Nekromanti Harry Potter

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
(klipp från SVT text 2 juni 2001 sid 150)

Harry Potter splittrar kyrkan


De storsäljande böckerna om föräldra-
löse Harry Potter splittrar den
svenska kyrkan.

Svenska kyrkan var i helgen arrangör
av ett "Potter-konvent" i Västerås och
1 300 personer hade kommit för att
lära sig trolla och klä ut sig.

Detta kritiserar andra präster och
menar att böckerna är farliga för att
de lockar in barnen i det ockulta.

-Boken borde barnförbjudas, säger
Anders Lindström, präst i Vänersborg,
till Aftonbladet. Motsidan jämför
Potter med Astrid Lindgrens figurer.

Va ska man säga. :)

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Va ska man säga. :gremsmile:

Att jag flyttar tråden till en mer lämplig plats...

I övrigt så är det ju inte förvånande att någon kyrkligt associerad nisse får tuppjuck då och då. Det har blivit någonting vi alla får räkna med.

/Azagthoth
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Synd !

Jag tycker att det är synd att svenska kyrkan ska agera så här. Det är ju ett steg tillbaka till hur det var i det gammla sverige, noll tolerans.
För som jag har fattat så är de här böckerna poppulära.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
Re: Synd !

jag håller med dig! jag har läst alla 4 böckerna och tycker att dom är helt suväräna. så det är synd att svenska kyrkar har fördömt dom.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Synd !

<I>jag har läst alla 4 böckerna och tycker att dom är helt suväräna. så det är synd att svenska kyrkar har fördömt dom.</I>

Hm? Västerås stift, som var arrangör, tillhör ju svenska kyrkan, och konventet invigdes av stiftets biskop. Han smäller nog lite högre än nån enstaka nitisk präst som kommer och uttalar sig.

--
Åke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Synd !

Jo, biskopar smäller hyfsat bra.... Men det är ju bara att hoppas att de inte gör nått mer utalade av et här slaget.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Min gamle far är präst. Han är också ett hängivet Harry
Potter-fan som även läst Tolkien och div. annan fantasy.

Även fast jag inte är kristen så tycker jag det är tragiskt
att delar av svenska kyrkan fortfarande sysslar med såna
här medeltidsfasoner. Vi lever på 2000-talet!
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Synd !

Enstaka kuffar finns ju alltid. Men eftersom kyrkan som helhet står nog bokom Potter [ler], eller ialla fall konventet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok

Ok, det låter ju bra isåfall !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Synd !

"Han smäller nog lite högre än nån enstaka nitisk präst som kommer och uttalar sig."

Säkert, tyvärr har enstaka idioter en tendens att kunna få en del publicitet, se bara på div. rollspels motståndare.


/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Synd !

Visst har de det. Men då gäller det att vi marknadsför oss åxå. Så att vi kan få en vettig debat om det här.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Synd !

Info till folk vars uppfattning om kyrkor i allmänhet kommer via KULT och Gemini:
Svenska Kyrkan är, för att vara en centralstyrd och i teorin teokratisk organisation, förvånansvärt tolerant på den trevliga gränsen till mesig (hellre mesig än fördömande!). Dess allmänt erkända åsikter (det är OK att vara homosexuell, det är OK att sprida evolutionsläran, osv.) är så politiskt korrekta som de kan bli.

På statsnivå, dvs. Enskilda församlingar och präster kan vara långt mer fördömande, bigotta och fördomsfulla.

En annan brasklapp är att "det ockulta" inte skrämmer eller intresserar medel-Svensson annat än om man direkt kopplar till satanism med människoroffer och sexuella övergrepp, etc (vilket ju man inte gjorde i samband med Harry Potter).

Piff och Puff berättade ju gärna om hur _våldsamma_ spelen är, för våld är tabu i dagens Sverige på samma sätt som sex i det viktorianska England, och det retar upp många människor (oavsett hur sanna påståendena är). Ingen har pratat om hur Harry Potter får ungarna att begå självmord, slå ihjäl folk eller begå sexuella övergrepp mot varandra, så att någon bryr sig om prästens uttalande förutom diverse religiösa ytterlighetsgrupper är tämligen osannolikt.

(Dessutom är två grupper som hade extra stor benägenhet att falla för Piff och Puffs propaganda, mina kollegor bibliotekarier och lärarna, fullt införstådda med vad Potter handlar om och skulle snarast hålla med om liknelsen med Astrid Lindgren. Rollspel visste de inte vad det var, insnöade som de är.)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Du med !

Jo, det skulel jag åxå vilja ! Bara för att höra hur de tänker och ser på rollspel.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Är det sant? Ja. är de så j-kla dumma och trångsynta förtjänar de att oroa sig halvt till döds, för allt jag bryr mig...

Melius frangi quam flecti
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Håller med kyrkan

Jag håller helt med Anders Lindström. Jag anser det omoraliskt att ge ut en fantasy bok som utspelar sig i den riktiga världen. Det är inte svårt att tänka sig att de flesta 10 åringar som läser nämnda bok lättare dras med i ockulta föreningar som senare kan dra in dem i grov synd som bara kan sluta illa.

Jag uppskattar inte de idiot förklaringar som ni har skrivit om nämnda präst som enbart försöker att göra det bästa för gudsbarn. Lyssna på dom med större visdom än dig själv!


<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
omoraliskt ?

Vad är det som är omorlaiskt egentligen ? Jag ser det inte som omoraliskt att ge ut en fantasybok som uthandlar sig i den verkliga världen.
Kan sätta en krona på att barn ser mycket värre saker på datorn & tv:n än vad de läser i en bok.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Håller med kyrkan

"Jag håller helt med Anders Lindström. Jag anser det omoraliskt att ge ut en fantasy bok som utspelar sig i den riktiga världen. Det är inte svårt att tänka sig att de flesta 10 åringar som läser nämnda bok lättare dras med i ockulta föreningar som senare kan dra in dem i grov synd som bara kan sluta illa."

Detta förutsätter dock att man

1) struntar i alla spökhistorier, skräckhistorier, sagor och andra berättelser med fantasyinslag som också utspelar sig i den riktiga världen och har gjort det i tusentals år utan att vare sig kyrkan eller tioåringar har tagit skada. Törs jag ens nämna Arthur-sagan, Beowulf, Roland-sagan, Stålmannen eller så gott som vilken spökhistoria som helst, vilka alla innehåller fantastiska inslag och alla utspelar sig i den riktiga världen?

2) stenhårt ignorerar den svenska religionsfriheten och de friheter som det svenska samhället har och högvördar.

3) totalt struntar i möjligheten att fostra ungdomar och barn till moral, etik och ansvar (om vilka faktiskt Harry Potter-böckerna längst ner i grunden faktiskt handlar om) med hjälp av det som de faktiskt tycker om.

Se inte problemen. Se möjligheterna.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
bibeln

men bibeln är väl fantasy i den verkliga världen?
det finns de som tycker det i alla fall...

jag har inte läst harry potter så jag vet inte om det är en satansistisk-skrift, men är det inte så att denna värld vi lever i är satans värld och alltså är allt satanism?

förövrigt tror jag att du skämtar med oss, runde rolf!

en serie som är omoralisk finns på min hemsida och heter "Sängen"!

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 
Top