Haunted House - runda 2

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Allt som jag skriver från och med nu kommer vara som nervös/planerande byby/varulv igen. ;-)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
LJSLarsson;n346288 said:
Khan skrev att det blev lite kaosigt i slutet av förra rundan, men sådant kan hända - särskilt när det är spännande och allas nerver är på helspänn. Det var ju ett ganska osäkert läge där i slutet med utspridda röster.

Väl att komma ihåg med varulvsspel, både IRL och online, att ibland kan saker och ting låta hårda, men det är absolut ingen som vill vara hård mot någon off. Nackdelen dock med forumsspel är att text alltid låter mycket hårdare än tal, så man får komma ihåg att ha en lite längre mental distans till allt som skrivs.
Jag tog inte åt mig det minsta personligt av något någon sade, men jag hoppas verkligen att jag slipper den typen av flumtrams som det blev i slutet av förra rundan. Det är sånt som får mig att lämna hemmafester, gå från krogen och ibland till och med överge rollspelskampanjer för att jag känner mig så genuint ovälkommen.

Hur som.

Jag har läst ikapp nu och har lite åsikter.

RasmusL och Stövelkatten röstade både på xyas förra rundan. Det är riskabelt att inte sprida rösterna för ulvar i början, särskilt när vi bara är åtta totalt, men jag vete fan om det inte är rimligt att de gjorde det, maskerat av kaoset i slutet. RasmusL bytte verkligen i elfte timmen, och hade han inte gjort det hade han åkt själv, eftersom min röst på honom legat längst, och därmed var slipsbrytare (om jag räknat rätt).

Det känns rätt jädra misstänkt.

Jag kan dock inte sätta fingret på vem som är ulv 2. Sodivra har jag inget grepp om, men LJS och Stövelkatten är två andra kandidater. Basse känns grönare, men jag har baraen känsla där, inget konkret.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Glömde ju rösta. Den kvarstår från första rundan.

Röst: RasmusL
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
LJSLarsson;n346204 said:
Jag är grön, och om jag utgår från det verkar det orimligt att byborna både skulle ha en förmågehittare och en förmågeblockerare. Vad för überförmågor skulle få plats i ulvlaget med bara åtta spelare för att berättiga det? Men att det finns en hittare i gröna laget och en blockerare i röda laget är däremot mer rimligt. En blockerare i röda laget är ett roligt skydd mot väktare/siare, men om det finns andra roller (min) som både kan bli fel mål och hitta föremågeulven blir spelet mer roligt och balanserat.

Jag skall fundera och försöka bygga en teori om vem som är din ulvlakej, RasmusL, men du är från och med nu min huvudkandidat till hängning.

Röst: RasmusL
Jag tycker det låter rätt rimligt.

Om det finns en förmågehittare och en förmågeblockare så måste det finnas förmågor också, iallafall två om det ska vara värt "besväret" att kunna hitta och blocka förmågor, gissar jag. (obs, spekulation).

Så jag tror att det är osannolikt att det finns mindre än 4 förmågor. De två andra skulle kunna vara siare och väktare. Två möjliga scenarion jag kan tänka mig:

Scenario 1: Det finns 4 förmågor i spel. Byn har 3 förmågor och ulvarna har 1 förmåga. Då passar förmågeblock-förmågan bra i ulvalaget och RasmusL är toppkandidat för hängning.

Scenario 2: Nästan alla har förmågor, både bybor och ulvar. 6-8 förmågor. Byborna kanske har förmågeblock-förmågan, och ulvarna har 1 eller 2 ännu mäktigare förmågor. Känner mig lite tveksam till detta, tror inte att Feuflux skulle vilja krångla till ett litet spel på det här sättet utan att slänga in massa lore och infobitar i rollerna också, och jag har bara sett mamapapa-diskussionen hittills. Vidare, även om det här scenariot skulle stämma så skulle ju förmågeblock-förmågan fortfarande passa ganska väl i ulvalaget!

Bägge scenarion utgår från 6 bybor och 2 ulvar. Det kan inte vara 5 bybor och 3 ulvar eftersom då hade spelet varit slut. 1 ulv och 7 bybor låter för crazy.

Så... jag landar ändå i att om jag hade varit Feuflux hade jag nog gett förmågeblocken till ulvalaget.

Röst: RasmusL
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Om RasmusL dock skulle vara bybo så tror jag att LJSLarsson och Basenanji är ulvparet. För om RasmusL talar sanning och är bybo förmågeblocken så borde förmågehittaren vara ulv för att balansera. Problemet är att det har vi ingen glädje av att veta för om vi röstar ut RasmusL och han är bybo så är spelet över, om inte en ev väktare lyckas stoppa nattmordet.

LJSLarsson och Basenanji tycker jag smågnabbas på en lite lagom symbolnivå och verkar hålla med varandra, så det ser jag som en otäck möjlighet.

En sak är att ni bägge verkar hundra på att Khan är grön, hur har ni kommit fram till det?

