Varulv [Häxmästarnas rådslag] Tredje rundan

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Ni menar inte att det blir åter en runda av att välja mellan Vimes och BDG... om ni båda är ulvar så tar jag av mig den metaforiska hatten och gråter en skvätt i ära till hur fint ni lyckades.

Nu är vi i den jobbiga delen att för oss bybor så tittar vi på sju personer varav fyra är hederliga medborgare. Konstelationen hittar vi ibland oss och vi måste pricka 100% rätt för att ens ha en chans. Om vi inte skriver under att ulvarna nu har dödat en av sina egna (känns rätt långrandigt).

Vi kommer få ut en del av att kunna analysera vad Halo och Impetigo har sagt och gjort. Då vi vet att Halo definitivt var, och Impetigo högst troligen var, hederliga medborgare.
Vimes och Xyas är bara ulvar om BDG också är ulv. Det gör att de som finns kvar är Sidd, Korpa, LJSLarsson och Basse. (För er andra by ut mig mot er själva).
Om Vimes och BDG båda är ulvar så är det nästan ett drömscenario för då är vi garanterade att överleva en runda till.

Sen hänger jag inte med på ditt argument kring Vimes och Xyas. Båda behöver inte vara ulvar om BDG är det, utan det kan vara ingen, en eller båda. Eller menar du något annat?
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Om Vimes och BDG båda är ulvar så är det nästan ett drömscenario för då är vi garanterade att överleva en runda till.

Sen hänger jag inte med på ditt argument kring Vimes och Xyas. Båda behöver inte vara ulvar om BDG är det, utan det kan vara ingen, en eller båda. Eller menar du något annat?
BDG har grönat både Xyas och Vimes
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Vi borde matematiskt fått en träff:

”Otur ” vi har att 2 utröstade, 2 mördade och 2 Siade = 6 blev gröna bybor...hmmm kan vi hitta nåt att se här...

Vi letar ju efter ulvar men blir manipulerade av dessa till fel drev.
Bdg siar du verkligen efter ulvar?
Matematiskt borde vi fått i alla fall en träff på ulv via utröstning eller siandet.
3 av 8 senast var ulvar (om vi räknar bort högsta drevet och Bdg själv) 37,5% chans att pricka rätt i R2...tillsammans med % för de utröstade så tickar det upp så att Bdg borde inte missat tillsammans med vinnande röstdrev...2 gånger...

Björn den gode är ulvröd.

Röst: Björn den gode
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Nu kommer lite självklarhet som alla säkert redan känner till, men som är värt att ha påminna sig själv om.

Den här rundan är avgörande då vi är åtta spelare kvar varav tre är ulvar. Om vi har otur och Kim N är luden så sitter de på fyra röster mot byns fem. Det innebär att vi 1) måste ta en ulv för att överhuvudtaget överleva längre och 2) måste vara enade i slutet av rundan. Rent praktiskt så innebär det att vi måste ha, eller skaffa oss, en tydlig bild av vilka som vi tror är ulvtrion och hitta den gemensamma nämnaren. Det spelar nästan ingen roll vilken ulv vi tar så länge det blir någon.

Ulvarna sitter garanterat och myser just nu för där räcker det bara med att de sprider kaos och sår osäkerhet för att splittra rösterna så har de segern i en liten ask. Utan Kim N på sitt lag så har de tre röster och vi sex, men vi måste fortfarande vara tämligen enade så att de inte vinner genom att snipa röster.

Jag har också hunnit fundera på Korpamord på vägen hem och jag kan definitivt inte använda min förmåga mer. Föreställ er följande scenario:

Byn röstar ut någon jag inte ser som ulv och jag pangar någon som jag ser som ulv. En bybo nattmördas i brist på väktare. Med maximal tur så har vi knäppt två ulvar och då är ställningen 4-1 till byn. Jag åker garanterat ut då jag pangade någon och då har vi en ställning på 2-1 i R4 och det blir jävligt svettigt. Om vi inte har tur och den utröstade visar sig vara grön så har vi en ställning på 3-2 istället och jag åker ut rundan därpå vilket innebär att ulvarna vinner. Om den jag pangar visar sig vara bybo så blir det väldigt dålig stämning, antingen så vinner ulvarna direkt (2-3) eller om den utröstade är ulv så hamnar vi i ställningen 3-2 där jag är superrödad av mitt pangande och med stor sannolikhet blir utröstad.

