Varulv [Häxmästarnas rådslag] Tredje rundan

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Jag förstår det för det är skäl jag själv skulle tänka men...Vad säger Varulvsbibeln?
Jag tror BDG länkade till den i förra rundan.

(Men den säger nog inget specifikt om det. Den säger nog bara att man ska ta ansvar för sin egen röst och göra det man som bybo tror är bäst med den. På tal om... Vad gjorde du med din röst?)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Jag tror BDG länkade till den i förra rundan.

(Men den säger nog inget specifikt om det. Den säger nog bara att man ska ta ansvar för sin egen röst och göra det man som bybo tror är bäst med den. På tal om... Vad gjorde du med din röst?)
Ska man inte stå ärligt fast i sin röst så gott det går i god tid så andra kan reagera om du nu spelar ärligt...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Ska man inte stå ärligt fast i sin röst så gott det går i god tid så andra kan reagera om du nu spelar ärligt...
Jag förklarade varför jag flyttade min röst (jag tyckte där och då att jag tog ansvar för min röst).

Återigen: vad gjorde du med din röst?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Ni behöver inte vara oroliga för övrigt. Jag har sagt åt Impetigo och Halo att vara snälla mot varandra i Valhalla!
Jag tycker genomgående Vimes mellan raderna är alltför nöjd med hur allt fortlöper.
Och jag saknar verkligen en tokgalen Basse som skulle vänt ut och in på allt...verkar också inte tycka det går käpprätt åt Blåkulla för oss just nu...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Hallå, @Sidd ! Var låg din röst 21:00? Det är inte en jättesvår fråga att svara på.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Rapport från Andra sidan:

Impetigo tror att jag är ulv. Han menar också att han blev nattmördad för att ulvarna ville tysta honom. Han menar vidare att invändningen att ulvarna cappade honom för att de var säkra på att Halo inte skulle skydda honom inte stämmer, för då hade de skjutit mig istället.

Halo rapporterar att han väktade BDG i R1 och Kim i R2.
Skjutit mig istället...??? Du menar att dig Vimes eller?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Hallå, @Sidd ! Var låg din röst 21:00? Det är inte en jättesvår fråga att svara på.
Jag gick tillbaka och kollade. Basenanji alltså. Var det en väl spenderad röst tycker du? Jag fattar att du spelar lite rando och blarrigt. Men att aktivt inte ta ställning (och i synnerhet om det är två bybor det står mellan) är extremt grundläggande ulvspel. (Kolla handboken).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Empiricus, som är läkare, tycker att det låter oansvarigt :)

... så, vad är det för lajv?
The Loop, baserat på dokusåpan the circle, vi ska låtsas vara goda och snälla dokusåpakändisar och så rösta ut dom som inte är de dom säger sig vara så kallade 'catfishes', kusligt likt varulvsspel när jag tänker efter. Men Empiricus kan vara lugn, det är förstås online, bara det att jag kommer var väldigt mycket mer fokuserad på det, men alltså jag har tre skärmar på nåt sätt ska jag väl få in lite varulvsspel också, bara inte lika mycket som vanligt kanske :)
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Alltså... vad händer? Hur lyckas ni komma upp i 22 sidor med inlägg på förra rundan?!

Det var just den här sortens r3 vi inte ville hamna i. :( Fun times. När jag kommer hem och inte sitter på mobilen ska jag se om Sidd fortfarande är min prio 1 (sannolikt) och oavsett lägga en röst på någon ulvig.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Hallå, @Sidd ! Var låg din röst 21:00? Det är inte en jättesvår fråga att svara på.
Jo det är det!

Jag röstade inte för jag totalt tappat förtroendet på mig själv.

