Har du spelat Khelataar?

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,792
Location
Off grid
En kompis hade det och sålde in det till oss andra Jag minns att vi gjorde rollpersoner utan större problem. Sen spelade vi en eller ett par gånger. Minns inget från äventyret dock. När jag funderar över det blir jag dock mer och mer övertygad om att det nog var köpt?

Vi slutade med känslan av att det var ”ok”, men ingen ville nånsin spela det igen. Köpte och skummade spelet och modulerna för ca 20 år sen och fick samma intryck då.

//EvilSpook
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
238
Köpte det på Hobbyhuset i Uppsala då det var nytt. Får nog erkänna att det var omslaget som gjorde sitt. Vi gjorde rollpersoner men det ledde aldrig till spel (vad jag minns). Varför vet jag inte men jag tror det fanns andra spel ”i pipen” som lockade mer. Spelet försvann ur hand och minne någon gång under 90-talet. Såg det sedan dyka upp på Tradera, köpte det förstås och nu står det åter (och samlar damm) i bokhyllan.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,961
Location
Ett häxkräl
Minnet är som bekant bedrägligt. Jag kollade mina gamla papper. Där hittade jag:

1) En handskriven rollfigur, mestadels skriven i min handstil, men också i någon annans. Inget tyder på att rollfiguren använts i spel. Har inget minne av detta.
2) Ett kampanjuppslag, byggt kring en storsmugglare allierad med pirater som vill bli överkung. En handskriven sida bakgrund och en handskriven sida med anteckningar har överlevt tidens tand. Det ser rätt fisktankigt ut. Under "Spelare" finns fyra namn på rollfigurer, så jag antar att detta gick så långt att vi gjorde rollfigurer. Har inget minne av detta.
3). En kampanj, byggt kring en ondings försök att destabilisera Khelataar politiskt. Den består av 36 sidor handskrivna anteckningar - bakgrund, platser, spelledarpersoner plus en separat tidslinje och fyra kartor. Det är väldigt mycket fisktank, och en anteckning säger att "Den händelseutveckling som beskrivs nedan är vad som kommer att hända om spelarna inte agerar". Av en separat sida framgår att Ante, Dalle, Jonsson och Nilsson har gjort rollfigurer; de tre senare gick i min grundskoleklass och var kärnan i en av tre grupper jag hade runt 1990. Ante vet jag inte längre vem det var, en kompis till Jonsson tror jag. Har inga konkreta minnen av detta, men det måste vara denna kampanj jag har pratat om i de här trådarna, den som jag har trott att jag gjorde. Spelade vi detta? Ja, det finns några anteckningar på den sista sidan i manuset som visar att vi spelade detta, dock med andra RPs än de som finns på första sidan. Kryptiskt. Jag har tydligen spellet ett egenskrivet äventyr till Khelataar c 1990 i alla fall.

Jag har uppenbarligen lagt ned ganska mycket jobb på Khelataar en gång i tiden, mycket mer än jag trodde. Den grupp som gjorde rollfigurer till kampanj 3) var en helt annan än den jag trodde jag kanske hade spelat med. Finner det något överraskande att jag vid runt 18 års ålder gjorde så fisktankinga kampanjer, 3) har närmast drag av blorb - den sätter upp en situation och en tänkt utveckling, och säger till spelarna "vad gör ni?". EDIT: Fast när jag tänker efter körde vi en rätt snarlik spelstil med både EDD och MERP åren innan, så det kanske inte är så förvånande.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,168
Så av 18 användare som svarat hittills har 8 spelat det (snällt räknat, om jag tar med alla som säger sig minnas ett pass) och bara två mer än enstaka pass. Anekdotiskt givetvis men någonstans här finns väl svaret på att ingen verkar vilja ge sig på en nyversion. (Oaktat att det sålde hyfsat när det var nytt.)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,132
Location
Lund
I efterdyningarna till den här tråden undrar jag hur många här som nån gång faktiskt spelat Khelataar. Och vad era minnen av det är.

Jag köpte spelet när det släpptes och spelledde det en hel del under en period. Jag minns inte om den perioden varade en vecka eller ett halvår dock.

Vi ignorerade 90% av reglerna.

Mina minnen av äventyren är få. Alla ville spela sånna där Boldager-krigare. Jag tror att fokus låg på att klättra i klanens hierarki medelst mord.
Jag köpte det tidigt och hade versionen där regel- och världsbok hade sina omslag skiftade. Kanske hade kunnat blivit ett samlarobjekt, men på den tiden bytte vi rollspel med varandra friskt och i något läge bytte jag bort Khelataar mot något annat. Det har dock försvunnit i historiens dimmor...

