Har du en egen hembryggd värld?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
På webben får man ibland känslan av att det är standard, mer eller mindre, att en SL ska ha en egen "homebrew" värld som hen alltid kör allt i och som byggs ut efter hand under årens gång. Det finns populära verktyg för ändamålet (world anvil, kanka, obsidian portal osv) som folk verkar använda och betala för. Plus att många publicerade äventyr innehåller tips om hur man ska gå till väga för att flytta äventyret till en hembryggd värld.
Men hur vanligt är detta egentligen? Min uppfattning är att det är vanligare att folk bara använder färdiga världar eller att de inte bryr sig mer om världen än vad som är precis nödvändigt för det äventyret de kör för stunden. Eller att de skapar en helt ny värld för varje nytt äventyr.

Är det någon här som har en egen långtgående värld? Berätta i så fall gärna om den, hur länge du haft den och vad som gör att du (och din spelgrupp) vill återvända till den gång på gång.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Har en som rullat på sen -89. Den uppkom mycket för att det dels var kutym att spelledaren tillhandahåller en och dels för kunna berätta en egen story. Hade en tydlig vision om vad den skulle vara och inte vara. Men vi spelade givetvis andra värdar också när det varit andra spelledare, både köpta, tillfälliga och hopplockade.
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
113
Location
Stockholm
Jo, en och annan har det allt blivit genom åren. Men det är knappast världsbygge i traditionellt hänseende - jag sitter inte och ritar kartor och hittar på högtider et al på kammaren, sas.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Tror jag bara gjort en helt hemmabyggd värld som kommit i spel någon längre tid som jag blivt nöjd med. Blev trött på att man satt och skrev försök till detaljerade världar men det kändes aldrig helt rätt när man började se över vad man skrivit. Och de publicerade världarna jag var mest bekant med andades för mycket grisodling eller tråkmisär.

Typisk fantasy värld, men jag lade mycket mer fokus på känsla än innehåll. Ett dreamscape mer än detaljerad värld. Ett enda rike av människor i en värld dominerad av monster. Jag lyssnade på rätt mycket musik och kollade på mycket illustrationer för att få mig i rätt sinnesstämning. Det blev väldigt mycket Final Fantasy, Zelda, Kung Arthur och Narnia med lite nordiskt som primära inspirationskällor. Speciellt musik. Spelet vi spelade var DoD91 på pappret men det blev rätt mycket friform i slutändan.

Jag gjorde en kort sammanställning av mytologin bakom kungarikets tillkomst där nordliga människostammar hittade ett tryggt förtrollat land som var domän av en mångudinna de slöt en pakt med. Världen utanför är dominerad av troll och svartfolk och människorna är mer eller mindre nomadiska stammar där någon civilisation har svårt att få något fotfäste innan horder av troll dyker upp för att livnära sig på människorna. I det nya landet skapade människorna ett sorts Camelot.

Jag gjorde tekniskt sett aldrig någon karta. Världen hade saker som den gode konungens huvudstad, Gyllende Skogarna(där alverna och alvdrottningen bor) , Taurslätterna (där kentaurerna bor), en bergskedja där valkyrior och enhärjere bor i Valhalla (som man kan besöka), osv. Ett flertal olika riddarordnar lade jag till för fokus på kampanjen var just riddare: Tronriddare, ockulta Svarta Riddare, Drakriddare(som givetvis rider på drakar), Gripordern (som var typ dunedain rangers) och kanske någon mer.

Kampanjen handlade om att vara riddare som tjänar den gode konungen och bestod av episodiska äventyr som ledde till deltagande i turneringar, gå på kungens bal, besöka i tidsrevor till urtida monsterträsk, utforska en magikers dungeon med ett schackspel med magikern i slutet av den, besöka alvdrottningen, en kort fälttågskampanj mot invaderande monster m.m. Men metaberättelsen var kraftigt influerad av Final Fantasy VIII och Narnia. Speciellt att jag etablerade en nemesis till spelarkaraktären tidigt med en sorts vänfiendeskap relation som satte färg på ondingarna.

Kampanjen tog slut efter att jag skickat spelare på en kristall-quest och jag kom aldrig på ett bra sätt att fortsätta. Jag fick även för mig att försöka knåda in min värld på en blank fläck på Altor från DoD och fortsätta spela med en större grupp karaktärer från en annan kampanj, men det kändes aldrig riktigt bra. Så det rann ut i sanden. Jag har inget nedskrivet kvar längre förutom minnet. Men det var nog den mest minnesvärda kampanjen jag varit spelledare för. Och var baserad på sådär 90% improvisation.

Ibland funderar man på om man skulle försöka komma tillbaka till den där världen. Det är bara att den är lite fångad i tiden då det var mer av en excercis för att hitta den där helt rätta känslan av highfantasy, mer än det kanske var själva världen i sig som var det viktigaste. Men lite svårt att komma in i precis samma sinnesstämning på äldre dagar. Det ska ju riktigt kännas som man är i ett fantasy power metal album. Men sedan dess har jag vurmat mer för psuedohistorisk sword&sorcery där saker fortfarande är heroiskt men med mörkare och mer cynisk stämning.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Inte en hel värld, men när jag spellett cyberpunkspel hittar jag ofta på egna städer.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Men det är knappast världsbygge i traditionellt hänseende - jag sitter inte och ritar kartor och hittar på högtider et al
Kan väl nämnas då att jag nog gör det i traditionellt hänseende. Högtider, väder, seder, kläder, kartor, lagar, språk.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Kan väl nämnas då att jag nog gör det i traditionellt hänseende. Högtider, väder, seder, kläder, kartor, lagar, språk.
Vad har du för verktyg för att hålla reda på allt? Och hur delar du detta med nya spelare? Och vad är mervärdet, tycker du, med att återkomma till din värld? Hur har världen utvecklats under årens gång?

