Har du spelat Khelataar?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är culture gaming innan folk fattade vad culture gaming var. Jag förstod åtminstone inte det, för jag var van vid DoD-äventyrande.
Då hade vi nog samma utgångspunkt. Jag var helt omedveten om vad culture gaming var på den tiden och precis som du så var jag van vid DoD och den stilen av äventyrande . Det hade dock vart kul att testa för att se what the buzz is about .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja, nu minns jag, det var ett tryckfel eller hur?
Den barnsligare ådran i mig får mig att tänka på en syo som man hade i skolan när man var ung .

Så ok Grothar vad vill du bli när du växer upp då ?
Jag ser här att du har anlag för fårfarmande och potatisodling och du har även visat en apptitud för grisfarmande . Vad tror du om en framtid som bonde Grothar ?

🤣🤣
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,383
Location
Maastricht
Jag ägde spelet och spelade det.
Hade spelat en drös andra spel innan och körde igenom de äventyr som släppts, om jag minns rätt.
Det jag minns allra bäst är att jag tyckte klansamhället var häftigt, men kände mig begränsad av världen och tyckte det var märkligt med få monster.
Minns att det blev en väldigt märklig session och jag tror jag kunnat ta tillvara på essensen i spelet bättre idag.
Tyvärr bytte jag in det mot något annat spel och har inte längre kvar det idag.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,358
Location
Helsingborg
Ja, nu minns jag, det var ett tryckfel eller hur?
Ja, precis. Så han hade en fet rollspelsbok som han kände att han inte kunde använda för att han inte kunde gå vidare pga. SYO-tryckfelet. :D

---

Kom precis på att en klasskompis på högstadiet hade spelat ett speltillfälle Khelataar. De slutade när de skulle döda någon som sov, personen vaknade upp, gjorde ett snabbt anfall och dödade rollpersonen.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,395
Location
Stockholm
Det är culture gaming innan folk fattade vad culture gaming var. Jag förstod åtminstone inte det, för jag var van vid DoD-äventyrande.
Jag tror ambitionen var åt det hållet i alla fall. Spelet förmedlar åtminstone en väldigt stark känsla av en kultur. Men när jag läste det nyligen så tyckte jag att det saknades info för att faktiskt spela i världen.

Innehållet är lite som om någon skulle skriva en setting för Sverige och bara beskriva Uppsala universitet, hemvärnet och 30-åriga kriget. Kommuner, landsting, regering och riksdag nämns lite snabbt, och en sen beskrivs folkslagen dalmasar, jämtlänningar, stockholmare, ålänningar och samer.

Bara en sån sak som att man tillhör olika klaner. Men inget sägs om hur en klan fungerar. Man får inte ens ett exempel på en klan.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,961
Location
Ett häxkräl
Jag tror ambitionen var åt det hållet i alla fall. Spelet förmedlar åtminstone en väldigt stark känsla av en kultur. Men när jag läste det nyligen så tyckte jag att det saknades info för att faktiskt spela i världen.

Innehållet är lite som om någon skulle skriva en setting för Sverige och bara beskriva Uppsala universitet, hemvärnet och 30-åriga kriget. Kommuner, landsting, regering och riksdag nämns lite snabbt, och en sen beskrivs folkslagen dalmasar, jämtlänningar, stockholmare, ålänningar och samer.

Bara en sån sak som att man tillhör olika klaner. Men inget sägs om hur en klan fungerar. Man får inte ens ett exempel på en klan.
Jag tror du har helt rätt i detta - till spelets försvar vill jag dock säga att jag uppenbarligen blev inspirerad nog att skriva två kampanjer modell politiskt spel i fisktank till Khelataar när jag var 17-18 år, så helt hopplöst kan det väl ändå inte ha varit? Något i spelet måste ju ha fått mig att skriva just sådana kampanjer, och inte dungar eller förskrivna berättelser?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,395
Location
Stockholm
Jag tror du har helt rätt i detta - till spelets försvar vill jag dock säga att jag uppenbarligen blev inspirerad nog att skriva två kampanjer modell politiskt spel i fisktank till Khelataar när jag var 17-18 år, så helt hopplöst kan det väl ändå inte ha varit? Något i spelet måste ju ha fått mig att skriva just sådana kampanjer, och inte dungar eller förskrivna berättelser?
Det har ju nått helt klart. Spelet lyckas antyda en rik värld med massor av möjligheter, utan att riktigt leverera det.

Resultatet blir lite som att försöka culture gejma i Lothlorien efter att bara ha läst Sagan om ringen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,358
Location
Helsingborg
Jag tror ambitionen var åt det hållet i alla fall. Spelet förmedlar åtminstone en väldigt stark känsla av en kultur. Men när jag läste det nyligen så tyckte jag att det saknades info för att faktiskt spela i världen.
Kanske för att det inte fanns någon bra förlaga? Forge-spelen hade samma problem med att förklara sig själva eftersom spelmakarna inte visste hur de skulle skriva sådana typer av spel, för deras egna erfarenheter var de sedvanliga äventyrarspelen.

Jag känner ju mycket att vi än idag står och stampar på samma territorie - att de större rollspelen inte utvecklats så mycket rent strukturellt. Vi har fått bättre kunskap om bredden i vår hobby, men inte hur vi ska uttrycka den.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,395
Location
Stockholm
Kanske för att det inte fanns någon bra förlaga? Forge-spelen hade samma problem med att förklara sig själva eftersom spelmakarna inte visste hur de skulle skriva sådana typer av spel, för deras egna erfarenheter var de sedvanliga äventyrarspelen.

Jag känner ju mycket att vi än idag står och stampar på samma territorie - att de större rollspelen inte utvecklats så mycket rent strukturellt. Vi har fått bättre kunskap om bredden i vår hobby, men inte hur vi ska uttrycka den.
Håller med helt. Lätt att kritisera 30 år senare. :) För sin tid var det ju en extremt ambitiös och modig satsning.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,395
Location
Stockholm
Tyvärr har jag nog inte så mycket mer att säga. Numera kör de kanske 5-6 gånger per år som jag förstod det. Men systemet borde inte vara jättedödligt (på hög nivå) för karaktärerna har varit med länge. Jag borde pumpa honom på mer information!
Ser framför mig en podd som bara består av att du intervjuar honom om Khelataar i 10x60 minuter.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,864
Jag tror att ett av problemen med Khelataar som Culture Gaming är att det är för mycket av bara en och samma kultur. Ett av nöjena i CG är när man är så inne i kulturen man spelar att andra känns märkliga när man stöter på dem.
 
Top