(Ursäkta om jag missat något uppenbart, har inte haft tid att gå tillbaka och lusläsa tidigare inlägg än, men ska försöka fixa det ikväll.)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hörni, ni som har förmågor får ju gärna skriva något om varför ni använde förmågorna på just Person X. RasmusL får ju gärna förklara varför han använde sin förmåga på LJS tex.

Är Khan verkligen grön?
Ja. Eftersom spelet tydligen är mer komplicerat än jag först trodde (jag har hela tiden utgått från en väldigt traddigt setup med fyra bybor, två ulvar och en siare+ en väktare) så litar jag numera mer på vilka som har skrivit och försökt hitta ulvra. Khans reaktion på tramset i slutet på runda ett grönar honom väldigt mycket. En ulv hade väl bara garvat åt kalabaliken och gått därifrån. Så: Khan är grön, jag är grön och LJS är förmodligen grön pga förmåga.

Mamapapa-case
Varför skrivs det så lite om det här? Vad tycker ni om min roll? Hur ska vi hantera att tre personer tydligen har mamapapa? Är det Feu som vill göra det svårare/lättare att hitta ulvar genom att blanda in en ulv med de bybor som har förmågor? Jag är förbluffad över att det prtats så lite om det här denna runda.

Till sist,

LYCKA till byn

LYCKA till!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
LJSL:s spel förra rundan började trevande och ursäktande. När det konfronterades började han istället spela defensivt och drog bitvis på sig offerkoftan med kommentarer som

LJSL said:
nu skall jag göra det mellanmjölkigaste och ulvigaste av av allt, tydligen, och åter vända mig till andra spelare",
och

LJSL said:
Mellanmjölk, enligt farmor Larssons recept:
Jag ser en ulv som är besviken över att ha blivit påkommen och försöker gröna sig genom att framstå som bitter och irriterad på påhoppen. Det kommer inte mycket substantiellt förutom det här inlägget:

https://www.rollspel.nu/threads/65196/post-860831

...men de tär egentligen också bara ett försvarstal där LJSL säger att alla som varit på honom har fel. Det finns lite substans där och den är spännande, särskilt hur han graderar oss. Om jag ska tänka mig en ulv som enligt egen utsago är:

LJSL said:
rätt samlad som ulvspelare
...och

LJSL said:
Som ulv är det bara att ha is i magen
så skulle de inte vilja ta risker och sätta kumpanerna i extremerna rött/grönt. Den skulle spela försiktigt och lyssnande.

LJSL:s claim blir rätt safe om den faktiskt är sann, kanske har han till och med fluff i sin roll som backar det. Jag tror att LJSL tänkte att han var på väg mot galgen utifrån sitt bruna spel men inte ville claima för sent. För newsflash, sena claims funkar nästan aldrig och misstänkliggör en själv något jävligt.

Byborna kan inte rimligen ha så många powerroller (vi har tre krafter bekräftade so far och LJSL:s bör ligga på varulvarnas sida) och jag är absolut med på det resonemanget men att endast utgå från "hur jag tänker att Feulfux skulle designa spelet" och inte från "hur deltagarna spelat" är att göra det för lätt för sig. Ingen av förmågorna är särskilt konstig men blockaren (jag :D ) ser jag som starkare än sniffaren och då varulvarna har en liten edge det här spelet så skulle jag ha lagt dem så, men jag vill hellre se på det faktiska spelet än att försöka gissa vad designern tänkt! Så kom igen nu, gör lite bättre analys av förra rundan!

Jag var på väg ut, därav gick jag ut med min förmåga. jag blockade LJSL. Det är synd att snaka illa om de döda men Vimes var drivande i slut-kaoset i förra rundan och om det inte gått så jävla snabbt i svängarna så hade jag kunnat brödsmula bättre. Jag valde att aldrig kommentera spelet för att jag visste att Vimes teorier var fel men hade inte tid att göra en grej av det.

Jävligt synd att vår potentielle väktare missade Vimpan, men hans reveal kom väldigt sent så det är väl förståeligt.

LJSL började spela så som han säger att han ska göra när han är ulv. När det sket sig gick han in i neggo-spelet och när det inte funkade blev det en claim. Han går sedan AFK ett bra tag och kommer in på slutet med en röst endast motiverad med "Flyttar min röst till RasmusL." ...och sen till Xyas. ...och sen tillbaka igen med försök-till-självgrönande "#bybopanik".

Titta på LJSL:s spel förra och titta på mitt.

[Röst:LJSLarsson[/b]
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Basenanji;n346319 said:
Hörni, ni som har förmågor får ju gärna skriva något om varför ni använde förmågorna på just Person X. RasmusL får ju gärna förklara varför han använde sin förmåga på LJS tex.
För att han hade claimat en förmåga, ulvarna har uppenbarligen förmågor, jag ser LJSL som ulv.

Är Khan verkligen grön?
Ja. Eftersom spelet tydligen är mer komplicerat än jag först trodde (jag har hela tiden utgått från en väldigt traddigt setup med fyra bybor, två ulvar och en siare+ en väktare) så litar jag numera mer på vilka som har skrivit och försökt hitta ulvra. Khans reaktion på tramset i slutet på runda ett grönar honom väldigt mycket. En ulv hade väl bara garvat åt kalabaliken och gått därifrån. Så: Khan är grön, jag är grön och LJS är förmodligen grön pga förmåga.