Jag såg mig se en tokrolig ide med dig Vimes, Bdg och Basse/Korpa som ett tufft ulvagäng...fick ju inte nåt vidare påhäng tycker jag även fast alla blev arga på Bdg sen började ALLA skriva massa bra poster i olika riktningar som kollrade bort mig mer och mer där jag bla fastnade på LJSLarsson som jag även efter ett tag ångrade...
Bdg försvarade sig och jag mjuknade, Basse rykte upp sig lite...Korpa släppte mig ur sitt grepp...du Vimes skriver varannan post bra som jag håller med osv... jag vet inte var jag ska rösta...
Jag hittar inte det ni ser på Halo eller vad Halo ser på Larsson och i och med att jag väljer att läsa Bdg grön så måste jag lita på att Xyas är grön.
Impetigo läste jag också grön (frustrerad över att inte komma överens med Bdg) men inte röd.
Hellzon läste jag grön.
Kim vete katten men med de skälen till att inte skriva så mkt så väljer jag att tro gott.
Empi har alltid så länge jag vart med spelat så här sparsmakat och därmed svårläst och kommit snett inför andra...där trodde jag rätt igen.
osv...
...är det verkligen så bra för byn att rösta när jag är vilsen och jag ser ingen strålande stjärna att följa på i ett drev.
Hoppas du förstår.

Nu ska jag börja analysera vad hände och hur ni röstar.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Så här vart väl röstningen:

Halo (6): Xyas, LJS, Basse, BDG, Impetigo, Vimes

BDG (3): Kim Nolemo, Halo

Kim Nolemo (1): Korpa

Basenanji (1): Sidd

Så Vimes snajpröstning hamnar på sin slutliga plats för han ville verkligen att bybon Halo skulle åka ut.
Ja verkar ju i alla fall inte nya ångra sitt felsteg igen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
22:50...
57nol5.jpg

Jag är väl den minst vettiga personen att sia om man tror att man kommer dö.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Fan. Han skrev väl till och med någon gång att det var dumt att sia mig för att han var rädd att bli mördad?

sorry, BDG. Men det blir såhär ändå:

Röst: Björn den Gode
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Ni menar inte att det blir åter en runda av att välja mellan Vimes och BDG... om ni båda är ulvar så tar jag av mig den metaforiska hatten och gråter en skvätt i ära till hur fint ni lyckades.

Nu är vi i den jobbiga delen att för oss bybor så tittar vi på sju personer varav fyra är hederliga medborgare. Konstelationen hittar vi ibland oss och vi måste pricka 100% rätt för att ens ha en chans. Om vi inte skriver under att ulvarna nu har dödat en av sina egna (känns rätt långrandigt).

Vi kommer få ut en del av att kunna analysera vad Halo och Impetigo har sagt och gjort. Då vi vet att Halo definitivt var, och Impetigo högst troligen var, hederliga medborgare.
Vimes och Xyas är bara ulvar om BDG också är ulv. Det gör att de som finns kvar är Sidd, Korpa, LJSLarsson och Basse. (För er andra by ut mig mot er själva).
Känner att det är dags att skriva ner allas roller igen.

ROLLER

@Basenanji: Antimantiker. Varje runda kan antimantikern välja en annan spelare. Dennes förmåga inaktiveras och blir ogiltig fram till nästa drags början. Antimantikern kan inte blockera samma spelare två rundor i rad.

@Björn den gode: Observantiker. Varje runda väljer observantikern en spelare att sia. Observantikern får reda på, via ett PM från spelledaren, huruvida målet är varulv eller bybo.

@Kim Nolemo: Elefantiker. Elefantikerns röst räknas som två när rösterna räknas ihop. Extrarösten räknas som förmågeanvändande mot personen hen röstar på.

@Sidd: Ointressantiker. Ointressantikern räknas alltid som att hen har en röst mindre på sig.

@Vimes: Nekromantiker. Nekromantikern kan tala med dödsriket. Hen blir inbjuden till alla PM-trådar där de döda samtalar och kan vidarebefordra eventuell information till de andra spelarna. Om nekromantikern själv hamnar i dödsriket så får hen hemsöka de levande. Hen får genom PM till spelledaren skicka ett meddelande som dyker upp i början av nästa runda. Detta meddelande får innehålla maximalt 20 tecken, inklusive mellanslag, punkter, emoji, och så vidare. Eventuell formatering, bilder och liknande kommer att rensas bort av SL innan meddelandet tillkännages.

@Xyas: Reservplantiker. Om reservplantikern hamnar i dödsriket, oavsett orsak, får hen välja en annan spelare. Denna spelare kommer att dö nästa natt. SL kommer inte att avslöja dennas lagtillhörighet offentligt.