Det är definitivt inte värt det, utan då får jag istället lägga energi på att övertyga er om att ni har fel och borde rösta ut en faktisk ulv. Då hamnar vi i de här ställningarna istället:
R3 - hängd ulv + nattmördad bybo = 4-2 till byn
R4 - hängd ulv + nattmördad bybo = 3-1 till byn
R5 - hängd ulv + nattmördad bybo = seger.

Och som sagt, hängd bybo + nattmördad bybo = ulvaseger oavsett vilken runda det sker.
En sak som precis slog mig... Halo sa, enlig Vimes, att han skyddade mig. Det betyder att du i teorin kan ha försökt panga mig. Om du är ulv så är du nu den farligaste av oss alla. Eftersom även om vi dräper en ulv så kan vi förlora två.

Jag behöver sätta mig och läsa vad Halo och Impetigo tänkte i r1 och r2.
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Vi borde matematiskt fått en träff:

”Otur ” vi har att 2 utröstade, 2 mördade och 2 Siade = 6 blev gröna bybor...hmmm kan vi hitta nåt att se här...

Vi letar ju efter ulvar men blir manipulerade av dessa till fel drev.
Bdg siar du verkligen efter ulvar?
Matematiskt borde vi fått i alla fall en träff på ulv via utröstning eller siandet.
3 av 8 senast var ulvar (om vi räknar bort högsta drevet och Bdg själv) 37,5% chans att pricka rätt i R2...tillsammans med % för de utröstade så tickar det upp så att Bdg borde inte missat tillsammans med vinnande röstdrev...2 gånger...

Björn den gode är ulvröd.

Röst: Björn den gode
Fast de två mördade kommer ju självklart vara gröna och förstör statistiken. Det är 3 av 10 på första. Och i andra rundan är det 3 av 8. Klart att BDG inte siar de som blivit framröstade att dö. Men statistiken är inte så galen som du föreslår.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
BDG har grönat både Xyas och Vimes
Absolut, men även en ulv-siare kan gröna bybor. Det är därför vi inte kan vara säkra på ifall de siade är ulvar eller inte baserade på om huruvida siaren är det.

Återigen, jag har tillgång till min förmåga först den här rundan. Förra rundan hände inget pangande och det kommer inte hända framöver heller.
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Absolut, men även en ulv-siare kan gröna bybor. Det är därför vi inte kan vara säkra på ifall de siade är ulvar eller inte baserade på om huruvida siaren är det.

Återigen, jag har tillgång till min förmåga först den här rundan. Förra rundan hände inget pangande och det kommer inte hända framöver heller.
Vimes och Xyas är bara ulvar om BDG är det. Om BDG är bybo, varför skulle han ljuga och säga att de är gröna när han fått en raport om att de är röda?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jaha, du menar så. Nu är jag med! En grön BDG skulle givetvis inte gröna en ulv. Du har rätt. :)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
LJSLarsson: en passantikerrapport och hjälp till här nu mot Bdg och dennes 2 monsterpolare (V+B?)
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Just nu ser min ulvtrio ut såhär: Sidd, BDG, Kim. Då den är baserad på 90% magkänsla och uteslutningsmetod där jag plockat bort de som känns gröna tills tre återstår så ska jag ta mig tid imorgon och se om det verkar rimligt sett till vad som hänt i rundorna hittills också.

Jag misstänker fortfarande Sidd mest, så jag kan lägga min röst där den här rundan också. Jag siktar på att ha ett mer konkret case med exempel på sånt jag menar när jag säger att han spelar ulvigt, men det blir efter en natts sömn.

