Varulv [Häxmästarnas rådslag] Fjärde rundan

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Alltså, någon form av respons på det jag skriver mer än att få inlägget gillat hade suttit fint. Jag känner mig smått osynlig.

Hur crazy är min crazy teori?
Hur rimligt är det att jag, om jag vore ulv, skulle ha använt förmågan förra rundan?
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Alltså, någon form av respons på det jag skriver mer än att få inlägget gillat hade suttit fint. Jag känner mig smått osynlig.

Hur crazy är min crazy teori?
Hur rimligt är det att jag, om jag vore ulv, skulle ha använt förmågan förra rundan?
Statistiken är likadan oavsett.
Eftersom deduktionen leder till att vi som röstade på BDG var alla gröna.

Om du är ulv och vill skjuta denna runda.
4-2 vi gissar fel, nattmord + skjuta = förlust för oss
4-2 vi gissar rätt, nattmord + skjuta = 2-1 i r5
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Och om du måste öppet ha med dig vem du skjuter för att kunna se oskyldig ut.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Case för Basenanji ulv:
Blockade Hellzon i r1, han inte kunde skydda sig från ulvarna (låg vikt, r1 suger för infosök).
LJSLarsson har pekat med hela handen mot Basenanji och sen blir LJSLarsson mördad. Hur jobbigt är det att ha en person som kommer gå 200% på att rösta ut någon. (I min åsikt hade det varit bättre att spara Larsson och låta Basse bli nerjagad om jag var ulv i laget (BDG, Korpa, Vimes).
Motsägelser och rörigt i r3, har sin sämsta runda någonsin. Det är alltid misstänksamt.
Orättvis kritik!

R1 är lika lätt att söka i som alla andra.

Hellzon tog jag ut av fullkomligen självklara anledningar: han var jätteläskig med sin förmåga, vilket många både före och efter skrev! Att DU kanske tycker att det är ulvigt att ta ut Hellzon är en annan sak. Skilj på ditt sätt att spela från mitt!

Larsson och jag HAR en historia av att spela mot varandra. Att vi hamnar i tjafs hör till. Och LJS vann alltså som ensam ulv i Mäster Ulv 2016.

Motsägelser och rörigt stämmer inte. Velugt och korkat är bättre beskrivningar av mig.
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Statistiken är likadan oavsett.
Eftersom deduktionen leder till att vi som röstade på BDG var alla gröna.

Om du är ulv och vill skjuta denna runda.
4-2 vi gissar fel, nattmord + skjuta = förlust för oss
4-2 vi gissar rätt, nattmord + skjuta = 2-1 i r5
Och som det är nu om du är ulv.
3-2 vi gissar fel = förlust för oss
3-2 vi gissar rätt + nattmord = 2-1 i r5
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Såhär: om jag ska vara ulv måste jag nästan vara ensam kvar (och Sidd är min polare). Korpa eller Basse borde jag, sett till den här rundan, inte kunna vara ulv tillsammans med (hade t.ex. Korpa röstat Basse hade hon och jag kunnat vara ulv-kumpaner). Eftersom ulvarna hade matchboll i förra rundan offrar de bara BDG om de inte kan vinna direkt: hade jag varit ulv tillsammans med Xyas eller Kim hade vi ju kunnat rösta ut Sidd istället, eftersom Korpa och Basse (och BDG) röstade där. Alltså återstår att jag ska vara ulv tillsammans med Sidd. Jag föreslår att ni går tillbaka och kollar R3 för att se om det ser rimligt ut. Verkar det troligt att vi (jag, BDG och Sidd):
1. Bara drevar varandra när vi har matchboll? (BDG på Sidd, jag på BDG och Sidd)
2. Lägger fram planen att Korpa ska skjuta någon, vilken - som Korpa är tydlig med - mest sannolikt var Sidd?

Om svaret är nej är borde slutsatsen vara att Sidd var bybo, och att jag följaktligen inte kan vara ulv tillsammans med Sidd. Då blir frågan vem som är min kvarvarande ulvpartner.
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Orättvis kritik!

R1 är lika lätt att söka i som alla andra.

Hellzon tog jag ut av fullkomligen självklara anledningar: han var jätteläskig med sin förmåga, vilket många både före och efter skrev! Att DU kanske tycker att det är ulvigt att ta ut Hellzon är en annan sak. Skilj på ditt sätt att spela från mitt!

Larsson och jag HAR en historia av att spela mot varandra. Att vi hamnar i tjafs hör till. Och LJS vann alltså som ensam ulv i Mäster Ulv 2016.

Motsägelser och rörigt stämmer inte. Velugt och korkat är bättre beskrivningar av mig.
R1 = dålig info, vi vet för lite för att kunna göra stora analyser av det. Menar att det är inte så konstigt att du blockar Hellzon för vi vet så lite.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Byn!

Hur rimligt är det att jag som ulv försvarar BDG, spelets mest kontroversiella person?
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
(hade t.ex. Korpa röstat Basse hade hon och jag kunnat vara ulv-kumpaner).
Nuuuuhh!!!
Survey says...
Not vaild argument.