Mamapapa-case
Varför skrivs det så lite om det här? Vad tycker ni om min roll? Hur ska vi hantera att tre personer tydligen har mamapapa? Är det Feu som vill göra det svårare/lättare att hitta ulvar genom att blanda in en ulv med de bybor som har förmågor? Jag är förbluffad över att det prtats så lite om det här denna runda.

Till sist,

LYCKA till byn

LYCKA till![/QUOTE]

Var står det vilka som har pappa-mamma? Har vi sammanställt någonstans?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Inte min dag med hakparenteserna idag...

Basenanji;n346319 said:
Hörni, ni som har förmågor får ju gärna skriva något om varför ni använde förmågorna på just Person X. RasmusL får ju gärna förklara varför han använde sin förmåga på LJS tex.
För att han hade claimat en förmåga, ulvarna har uppenbarligen förmågor, jag ser LJSL som ulv.

Basenanji;n346319 said:
Är Khan verkligen grön?
Ja. Eftersom spelet tydligen är mer komplicerat än jag först trodde (jag har hela tiden utgått från en väldigt traddigt setup med fyra bybor, två ulvar och en siare+ en väktare) så litar jag numera mer på vilka som har skrivit och försökt hitta ulvra. Khans reaktion på tramset i slutet på runda ett grönar honom väldigt mycket. En ulv hade väl bara garvat åt kalabaliken och gått därifrån. Så: Khan är grön, jag är grön och LJS är förmodligen grön pga förmåga.

Mamapapa-case
Varför skrivs det så lite om det här? Vad tycker ni om min roll? Hur ska vi hantera att tre personer tydligen har mamapapa? Är det Feu som vill göra det svårare/lättare att hitta ulvar genom att blanda in en ulv med de bybor som har förmågor? Jag är förbluffad över att det prtats så lite om det här denna runda.

Till sist,

LYCKA till byn

LYCKA till!
Var står det vilka som har pappa-mamma? Har vi sammanställt någonstans?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Basenanji;n346319 said:
Är Khan verkligen grön?
Ja. Eftersom spelet tydligen är mer komplicerat än jag först trodde (jag har hela tiden utgått från en väldigt traddigt setup med fyra bybor, två ulvar och en siare+ en väktare) så litar jag numera mer på vilka som har skrivit och försökt hitta ulvra. Khans reaktion på tramset i slutet på runda ett grönar honom väldigt mycket. En ulv hade väl bara garvat åt kalabaliken och gått därifrån. Så: Khan är grön, jag är grön och LJS är förmodligen grön pga förmåga.
Har Khan verkligen skrivit och försökt hitta ulvar mer än någon genomsnittlig deltagare?

Jag håller inte alls med om att Khans reaktion är "väldigt mycket grönande". För det första så skrev han svart på vitt i denna tråden att han alltid ogillar trams, i flera olika sammanhang. Då hade han ju blivit provocerad oavsett om han var ulv eller bybo, det är ju hans personlighet eller preferenser utanför spelet han hänvisar till.

För det andra, även om det skulle vara indikation på ulvighet eller byboighet så skulle en ulv också kunna bli frustrerad eller uppjagad av att byn spelar rysk roulette om det finns en eller två ulvar bland de tre.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
RasmusL;n346320 said:
Jävligt synd att vår potentielle väktare missade Vimpan, men hans reveal kom väldigt sent så det är väl förståeligt.

[Röst:LJSLarsson[/b]
Vimes gjorde ingen reveal förra rundan, vad pratar du om?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Vimes said:
ä
a
a
j
s
!
r
n
i
r
g
e
Förstår att det var mycket för dig som kom in sent Sodivra men den här tyckte jag var ganska obvious! Om resten missade den så hoppas jag verkligen att ni går tillbaka och kollar igenom R1 igen, det är där vi hittar ulvarna!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
...så om ni sitter och väntar på en siar-utsaga så släpp det! Det är upp till oss nu!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag vet att jag kommer in sent i rundan, tyvärr var livet på det sättet den här gången, men jag hoppas att byn vaknar nu på kvällen med ett öppet sinne och tittar på vad som skrivits både den här men framför allt förra rundan! Jag ska kolla på Vimes och Xyas nu, vilka spår de var inne på och vad det säger oss om övriga.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Sodivra

Du kom in sent i förra rundan och det är väl en bra ursäkt för att inte komma med några djupare analyser men jag vill att du skriver några rader om varje deltagare och rangordnar dem utifrån röd-grön inte bara utifrån hur du tror att spelet är designat.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
...alltså, det var en ursäkt då men det är det inte nu! Vi har inget att gå på dig, ge oss lite material!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Kan ni som är smartare än jag dechiffrera

ä
a
a
j
s
!
r
n
i
r
g
e

Med hammare och tratt kan jag få det till nåt i stil med: äh, Jaa siaren irge

Men det är ju så fantasilöst att man baxnar
 
Top