Varulv [Häxmästarnas rådslag] Första rundan

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Jag tror att du bidrar som bäst till byn genom att diskutera etta mer i detalj, än att bara kort nämna att vi inte är överens.

Min roll (tex) är ju en klassisk ulvroll, men jag ser nu flera användningsområden i ett spe, där vi inte vet vilken faktion som har fått vilken förmåga.
Jag tror inte att jag gör det, för om jag börjar prata om vilka roller som är bäst för byn och vilka som inte är så bra för byn så kommer jag ju direkt tipsa ulvarna om vilka de bör skjuta, så jag tror att det är bättre att dom får komma på det själva. Sen är det klart att det kan komma i ett kritiskt läge med drev och sånt där vi blir tvungna att diskutera det men först så tycker jag det är bäst att fokusera på vilka roller som är bäst för ulvarna.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag har läst lite mer noggrannt. Vid första paranoida genomläsningen fick jag för mig att det fanns flera roller som stal förmågor men det är väl bara kleptomantikern?

Det blir ett aber att analysera rundorna om kleptomantikern är i spel så jag tycker att vi bort den direkt oavsett om det är en misstänkt ulv eller inte. Eller vad tycker du @Hellzon?

Röst: Hellzon

Med kleptomantikern borta blir det väl i stort sett helt tydligt vad alla andra använder sina förmågor till? Eller har jag missat nåt (igen)?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Rollernas farlighetsgrad enligt Basenanji från farligast till minst farlig:

1. Reservplantikern (Xyas)
2. Kleptomantikern (Hellzon)
3. Militantikern (Korpa)
4. Elefantikern (Kim N)
5. Secondhandtiker (Empiricus)
6. Antimantikern (Basse)
7. Harald T (Halo9000)
8. Nekromantikern (Vimes)
9. Vetefantikern (Impetigo)
10. Observantikern (BDG)
11. Passantikern (LJS Larsson)
12. Ointressantikern (Sidd)

Sedan kan jag ju tycka att det här inte är tillräckligt för en god analys. Vi måste se till mer än rollernas farlighet för byn. Och @Björn den gode du får ursäkta om jag spelar kasst, men jag har hittills resonerat som att i det här öppna upplägget så är det försumbart hur jag ser potentiellt gott spel för bybor. Ulvarna lär ju kunna räkna ut det ganska fort även utan min hjälp.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Med kleptomantikern borta blir det väl i stort sett helt tydligt vad alla andra använder sina förmågor till? Eller har jag missat nåt (igen)?
Jag kan hålla med om att det vore asskönt att få ut en eventuell ulv-kleptomantiker eller en ulv-reservplantiker; men är vi säkra på att Xyas och Hellzon ÄR ulvar?

Vi kan ju också rekommendera folk att låta bli att använda sina farliga förmågor (som Korpa) tex. Om de ändå väljer at använda sin förmga lär det röda dem betänkligt.

Kanske för vågat spel, men absolut värt att diskutera tycker jag!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Så där, då är det dags för lunch efter en seg måndagsförmiddag på jobbet. Skall bli skönt att koppla av och läsa ifatt i ett soft varulvspel och ...

Åh, herre jösses. :oops:
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Jag har läst lite mer noggrannt. Vid första paranoida genomläsningen fick jag för mig att det fanns flera roller som stal förmågor men det är väl bara kleptomantikern?

Det blir ett aber att analysera rundorna om kleptomantikern är i spel så jag tycker att vi bort den direkt oavsett om det är en misstänkt ulv eller inte. Eller vad tycker du @Hellzon?

Röst: Hellzon

Med kleptomantikern borta blir det väl i stort sett helt tydligt vad alla andra använder sina förmågor till? Eller har jag missat nåt (igen)?
Jag tycker verkligen inte att vi ska rösta ut folk bara baserat på vad de har för roller. Men kan vara bra att notera att om det är så att hellzon skulle röstas ut så måste Basse vara med på tåget och blocka kleptomanti-förmågan, för annars snor bara Hellzon secondhand-förmågan och hänger kvar en runda till.

Det får mig att undra lite hur kleptomantin interagerar med secondhandtin i scenariot ovan. Är secondhandtin förbrukad då och Empiricus förmågelös fast det var Hellzon som använde den? Eller skulle secondhandtin i teorin kunna aktiveras flera gånger?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Halo9000 -> Empiricus
Empiricus -> Halo9000
Vimes -> Empiricus
Basenanji -> Kim Nolemo
Impetigo -> Hellzon

Ej röstat: Hellzon, Björn den Gode, Kim Nolemo, Sidd, Xyas, LJSLarsson, Korpa

Ställning:
Empiricus (2)
Halo9000 (1)
Kim Nolemo (1)
Hellzon (1)

Jag skulle jättegärna vilja att vi typ röstade och byggde drev istället för att diskutera förmågorna. Vem som har vilken förmåga och hur de påverkar balansen har ingen bäring alls på vilka som är varulvar. Som bybor är vårt jobb att hitta varulvar. Basenanjis och BDG:s diskussion om förmågorna säger inget om deras fraktionstillhörighet eftersom det är en rent spelteoretisk diskussion - och kommer alltså inte hjälpa oss närmare målet att hitta varulvar.