Mitt intryck var redan då att det var oerhört krångliga regler som lite var i den tidens tempo dock så man var inte oerhört förvånad eller tyckte det var konstigt. Snarare har jag för mig att man såg det som mer realistiskt vilket var något av en 'selling point' för ett spel på den tiden. Vi snackar ju om en tid med spel som Western (av den tiden), T2K eller Wastelands som alla var komplicerade och med många invecklade regler.

Lite talande var när vi spelade det och efter ett antal strider och timmar spelade utropar en av spelarna "NU, förstår jag hur initiativ fungerar" :D

När jag skummat det med moderna ögon anser jag spelet vara i stort sett ospelbart rent regelmässigt. Eller i varje fall inte värt ansträngningen...

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,132
Location
Lund
Exakt detta. Fanns liksom inget för en 13-åring att hänga upp sina fantasier på.
Jag tror vi var något äldre. Men jag tror det ligger något i det. Minns att jag/vi upplevde det som kanske lite mer vuxet (eller "vuxet") än DoD (som vi var vana vid, som hade lite mer disney-faktor i sina illustrationer särskilt gällande ankor), både i illustrationer (som vi nog mest tyckte var spännande för att vi var tonårsgrabbar och det var avklätt på något sätt) och i hur världen presenterades som mindre fantastisk och mer skitig och grisodlig (åter igen i hur vi upplevde DoD).

Cog.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,005
Location
Sthlm
Jag vet att jag gjort rollpersoner, någonstans i den oändliga forntiden (jag har ändå spelat rollspel mer eller mindre utan paus sen 1992 eller så) men inte om det blev något faktiskt spelande.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,608
Location
Demokratiska Republiken Latveria
En av kompisarna i min spelgrupp under högstadiet köpte K. Jag minns att vi gjorde rollpersoner och började spela ett av äventyren, osäkert vilket. Tror inte vi kom så långt, reglerna var ganska oförståeliga för oss (vi hade samma upplevelse med Wastelands). Efter att han slutade med rollspel fick jag överta boxen. Trots reglerna var jag ändå fascinerad av den järnåldersinspirerade spelvärlden.
 

Huggsnok

Veteran
Joined
7 Jul 2011
Messages
26
Spelat några karaktärer, kommer dock inte ihåg skitmycket... Mer än att det var komplicerat och fanns en helvetes massa träffområden...

Man dog enkelt och snabbt har jag för mig.

Minns att vi lyckades döda en drake på något vis.

Det var säkert 20-25 år sedan eller kanske mer hahaha
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
551
Location
Uppsala
Vi gjorde rollpersoner flera gånger och det var lite tråkigt i längden. Vi köpte de äventyr som producerats, och kom fram till att de inte var vidare inspirerade. Tillslut testade vi att göra en uppsättning rollpersoner, testkörde en strid och den resulterade i en diskussion om person A tokdog efter en träff, eller om hen överlevt och tokdödade person B med sin svarsattack. Vi kom fram till att reglerna behövde arbetas med, men skulle kunna fungera.

Långt senare fick jag för mig att läsa på om settingen och kanske spela med ett annat regelsystem. Det slutade med att vi lade ner det hela för att, ärligt talat, världen var skittråkig! Det fanns liksom bara en vurm att vara "realistisk" och ingen känsla för hur man skapar en dynamisk miljö med intressanta konflikter. Sedan visade sig magisystemet vara "realistiskt" och tråkigt även med ett annat system, för metafysiken bakom var tråkig.

Så, för mycket "realism" och inget mer. Har jag "spelat" spelet? Tja, vi gjorde någon sorts försök.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,864
En session. Det jag kommer ihåg mest var att rollpersonerna såg ut att vara illa ute tills en av dem lyckades skjuta skurken genom foten och in i trägolvet. Sedan märkte vi att folk gick back på sina färdigheter när man kollade erfarenhet, och det var det.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Spelledde det på 90-talet.

Besvärliga regler, framförallt strider med mer än två deltagare och erfarenhetssystemet.

Världen kändes lite splittrad men intressant.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ja, vi spelade Khelataar, när det var helt nytt och och färskt. Jag hade inte så få moduler.

Jag tycker att det allra viktigaste för ett rollspelsregelsystem är att det skalar någorlunda. Att det blir en bra strid mellan två dåliga krigare. Och att det blir en bra strid mellan två bra krigare. Och gärna att det blir en bra strid mellan en bra och två dåliga krigare.

Khalataar hade ersatt 1T20 (som DoD använde för färdighetsslag) med 2T10. 2T10 har en helt annan statistisk distribution än 1T20. Det betyder att om du har FV=6 i klättra i DoD, så har du en hygglig chans att lyckas. I Khelataar är det knappt någon mening att försöka slå 2T10 (under 6, eller om man adderade och skulle komma upp i något).

Detta gjorde att character builds - att maximera rätt vapenfärdigheter - blev väldigt viktigt, och det gjorde att icke-krigare blev dåliga.

Vi tyckte att välden var cool, men den var väldigt liten.
 
Top