Haunted House - runda 2

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Sodivra jag har inget jättebra case som urskuldar Khan, men sammantaget tycker jag att han beter sig grönt.

Jag vil höra dig prata mer om mamapapa

Sa inte du att

LJS, Sodivra och RasmusL har en mamapapa?

RasmusL har du en mama eller pappa?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Basenanji;n346332 said:
Kan ni som är smartare än jag dechiffrera

ä
a
a
j
s
!
r
n
i
r
g
e

Med hammare och tratt kan jag få det till nåt i stil med: äh, Jaa siaren irge

Men det är ju så fantasilöst att man baxnar
Ja, vad fan var det där för stilgrepp från Vimes? Men "Jag är siaren!" går ju faktiskt att få ut av det där, så du har nog rätt. Ser inte riktigt vad det annars skulle vara. Konstigt av honom att gör det så krångligt för sig bara, haha.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Basenanji;n346334 said:
Sodivra jag har inget jättebra case som urskuldar Khan, men sammantaget tycker jag att han beter sig grönt.

Jag vil höra dig prata mer om mamapapa

Sa inte du att

LJS, Sodivra och RasmusL har en mamapapa?

RasmusL har du en mama eller pappa?
Mamma, jurist.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Basenanji;n346332 said:
Kan ni som är smartare än jag dechiffrera

ä
a
a
j
s
!
r
n
i
r
g
e

Med hammare och tratt kan jag få det till nåt i stil med: äh, Jaa siaren irge

Men det är ju så fantasilöst att man baxnar
Ptjaa, jag tror att Vimes var orolig för att dödas och ville få ut infon samt brödsmula utan att låta ulvisarna hinna lista ut det innan rundan var slut. Inte så himla korkat, hade kunnat hänvisa det i den här rundan sen för att bekräfta sitt siande.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Stövelkatten;n346336 said:
Ja, vad fan var det där för stilgrepp från Vimes? Men "Jag är siaren!" går ju faktiskt att få ut av det där, så du har nog rätt. Ser inte riktigt vad det annars skulle vara. Konstigt av honom att gör det så krångligt för sig bara, haha.
Smart av honom! Då kunde inte ulvarna genast dechiffrera och ändra till att hugga honom, utan det krävde lite betänketid, och då hade rundan kunnat vara över redan. Men nu tog de ju honom iallafall, antingen för att de redan bestämt sig för honom eller för att de insåg vad han gjorde och bytte till honom.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
RasmusL;n346338 said:
Ptjaa, jag tror att Vimes var orolig för att dödas och ville få ut infon samt brödsmula utan att låta ulvisarna hinna lista ut det innan rundan var slut. Inte så himla korkat, hade kunnat hänvisa det i den här rundan sen för att bekräfta sitt siande.
1. RasmusL var den förste som knäckte Vimes siarsmula
2. Vimes nattmördades av ulvar
3. RasmusL är sedan tidigare huvudmisstänkt som ulv.

Occam ringde, han vill ha tillbaka sin rakkniv. ;-)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
RasmusL;n346327 said:
Förstår att det var mycket för dig som kom in sent Sodivra men den här tyckte jag var ganska obvious! Om resten missade den så hoppas jag verkligen att ni går tillbaka och kollar igenom R1 igen, det är där vi hittar ulvarna!
Min fetstil.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Vimes är död. Nattmordet på Vimes mejkar väldigt mycket sense utifrån en LJSL-ulv. Vimes var på LJSL hela rundan, i det sista substantiella inlägget Vimes skrev innan kaoset(när han också enligt egen utsago var full...) var det här:

https://www.rollspel.nu/threads/65196/post-902777

Vimes said:
Rundan drar mot sitt slut och det är dags att försöka få ordning på det här. Kul och lite svår runda. Just nu har jag dessa två spelare som grönast:

Basenanji och LJSLarsson.
Notera särskilt att det kommer efter LJSL:s claim.
Sedan svänger det kraftigt på slutet men jag tror att ulvarna var oroliga för Vimes, att han var dem på spåren. Dock grönas LJSL av Vimes i virrvarret på slutet vilket gör det väldigt safe att döda honom, han gav inte uttryck för någon misstanke just då. Men kolla resten av rundan, när Vimes var skärpt och spelade med lite mer eftertanke än på slutet.

Var han så rätt ute att Basse också är röd? Kanske, men Basse har pingat grönare för mig än LJSL från start, om LJSL visar sig röd kan Basse mycket väl vara ulv. Dock är Basses "höhö, LJSL kommer nog claima power"-uttalande grönande tycker jag, att ha claim-möjligheten kvar är ett starkt ulvkort, om det inte var så att Basse senare tänkte använda det som att han sett brödsmulor som tydde på det och att det i så fall skulle gröna LJSL. Hur som helst är Vimes död på intet sätt grönande för LJSL, snarare tvärt om.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
LJSLarsson;n346341 said:
1. RasmusL var den förste som knäckte Vimes siarsmula
2. Vimes nattmördades av ulvar
3. RasmusL är sedan tidigare huvudmisstänkt som ulv.

