Varulv [Häxmästarnas rådslag] Första rundan

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Jo jag har noterat att det ligger ett tåg mot mig och jag förstår ju varför. Jag, Korpa och Xyas är tickande bomber om vi är ulvar.

Jag tycker ju då att Korpa är farligare eftersom hon potentiellt har ett extra mord i fickan. Jag har ju också haft svårt att läsa Korpa, det var därför jag siade henne på båten när jag kunde.
Men du har ju också ett potentiellt extra mord i fickan genom att sno Korpas mord, eller hur? Alltså hade du bara varit en blocker som Basenanji är så håller jag med om att det inte är lika illa, men som det är nu så kan du liksom efter att sett hur rösterna ligger välja alltifrån en skyddsväst, en extraröst, ett extramord (på två olika sätt dessutom), och tja om du är ulv så har du ju liksom ett jäkla trumfkort, om du är bybo så jo, om du lyckas gissa vem som är ulv och lyckas blocka den så är ju det bra men då hade jag ju hellre sett att du drevade ut den som var ulv. (Och det finns också en del som det kanske inte skadar att blocka även om dom är bybor men vi vinner ju inte så mycket på det då.)
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Hej, sitter och försöker läsa ifatt. Vet att det är viktigt att jag interagerar med alla så ni får en chans att lära känna och analysera mig. Tänker dock att det är svårt eftersom få känner mig och hur jag kommunicerar, det är så klart ett problem för mig mot er med (speciellt då detta är mitt första varulvsspel).

Bara för att det ska vara tydligt för mig: @Genesis det är imorgon, tisdag, vid 21 som vi behöver ha röstat.

Fler tankar ska jag ha ut sent ikväll. Har mycket spring idag och ska snart ge mig in i rollspelsvärlden fram till 21-22.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Bara för att det ska vara tydligt för mig: @Genesis det är imorgon, tisdag, vid 21 som vi behöver ha röstat.
Det stämmer. Imorgon tisdag klockan 21 stoppas tråden och röster räknas. Det är den senaste rösten man lagt som räknas. Det går att byta röst hur många gånger man vill tills dess.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
du verkar inte kunna se att det finns en brist i strategin att ignorera alla specialförmågor i ett parti där alla har specialförmågor. Det känns som att du har bestämt dig för att det här är ett parti av "typ A" eller vad du ville kalla det och tolkar allting som inte spelar in i en idén som ulvigt.
Det enda jag sagt är att strategin att rösta ut folk på farlighet har lika stor chans att leda till utröstade ulvar som att rösta ut folk på slump.

Återigen: rollerna är inte oviktiga, men de säger heller inget om vem som är ulv och inte.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Nej, hade inget å göra och var pepp på spel och larva mig bara lite med Vimes
Ja, det tror jag alla fattade. Inte minst med tanke på att Genesis skrev att han började skicka ut rollerna först en timme senare eller vad det var.

BDG spelar antingen väldigt dåligt eller väldigt ulvigt. Jag tycker vi borde rösta på honom. Han kommer glappa om att han är siare och att byn minsann absolut inte under några omständigheter någonsin får rösta ut en siare i första rundan 100 % sant stjärnstopp. Vilket förstås visar varför det är helt bonkers att bastera utröstningen på rollerna, när de uttryckligen inte har något att göra med fraktionstillhörighet.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
(egen kursivering)


Så ulvarna har pratat ihop sig om att prata ihop sig? Det ger mig flashbacks till apt:n där det enda man kan ta beslut om är när man skall ha nästa apt.

Hur "borde" en riktig bybo bete sig i en anmälningstråd kort innan spelstart, @Impetigo?
(Igenkänningsfaktor på APT-resonemanget😁) men jag tycker inte man ska skämta bort att det kan ha betydelse hur ulvar beter sig utanför tråden. Jag vet i alla fall att jag hade krävt svintidigt ulvmöte och hänga på låset för att analysera upplägget innan vi började posta om jag var i ulvlaget. Allt annat är slarvigt.

En riktig bybo borde förstås tiga i en anmälningstråd strax innan spelstart när rollerna redan är utdelade. Varför skulle den nånsin göra på nåt annat sätt? (Retorisk fråga, det skräpar ner tråden att fortsätta den här argumentationen)

Jag läser @Björn den gode som sådär obehagligt grön att jag tror att det blir väldigt svårt om han är röd, å andra sidan är vi ändå stekta om siaren är röd med stor sannolikhet.

Jag kan inte förstå hur @Vimes kan läsa bdg så rött som han uppenbarligen gör. Det har ju lagts fram teori om att det är vimes spindelsinne som pingar men från mitt perspektiv ser jag inte hur vimes får ihop sitt case.

