Varulv [Häxmästarnas rådslag] Fjärde rundan

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
@Vimes varför frågade du Korpa innan du bytte till mig?

@Basenanji Varför blockade du Hellzon i r1?

@Korpa hur känner du inför att skjuta den kvarvarande av basse/vimes, om du är kvar och det är spel i r5?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
@Vimes varför frågade du Korpa innan du bytte till mig?
Dubbelt anledning (som förstås speglar hur jag upplevde läget under rundan):
1. Fanns det ens någon poäng med att rösta på dig? Skulle du ens kunna bli ett alternativ? Jag gillade inte alls ditt spel i R3. Nu när vi fått svart på vitt att BDG var ulv är du förstås tämligen grönad, men där och då tyckte jag att väldigt plötsligt hade blivit aktiv och bara la krut på att rösta ut BDG. Eftersom jag var orolig för att BDG skulle vara bybo - och dessutom hade lurat mig att tro att en ulv-BDG absolut skulle ha rödsiat Sidd - så fick jag en vibb av att du försökte seala dealen åt ulvlaget. Alltså testade jag om det fanns underlag för att gå mot dig istället för Sidd som ändå inte skulle kunna bli utröstad på grund av förmågan.
2. Men jag tyckte fortfarande att BDG var en skummis och om han var det var Korpa (och Basse) hans polers. Att testa om Korpa var villig att byta drev - trots att hon plöjt ner en massa energi i att visa att SIdd var skurk - funkade också som ett sätt att testa var hennes lojaliter låg. Så här i efterhand tycker jag som sagt att det är tydligt att Korpa och Basse var villiga att hoppa på vad som helst, så länge det inte var BDG.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
@Korpa hur känner du inför att skjuta den kvarvarande av basse/vimes, om du är kvar och det är spel i r5?
Om vi har en r5 så är det för att vi plockat en ulv den här rundan. Då är det en ulv kvar och den kan röstas ut, så det finns ingen anledning för mig att använda min förmåga.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
@Vimes Varför röstar du på Basse och inte Korpa?
Det är egentligen egalt vem jag röstar på. Min slutsats är att de båda är ulvar. Om en av dem inte är ulv, så tror jag inte den andra är det heller. Och om inte de är ulvar måste du och Xyas vara det. Och det håller jag för otroligt mycket mindre sannolikt.

Anledningen till att jag röstar på Basenanji nu är nog framför allt att det var där min röst hamnade. Eftersom jag har äldsta rösten i rundan är nog det enda rimliga scenariot där den flyttas att både du och Xyas röstar på Korpa (om ni gör det spelar det ju ändå ingen roll eftersom Korpa då kommer ha 3 röster, och Basse som mest kan få 2).

Anledningen till att det blev just Basse jag röstade på är lite oklar även för mig :) Jag tror att det beror på att jag hade interagerat med Korpa och vi hade kläckt den här planen att hon skulle skjuta en i det drev som vann rundan. Jag tror helt enkelt att jag typ känslomässigt hade Korpa som grönare än Basse när rundan började. Så här i efterhand menar jag dock att de är exakt lika röda båda två.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Anledningen till att det, enligt mig, måste vara antingen Korpa-Basse eller Kim-Xyas är föregående runda. Korpa-Basse försöker rädda BDG, Kim-Xyas försöker fälla honom. Jag tror inte att ulvarna, i det läge som det var, hade låtit sig vara splittrade på två alternativ på det sättet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
@Basenanji Varför röstar du på Vimes och inte Korpa?
Bra fråga! Jag håller inte Vimes för klar-röd, men tycker nu att han är rödare. Jag inser ju också hur exemplariskt bra jag passar in i en ulvplan eftersom jag klumpigt nog försvarade Björn förra rundan.

Det sagt: vill du starta ett drev mot någon Kim?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Förresten! Hur ser ni att min blockerarförmåga ska användas den här rundan? Det är ett rätt bra samtalsämne faktiskt!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Förresten! Hur ser ni att min blockerarförmåga ska användas den här rundan? Det är ett rätt bra samtalsämne faktiskt!
Ja, verkligen. Jag tror ju att du är ulv, så jag vill helst inte att du använder den alls. Men om det är så att Kim röstar på mig eller Xyas och ett blockande av honom leder till att du eller Korpa ryker så tycker jag förstås du ska blocka honom! :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Jag lyfte det här direkt när det hände. Men som jag ser det är Basses start på den här rundan tämligen rödande (också):

