Nekromanti Konventsrapport - Knytkonvent IX med Nordnordost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Vi spelade:

The Committee for the Exploration of Mysteries
Annalise
Dogs in the Vineyard
Apocalypse World
Perfect *
Montsegur 1244 *
Labyrinth Lord
Fiasco *
Silver and White *

De stjärnmärkta spelen finns inspelade, men jag har inte provlyssnat dem än så jag vet inte om de kommer att bli podcastade.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
[Annalise] Tre drottningar i berget

  • Thorvald Svensson, en riktig rövarviking som levde i sin äldre bror Sveins skugga.
  • Erik Magnusson (Lill-Erik), en föräldralös och ofta bortglömd yngling.
  • Sigund Karinsdotter, den förra hövdingens yngsta dotter som i hemlighet var kristen.
  • Sturla Ulvtand, en fornstor viking som blivit krympling efter en envig med Svein.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
[Labyrinth Lord] Den visas torn

Jag skall hålla spoilers till ett minimum, du kan läsa vidare även om du tänker spela äventyret själv.

Vi var fyra äventyrare som hade sökt upp Den Visas Torn, var och en av sina egna anledningar.

Själv spelade jag en robust dvärgkvinna i fjällpansar, beväpnad med både sköld och hammare. Som mitt speciella föremål hade jag Roland, en snål takläggare.

Vidare följde det med en trollkunnig prins från enhörningarnas land, med en stav som hade ett lysande enhörningshorn i ena änden. Prinsen visade sig vara ett monster i närstrid och sänkte två tredjedelar av de monster vi stötte på.

Vi hade en präst som dyrkade vingudinnan Hippono, ämbetsklädseln omfattade en fantastiskt prålig hatt.

Och så hade vi en tjyv. Som dog. Och ersattes av en annan tjyv. Som dog. Och ersattes av en tokdryg alvbrutta, som hade den dåliga smaken att inte dö som sina föregångare, utan var med och delade på skatterna när vi lämnade tornet.

Vi kom därifrån med silver, guld och skatter i drivor, men jag tror det finns mer att hämta där. Om någon är djärv nog att nalkas Den Djärvas Torn.

-

Vi hade kul när vi spelade, väldigt kul. Även om Labyrinth Lord var lite för old school för oss spelare. Men det var så populärt att jag har fått beställning på att spela mer till helgen.

Prinsen och tjyven tjyven alven har redan festat upp sina skatter och tänker bege sig till ett mystiskt men närbeläget hål i marken, för att se om det ligger några skatter i det. Förmodligen drar de med några bekanta också.

Och det har framförts önskemål om att måla egna figurer, så vi får väl sätta oss på nätet någon kväll och leta fram några fina hjältar. (Och jag behöver några monster, om jag inte skall låta hjältarna ansättas av genestealers och necromutanter.)

DeBracy byggde löpande upp miljöerna med dominobrickor, det funkade över förväntan. Jag hade först tänkt norpa golvplanerna ur Wrath of Ashardalon, men det blir nog att jag gör något liknande.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Ministips

wilper said:
Och det har framförts önskemål om att måla egna figurer, så vi får väl sätta oss på nätet någon kväll och leta fram några fina hjältar. (Och jag behöver några monster, om jag inte skall låta hjältarna ansättas av genestealers och necromutanter.)
För hjältar rekommenderar jag Reaper eller Red Box, och för monster är Otherworld det självklara valet.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Re: [Labyrinth Lord] Den visas torn

wilper said:
Vi hade kul när vi spelade, väldigt kul. Även om Labyrinth Lord var lite för old school för oss spelare. Men det var så populärt att jag har fått beställning på att spela mer till helgen.
Jag kan inte låta bli att tycka att det är ungefär högsta möjliga betyg. Det är hemskt hemskt roligt att höra! :gremsmile:

DeBracy byggde löpande upp miljöerna med dominobrickor, det funkade över förväntan. Jag hade först tänkt norpa golvplanerna ur Wrath of Ashardalon, men det blir nog att jag gör något liknande.
Att använda dominobrickor så norpade jag själv ur serien Freaks and Geeks: de spelar ju D&D i sista avsnittet och då finns det en massa dominobrickor på bordet. Jag tyckte också det funkade riktigt bra. Sist jag spelade äventyret så blev det tärningar och pennor som gjorde samma jobb, men då var dominobrickorna klart smidigare. Första gången jag spelade var det helt utan visuell representation och det gick alldeles utmärkt det också.