Med betydande risk för att stöta mig ytterligare med Vimes ska jag därför påstå att vimes är rödast i min bok men ändå låta min rös ligga kvar på @Hellzon då det fortfarande är det vettigaste alternativet.

Jag är glad att @Basenanji plockade upp att @Halo9000 inte resonerar nyktert i inledningen, jag såg det men ville inte börja slugga stenhårt mot alla som var tidigt aktiva, jag var rädd för att det skulle bli spretigt. Näst rödast på banan i mina ögon, halo alltså.

Jag tror tvärtemot @Björn den gode att det vore bra att nämna bågra grundläggande strategiska ställningstaganden som ulvarna ställs inför, så att hela byn är på samma sida (page):

Ulvarna vet vem siaren är och vem väktaren är. De vet också vilka av dessa som eventuellt är ulvar. Allt annat lika och om powerrollerna är by väljer de väl då mellan dessa två första natten, alternativt tar de nåt tredje alternativ då de vet att de får träff då. Jag vill benämna detta för att: a) jag ska ha förstått rätt (jag missar säkert nåt uppenbart som gör detta resonemanget alltför futtigt) och b) för att alla andra i byn ska ha samma uppfattning, vissa som skriver antyder att de resonerar annorlunda.

Jag förstår ju att väktare och siare inte vill uttala sig om strategi men byn bör väl ändå gynnas av att principiellt gå igenom detta typ så översiktligt som jag gjort ovan? Ulvarna pratar definitivt om det, de lär sig inget nytt av mitt resonemang.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Hur fungerar föresten antimantikern? Kan den nulla min förmåga efter att jag aktiverat den?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Ja, det tror jag alla fattade. Inte minst med tanke på att Genesis skrev att han började skicka ut rollerna först en timme senare eller vad det var.

BDG spelar antingen väldigt dåligt eller väldigt ulvigt. Jag tycker vi borde rösta på honom. Han kommer glappa om att han är siare och att byn minsann absolut inte under några omständigheter någonsin får rösta ut en siare i första rundan 100 % sant stjärnstopp. Vilket förstås visar varför det är helt bonkers att bastera utröstningen på rollerna, när de uttryckligen inte har något att göra med fraktionstillhörighet.
Men alltså hur kan du inte förstå det här? Ska jag vara ärlig så känns det som att du gräver vidare på det här spåret bara för att slippa göra något annat under resten av de 28 timmarna som vi har kvar den här dagen.

Om upplägget hade varit en siare och resten vanilj, och alla får veta vem siaren är runda ett, så antar jag att du även då hade tyckt att det hade varit rätt att rösta ut siaren ifall du kände att den var ulvigast? För att det ska vara bra så krävs det att man är sisådär 75-80% säker på att den spelaren är ulv, och jag vill se mig som en bra bybospelare och jag har aldrig varit 75-80% säker på vem som är ulv runda ett, aldrig!

Som sagt att rollen spelar roll för vem man röstar ut är så basal logik att jag verkligen inte kan förstå hur du inte kan förstå det. Men vi kan ta det en gång till, om vi röstar ut mig så finns det två alternativ, antingen är jag ulv och då är det förstås toppen vi har fått en ulv skitbra för byn, eller så är jag inte ulv och byn har gjort sig av med siaren, skitdåligt för byn. Jämfört med om vi röstar ut kleptomantikern, om han är ulv så har vi fått en ulv och det är skitbra för byn, eller så har vi blivit av med kleptomantikern som var bybo, förstås inte bra förbyn men ändå helt ok.

Den enda gången den här logiken inte fungerar är om man är närmare 100% säker på vem som är ulv, då ska vi naturligtvis rösta på den, men dom enda som är 100% säkra på vem som är ulvar dag ett är ulvarna själva.

Rollen säger inte vem som är ulv, där är vi överens, men konsekvensen av att rösta ut någon om man har fel har jättemycket att göra med rollen.

Så ja, absolut, stjärnstopp om du så vill, jag tänker inte diskutera den här grejen mer med dig, det är inte konstruktivt och vi kommer nog inte komma längre, om någon annan vill prata om det kan jag förstås göra det.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Det är ju såklart inte fel att diskutera hurvida roll bör utgöra grund för röstning eller inte men att rulla på sådär hela dagen
börjar kännas som att det kanske finns starka viljor att diskutera just det ämnet för att avstyra just ett sådant drev?

