL i form av en eller flera närvarande SLP:er? Har inte hunnit läsa in mig på detta fullt ut, men kan man få det till att SL har en SLP som i praktiken nästan är en RP, men denne är så klart inte involverad i beslut, utan mer en del av berättandet och/eller som hjälp vid strid mm? Eller är det mer vanligt/praxis att SLP:er är mer flyktiga karaktärer som gruppen stöter på och passerar under äventyren?
Hm, ja det där blev ju en del, och det finns nog en hel del mer som jag undrar över också, men får nog börja så här.
Tack för svar på förhand!
1. Jag tycker generellt att 3 är optimalt. 2 är lite för lite. 4 är OK. (ofta inte så dumt att sikta på 4 utifall att någon är borta)
2. Ärlighet och öppenhet varar längst. Det är ofta roligast när det finns en risk, men spelarna måste förstå risken och vad de har att välja på!
3. Varannan vecka kanske. Framförallt blir det en så stor risk att om ett pass måste ställas in blir det väldigt långt mellan.
4 & 5. Vet inte! Men är det samma så är det absolut tillräckligt!
6. Att ni alla är där för att ha kul; att det inte är du som ska leverera en föreställning och att de är någon sorts publik som bara åker med. Att det inte gör något om det blir lite fel ("ojdå, jag sa visst något som inte alls stämmer med vad jag sagt förut", "ojdå, tolkade visst reglerna lite fel"). Det är skitsamma.
7. Jag gillar inte alls att ha medföljande SLP. Jag försöker att undvika det i så stor utsträckning som möjligt.

En annan sak som jag kom att undra över är vilka material som SL och spelarna behöver vid bordet när man väl sitter och spelar? Regelboken och äventyret är ju givet, men finns det något bra stöd för spelarna, typ en spelarhandbok eller liknande? Sen tänker jag definitivt försöka skriva ut en del av @MattiasS bra-att-ha grejer, dom var jättefina.
Bra pennor och sudd!

Regelboken är bra att ha vid bordet. Separata anteckningsblock för varje spelare är också bra.

1. Jag tycker generellt att 3 är optimalt. 2 är lite för lite. 4 är OK. (ofta inte så dumt att sikta på 4 utifall att någon är borta)
2. Ärlighet och öppenhet varar längst. Det är ofta roligast när det finns en risk, men spelarna måste förstå risken och vad de har att välja på!
3. Varannan vecka kanske. Framförallt blir det en så stor risk att om ett pass måste ställas in blir det väldigt långt mellan.
4 & 5. Vet inte! Men är det samma så är det absolut tillräckligt!
6. Att ni alla är där för att ha kul; att det inte är du som ska leverera en föreställning och att de är någon sorts publik som bara åker med. Att det inte gör något om det blir lite fel ("ojdå, jag sa visst något som inte alls stämmer med vad jag sagt förut", "ojdå, tolkade visst reglerna lite fel"). Det är skitsamma.
7. Jag gillar inte alls att ha medföljande SLP. Jag försöker att undvika det i så stor utsträckning som möjligt.
+1 på allt!

Finns det förresten nån form av konsensus kring bästa sättet att rulla grundförmågor och det när man skapar upp karaktärerna? Fick för mig att det är lite olika tyckande om huruvida det blir bra att bara rulla tärningar rakt av och ta värdena, eller om det är bättre att göra nån mer utstuderad variant?

Rulla som i regelboken. Överväg att ändra nästa gång det skall rullas fram nya rollpersoner om missnöje uppstått kring den metoden och ni är varma i kläderna dvs peta inte innan ni spelat ett tag och förstår vad konsekvenser blir.

Kolla även t ex @Dante s artiklar i Fenix för två bra köpsystem till DoD23 (bra för att förstå matten bakom):
  • I Fenix 2/2024 finns ett system för att köpa grundegenskaper för poäng.
  • I Fenix 2/2026 finns ett alternativt sätt att generera grundegenskaper. Denna gång med modifikationer baserat på rollpersonens släkte.

Last edited:
Finns det förresten nån form av konsensus kring bästa sättet att rulla grundförmågor och det när man skapar upp karaktärerna? Fick för mig att det är lite olika tyckande om huruvida det blir bra att bara rulla tärningar rakt av och ta värdena, eller om det är bättre att göra nån mer utstuderad variant?
Konsensus finns aldrig bland rollspelare! :D

För många handlar det inte om vad som är "bäst" utan vad som ger roligast resultat. Om man vill att rollpersonen ska växa fram lite mer slumpmässigt är det "bästa" att rulla från "topp till botten" och ta det man får, och sedan välja yrke och färdigheter efter det. Om man vill ha mer kontroll kan man slå en uppsättning och sedan placera ut dem så att det passar det yrke och de färdigheter man vill att rollpersonen ska ha.

Numera tror jag att det andra alternativet (slå en uppsättning och placera ut) är mycket vanligare än att gå från "topp till botten".

@soda var inne på det och säkert någon mer men det är värt att upprepa:

Rollspel är ett spel, en lek, för alla inblandade. Det ska vara roligt.

För spelare gäller att
-spelledaren inte är din motståndare som ska besegras och vars planer och idéer ska gå i stöpet
-spelledaren inte din tjänare som ska serva alla dina önskemål

För spelledare gäller att
-spelarna inte är dina fiender som ska krossas
-spelarna inte är dina marionetter som ska agera sina roller precis enligt ditt manus

Ha kul. Samarbeta. Hjälps åt när det blir tokigt. Ett avsnitt kan vara sämre och tv-serien ändå bra men om någon känner att de är där för att någon annan ska ha kul har det blivit tokigt.

Om du är ny skulle jag i alla fall börja med att lita på spelmakarnas regelkonstruktion. Senare kan du avgöra om du tycker att de funkar, men det är värt att vara medveten om att bra regler är svårare än man tror - jag himlar med ögonen över en hel del av husreglerna i DoD-forumet.

Bra poänger, kan fullt hålla med om att det bästa sättet att börja på är att bara köra som det är skrivet, man bör ju i regel inte heller börja ändra på ett nytt recept i köket innan man lagat rätten en gång och provat det.

Back