Nå! Dags för lite kompletterande bilder!


Här ser vi tjuven Rägnbjörgr och tjuven Aodh, samt Aodhs varghund som hade nåt grymt bra namn som jag inte kom ihåg. Det är alltså de som doooog! Rägnbjörgr fick tre pilar i bröstet och Aodh dog av svält efter sju dagar. Tekniskt sett var han alltså vid liv när de andra gick hem, men det var de lyckligt ovetande om. :gremsmile:


Bordet från spelarnas håll med min egenpysslade spelledarskärm i bakgrunden och dominouppställning av en nivå ur tornet mitt i blickfånget. Alla de färggranna tärningarna har fått siffrorna ifyllda för hand, och den enda sorts t20 som fanns på bordet var såna som hade 0-9 två gånger. Det skapade förvirring en gång om jag kommer ihåg rätt.


En från mitt håll också (på ett ungefär i alla fall). Innanför skärmen hade jag en liten hög t6:or för att kunna slå fram hit points för motståndare och några tärningar till för att kunna rulla på tabeller. I strid slog jag anfall och skada framför skärmen – inget fifflande här inte! :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: [Labyrinth Lord] Den visas torn

"Innanför skärmen hade jag en liten hög t6:or för att kunna slå fram hit points för motståndare och några tärningar till för att kunna rulla på tabeller. I strid slog jag anfall och skada framför skärmen – inget fifflande här inte!"

Men... använder inte LL t8:or för monsters HD?


Storuggla, eller slogs alla mot Börje Ahlstedt?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Re: [Labyrinth Lord] Den visas torn

Storuggla said:
Men... använder inte LL t8:or för monsters HD?
Ja det stämmer! Men jag har husreglat! Tycker det känns vettigt att ha t6 för hit dice om jag nu kör med t6 i skada för vapen. Goblins och dylikt kan gå ner på en träff, jag sparar in en eller två rundor tid i striderna. Ingen stor grej hit eller dit. Känns praktiskt att köra med en tärning jag har drösvis av också.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
[Fiasco] För några få droppar tur...

Jag spelade Fiasco för första gången. Det var jag, korpa, Gnomvid och George (jag är övertygad om att han har en användare här, men jag kan inte för mitt liv komma ihåg vad den heter).

Vi spelade Toil and Trouble-playsetet.

Det var ett misstag.

Harry Potter är inte en bröderna Coen-film. Settingen matchade reglerna dåligt och det tände aldrig till riktigt.

Men vi hade rätt kul ändå. Den mörka härskarens två hantlangare gjorde ett misslyckat försök att mörda rektorn, de lyckades lura till sig en flaska tur, och en av dem fick vårtpulver i sängen.

Jag tror att jag skall testa Fiasco en gång till innan jag avskriver det helt. Och då skall vi spela med något playset mer i linje med spelets ursprungliga idé.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: [Labyrinth Lord] Den visas torn

DeBracy said:
Men jag har husreglat!
Fyfan! Du har skändat allt som spelet står för!











:gremwink:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
[Perfect] Världen är perfekt, bortsett från dig.

Risto demade Perfect för mig, Gnomvid och korpa.

På fyra timmar hann vi spela 7 scener, två per rollperson, utom för mig som skippade min andra scen till förmån för lite eftersnack. Spelet kom inte i mål, men det hade vi inte räknat med. Skall vi sätta upp det i Indierummet blir det nog att anpassa och strömlinjeforma lite. Och även då blir det nog mer av en demo än en hel historia från början till slut.

Men det var kul. Spelvärlden är fantastisk, och spelmekaniken funkade rätt bra. Jag hade absolut kunnat tänka mig att spela en kortare kampanj i spelet för att få avsluta rollpersonernas historier ordentligt.
 
Top