Varför ingen nyversion av Khelataar?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
I denna tid av remakes och nya versioner av gamla spel tycker jag att det är märkligt att ingen gett sig på att ge ut en ny version av rollspelet Khelataar. Jag har aldrig själv spelat spelet men koncensus här verkar vara att det var ett spel med krångliga regler men en intressant och unik spelvärld, även med dagens mått mätt. Det låter ju som riktigt bra ingredienser för en nyutgåva; Man gör nya moderna regler men behåller den intressanta spelvärlden!

Jag tänker även att en nyutgåva av Khelataar makes sense ur ett kommersiellt perspektiv. De flesta svenska fantasyrollspel har ju hämtat inspiration från Drakar och Demoner på ett eller annat sätt (tänker på Kopparhavets Hjältar, Svärdets Sång, Symbaroum, DoD2016 och Trudvang) vilket ju gör att det finns en lucka för annan form av fantasy (exempelvis Eon och Mörk Borg finns visserligen, men ändå).

Så, hur kommer det sig att ingen försökt sig på att göra en nyversion av Khelataar? Har det med något juridiskt spörsmål att göra? Eller har någon/några redan försökt och det runnit ut i sanden?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En frågeställning är ju hur populärt var khelataar när det kom ?

Jag kanske är helt ute och cyklar men det känns som det inte var ett jätte populärt spel , av dom som jag känner inom rollspelssfären (dom flesta mellan 30-50+) så är det inte många som ägt/äger khelataar och än mindre som spelat det.

Det kanske helt enkelt inte är populärt nog att göra en remake på ?

Av dom rollspelare jag känner är det 2 personer som äger khelataar . En som hittade det på nån loppis och köpte det utan att veta vad det var och en som köpt det på grund av att hen samlar på svenska rollspel från back in the days
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det saknas ju även en ny version av Wastelands.

Det måste väl finnas någon som har nostalgiska minnen även av de spelen?
Det känns med betoning på känns och jag är öppen för att jag har helt fel att dom speleen drunknade under mer populära licenser som drakar och demoner och mutant . Men som du säger någon måste ju ha varma känslor även för dom spelen.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Det känns med betoning på känns och jag är öppen för att jag har helt fel att dom speleen drunknade under mer populära licenser som drakar och demoner och mutant . Men som du säger någon måste ju ha varma känslor även för dom spelen.
Jag tror att Khelatar kom för sent och var för ”tråkigt”. Drakar och Demoner var redan på dekis runt 1990, och de flesta inbitna rollspelare hade redan fått upp ögonen för utländska spel.

Spelet i sig körde vi ett par gånger men det var väldigt osexigt. Man hade inga roliga raser, inga fantastiska monster och ingen magi att prata om. Reglerna tyckte vi inte heller tillförde nåt jämfört med de andra system som fanns.

Och det ovanstående var nog ganska vanligt bland spelgrupperna. Wastelands hade däremot ett världsbygge och metaplot som var långt mer intressant.

//EvilSpook
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
En frågeställning är ju hur populärt var khelataar när det kom ?

Jag kanske är helt ute och cyklar men det känns som det inte var ett jätte populärt spel , av dom som jag känner inom rollspelssfären (dom flesta mellan 30-50+) så är det inte många som ägt/äger khelataar och än mindre som spelat det.

Det kanske helt enkelt inte är populärt nog att göra en remake på ?

Av dom rollspelare jag känner är det 2 personer som äger khelataar . En som hittade det på nån loppis och köpte det utan att veta vad det var och en som köpt det på grund av att hen samlar på svenska rollspel från back in the days
Det kanske stämmer, men jag har fått känslan av att andra rollspel som kanske inte var storsäljare ändå rebootats med framgång. Jag tror inte att Chock var ett av de mest säljande spelen som Äventyrsspel släppte direkt, men det spelet har ju fått en nyutgåva som tycks ha blivit en succé.