Första inlägget, 3 minuter efter att rundan startat:
Impetigo och Vimes for presidents!
Efter ytterligare 4 minuter har jag lagt första rösten på Basse, och Basse tillbaka-kakar med motiveringen:
Vimes offrade BDG.
Det gick väldigt fort där, Basse. Från att jag var bybo-president till att jag var ond ulv-mastermind. Om du nu hade varit bybo och på riktigt tyckt att jag och Impetigo var grymma Björn-jägare hade du väl snarare varit "meh! jag är ju bybo, vad gör du el presidente! tänk om, o store varulvsjägare! se mig som liten är!" och argumenterat för att jag skulle flytta min röst?

Hade jag röstat på Xyas eller Kim hade ju Basse fortsatt tyckt att jag var Den Store Ledaren och helt säkert hakat på mig istället. Eller vad tror ni?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Jag lyfte det här direkt när det hände. Men som jag ser det är Basses start på den här rundan tämligen rödande (också):

Första inlägget, 3 minuter efter att rundan startat:


Efter ytterligare 4 minuter har jag lagt första rösten på Basse, och Basse tillbaka-kakar med motiveringen:


Det gick väldigt fort där, Basse. Från att jag var bybo-president till att jag var ond ulv-mastermind. Om du nu hade varit bybo och på riktigt tyckt att jag och Impetigo var grymma Björn-jägare hade du väl snarare varit "meh! jag är ju bybo, vad gör du el presidente! tänk om, o store varulvsjägare! se mig som liten är!" och argumenterat för att jag skulle flytta min röst?

Hade jag röstat på Xyas eller Kim hade ju Basse fortsatt tyckt att jag var Den Store Ledaren och helt säkert hakat på mig istället. Eller vad tror ni?
Spekulativt resonemang Vimes!

Ja, alltså jakten på Björn ska ni ha cred för, inte minst Impetigo. Men det är något annat än att rösta på bybo-Basse.

Återigen ser jag hur du plockar ut små bitar av sanningen för att bygga upp ett case där jag är ulv. Sluta med det!

För det du INTE tar upp här är att det senare uttalandet kommer efter att du röstar på mig och den rösten betydelse.

Det är dessutom anmärkningsvärt att du så snabbt vet vem du ska rösta ut tidigt.

Nästan som att du hade bestämt dig i förväg!
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
2. Men jag tyckte fortfarande att BDG var en skummis och om han var det var Korpa (och Basse) hans polers. Att testa om Korpa var villig att byta drev - trots att hon plöjt ner en massa energi i att visa att SIdd var skurk - funkade också som ett sätt att testa var hennes lojaliter låg. Så här i efterhand tycker jag som sagt att det är tydligt att Korpa och Basse var villiga att hoppa på vad som helst, så länge det inte var BDG.
Återigen, BDG var inte i mitt sikte. Sidd var, men hade inte gått att rösta ut utan Basses assistans. Det fanns tre ulvar kvar i spel och då kunde jag nöja mig med valfri ulv hellre än just Sidd. Sen kläcktes idén om att panga en ulv och jag nappade.

Hade jag varit ulv så hade jag hellre väntat till den här rundan med att använda min förmåga. Med BDG som utröstad så hade det stått 4-2 den här rundan. Då hade jag och min ulvpolare vunnit genom att döda två bybor och rösta ut en (och sex spelare är lättare att gömma sig bland än fem). Som en bonus hade vi vunnit även utan min förmåga och då hade det varit ännu bättre.

Jag hade definitivt inte försatt mig i situationen att hela byn tittar snett på mig, det är kontraproduktivt om man vill gömma sig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
För det du INTE tar upp här är att det senare uttalandet kommer efter att du röstar på mig och den rösten betydelse.
Det skrev jag: "Efter ytterligare 4 minuter har jag lagt första rösten på Basse, och Basse tillbaka-kakar"
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
jakten på Björn ska ni ha cred för, inte minst Impetigo
Snyggt insmuget här att det nog egentligen var Impetigos - och inte mitt - byboarbete som fällde BDG (trots att han räddade BDG i R2!). Sådär, chippa in lite idéer från sidan...
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Det jobbiga är att Vimes är den som kommer med vettigast argument i denna runda.

Xyas och jag är gröna, alla kombionationer som vi är med blir så otrligt osannolika.