Occam ringde, han vill ha tillbaka sin rakkniv. ;-)
Det där är svagt Larsson, du kan nog se på min aktivitet att jag inte hade haft tid att sitta och leka ord-pussel med en minut kvar av rundan...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Du vill se mig hängd men nu drar efter du halmstrån. Vet du vem som gör precis så? En ulv som vill hitta alla argument den kan för att hänga en bybo och vinna matchen. Det är så nära nu va? Blir värt att ta lite risker som ulv och försöka trycka på ett drev? Ett drev som nog inte är så självklart som du tror.

Hade jag varit ulv så hade jag knipit käft, det är ju superbra med informationsövertag. Byn vinner när vi är ärliga, när vi delar information och ser nyktert på det som skrivs. Det hade varit lätt att som ulv mörka detta om ingen annan sett det, hade varit en perfekt out för en ulv-kumpan nu i slutskedet.

Röst: LJSLarsson
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
LJSLarsson;n346342 said:
Min fetstil.
Vimes är en skarp spelare, att han skulle skriva en massa random bokstäver är inte Vimes. I efterhand var det glasklart att det åtminstone var en brödsmula. Därför är det obvious.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ok - Jag är ganska pressad på tid med vår nyfödda son och frugans födelsedagskalas, så jag prioriterar att få ut en lista bara.

Från mest misstänkt (1) till minst misstänkt (5).

Top picks ulvar:

1. RasmusL
- Har en förmåga som mejkar mest sense i ulvalaget uppfattar jag det som.
- Blir aktiv idag 8 minuter efter att det blivit ett drev mot honom, och röstar på LJSLarsson som leder drevet. Det kan ju vara begripligt även för en bybo som vet att han är grön och att det är en dålig idé för byn att rösta ut honom, men RasmusL nämner liksom inte drevet i sina inlägg. Verkar som han vill skifta uppmärksamheten.
- "men att endast utgå från "hur jag tänker att Feulfux skulle designa spelet" och inte från "hur deltagarna spelat" är att göra det för lätt för sig." Det här uppfattar jag också som deflecting/misdirection, det är väl ingen som har ENDAST utgått från "hur jag tänker att Feuflux skulle designa spelet".
- "Jävligt synd att vår potentielle väktare missade Vimpan, men hans reveal kom väldigt sent så det är väl förståeligt." Som ni kunde se var jag helt "uh va?" när jag läste det här. Ingen i byn har liksom knäckt chiffret eller ens pratat om det, och RasmusL pratar om det som det vore självklart. Det är ofta tecknet på en ulv som haft interna diskussioner om en grej, men är out of touch med hur snacket går i byn.


2. LJSLarsson
- Jag uppfattar att han käbblar -precis lagom- med Basse för att misdirecta om de är i cahoots.
- Har också en förmåga som jag uppfattar som mest logisk i ulvalaget. Varför skulle byn vilja leta upp sina egna förmågor? Så här förklarar han det, tycker ni andra att det är trovärdigt? (Obs, Aura Seer är bara en vanlig "seer" enligt https://werewolf-online.fandom.com/wiki/Aura_Seer så här verkar LJS skrivit fel, detta fångade Basse)

LJSLarsson;n346037 said:
En halvsiare som bara hittar andra förmågor är inte särskilt crazy. Finns i Ultimate Werewolf och heter Aura Seer, till exempel.
En (eller två) förmågesiare har dessutom fördelen - för en spelledare - att det ger mer kött och energi till spelet (vilket kan behövas när det så längesedan vi spelade) utan att göra det allt för komplext (som till exempel millers och vigilantes).


Kaosmeister:

3. Basenanji
- Svårt att läsa honom för mig, för att han brukar alltid kaoza, och dessutom har jag ett enormt bias där jag alltid misstänker honom oavsett om han är by eller ulv. :)
- Dock, han spelar exakt som jag skulle göra som ulv: Försöka fiska fram en ev väktare. För nu går drevet mot RasmusL, om han är bybo så är väktaren just nu byns sista hopp. Därför måste ulvarna ta reda på om det finns en väktare och isåfall nattmörda denne, eftersom Väktare klassiskt inte kan väkta sig själva. https://werewolf-online.fandom.com/wiki/Doctor
- Jag uppfattar att han käbblar -precis lagom- med LJSLarsson för att misdirecta om de är i cahoots.

Liten, liten tell:

4. Stövelkatten
- Inget stort, men jag sa att jag inte riktigt kände igen Stövelkattens personlighet när spelet startade, och så fort jag skrivit det så bytte han stil i sin text i svaret till mig. Det tycker jag är ulvigt.

