Hantverksgruppen rapporterar

Genesis

Ni dés ni maître
Hantverksklubben #70: Att gestalta ett monster

Igår samlades jag, Alexi, Anne och @Joel för en monstruös hantverksomgång. Temat var Alexis och handlade om hur man gestaltar ett monster. Även om vi diskuterade mänskliga monster, vilket jag utan att tänka hade utgått ifrån när jag läst titeln, så var fokuset på ickemänskliga eller halvmänskliga varelser och på det som gör dem omänskliga, djuriska och/eller främmande. Vi diskuterade hur monster i fiktion har lite två olika typer, de mer mänskliga som kan ha vara protagonister (typexempel vampyrer) och de mindre mänskliga som nästan uteslutande är antagonister (typexempel zombier). Vi pratade om deras tematiska användning, om hur de används, men framförallt talade vi om hur man kan gestalta dem i rollspel, hur man kan få in det där omänskliga i ett subjekt, att se saker från monstrets ögon. I rollspel där monster finns så är de oftast fiender, och man spelar sällan från deras perspektiv. I undantag som Svart av kval, vit av lust så är monstren relativt mänskliga, helt enkelt eftersom man behöver kunna identifiera sig med dem. Men kan man berätta från ett omänskligt monsters perspektiv?

Samtalsämnen:
  • Något omänskligt och illvilligt
  • Gestaltas oftast utifrån, inte med det subjektiva perspektivet
  • Lär känna monstret genom dess offer
  • Ondskefullt kontra amoraliskt, omänskligt kontra djuriskt
  • Monstret är ett koncept, metafor, gestalt för mänsklig rädsla (Frankenstein och rädsla för teknologi)
  • Monster som protagonister (mer mänskliga) kontra antagonister (mer omänskliga).
  • Toi qui eller omvänd Toi qui.
  • Omänskliggöra genom att använda pronomenet "det". Dehumanisera.
  • Beskriva människor som djur. "Honans avkomma".
  • Svårt att inte utgå från sitt eget moraliska narrativ
  • Spela samma scen från olika perspektiv. Mänskligt, monstrets, objektivt.
  • Objektifiera, mänskliga monster, ondskans banalitet
  • Ge explicita instruktioner till hur vi beskriver i scenen
  • Behöver man ha samma perspektiv på vad som är "mänskligt"?
  • Kommunicera genom känslor och bilder, inte språk. Undvika monster som har en "dialog".
  • Risken att omänskligt och främmande blir till "slumpmässigt"
  • Något som är logiskt för en är inte nödvändigtvis logiskt för någon annan
Berättelsen:
Någonting har vaknat i den sömniga småländska småstaden Sävsjö. Det jagar. Det dödar. Det drivs av hunger och stillar den, först med en älg, sedan Pantar-Jörgen, sedan Siw och hennes hund. Det bor i Clara, en ensamstående mamma med en uppkäftig son som inte uppskattar henne. I början vet hon inte vad som händer. Hon har minnesluckor, får underliga ekon av upplevelser hon inte känner igen. Drifter, instinkter. Till slut har hon inte kontrollen längre, och när hon vaknar till efter att ha tryckt i sig ett halvt paket rå köttfärs som hon skulle steka upp till sin son, medan brandlarmet skriker om bränd lök, tappar hon greppet. Där, i de mörka skrevorna i hennes sinna, möter hon det. Det är starkt, fritt, hungrigt, överlägset. Det kan befria henne. Det är i toppen av näringskedjan. Det slickar sig om hennes läppar.

Historien var relativt simpel, som de ofta är i Hantverksklubben, men vi tog ut svängarna en hel del i gestaltandet på ett spännande sätt. Vi hade en del scener från monstrets perspektiv, där vi bland annat jobbade med att avhumanisera det genom att använda "det" eller "den" och genom att beskriva omgivningen från dess perspektiv, där människor beskrevs som bytesdjur, där Pantar-Jörgen var en svag flockmedlem som blivit utstött och isolerad.