Att bygga drev, rösta ut och analysera utröstningen hjälper oss att hitta varulvar. Kan vi inte göra det istället?

Hade jag inte haft min röst i det enda drevet med mer än en person hade jag nog valt att rösta på BDG i det här läget. Han borde förstå detta - det tycks mig otypiskt av honom, om han är bybo, att fastna i en spelteoridiskussion istället för att försöka vinna spelet åt byn.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Så där, har nu läst ikapp.

Analysera förmågor vs Analysera folks val
Som jag nämnt i tidigare spel är jag kass på tung regelmekanik och abstrakt matte. Jag kommer därför inte kunna ta avancerade beslut i stil med "vi borde rösta ut roll X för det är Y% farligare än roll Z". Jag är därför bara tacksam när diskussionen handlar om folks beteenden istället.

Observationer som skaver
- Halo verkar oärlig
Att Halo på en gång hoppar på Empiricus (post 9) för att han röstar på Basse (post 4) verkar forcerat.
Det är ju inget konstigt att lägga trevande röster i början, och Halo försöker få det att se ut som att Emp lagt rösten där pågrund av Basses roll (antimantikern) istället för att handla om Basse som person.
Basse är känd för att generera en skämtsam jargong och spelstil kring sig och har ofta hamnat i konflikter med Emp, och att Halo inte ser detta är skumt. Ulv som fejkar paranoia?

- Vimes försvarar Halo
Vem är skummast? Skummisen, eller den som försvarar skummisen?
Vimes tycker att Halo ser grönare ut än Emp (post 18), men utan någon egentligen motivering.
Kan det vara så att Vimes och Emp är ulvar som vill skapa en historik av enkel beröring i början av spelet?

- Impetigo är på Vimes för beteende i anmälningstråden
Impetigo tycker Vimes pingar för att han postade så tätt inpå i anmälningstråden (post 14).
Att tala om hur folk beter sig i andra delar av forumet, och innan spel rentav, måste väl vara ett rätt svagt analysverktyg. Beteendet måste vara väldigt individuellt, och jag kan inte förställa mig att Vimes "beteende" varken är grönande eller rödande.
Det som skaver här är att Impetigo gjort så gått intryck i tidigare partier, och så väljer han att lyfta det här. Skumt.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
(egen kursivering)
@Vimes skrev i anmälningstråden strax innan spelstart vilket var osnyggt alternativt ulvtaktiskt. Ulvarna har garanterat pratat ihop sig om att logga in tidigt för att hinna prata ihop sig innan de börjar posta, vimes kan således ha postat i annälningstråden på ett ”synbart naivt” sätt men i själva verket är hen inte naiv utan då liknar det mer ett sätt att gröna att hen hänger på låset med ulvlaget.

Vilka andra var inloggade med dig tidigt på morgonen, @Vimes ?
Så ulvarna har pratat ihop sig om att prata ihop sig? Det ger mig flashbacks till apt:n där det enda man kan ta beslut om är när man skall ha nästa apt.

Hur "borde" en riktig bybo bete sig i en anmälningstråd kort innan spelstart, @Impetigo?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag ska jobba kvällspass inom kort, så jag röstar först ikväll när jag är hemma igen. Imorgon är jag tack och lov helt ledig så då har jag både tid och hjärnkapacitet att bidra mer.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag tycker att superroller som t.ex Hellzon och Korpa besitter är vettiga att rösta ut om vi inte har något annat att gå på men i första han så tycker jag att vi ska analysera spelare.

LJS du tycker att jag verkar oärlig, och att Vimes kan vara en ulv som hakar på drev. Det kan mycket väl vara så att Vimes är ulv men jag tycker inte att mitt sätt att bygga tidiga drev eller Vimes vilja att dreva indikerar ulv bland nån av oss.

LJS din fråga till mig om jag tycker att Emp forfarande pingar rött är lite märklig. Emp har ju inte skrivit något mer sen dess så varför skulle jag ha ändrat åsikt?

Jag gillar dock din fråga till Vimes och är lite nyfiken på vad han och andra tycker om vårt lilla drev.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Varför är Halo grönare än Emp, Vimes?