Oj, blev många frågor.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Vi bryggde vår egen värld till Fantasy World, och den hade vi byggt vidare på om vi hade fortsatt spela. Den lade jag upp i World Anvil.

När vi spelade Hjältarnas tid placerade min sambo, som var spelledare, ut äventyren på en egenskapad karta, så det var också en typ av världsbygge.

Utöver det, inte mycket...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Nej, är nog svaret i de allra flesta fall, borträknat de spel där det ingår i upplägget, det känns som en annan grej. Men jag pillade mycket med det som ung - fast det slutade mest med kartor och inget mer. Kan inte påminna mig att vi någonsin spelade i dem.

Och för tillfället spelar vi ett textspel i en S&S-värld jag hittat på. Men den är ju otroligt lös i kanterna. 4 sidor övergripande beskrivning. Sen har vi fyllt i lite eftersom men det finns ingen struktur i det. Jag tror väl ärligt att den inte överlever spelet,men man vet ju aldrig.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Nja..

Det började med att @DeBracy spellede Den Visas Torn på ett knytkonvent för (HOST!) 12 år sen, och vi bestämde oss för att spela vidare även när han åkt hem igen. Så jag började fylla ut det som låg i närheten, och sedan saker längre bort efter eget huvud.



Och teman därifrån dyker upp i mitt spelstilsbidrag i Hydra #7.

Det är en slätt som varit översvämmad i en katastrof, och nu återvänder folken som drivits bort av katastrofen några generationer senare. Begravda skatter, vättar och jättespindlar. Och i bakgrunden finns giriga gillen som rollpersonerna knyts till.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag har ju ett par gamla halvfärdiga försök, där jag slösade onödigt mycket tid på onödiga detaljer, och gjorde det vanliga misstaget att lägga de spännande platserna någon annanstans än där rollpersonerna befann sig.

Idag tycker jag att det inte behövs någon värld alls. (Och om du vill diskutera varför finns det andra trådar. :))
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Alla fantasygrejor jag gör tillhör en och samma ”värld”, men det är mer ett koncept än en detaljerad kampanjvärld. Jag har ingen världskarta eller detaljerade beskrivningar av länder, kungar och religioner och sånt. Jag är i ärlighetens namn inte så intresserad av sånt. Jag var väldigt förtjust i Riotminds gamla idé om ett spel utan världsböcker (som de ganska snabbt övergav) liksom Points of light-konceptet till D&D4e. Någonstans där ligger min ambition.

Jag har valt att kalla Paths Peculiar för en ”fantasydomän”. Jag vet inte ens om det är rätt ord för vad det är, men jag tycker det låter ballt så det får vara så. Det är en samling teckningar, kartor, platsbeskrivningar, äventyr, figurer och berättelser som utspelar sig i vad som kan antas vara samma värld.

Min sci-fi-variant heter Termination Shock och är väl ungefär samma sak om än betydligt mindre omfångsrik. Mer ett kampanjkoncept än något annat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Vi har utgått ifrån befintliga världar - Mutanskandinavien, Old World, Ereb Altor - och sedan byggt ut dessa. Själv har jag aldrig skapat någon helt ny spelvärld från grunden.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Jag har skapat en värld till Världsrymdens vagabonder men den är inte särskilt utbyggd. I övrigt använder jag mig av befintliga världar, eller ingen tydlig värld alls. Eftersom jag gillar variation finns det inte på kartan att jag alltid skulle spela i samma värld. Om jag enbart spelat till exempel DnD eller DoD hade ett ambitiöst världsbygge nog legat närmare till hands.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag spelar ju sällan i påhittade världar alls, eftersom jag tycker att de har svårt att tävla med verkligheten. De spel som behöver en påhittad värld får en man hittar på under spel.

Däremot har jag ju gjort Aliatra, som är ett fiktivt land i vår egen värld. Där har jag gjort en karta över staden och även gjort ett fiktivt språk, vilket jag som språknörd såklart gick igång på. Där var det ju en balansgång, eftersom en del av konceptet är att spelarna ska skapa platsen under spel, och dessutom hitta på saker som inte säger emot redan etablerad fakta. Så det blev en kombination av vissa lösa färdigdefinierade saker, explicita inspirationskällor, samt prompter om att hitta på specifika detaljer själva.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Nja, något gammalt hemmabygge har man väl liggande
Hige-fantasy ungdomssynder såklart.
Sen en hyfsat välbyggd grej med 1800-tals känsla för att spela detektiväventyr
Nu spelar vi i och för sig fantasy i lite OSR-anda, den världen är rätt hemmskapat, tydligt inspirerad av Goblin Punch, fylld av troper och rätt luddig i kanterna.

Men sen när jag spelar DnD med min andra grupp har hon som spelleder där ett väldigt charmigt och rätt vaniljigt hemmabygge till värld och kampanjen går mycket ut på att avstyra den världens konflikter och upptäcka den världens hemligheter
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Jag fick just någon slags insikt när jag skrev mitt förra inlägg.
Jag skapar då som sagt sällan egna världar, men jag skapar ofta egna mindre platser, Borgar, byar, rymdskepp, öar, universitet, värdshus eller herrgårdar. Och jag tror jag får ut samma grej av det bara i mindre skala, vilket för mig gör det både mer överskådligt, möjligt att få klart innan det ska spelas och gör det dessutom mer personligt.
Ett rymdskepp med en besättning på 8 personer som hotas av undergång känns för mig mer spännande än om hela världen håller på att gå under.
Värdshsuvärdens gamla familjehemligheter kan vara nog så spännande som hemligheterna som omgärdade alvernas ankomst till världen.

Så jag skapar nog egna världar, bara väldigt små
 
Top