Scenerna från Claras perspektiv var också intressanta. Vi jobbade en del med ekon och minnesbilder och med hennes förvirring inför vad som hände henne. I scenen i köket blev det väldigt effektfullt där hon river sig på rivjärnet, suger på fingret där en blodsdroppe bildats, och sedan plötsligt står med en slemmig smak i munnen och halva köttfärspaketet är borta. Även scenen i sjukhuset där hon kommunicerade med monstret inom henne blev bra, där det kommunicerade i känslor och intryck, inte i ord. Och den sista scenen, när hon blivit tillfångatagen och hålls fastspänd i en militäranläggning och talar med någon sorts specialagent från svenska staten. Här hade Clara och monstret smält samman, och Anne beskrev det hela tiden med fraser som "det söker i hennes minnen" och "det ler med hennes mun". Sjukt effektfullt.

Genesis

Ni dés ni maître
Hantverksklubben #72: Norén-dialoger

Igår anslöt sig Anne, Jonas, Alexi, @nano och undertecknad till cyberrymden för att diskutera och sedan spela ut Norén-dialoger, alltså dialoger inspirerade av Lars Noréns pjäser. Då vissa av oss (däribland jag själv) hade dålig koll på dem så fick vi en analys att utgå ifrån. Principerna vi jobbade från var dessa:
  1. Alla dialoger är (mer eller mindre) konflikter.
  2. I en scen med två personer är den ene förtryckare (högstatus) och den andre rebell (lågstatus). Förtryckaren behåller sin självklara högstatusporition genom scenen, medan den förtryckte växlar mellan olika känslor och attityder för att undkomma sin låga status i samtalet.
  3. I en scen med tre eller fler växlar allianserna genom scenen, där flera ger sig på en, som då får den här lågstatusrollen, men sedan kan det växla och det blir någon annan som hamnar där. Det är alltid flertalet som förtrycker fåtalet (den enskilde).
Det var typ grundprinciperna. Tanken med den här krönikan är såklart inte så mycket huruvida detta är en bra analys (det kan jag inte avgöra), men det var detta mönster vi utgick ifrån. Samtalspunkterna lät såhär:
  • Kammarspel, få roller, begränsad plats
  • Exakt i språket, avbrutna meningar, korta växlingar
  • Statusrelationer, lågstatusperson "dansar runt" attacker från högstatus
  • Alla samtal är konflikter
  • "Angreppsämnet" gäller för scenen, sätts av högstatus. Lågstatus kan skifta mellan ironi, barnslighet, trötthet, etc. Motstånd mot statusordningen.
  • I flerpersonsscener skiftar det vilka två som är mot en. Flertalet = högstatus.
  • Avbryta varandra är bra
  • Upprepa dialog. Säg repliken en gång till efter att man fått svar.
  • Status kan skifta på grund av händelser
  • "Tips från coachen" i chatten
  • långvariga relationer
  • Konflikter blir inte lösta. Tillbaka till status quo.
  • svårt spela förtryckare
  • Förtryckaren byter ämne om det inte går bra
  • hur går historien framåt om alla bara ska bråka?
  • belys det förflutna
Det var ett väldigt intressant ämne och ett spännande sätt att nalkas dialoger. Jag vet inte hur Norénig vår berättelse blev, men här är en sammanfattning:

Familjen Svensson (Monica, Kjell och 20-årige sonen Roger) ska besöka familjen Grip (Hjalmar, Maria och 17-årige sonen Noa) på en middagsbjudning. Det var länge sedan de var där, och Kjell har bara besökt dem en gång — Grip är "vänner till familjen", men kanske framförallt till den tidigare familjen som inkluderade Rogers far Bosse. De brukade spela canasta ihop. Under dagen och kvällen spelas dialoger ut som tydligt visar på hackordningen i familjerna, där Monica och Hjalmar är de som styr, medan Kjell och Maria är mer hunsade. Deras söner skiljer sig dock åt: Medan Roger är trilsk och rebellisk är Noas bild av tonårsuppror att ha på sig den blå flugan trots att han vet att hans far föredrar den gröna. Gliringar och minnen kommer upp till ytan och mycket av konflikterna blommar ut som konsekvens av en skål med coleslaw, och när Bosse kommer förbi briserar Kjell helt och hållet och basunerar ut att Bosse minsann ligger med värdinnan … till ingen effekt. Alla skrattar som om det vore ett skämt. Förkrossad och besegrad låter han sig ledas till canastabordet, medan Hjalmar eskorterar iväg Bosse, låter honom veta att hans äventyr med Maria får ett slut nu, medan han själv kommer att fortsätta att åtnjuta Monicas sällskap.

