Varulv [Häxmästarnas rådslag] Första rundan

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,569
Location
Oktoberlandet
@Sidd gör om gör rätt. Enligt Genesis har fraktionstillhörigheten slumpats helt oberoende av roll. Att en roll är bra för byn är alltså inte grönande. Observantikern kan vara ulv.
Bra replik.
Ja jag har förståss mkt fel men det är en början att gräva...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Okej, då är vi igång! Kul!

Efter en första snabb genomläsning får jag intrycket att Genesis verkligen vill att vi ska analysera varandras spel, inte eventuella förmågor eller annat hittepå.

Genesis said:
KOMMENTARER FRÅN SL
All information ovan är korrekt och komplett, om jag inte gjort några misstag. Det finns ingen hemlig information, dolda roller, tredje fraktion eller liknande. Tre spelare är varulvar. Jag har slumpat vilka personer det är, utan hänsyn till roll. Det går alltså inte att analysera vem jag valt som ulv utifrån spelbalans; det är helt slumpmässigt (och därmed potentiellt obalanserat. Sorry i så fall!).
Så, precis som Vimes var inne på ovan kan Observantikern vara ulv.

Därför vill jag med extra kraft slå in följande öppna dörr:

Vi måste analysera varandras spel, röster samt motiveringar för rösterna - för oavsett spelupplägget kommer inte ulvgenget vilja rösta ut varandra.

Så jag hoppas innerligt att alla anstränger sig för att motivera sina röster. Förra spelet var ju speciellt (Varulvar på en båt), men då förvånades jg av hur sällan folk motiverade sina röster. Gör inte det misstaget nu!

Jag tänker börja jobba med min röst så här:

Röst: Kim Nolemo

Det är lite taskigt att rösta på nybörjaren, så se det här som att jag försöker få fram information om spelet genom min röst. Jag har två frågor till dig:

1. Du har ju en tung förmåga i spelet! Vem vill du använda den på?
2. Vad har du för erfarenhet av varulvsspel?
3. Hur känner du och Genesis varandra?

(Kul att du är med!)
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Åhherregud vad spännande roller, men shit vilket ansvar. Okej, jag kan lova en sak redan nu från början och det är att jag kommer bara använda min förmåga när magkänslan och analys gör någon ulvpingande. Sen vill jag att @Hellzon lovar samma grej då han i teorin kan sno vilken förmåga som helst, inklusive mina mord.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Sedan får jag känslan av att det viktiga inte är förmågeanvändningen per se, utan hur vi väljer att prata om våra förmågor.

@Hellzon, tex hur ser du på din förmåga? Vad skulle du vilja göra med den?

Jag har en roleblocker-förmåga, oftast förknippad med ulvfaktionen, men det stämmer inte för jag är bybo. Jag känner spontant att jag verkligen vill ha information om alla spelare för att därefter klokt kunna bedöma vem som ska utsättas för min förmåga.

Börjar ni andra ana hur viktigt det kommer bli att vi verkligen är aktiva och pratar med varandra om spelet?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
@Björn den gode och @Vimes ni som har mycket erfarenhet av varulvsspel, är det bra eller dåligt för byn med "extramord" som Korpa har? Jag tycker att det påminner om Vigilante-rollen (en bybo kan utföra ett nattmord) i vanliga spel.

Hm, kul men svåååårt spel det här! Nu ska jag jobba, men jag ser fram emot att läsa och tycka mer framöver!

Go byn!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Åhherregud vad spännande roller, men shit vilket ansvar. Okej, jag kan lova en sak redan nu från början och det är att jag kommer bara använda min förmåga när magkänslan och analys gör någon ulvpingande. Sen vill jag att @Hellzon lovar samma grej då han i teorin kan sno vilken förmåga som helst, inklusive mina mord.
Fast du borde väl, precis som jag, inte använda din förmåga överhuvudtaget eftersom våra förmågor genererar döda spelare utan bekräftad tillhörighet? Jag kan inte riktigt se hur användandet av din och min förmåga kan göra något annat än gynna ulvarna.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,569
Location
Oktoberlandet
Bra replik.
Ja jag har förståss mkt fel men det är en början att gräva...
Okej nu gick polletten ner.... suck... iddi jag gjorde en vanlig förmågekoll...men förstås kan ju vilka som helst fått varulvsrollerna.
Min sista fråga om vems förmåga som är farligast för byn kvarstår dock.
Det är väl nåt att reda ut tillsammans!
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Fast du borde väl, precis som jag, inte använda din förmåga överhuvudtaget eftersom våra förmågor genererar döda spelare utan bekräftad tillhörighet? Jag kan inte riktigt se hur användandet av din och min förmåga kan göra något annat än gynna ulvarna.
Good point well made. Jag kan iofs tänka mig ett scenario som skulle gynna byn och det är om vi tror att Empi är ulv och vill panga ett extraliv. Jag ändrar mitt löfte till att jag bara kommer röra min förmåga i det specifika scenariot.