Inga tells åt endera hållet:

5. Khan
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Sodivra;n346349 said:
Ok - Jag är ganska pressad på tid med vår nyfödda son och frugans födelsedagskalas, så jag prioriterar att få ut en lista bara.

Från mest misstänkt (1) till minst misstänkt (5).

Top picks ulvar:

1. RasmusL
- Har en förmåga som mejkar mest sense i ulvalaget uppfattar jag det som.
- Blir aktiv idag 8 minuter efter att det blivit ett drev mot honom, och röstar på LJSLarsson som leder drevet. Det kan ju vara begripligt även för en bybo som vet att han är grön och att det är en dålig idé för byn att rösta ut honom, men RasmusL nämner liksom inte drevet i sina inlägg. Verkar som han vill skifta uppmärksamheten.
- "men att endast utgå från "hur jag tänker att Feulfux skulle designa spelet" och inte från "hur deltagarna spelat" är att göra det för lätt för sig." Det här uppfattar jag också som deflecting/misdirection, det är väl ingen som har ENDAST utgått från "hur jag tänker att Feuflux skulle designa spelet".
- "Jävligt synd att vår potentielle väktare missade Vimpan, men hans reveal kom väldigt sent så det är väl förståeligt." Som ni kunde se var jag helt "uh va?" när jag läste det här. Ingen i byn har liksom knäckt chiffret eller ens pratat om det, och RasmusL pratar om det som det vore självklart. Det är ofta tecknet på en ulv som haft interna diskussioner om en grej, men är out of touch med hur snacket går i byn.


2. LJSLarsson
- Jag uppfattar att han käbblar -precis lagom- med Basse för att misdirecta om de är i cahoots.
- Har också en förmåga som jag uppfattar som mest logisk i ulvalaget. Varför skulle byn vilja leta upp sina egna förmågor? Så här förklarar han det, tycker ni andra att det är trovärdigt? (Obs, Aura Seer är bara en vanlig "seer" enligt https://werewolf-online.fandom.com/wiki/Aura_Seer så här verkar LJS skrivit fel, detta fångade Basse)





Kaosmeister:

3. Basenanji
- Svårt att läsa honom för mig, för att han brukar alltid kaoza, och dessutom har jag ett enormt bias där jag alltid misstänker honom oavsett om han är by eller ulv. :)
- Dock, han spelar exakt som jag skulle göra som ulv: Försöka fiska fram en ev väktare. För nu går drevet mot RasmusL, om han är bybo så är väktaren just nu byns sista hopp. Därför måste ulvarna ta reda på om det finns en väktare och isåfall nattmörda denne, eftersom Väktare klassiskt inte kan väkta sig själva. https://werewolf-online.fandom.com/wiki/Doctor
- Jag uppfattar att han käbblar -precis lagom- med LJSLarsson för att misdirecta om de är i cahoots.

Liten, liten tell:

4. Stövelkatten
- Inget stort, men jag sa att jag inte riktigt kände igen Stövelkattens personlighet när spelet startade, och så fort jag skrivit det så bytte han stil i sin text i svaret till mig. Det tycker jag är ulvigt.

Inga tells åt endera hållet:

5. Khan
Det har ju varit drev mot mig i över två dygn :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag ser inte att det resonerats om hur folk spelat i den här rundan, jag ser en del om speldesignen men knappt ingen analys av förra rundan. Se till speldesignen by all means, det är bra, men jag tror inte att det är den värdefullaste tiden vi kan spendera just nu. Det har skrivits en del i runda 1 men det är inte överväldigande, kolla på det!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Fastväntalitenuhär! I startinlägget för runda två säger Feuflux tydligt att både Vimes och Xyas
var vanliga medlemmar, bybor. Alltså att Vimes inte var siare.

Så om det finns en siare med i spel är den kvar i spel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Khan;n346357 said:
Fastväntalitenuhär! I startinlägget för runda två säger Feuflux tydligt att både Vimes och Xyas
var vanliga medlemmar, bybor. Alltså att Vimes inte var siare.

Så om det finns en siare med i spel är den kvar i spel.
Jaaa, det är ju iofs sant, om inte det där "vanliga medlemmar" har med något annat att göra... Jag är böjd att hålla med dig, vilket gör Vimes claim helt bonkers.

Jag minns ärligt inte, brukar det annonseras om den som åkte ut hade power? Jag vill minnas att det inte brukar bli känt vid död?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag ser inget annat som pekar på DTF (den tredje fraktionen) men det är så himla märkligt om Vimes ljuger och i så fall bör "vanlig medlem" ha någon annan betydelse? Eller menar Feu att de är "vanliga medlemmar, [alltså] bybor"?
 
Top