BDG+Kim+?
Om Sidd är bybo och jag hoppar på och röstar på Sidd över BDG så vinner den kombon. Min aktivitet gör att jag får röster på mig från Sidd och jag är okej i den situationen (det skrev jag innan det blev drev mot mig att de borde driva mot mig istället).
Om sidd är ulv är kombon BDG+Kim+Sidd, då har vi bara en ulv kvar och kan rösta fel i denna runda och sen rösta ut mig.

BDG+Xyas+?
Om Xyas byter sin röst till mig så vinner ulvarna, det enda som stoppar detta är skjutandet av en ulv, alltså Sidd. (och ett sent röstbyte av Xyas)
Så den enda kombon som fungerar är BDG+Xyas+Sidd, så länge inte ulvarna vill spela fler omgångar och möjligtvis kasta bort sin seger.



Så två ulvar hittas i Vimes/Basenanji/Korpa

Case för Vimes bybo:
Spelar i denna runda riktigt klarsynt, grönar mig och Xyas och är konsistent i sin kritik av Basse.
Grönad av BDG i förra rundan, som kan ha försökt lura med honom på sitt tåg. Samt göra honom misstänkt i r4, då BDG låg risigt till och den han grönar ser skummig ut.
Har varit ärlig med informationen som kommer från dödsriket

Case för Vimes ulv:
Spelat med, för mig, mycket rörighet och kaosande, flera har varit på detta spår (inte bara Basse och Korpa).
Vände "anti-BDG"-drevet mot mig i r3, kollade först upp att få med sig Korpa istället för att försöka byta solo och kolla hur folk reagerade (Avsaknad av infosök).
Blev grönad av BDG i förra rundan, inget grönande av en ulv hjälper i kvarstående runor (därav ingen analys på xyas med det). Så det är klart att det är misstänktsamt.
Spelar i r3 med en klarhet som för mig känns guidad av att det är det enda sättet att spela som ulv mot mig. (mest bara gör mig misstänksam)
Har inte behövt undanhålla någon av infon som han gett från dödsriket, allt har varit säker info.

Case för Basenanji bybo:
Ulvarna dödade LJSLarsson, vilket gör att det är en stor fet pil mot Basenanji, det är suspekt och den största anledningen till att döda LJSLarsson tillsammans med att kunna anklaga Sidd för ulvande (vilket är så klent då Sidd var bybo men en bra distraktion).

Case för Basenanji ulv:
Blockade Hellzon i r1, han inte kunde skydda sig från ulvarna (låg vikt, r1 suger för infosök).
LJSLarsson har pekat med hela handen mot Basenanji och sen blir LJSLarsson mördad. Hur jobbigt är det att ha en person som kommer gå 200% på att rösta ut någon. (I min åsikt hade det varit bättre att spara Larsson och låta Basse bli nerjagad om jag var ulv i laget (BDG, Korpa, Vimes).
Motsägelser och rörigt i r3, har sin sämsta runda någonsin. Det är alltid misstänksamt.

Case för Korpa bybo:
Alla hennes beteenden går att förklara. Hon var öppen med att skjuta i r1 och blev propsad att skjuta i r3. Har tydligt sagt vem hon kommer att skjuta.

Case för Korpa ulv:
Ett antal spelare har påpekat att hon spelar tystare än vanligt och att vilja flyga lågt som militant-ulv är en stabil strategi.
Misstänkte Sidd till en så otrolig grad och kastar skugga runt mordet på LJSLarsson med förklaringen att vi inte får reda på vad Sidd var. Det är bara sant om Vimes är ulv(BDG+Sidd+Vimes). Vimes förespråkar mord på Sidd i r3 (öppet att det är den Korpa skjuter).
Skjuter gladeligen
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Okej. Om jag ska vara mindre dogmatisk anti-Basse/Korpa kan man förstås tänka sig Kim som ulv. Han är ganska sent på BDG i R3, så pass att det kan tänkas att det handlar om ett offer trots matchbollen. Jag tror dock att, om Kim är ulv, planen var att snajpa Sidd i slutet. När Sidd-drevet dog till förmån för Kim var det förstås inte längre möjligt. I det här scenariot måste hans ulv-kompis varit Xyas, annars hade Korpa och Basse legat kvar på SIdd... Så jag måste ändå landa i att det är ett mycket osannolikt och märkligt scenario.
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Nu postade jag för tidigt:

Skjuter gladeligen Sidd, så det är en mindre bybo att bråka med.
 
Top