Det är klart att jag om sitter och ulvar mig att jag planerar att göra detta argument. Här gäller det bara att övertyga Xyas och mig. Den i kombon av er som är oskyldig kan inte övertygas att den själv är ulv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Nuuuuhh!!!
Survey says...
Not vaild argument.

Det är klart att jag om sitter och ulvar mig att jag planerar att göra detta argument. Här gäller det bara att övertyga Xyas och mig. Den i kombon av er som är oskyldig kan inte övertygas att den själv är ulv.
Det här förstår jag inte.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Och som det är nu om du är ulv.
3-2 vi gissar fel = förlust för oss
3-2 vi gissar rätt + nattmord = 2-1 i r5
Men som ulv är det stor skillnad på om det är fem eller sex spelare kvar, särskilt när byn är i samma sits oavsett. Återigen, hade jag varit ulv hade jag inte pangat någon förra rundan och sen bara försökt glida genom den här rundan utan att bli misstänkt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Byn!

Hur rimligt är det att jag som ulv försvarar BDG, spelets mest kontroversiella person?
Hmm. Menar du nu att du faktiskt försvarade BDG? Jag trodde din linje var att jag överdrev när jag sa att du mest landade i gröna tolkningar av honom? Hur ska vi ha det?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Missade ett viktigt ord ser jag. Det kanske framgick ändå, men för tydlighets skull:

Såhär: om jag ska vara ulv måste jag nästan vara ensam kvar (och Sidd är min polare). Korpa eller Basse borde jag, sett till den här rundan, inte kunna vara ulv tillsammans med mig (hade t.ex. Korpa röstat Basse hade hon och jag kunnat vara ulv-kumpaner). Eftersom ulvarna hade matchboll i förra rundan offrar de bara BDG om de inte kan vinna direkt: hade jag varit ulv tillsammans med Xyas eller Kim hade vi ju kunnat rösta ut Sidd istället, eftersom Korpa och Basse (och BDG) röstade där. Alltså återstår att jag ska vara ulv tillsammans med Sidd. Jag föreslår att ni går tillbaka och kollar R3 för att se om det ser rimligt ut. Verkar det troligt att vi (jag, BDG och Sidd):
1. Bara drevar varandra när vi har matchboll? (BDG på Sidd, jag på BDG och Sidd)
2. Lägger fram planen att Korpa ska skjuta någon, vilken - som Korpa är tydlig med - mest sannolikt var Sidd?

Om svaret är nej är borde slutsatsen vara att Sidd var bybo, och att jag följaktligen inte kan vara ulv tillsammans med Sidd. Då blir frågan vem som är min kvarvarande ulvpartner.
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Det här förstår jag inte.
Alla analys utgår från att vi hittar två ulvar i de som inte röstade på BDG.
Scenario 1. Vimes och Basenanji är ulvar
De börjar rundan med att rösta på varandra i ett försök att få oss att gå på Korpa alternativt för att kunna sälja ut sin kompis och få ut Korpa i r5.
Spelar stort mot varandra allt i ett dramatiskt sätt, ökar trovärdigheten inför nästa runda.

Scenario 2. Vimes och Korpa är ulvar
Vimes går på Basenanji som svarar tillbaka.
Om Korpa röstar på Vimes är ser det ut som 2-1 och det går att säga att "Hey, titta på hur de attackerar mig" och Xyas och jag röstar på den oskyldiga Basenanji.

Scenario 3. Basenanji och Korpa är ulvar.
De har valt att rösta på Vimes, klart och tydligt.


Ser inget scenario där det är troligast att du är med Xyas.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hmm. Menar du nu att du faktiskt försvarade BDG? Jag trodde din linje var att jag överdrev när jag sa att du mest landade i gröna tolkningar av honom? Hur ska vi ha det?
Kalla det vad du vill och ja, jag försvarade Björn. Det var dåligt men inte nödvändigtvis ulvigt.

Kunde inte i min vildaste fantasi tro att BDG som ulv siar Xyas och Vimes i det läge han befann sig i.

Knappast Ockham, mer postmodernism.
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Röst: Korpa

Jag anser nästan att Basenanji och Vimes förtjänar sin seger om de är ulvar (efter att börjar läsa r2 igen).
Men tänker just nu på pangadet i r1, jag är på tok för försiktig att panga i r1. Jag är generellt så lycklig att jag inte är militantiker. Och den borde ha dödats tidigare, då det är en risk för ulvarna i slutet av partiet nu. Klart att hon inte kunde dö i förra rundan, då blev det uppenbart att det är Basenanji och Vimes som är ulvar.
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Vimes (2) - Basenanji, Korpa
Korpa (2) - Kim Nolemo*2 (troligtvis blockad av basenanj)
Basenanji (1) - Vimes
Kim (1) - Xyas
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Vimes (2) - Basenanji, Korpa
Korpa (2) - Kim Nolemo*2
Basenanji (1) - Vimes
Kim (1) - Xyas

Rösterna ska vara neutrala, tog bort min kommentar om block.
 
Top