Det var intressant och lite svårt att försöka jobba med dessa regler, och jag märkte att jag tenderade att glömma bort principerna och bara slentrianköra på låg/högstatus. Att växla allianser i flerpartssamtal gick lättare, men det där med att byta taktik och göra uppror som lågstatus tror jag inte riktigt att jag fick med. Men överhuvudtaget tyckte jag mycket om tanken om att strukturera upp de sociala konflikterna med den här typen av förhållningsregler för att ge en känsla och en genre åt spelet. Det är ett intressant verktyg jag gärna skulle leka mer med. Det enda motsvarande jag gjort är nog reglerna i Om natten är alla katter grå, där man inte kan komma till en sann förståelse av varandra om ens kort inte matchar, men det är mycket lösare än det här. Det kommer att vara något jag tar med mig framåt och kanske försöker baka in i något framtida projekt, på något sätt.

En sak vi gjorde rätt mycket var den här grejen med att upprepa något som någon just sagt, fast kanske med ett annat tonläge eller så. Det, tillsammans med att vi medvetet eller omedvetet gjorde väldigt lite av beskrivningar och scensättningar, gav hela spelet en ganska teatralisk känsla som kändes helt rätt med tanke på temat.

Caligo

Swashbuckler
Hantverksklubben #70: Att gestalta ett monster

Igår samlades jag, Alexi, Anne och @Joel för en monstruös hantverksomgång. Temat var Alexis och handlade om hur man gestaltar ett monster. Även om vi diskuterade mänskliga monster, vilket jag utan att tänka hade utgått ifrån när jag läst titeln, så var fokuset på ickemänskliga eller halvmänskliga varelser och på det som gör dem omänskliga, djuriska och/eller främmande. Vi diskuterade hur monster i fiktion har lite två olika typer, de mer mänskliga som kan ha vara protagonister (typexempel vampyrer) och de mindre mänskliga som nästan uteslutande är antagonister (typexempel zombier). Vi pratade om deras tematiska användning, om hur de används, men framförallt talade vi om hur man kan gestalta dem i rollspel, hur man kan få in det där omänskliga i ett subjekt, att se saker från monstrets ögon. I rollspel där monster finns så är de oftast fiender, och man spelar sällan från deras perspektiv. I undantag som Svart av kval, vit av lust så är monstren relativt mänskliga, helt enkelt eftersom man behöver kunna identifiera sig med dem. Men kan man berätta från ett omänskligt monsters perspektiv?