Det känns ändå som att Khelataar diskuteras rätt ofta och att många uppskattar åtminstone settingen.

Men jag killgissar såklart bara, det är ju svårt att säga något definitivt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag tror att Khelatar kom för sent och var för ”tråkigt”.

[...]

Spelet i sig körde vi ett par gånger men det var väldigt osexigt. Man hade inga roliga raser, inga fantastiska monster och ingen magi att prata om.
Jo alltså, mitt tonåriga jag hade nog hållit med. Varför spela detta när det finns ett spel med alver, dvärgar, massa coola monster etc. Men så som jag förstått det så hade Khelataar en intressant värld för s.k. culture gaming och "grisodling", lokala stridigheter klaner emellan, råa schamaner istället för trollkarlar med spetsiga hattar etc. Det låter ju onekligen intressant och en kul kontrast till den övriga fantasyfloran inom svenskt rollspel.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det saknas ju även en ny version av Wastelands.

Det måste väl finnas någon som har nostalgiska minnen även av de spelen?
En nyversion av Wastelands var på gång och Anders Blixt har i en annan tråd förklarat varför den inte blivit av än. Det är ju även en nyversion av Partisan på gång, om man nu kan kalla det en nyversion då den gamla versionen inte ens gavs ut.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det kanske stämmer, men jag har fått känslan av att andra rollspel som kanske inte var storsäljare ändå rebootats med framgång. Jag tror inte att Chock var ett av de mest säljande spelen som Äventyrsspel släppte direkt, men det spelet har ju fått en nyutgåva som tycks ha blivit en succé.

Det känns ändå som att Khelataar diskuteras rätt ofta och att många uppskattar åtminstone settingen.

Men jag killgissar såklart bara, det är ju svårt att säga något definitivt.
Jag vet inte och killgissar friskt nu men det känns ändå som chock var större . Dom flesta jag känner var ändå varse chock/chill och har ändå spelat chock i ungdomen medans väldigt få av dom har spelat khelataar eller i vissa fall ens vet om khelataars existens.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
@EvilSpook nämner något som faktiskt är sant i mitt fall . Khelataar verkade "tråkigt" tonåriga dängrot ville ha magiska svärd och drakar och prinsessor och skäggiga gubbar som kastade eldbollar så det skulle nog inte tilltala mitt tonåriga jag.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag vet inte och killgissar friskt nu men det känns ändå som chock var större . Dom flesta jag känner var ändå varse chock/chill och har ändå spelat chock i ungdomen medans väldigt få av dom har spelat khelataar eller i vissa fall ens vet om khelataars existens.
Det är mycket möjligt. I mina spelkretsar var både Chock och Khelataar spel som de flesta hade hört om men ingen spelat.

Hursom, vare sig man hört om Khelataar eller inte så tror jag att själva upplägget skulle kunna bli intressant och att många spelare nog skulle kunna tycka det var spännande. Att det spännande upplägget sedan har ett namn som i vissa, om än inte alla, väcker en del nostalgi eller i alla fall nyfikenhet skulle ju bara kunna ses som en bonus.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Ett oerhört tungt och komplext spel som gör blött-ylle-fantasy är kanske inte det som ser mest attraktivt ut i dagsläget?
Det råder såvitt jag förstår koncensus om att reglerna till spelet är alldeles för komplexa och väldigt daterade, men det är ju just en sådan sak som skulle kunna åtgärdas i en nyutgåva.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Problemet när vi försökte spela det var att regelböckerna signalerade culture gaming och grisodling medan äventyren var gudar och magi och magiska svärd. Det var svårt att greppa spelet. Dessutom var de äventyr jag läste inte superinspirerande. På encounter list fanns saker som Snubblar i en grop och Biten av en grävling. Jag älskar klan-delen och är jättefascinerad av spelet, men har svårt för att säga vad det är. Kanske därför svårt att re-makea? Men visst finns/ fanns det en live-Khelataar community?
 
Top