Röst: Hellzon
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Rollen säger inte vem som är ulv, där är vi överens, men konsekvensen av att rösta ut någon om man har fel har jättemycket att göra med rollen
Konsekvenserna av att rösta ut någon har förstås mest att göra med vilken fraktion spelaren vi röstade ut hade. Förmåga är inte oviktigt, men det är sekundärt. "jättemycket" är en hyperbol i den här diskussionen.

---

Hela ditt resonemang här bygger på att vi ska ge upp att rösta ut en ulv i denna runda. Det är ett ulvigt resonemang.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Case Björn:

Björn har varit konsekvent med att enbart analysera spelupplägget och inte analysera spelet i tråden. Redan från första inlägget och över det långa inlägget om vilka roller som är farligast (som innehåller bra analyser av rollerna, för övrigt! Men konstigt hade varit annars) och vidare fram till jag börjar bråka med honom. Det som händer då är att han börjar tjabba med mig (och recensera mitt spel). Han verkar dock mest tycka att jag har fel och inte att jag spelar ulvigt. Sedan kommer det här:

För att han är den jag helst skulle vilja se ryka idag. Jag tycker som sagt att det är ett rimligt drev att driva ut den farligaste spelaren när vi inte har så mycket annat att gå på, det ska också bli spännande att se hur han väljer att reagera på det här, det han gör just nu att helt ignorera att han har flest röster är inte grönande om man säger så. (Känns förövrigt som att du har försvarat honom från start, och att det kanske är där hela det här resonemanget om att inte rösta bort folk med farliga förmågor bottnar i?)

Angående Empericus så tycker jag ni helt klart har en poäng i att han spelar dåligt, men jag vette fasen hur ulvigt han spelar, och jag har tyvärr fått lära mig att det inte är hållbart att försöka rösta ut alla som spelar dåligt (enligt min högst subjektiva uppfattning då förstås), annars hade jag ju fortsatt rösta på Xyas, på tal om det så tycker jag nog det är dags för både han och vår nykomling att komma in i matchen lite, men det kan ju förstås vara så att dom har jobb och sånt på riktigt och vi har ju inte ens haft en kväll än, but you have my eyes så att säga.
I första stycket skriver BDG att han vill se hur Hellzon ska reagera på att folk röstar på honom för att han är Kleptomaniker. På vilket sätt det ska spela roll för spelet är mycket oklart. Anklagelsen är att Hellzon har en roll som är farlig om den slumpats att vara en varulvsroll. På vilket sätt det är intressant hur Hellzon reagerar på denna anklagelse är bortom min föreställningshorisont om man säger så. Sedan chippar Björn in ett löst misstänkliggörande mot mig: jag har försvarat honom "från start" (?). Just den här typen av små misstänkliggöranden utan uppföljning eller egentlig tyngd läser i varje fall jag som klassiskt ulvspel.

I andra stycket skriver BDG (i likhet med hans resonemang i övrigt i rundan) att han inte tror att vi kommer kunna hitta en ulv i R1. Ytterligare en klassisk ulvtaktik: "åh, vi kan inte hitta någon ulv såhär i början, det är bäst att vi röstar ut X baserat på [något annat än misstanke]"

Direkt efter det här - i mina ögon ganska ulviga inlägget - kommer ett inlägg där BDG på något oklart sätt försöker anklaga Sidd för att ha fått sin roll tidigt (i relation till tjabbandet i anmälningstråden). Vem vet, kanske har Genesis skickat ut ulvrollerna först, eller något sådant. Problemet är bara att Genesis i anmälningstråden skrev att han börjaar skicka ut roller drygt en timme efter Sidds tjabb-inlägg. Här kanske BDG inte kollade anmälningstråden så noga, men det är en lite märklig grej att göra: gå tillbaka till anmälningstråden, plocka upp ett inlägg och lyfta in det här, när hela legitimiteten för misstanken försvinner, hade BDG läst typ två inlägg till av anmälningstråden.

Därefter med inlägg där BDG försvarar sin position att rösta ut Kleptomantikern (snarare än spelaren Hellzon) på grund av att rollen är farlig om den är en ulvroll.

---

Detta gör BDG till ulv för att:
1. Han väljer aktivt bort att faktiskt ta ställning till vad som händer i tråden utan befinner sig istället i ett diskussionsrum (spelteori) som alla ulvar i alla tider gillat att befinna sig i.
2. Han arbetar för att etablera en strategi där vi inte tittar på vad som händer i tråden utan istället går på "farlighet". Om vi ponerar att BDG vet att ingen av de farligaste rollerna är ulv så är det här ett potentiellt vinnande drag för ulvlaget.
3. Han sprider tanken "i R1 kommer vi inte kunna hitta en ulv" i tråden.

