Nekromanti Harry Potter

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
gnostiker?

men är det inte så att denna värld vi lever i är satans värld och alltså är allt satanism?

Inte såvida man inte är gnostiker och kallar Demiurgen för Satan.

/Tobbelobbe
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Se på Stephen King... [ot]

Böckerna om Harry Potter har ju numera blivit Stephen Kings favoriter. Han har gjort några uttalanden om hur underbara han tycker böckerna är...
Och om man nu jämför med hans egna böcker så kan man ju undra vad som han tycker är så bra med J.K. Rowlings böcker. Kan det ha något med den ockulta undertonen att göra? Själv tror jag inte det och anser att svenska kyrkan har fel. Barn får större/bättre fantasi av denna sortens böcker, vilket antagligen bara är positivt (för annars är vi alla på detta forum... ja jag vet inte vad)...
Svenska kyrkan vill säkert inte att folk köper någon annan bok än Bibeln...

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: Se på Stephen King... [ot]

fast kyrkan får tycka vad de vill. det är väl knappast deras officiella åsikt utan bara några personers. det finns ju manliga präster som inte tycker att det ska få finnas kvinnliga präster heller. man kan inte dra alla över en kant bara för att de är religösa!

sen behöver väl inte king vara som hans böcker. om jag var som mina serier skulle jag sitta i fängelset eller vara inspärrad på sinnessjukhus...

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Funderingar...(smått OT)

Jag har ett gäng frågor och ifrågasättanden och ska försöka ha en viss struktur (dock knappast stenhård, med tanke på hur jag brukar skriva...)för att underlätta svar:

För det första ställer jag mig skeptisk till huruvida läsande av Harry Potter verkligen ökar sannolikheten att individen senare engagerar sig i ockulta föreningar. Det är ju troligen heller inte så att det absolut enda stimlulus individen utsätts för under uppväxten utgörs av dessa böcker. De kanske utgör en viss liten påverkan, men andra faktorer bör rimligen ha betydligt större inverkan.

För det andra skulle jag vilja ha en definition av "ockulta föreningar". Menas härmed även icke-kristna religioner, som t.ex. zen-buddhism och hinduism? Har dessa nödvändigtvis fel bara för att de bygger på andra grunder än den kristna kyrkan?

För det tredje är jag (mer än smått OT nu/images/icons/smile.gif) intresserad av en definition av "synd". Är det fel att vidga sina vyer och att se och bedöma något annat än "ren" (om det nu finns någon) kristendom, förutsatt att det nu är den religionen diskussionen utgår ifrån? Kan man överhuvudtaget påstå sig vara sant troende om man aldrig sett, satt sig in i och övervägt alternativen?

För det fjärde: OK, jag kanske uttryckte mig dåligt i mitt omdöme om Anders Lindström nedan. Min grundläggande utgångspunkt är att han, och alla andra, får tycka och tro vad de vill, så länge de tillerkänner oss andra samma rätt. Människor har en förmåga att tänka själva, låt dem/oss utnyttja den och själva göra våra val. Däremot får man givetvis till en gräns försöka påverka folks val, vilket jag antar är det Lindström gör med sitt omdöme om Potter-böckerna. Det jag inte riktigt gillar är att åtminstone jag uppfattar det som ett försök att med den relativa tyngd svenska kyrkan som organisation i ryggen mer eller mindre fördöma dem som har en annan åsikt.

För det femte: För att bli ännu mer OT, vem avgör vem som är visare än någon annan? Det hänger ihop med åsiktsfriheten att jag får strunta fullständigt i vem som helst, så länge jag inte bryter mot samhällets formella normer, då jag isf får vara beredd på att ta konsekvenserna av mitt handlande. Nu anser jag i det här fallet att Lindström har genuint fel och följaktligen att han inte är visare än jag i den här frågan.

Långt blev det, hoppas det var läsvärt också.../images/icons/wink.gif

Melius frangi quam flecti
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: gnostiker?

*flin* Och jag kallar honom bara kort och gott för amerikan - same shit, different flavour ;-))))

Visst är det skönt med fördomar ibland? :)

/Tobbelobbe
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: omoraliskt ?

<I>Jag ser det inte som omoraliskt att ge ut en fantasybok som uthandlar sig i den verkliga världen.</I>

Jag ställer mig också rätt tvivlande till att det skulle spela nån som helst roll om en bok utspelas i en annan värld eller inte...

--
Åke, som tror att RR leker troll, men det är en annan femma.
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Jo, det kan hända...

Men just King verkar inte vara den personen som gillar sånna saker...

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: omoraliskt ?

Exakt, jag skulle se det som en fördel att göra det. Eftersom det finns sådana otroligt möjligheter. Tänk bara på alla våra kära myter....

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
HAHAHAHA

Ni är så jävla roliga.. HAHAHAHA
Kan inte sluta skratta. Jag måste erkänna att jag har läst alla hittils utkomna HP böcker på svenska och hittils har inga horn vuxit ut. Och trots det faktum att jag anser mig mer eller mindre kristen(eller åtminstone troende) så tycker jag att uttalandet som den vördade prästen gjorde saknade all rim och reson.

Nu när mitt lilla skämt är över så vill jag inte att ni ska hata mig. Skratta i stället åt mig för, tro mig, det kommer jag/images/icons/wink.gif.


Puss o hej!

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Håller med kyrkan

Håller med dig krille, [oT]man behöver inte tönta sig bara för att barn läser böckerna.

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
10 på patetisk-skalan...

Folk som ger upphov till fullständigt onödiga diskussioner är inte roliga för 5 öre. De är självupptagna och patetiska.

Nightowl, misstänkte väl det

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: 10 på patetisk-skalan...

RR leker troll, som jag sa.

<I>Folk som ger upphov till fullständigt onödiga diskussioner är inte roliga för 5 öre. De är självupptagna och patetiska.</I>

Instämmer. Forum, listor och grupper brukar sgs alltid förpestas av och till av trolls som enbart vill vara störiga och förstöra det roliga för andra - de är illa nog utan att förvirrade forummedlemmar emellanåt ska hoppa in och agera trolls de <I>också</I>.

Så, i rättvisans namn borde vi andra nu flooda RR med mails om att "din urkassa hemsida om det helt ospelbara DoD var det sämsta skräp jag nånsin har sett på nätet, såna som du borde inte få ha en dator", och när han sen svarat skriva "haha, vi skojade bara. Kul va?"
Får se om han garvar då.

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bush

Bushs senaste:

"In arab countries, terrorism is a way of life"


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Top