Halloj!
Jag är helt ny inom rollspel och har under sista tiden fått upp intresset för Drakar och Demoner som jag tror att jag kommer att spelleda. I och med detta har jag så klart en del funderingar och frågor eftersom jag aldrig spelat något rollspel tidigare.
Behöver väl inte utveckla så mycket mer, utan tar och river av lite frågor direkt:
Tack för svar på förhand!
Jag är helt ny inom rollspel och har under sista tiden fått upp intresset för Drakar och Demoner som jag tror att jag kommer att spelleda. I och med detta har jag så klart en del funderingar och frågor eftersom jag aldrig spelat något rollspel tidigare.
Behöver väl inte utveckla så mycket mer, utan tar och river av lite frågor direkt:
- Har försökt luska i vad som är ett lagomt/spelbart antal spelare för DoD eftersom har lite svårt att få till en stor grupp. Mitt mest säkra svar är 3RP, kanske 4 som bäst. Funkar spelet bra att spela på 3RP, och behöver man i så fall göra någon form av justeringar?
- Hur hanterar man att en RP dör, tänker mer rent socialt och för det fortsatta äventyret? Har en bekant som efter många år av spel i gamla DoD fick sin karaktär dödad och tappade lusten med den spelgruppen pga att det upplevdes som en väldigt orättvis händelse i spelet (SL hade bestämt sig för att den RPn skulle dö oavsett vad). Jag vill så klart undvika den typen av grej och hade velat ha lite koll på vad man kan ha för praxis kring att en RP möter sitt öde, framförallt om det är en långlivad sådan som har ett sentimentalt värde och som spelaren är djupt engagerad i.
- Finns det några tankar eller rekommendationer kring hur frekvent man bör sikta på att ha spelmöten som minimum? Tänker alltså på hur man undviker att gruppen börjar glömma bort vad som hänt och var man är i äventyret, eller att intresset svalnar och det hela pyser ut i ingenting.
- Funkar det överlag bra med grundreglerna som finns i startboxen, eller finns det några regler som generellt sett anses vara bra att justera för att förbättra spelupplevelsen, i så fall vad?
- Visst är regelboken i startboxen lika komplett som den inbundna som säljs separat, minus äventyret som inkluderas i den sistnämnda?
- Vad skulle ni säga är viktigast att tänka på som helt ny SL, och finns det några bra resurser online (eller i övrigt) som är nyttiga att ta del av?
- Hur involverad i spelargruppens äventyr kan/bör man vara som SL i form av en eller flera närvarande SLP:er? Har inte hunnit läsa in mig på detta fullt ut, men kan man få det till att SL har en SLP som i praktiken nästan är en RP, men denne är så klart inte involverad i beslut, utan mer en del av berättandet och/eller som hjälp vid strid mm? Eller är det mer vanligt/praxis att SLP:er är mer flyktiga karaktärer som gruppen stöter på och passerar under äventyren?
Tack för svar på förhand!