Samtalsämnen:
  • Något omänskligt och illvilligt
  • Gestaltas oftast utifrån, inte med det subjektiva perspektivet
  • Lär känna monstret genom dess offer
  • Ondskefullt kontra amoraliskt, omänskligt kontra djuriskt
  • Monstret är ett koncept, metafor, gestalt för mänsklig rädsla (Frankenstein och rädsla för teknologi)
  • Monster som protagonister (mer mänskliga) kontra antagonister (mer omänskliga).
  • Toi qui eller omvänd Toi qui.
  • Omänskliggöra genom att använda pronomenet "det". Dehumanisera.
  • Beskriva människor som djur. "Honans avkomma".
  • Svårt att inte utgå från sitt eget moraliska narrativ
  • Spela samma scen från olika perspektiv. Mänskligt, monstrets, objektivt.
  • Objektifiera, mänskliga monster, ondskans banalitet
  • Ge explicita instruktioner till hur vi beskriver i scenen
  • Behöver man ha samma perspektiv på vad som är "mänskligt"?
  • Kommunicera genom känslor och bilder, inte språk. Undvika monster som har en "dialog".
  • Risken att omänskligt och främmande blir till "slumpmässigt"
  • Något som är logiskt för en är inte nödvändigtvis logiskt för någon annan
Berättelsen:
Någonting har vaknat i den sömniga småländska småstaden Sävsjö. Det jagar. Det dödar. Det drivs av hunger och stillar den, först med en älg, sedan Pantar-Jörgen, sedan Siw och hennes hund. Det bor i Clara, en ensamstående mamma med en uppkäftig son som inte uppskattar henne. I början vet hon inte vad som händer. Hon har minnesluckor, får underliga ekon av upplevelser hon inte känner igen. Drifter, instinkter. Till slut har hon inte kontrollen längre, och när hon vaknar till efter att ha tryckt i sig ett halvt paket rå köttfärs som hon skulle steka upp till sin son, medan brandlarmet skriker om bränd lök, tappar hon greppet. Där, i de mörka skrevorna i hennes sinna, möter hon det. Det är starkt, fritt, hungrigt, överlägset. Det kan befria henne. Det är i toppen av näringskedjan. Det slickar sig om hennes läppar.

Historien var relativt simpel, som de ofta är i Hantverksklubben, men vi tog ut svängarna en hel del i gestaltandet på ett spännande sätt. Vi hade en del scener från monstrets perspektiv, där vi bland annat jobbade med att avhumanisera det genom att använda "det" eller "den" och genom att beskriva omgivningen från dess perspektiv, där människor beskrevs som bytesdjur, där Pantar-Jörgen var en svag flockmedlem som blivit utstött och isolerad.

Scenerna från Claras perspektiv var också intressanta. Vi jobbade en del med ekon och minnesbilder och med hennes förvirring inför vad som hände henne. I scenen i köket blev det väldigt effektfullt där hon river sig på rivjärnet, suger på fingret där en blodsdroppe bildats, och sedan plötsligt står med en slemmig smak i munnen och halva köttfärspaketet är borta. Även scenen i sjukhuset där hon kommunicerade med monstret inom henne blev bra, där det kommunicerade i känslor och intryck, inte i ord. Och den sista scenen, när hon blivit tillfångatagen och hålls fastspänd i en militäranläggning och talar med någon sorts specialagent från svenska staten. Här hade Clara och monstret smält samman, och Anne beskrev det hela tiden med fraser som "det söker i hennes minnen" och "det ler med hennes mun". Sjukt effektfullt.
Oj. Ämnet känns väldigt intressant. Tog ni upp vampyrer? Själv tänker jag genast på exempelvis Frankensteins monster, La belle et la bette, Ringaren i Notre Dame, Dracula och liknande. Alltså historier som utforskar dels monstret inom alla människor och det mänskliga i alla "monster". Tänker att det även är ett vanligt tema i många Disneyfilmer.

Genesis

Ni dés ni maître
Oj. Ämnet känns väldigt intressant. Tog ni upp vampyrer? Själv tänker jag genast på exempelvis Frankensteins monster, La belle et la bette, Ringaren i Notre Dame, Dracula och liknande. Alltså historier som utforskar dels monstret inom alla människor och det mänskliga i alla "monster". Tänker att det även är ett vanligt tema i många Disneyfilmer.
Vi tog upp det och pratade en del om det, men det känns åtminstone för mig som ett mycket mer väluttforskat tema i rollspel. Monstruösa människor och mänskliga monster är något jag gestaltat mycket under mina år av rollspelande, och jag har ju skrivit ett spel på temat. Det är såklart för att det är givande och intressant att göra det, och det finns säkert mer att urtforska där. Men ett monster som inte är mänskligt var för mig nytt och spännande. Det har man ju haft med någon gång, framförallt när jag var ung och spelade äventyrare, men då var de alltid objekt, något rollpersonerna kämpade mot. Här var monstret omänskligt och ett subjekt, något vi utforskade från dess perspektiv. Det var intressant.