Röst: Sidd


BDG (4): Xyas, Basenanji, Vimes, Sidd
Vimes (1): LJSLarsson
Sidd (0): Korpa

Ej röstat: BDG, Kim N x2
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Tänkte kolla upp det...konstigt att Korpa själv inte reagerade då ni var på i en diskussion...
Korpa låtsades du som att det skulle smyga förbi...?

Nope. Jag svarade på det för en halvtimme sen:
Återigen, jag har tillgång till min förmåga först den här rundan. Förra rundan hände inget pangande och det kommer inte hända framöver heller.

Exempel 1 på ulvigt beteende, apropå att sprida misstankar och så split. Jag ville inte lämna det obesvarat, men nu hör jag sängens lockrop. Godnatt!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Nope. Jag svarade på det för en halvtimme sen:



Exempel 1 på ulvigt beteende, apropå att sprida misstankar och så split. Jag ville inte lämna det obesvarat, men nu hör jag sängens lockrop. Godnatt!
Godmorgon
Jag vet att du svarade och när.
Du gjorde det bara inte direkt när ni ändå var i diskussion...
En mindre sak, kanske väntade du bara med att påpeka den faktiskt viktiga saken att du har extramord bara varannan gång.
Istället börjar du argumentera för att inte använda din förmåga denna gång.
Du förstår väl att du nu är bla de farligaste kvar hos oss dödliga...lite konstigt att du överlevt om du vore by...
Ponera att du är snäll by: Om jag vore ulv skulle jag vara skraj för din förmåga Och försökt nattmörda för länge sen...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Såhär skrev BDG i förra rundan:

Well om ingen säger något annat så kommer jag med mitt sista siande sikta på den jag tror gör mest nytta för byn att få veta färgen på förutom Vimes (för det är ju meningslöst att sia just Vimes när det är han som kommer behöva förmedla kunskapen)
Kan vi rösta ut "siaren" nu då?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Såhär skrev BDG i förra rundan:



Kan vi rösta ut "siaren" nu då?
Håller med dig om att det är graverande.
Vad tycker du om mitt tänkt på Korpa.
En mkt viktigare förmåga att få klarhet i...då Bdg om han är ulv ändå kan sia både falskt/rätt..ja dribbla med oss men Korpa vinner spelet
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Jag vill veta Vimes och Xyas, vad får er att vilja ha ut BDG denna runda?
Det faktum att han lever. Varken Halo eller Impetigo eller Hellzon var ulvar, så om inte Basse är ulv så har ulvarna noll skydd mot sianden (och Basses skydd kan de ju egentligen inte använda för det är ju sjukt rödande att blocka siaren). Det skulle kunna vara så att det är en set-up, men det känns så sjukt risky så är ulvarna så iskalla så är jag villig att ta hatten av.

Men också:
- Flera skumma tells förra rundan. Finns andra som kommenterat det bättre än jag orkar göra nu.
- Märkliga sianden. Delvis mig (även om jag väl inte tycker jag är ett sååå märkligt val som flera framfört *indignerad fnysning*), men också Vimes är märkligt val om BDG nu var så säker på att han skulle dö. Vore Vimes röd skulle BDG ju raskt märka det när Vimes började ljuga om vad som sades i dödsriket.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Ja, vi behöver fundera på vilka BDGs kumpaner är. Beroende på hur förmågorna fördelar sig mellan oss och ulvarna kan det bli svettigt. Impetigo skriver om det där han ligger och förmultnar i sin kalla grav:

Han skriver att, i scenariot Korpa-Kim-BDG förlorar vi om vi inte röstar ut Kim. Med tanke på Kims dubbelröst kan ulvarna få till 3-3 i nästa runda och första rösten avgör. Impetigo noterar att det nog är svårt för byn att få in första rösten mot ett koordinerat ulvlag. Impetigos förslag är att lägga första rösten på Kim i nästa runda [det här är riktigt bra av Mr. Bombastic]. Hur som helst leder detta till att Kim behöver granskas hårt denna runda, och rödta ut honom om han är röd. Impetigo tar också upp att Sidds förmåga också komplicerar saker om han är på ulvlaget, även där behöver byn få in första rösten.

Halo9000 undrar hur mycket öl han har innestående vid det här laget.
 
Top