@LJSLarsson: Passantiker. Varje gång någon hamnar i dödsriket, oavsett orsak, får passantikern reda på denna spelares lagtillhörighet. Denna förmåga fungerar även om passantikern själv är i dödsriket, men kan också blockeras även om passantikern är i dödsriket.

@Korpa: Militantiker. Militantikern kan utse en annan spelare som dödas under natten och hamnar i dödsriket. Lagtillhörigheten på denna spelare kommer inte att tillkännages offentligt av SL. Samma spelare kan inte använda denna förmåga två rundor i rad.

Döda

@Halo9000: Harald Treutiger. Varje runda väljer Harald Treutiger en spelare. Denna spelare blir immun mot alla förmågor, inklusive nattmord och siande, till nästa rundas början. Harald kan inte välja samma spelare två rundor i rad.

@Hellzon: Kleptomantiker. Varje runda kan kleptomantikern välja en annan spelare. Kleptomantikern får använda denna spelares förmåga (och anger i samma PM vem hen använder förmågan mot, om den nya förmågan har ett mål). Kleptomantikern besitter denna förmåga, och den drabbade spelarens förmåga inaktiveras, fram till nästa rundas början. Kleptomantikern kan inte stjäla samma förmåga två rundor i rad.

@Impetigo: Vetefantiker. Vetefantikern kommer alltid att sias som bybo, och rapporteras som bybo när hen dör.

@Empiricus: Secondhandtiker. Om secondhandtikern blir dödad eller utröstad aktiveras denna förmåga och hen överlever till nästa drag. När detta hänt så försvinner förmågan ur spelet och Secondhandtikern är förmågelös.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Nu kommer lite självklarhet som alla säkert redan känner till, men som är värt att ha påminna sig själv om.

Den här rundan är avgörande då vi är åtta spelare kvar varav tre är ulvar. Om vi har otur och Kim N är luden så sitter de på fyra röster mot byns fem. Det innebär att vi 1) måste ta en ulv för att överhuvudtaget överleva längre och 2) måste vara enade i slutet av rundan. Rent praktiskt så innebär det att vi måste ha, eller skaffa oss, en tydlig bild av vilka som vi tror är ulvtrion och hitta den gemensamma nämnaren. Det spelar nästan ingen roll vilken ulv vi tar så länge det blir någon.

Ulvarna sitter garanterat och myser just nu för där räcker det bara med att de sprider kaos och sår osäkerhet för att splittra rösterna så har de segern i en liten ask. Utan Kim N på sitt lag så har de tre röster och vi sex, men vi måste fortfarande vara tämligen enade så att de inte vinner genom att snipa röster.

Jag har också hunnit fundera på Korpamord på vägen hem och jag kan definitivt inte använda min förmåga mer. Föreställ er följande scenario:

Byn röstar ut någon jag inte ser som ulv och jag pangar någon som jag ser som ulv. En bybo nattmördas i brist på väktare. Med maximal tur så har vi knäppt två ulvar och då är ställningen 4-1 till byn. Jag åker garanterat ut då jag pangade någon och då har vi en ställning på 2-1 i R4 och det blir jävligt svettigt. Om vi inte har tur och den utröstade visar sig vara grön så har vi en ställning på 3-2 istället och jag åker ut rundan därpå vilket innebär att ulvarna vinner. Om den jag pangar visar sig vara bybo så blir det väldigt dålig stämning, antingen så vinner ulvarna direkt (2-3) eller om den utröstade är ulv så hamnar vi i ställningen 3-2 där jag är superrödad av mitt pangande och med stor sannolikhet blir utröstad.

Det är definitivt inte värt det, utan då får jag istället lägga energi på att övertyga er om att ni har fel och borde rösta ut en faktisk ulv. Då hamnar vi i de här ställningarna istället:
R3 - hängd ulv + nattmördad bybo = 4-2 till byn
R4 - hängd ulv + nattmördad bybo = 3-1 till byn
R5 - hängd ulv + nattmördad bybo = seger.

Och som sagt, hängd bybo + nattmördad bybo = ulvaseger oavsett vilken runda det sker.
 
Top