Röst: Vimes
Såhär:

Jag tycker, vilket borde vara tydligt vid det här laget, att vi inte ska basera utröstningar på förmågorna. Så i beefen Halo-Empi håller jag nog mer med Empi i sak. Däremot gör Empi några saker jag inte gillar: kallar sin röst meningslös, svarsröstar på Halo, korrigerar inte sitt misstag i första inlägget (han tror att det bara är du som ser fraktion på utröstade) - hade jag varit bybo och trott att vi inte får se fraktion och sedan fått veta att vi visst får det hade det varit en big deal. Halo å andra sidan följer en tråd som jag visserligen inte tror är strategiskt viable, men som jag förstår att man som bybo vill följa.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,570
Location
Oktoberlandet
Vimes: Förmågorna är ju jätteviktiga i spelet!
tex kanske nån är svårutröstad för byn och nån egenmäktig: båda exemplen gör den vanliga utröstningen som är byns för närvarande främsta gemensamma vapen svagare...

Jag tycker Hellzon (klepto) och Korpas (militant) förmågor är jobbigast för byn om de vore ulvar alltså landar min röst för nuvarande på nån av dem...

Röst: Hellzon
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Absolut är förmågorna viktiga. De säger dock ingenting om vilka som är ulvar och vilka som är bybor. Om vårt mål är att rösta ut ulvar - vilket det väl är? - är inte förmågorna en variabel vi ska ta hänsyn till.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Absolut är förmågorna viktiga. De säger dock ingenting om vilka som är ulvar och vilka som är bybor. Om vårt mål är att rösta ut ulvar - vilket det väl är? - är inte förmågorna en variabel vi ska ta hänsyn till.
Nu brukar vi väl alltid clasha förr eller senare i varulvsspel så varför inte lika gärna ta det dag ett, för jag tycker det är du som ska sluta vara så dålig. Ja det är klart att målet är att rösta ut ulvar, men att med det som skäl bara direkt avfärda alla resonemang som bygger på den enda säkra informationen vi faktiskt har är ju bara puckat. Du måste ju också kunna förstå att om folk faktiskt motiverar sina drev och lägger röster dom tror på så kommer det säga oss betydligt mer än om vi bara slumpar fram några drev som ändå inte känns som att dom är på allvar. Och det vi kan motivera våra drev med just nu är vilka roller vi har. Ju senare det blir desto mer faktiskt snack kommer vi ha att gå på men även där kommer förstås en stor del av spelet bli om hur folk har använt sina förmågor, för särskilt i ett öppet spel har vi guldläge att syna detta.

Själv brukade jag ju alltid rösta ut försöka rösta ut Xyas runda ett men har slutat med det nu sen förra partiet jag var med i, men visst, låt oss ha lite drev, (jag har en sak till jag vill gå tillbaka och kolla på som skulle kunna ge mig en svag misstanke också men får göra det efter jobbet) så jag hakar väl på det drevet som har bäst argument just nu nämligen Impetigos:
Röst: Hellzon

(Sen verkar det ju som att det kanske är omöjligt att rösta ut honom idag, så frågan är om det är någon idé att ens försöka, men det får vi väl heller inte prata om om vi ska hålla oss till Vimes doktrin)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,570
Location
Oktoberlandet
Tack Helliz! Men varför lägger du till Impetigo till den listan? Att han rapporteras grön är väl inte super-prio för vår blockerarförmåga? Fattar jag trögt?

Ju mer jag grubblar desto mer känner jag att förmågorna är en sweet feature för all del, men att rimliga case måste byggas upp på mer än dessa. Annars blir det för mycket "jamen om X ÄR bybo, då är ju den där förmågan superbra, men å andra sidan så om X är ulv dååååå...." repeticum ad nauseum.

Så, som jag sa tidigare: ställningstagande, röster och motiveringar => där har vi ett vinnande koncept!

Angående min förmåga så vill jag gärna att ni andra tycker till om den. Just nu är jag sugen på att blocka Korpa, men det känns å andra sidan som ett lite slappt val.

Och @Genesis kan en person välja att låta bli att använda sin förmåga?
Ja Basse: om MilitantKorpa är ulv som dödar så är det jobbigt för byn. Blocka Korpa.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Du måste ju också kunna förstå att om folk faktiskt motiverar sina drev och lägger röster dom tror på så kommer det säga oss betydligt mer än om vi bara slumpar fram några drev som ändå inte känns som att dom är på allvar
Absolut. Men jag skulle gärna se att folk motiverar sina röster baserat på vad som händer i tråden och inte på rollers eventuella farlighet (som alltså inte säger något om fraktion).

Det är lite lustigt att det ser ut som att du tänker att om vi inte utgår från förmågorna så slumpar vi bara. Är det så du menar?

Jag har förståelse för att man vill diskutera förmågorna, och dina och andras inlägg om förmågorna är bra på så sätt att de skapar diskussion. Samtidigt är det ett mycket tryggt rum för en ulv att verka i.

Mitt budskap är framför allt att vi inte ska basera vår utröstning på förmågorna. Att förmågorna diskuteras är oundvikligt, men låt oss rösta och dreva på saker som faktiskt händer i tråden och inte det som står i startinlägget (som alltså inte ger någon som helst ledtråd om vilka som är eller inte är varulvar).

Vi brukar väl clasha när du är ulv och jag bybo, för övrigt.
 
Top