Jag tror just nu att BDG är ulv och jag skulle helst se att det blir honom vi röstar ut. Jag inser att tröskeln för att rösta ut Observantikern i R1 är hög och att jag kanske kommer nödgas flytta min röst om det här drevet inte får någon fart.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Med betydande risk för att stöta mig ytterligare med Vimes ska jag därför påstå att vimes är rödast i min bok men ändå låta min rös ligga kvar på @Hellzon då det fortfarande är det vettigaste alternativet.
Den här typen av resonemang blir alltså resultatet av BDG:s strategi. Vi kanske bara kan bestämma att vi ska hänga först Kleptomantikern, sen Antimanktikern, sen Militanktikern och Reservplantikern och ge fan i att spela ut den här farsen? Blir ju lättast för samtliga så.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Stjärnstopp sa jag ju, äh, försökte iaf ;)

Att inte tro att vi kommer lyckas hänga en ulv runda ett är inte ulvigt det är realistiskt. Det betyder naturligtvis inte att vi inte ska försöka! Men att helt bortse från vilka roller någon har när vi röstar runda ett är antingen högmod eller så har man helt enkelt en helt annan grundfilosofi kring powerroller än vad jag har. Och nej Vimes, jag tror inte att du är ulv även om jag börjar bli mer och mer misstänksam ju mer enkelspårig du är idag (men det kan vara högmod från min sida, eftersom det baseras på att jag utgår från att Vimes inte hade försökt dreva mot siaren runda ett, särskilt inte när det är jag som är siaren).

(För referens så letade jag mig bakom tills jag hittade ett parti där wrnu-byn lyckades rösta ut en ulv runda ett, kan ni se ett mönster?)
Båt: Stövelkatten (ensam-DTF)
Bad peltguch: Stövelkatten (bybo)
Tåg: Tant ragnar (bybo)
Kyrkogård : Basenanji (bybo)
Glockenspiel: Ingen utröstning tror jag?
Mesterulv 2020: Xyas (bybo)
Kungens råd: Basenanji (bybo)
Haunted House: Xyas (bybo)
Ålderdomshemmet: Sodivra (bybo)
Mäster Ulv: RasmusL (bybo)
Varginfluensan: Vimes (bybo)
Red X-Mas: Basenanji (bybo)
Expedition Varulvsson: Max Raven (bybo)
Varulvsdisco i Nora: Trasapa (ulv!)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Direkt efter det här - i mina ögon ganska ulviga inlägget - kommer ett inlägg där BDG på något oklart sätt försöker anklaga Sidd för att ha fått sin roll tidigt (i relation till tjabbandet i anmälningstråden). Vem vet, kanske har Genesis skickat ut ulvrollerna först, eller något sådant. Problemet är bara att Genesis i anmälningstråden skrev att han börjaar skicka ut roller drygt en timme efter Sidds tjabb-inlägg. Här kanske BDG inte kollade anmälningstråden så noga, men det är en lite märklig grej att göra: gå tillbaka till anmälningstråden, plocka upp ett inlägg och lyfta in det här, när hela legitimiteten för misstanken försvinner, hade BDG läst typ två inlägg till av anmälningstråden.
Ja, du har analyserat det här rätt, förutom då att jag är ulv. Jag tänkte att det kanske fanns något resonemang här om att ulvarna fick sina roller först, eller i ordning eller så, eftersom Genesis ju antagligen sitter med ett excel och det hade varit smidigt att skicka ut dom. Men ja, Genesis inlägg om att han börjar skicka ut rollerna senare talar ju förstås emot att det skulle finnas något där, samtidigt så skriver han ju:

Genesis said:
Jag börjar skicka ut rollerna nu, eftersom Vimes tjatar så. Men wrnu tror att jag är en spambot, så det tar lite tid.
Vilket jag tolkade som att han redan har hållit på och skickat ut roller ett tag, för hur skulle wrnu annars redan veta att han var en spambot? Men förlåt för sidospåret, vi kanske ska gå tillbaka och diskutera huruvida ens roll ska spela någon roll i omröstningen? ;)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Röstläge just nu: (med risk för fel)

Empiricus (1): Halo9000
Halo9000 (2): Empiricus, Basenanji
Björn den Gode (1): Vimes
Hellzon (3): Impetigo, Sidd, BDG
Vimes (1): LJSLarsson

Inte röstat: Hellzon, Kim Nolemo, Xyas, Korpa

Av vad jag kan se så har av de som inte röstat bara Hellzon ens uttryckt några misstankar, och jag vet att flera har framfört olika anledningar till att dom inte är så aktiva idag, men så länge är det inte kvar, så när ni väl ser det så förväntar jag mig av Kim Nolemo, Xyas och Korpa både att ni så fort som möjligt röstar på den ni vill få ut, och motiverar varför. Jag har ju som sagt slutat att dreva runda ett mot lågflygare men det kliar i fingrarna, och i längden är det aldrig en bra bybostrategi att ligga lågt, tänk på att vi vinner som lag så även att sticka ut och göra bort sig och bli utröstad är inte det värsta som kan hända, det värsta är att inte bidra.

Och så ett annat spår nu när jag lyfter blicken lite, Empiricus och Basse, ni vill rösta ut väktaren alltså? (Sorry att det nu blev exakt samma spår igen, men jag vill gärna höra vad ni har för starka skäl som gör den rösten rimlig...)

Hellzon: Om det skulle bli så att du verkar bli utröstad tänker du gå med på det eller rädda dig genom att sno secondhandikerns förmåga?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ja vi vet ju förstås inget i R1 om tex Hellzon och Korpas lagtillhörighet.
Det ligger dem bara tyvärr i fatet att de har starka luriga förmågor som om de är på ulvlaget gör det väldigt jobbigt för byn.

Vad gäller användning av förmågor tycker jag ALLA ÖPPET ska deklarera hur de ska använda dem!
Vi vet ju alla förmågor och kan därför öppet kontrollera vilka som kör falskspel.

Är inte det genialiskt!

Alla som är emot är Varulvar!

Alla ska alltså säga hur de använder sin förmåga.

Respons på detta tack.
Låter ju perfekt så att ulvarna ser vem jag kommer att använda min förmåga på.

Då kanske en´ulv-basse också kan avgöra om han ska stoppa mig eller inte?

Finns säkert också fler fördelar men inte för byn?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Röstläge just nu: (med risk för fel)

Empiricus (1): Halo9000
Halo9000 (2): Empiricus, Basenanji
Björn den Gode (1): Vimes
Hellzon (3): Impetigo, Sidd, BDG
Vimes (1): LJSLarsson

Inte röstat: Hellzon, Kim Nolemo, Xyas, Korpa

Av vad jag kan se så har av de som inte röstat bara Hellzon ens uttryckt några misstankar, och jag vet att flera har framfört olika anledningar till att dom inte är så aktiva idag, men så länge är det inte kvar, så när ni väl ser det så förväntar jag mig av Kim Nolemo, Xyas och Korpa både att ni så fort som möjligt röstar på den ni vill få ut, och motiverar varför. Jag har ju som sagt slutat att dreva runda ett mot lågflygare men det kliar i fingrarna, och i längden är det aldrig en bra bybostrategi att ligga lågt, tänk på att vi vinner som lag så även att sticka ut och göra bort sig och bli utröstad är inte det värsta som kan hända, det värsta är att inte bidra.

Och så ett annat spår nu när jag lyfter blicken lite, Empiricus och Basse, ni vill rösta ut väktaren alltså? (Sorry att det nu blev exakt samma spår igen, men jag vill gärna höra vad ni har för starka skäl som gör den rösten rimlig...)

Hellzon: Om det skulle bli så att du verkar bli utröstad tänker du gå med på det eller rädda dig genom att sno secondhandikerns förmåga?
Min röst är på Hellzon, jag flyttade när jag tyckte att du och Vimes spenderat väldigt mycket tid med att diskutera drevet på Hellzon.

Vi vet alla att det är ett chans drev men vad är inte ett chans drev runda ett? Man måste röra runt för att något ska hända.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Min känsla är att Vimes och BDG är mer samspelta än vad det verkar som och även att Basse och Sidd verkar vara överens.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Om det skulle bli så att du verkar bli utröstad tänker du gå med på det eller rädda dig genom att sno secondhandikerns förmåga?
Ordningsfråga, @Genesis :

Om så sker, vems förmåga blir bränd? Secondhandikerns förmåga blir ju brönd efter att den används, skulle ovanstående scenario innebära att Kleptomanikerns förmåga blir det? Eller secondhandikerns originalförmåga? Eller ingen alls?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Ordningsfråga, @Genesis :

Om så sker, vems förmåga blir bränd? Secondhandikerns förmåga blir ju brönd efter att den används, skulle ovanstående scenario innebära att Kleptomanikerns förmåga blir det? Eller secondhandikerns originalförmåga? Eller ingen alls?
Om kleptomantikern stjäl och använder secondhandtikerns förmåga är den använd, och försvinner ur spel. Varken secondhandtikern eller någon annan kan använda den i fortsättningen. Kleptomantikern är fri att stjäla en annan förmåga nästa drag.
 
Top