Basenanji: Det är exakt samma sak som Vigilante-rollen, men med fler användningar. Som xyas klokt påpekade så är det inte nödvändigtvis bra för byn.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Okej nu gick polletten ner.... suck... iddi jag gjorde en vanlig förmågekoll...men förstås kan ju vilka som helst fått varulvsrollerna.
Min sista fråga om vems förmåga som är farligast för byn kvarstår dock.
Det är väl nåt att reda ut tillsammans!
LJS förmåga är potentielt väldigt farlig beroende på hurvida vi litar på honom eller inte. Den kan heller inte blockas eller jag ser ingen anledning att blocka den heller då den inte ger ny info till ulvarna.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
@Hellzon, tex hur ser du på din förmåga? Vad skulle du vilja göra med den?
Jadu, min första tanke var att om vi vill sia Impetigo så måste du eller jag in och roleblocka hen. Jag inaktiverar ju också folks förmågor.

Sen började jag klura. Korpa är ju jättefarlig om hon är på ulvlaget, nån av oss bör ju gå in och blocka henne om vi är i ett läge där hennes extramord kan ge ulvseger.

Sist har vi några som är svåra att rösta ut: Empiricus (skyddsväst) och Xyas (tar med sig en i döden) i första hand och Sidd (en röst mindre) och Impetigo (rapporteras grön) i andra hand. Där bör vi också vara med och blocka.

Jag är på banan men just nu kommer jag inte hinna skriva jättemycket på några timmar. Sorry.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Tack Helliz! Men varför lägger du till Impetigo till den listan? Att han rapporteras grön är väl inte super-prio för vår blockerarförmåga? Fattar jag trögt?

Ju mer jag grubblar desto mer känner jag att förmågorna är en sweet feature för all del, men att rimliga case måste byggas upp på mer än dessa. Annars blir det för mycket "jamen om X ÄR bybo, då är ju den där förmågan superbra, men å andra sidan så om X är ulv dååååå...." repeticum ad nauseum.

Så, som jag sa tidigare: ställningstagande, röster och motiveringar => där har vi ett vinnande koncept!

Angående min förmåga så vill jag gärna att ni andra tycker till om den. Just nu är jag sugen på att blocka Korpa, men det känns å andra sidan som ett lite slappt val.

Och @Genesis kan en person välja att låta bli att använda sin förmåga?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Ramlar in lite snabbt, kommer försöka kolla lite mer ordentligt på lunchen, men spontant bara, fasen vilket gött upplägg! Helt öppet men massor med specialförmågor. Andra spontana reaktioner är 'fuck vad fucked jag är', det finns ju en anledning till att man inte brukar gå ut som siare runda ett, och i det här spelet så vet vi inte ens om väktaren är god eftersom det lika gärna kan vara en ulv. Fördelen är väl antar jag att jag i vart fall kommer få med mig minst ett siande som jag kan förmedla via nekromantikern även om jag dör.. eller ja om han är bybo då, heh, galet det här. Hur som helst så hoppas jag väl på att väktaren inte är ulv och får spela chicken race med ulvarna ifall han ska väkta mig nu eller natt två.

Sen håller jag inte med Vimes om att byn inte kan tjäna på att klura ut upplägget, eller ja upplägget är ju öppet men när vi vet vad folk har för förmågor så är det extremt mycket lättare att försöka fånga in bluffar, till och med på den nivån att om en bra spelare använder sin förmåga på ett sätt som inte verkar vara bra för byn så kommer jag bli jäkligt misstänksam. Det vi ska akta oss noga för runda ett är dock att ge tips till ulvarna om hur de kan använda sina förmågor så försök hålla tipsen till hur man använder förmågorna för byn. Som någon redan påpekat så är ju vigilante ganska 2-eggat men ännu mer så i det här spelet, i vanliga fall skulle jag säga att det är självklart positivt för byn med en vigilante (som spelas rätt) för det ger ju ändå byborna 'ett extra mord', men det luriga här är ju att det är ju ännu bättre för ulvarna med extramord så om den används så kommer det se jäkligt skumt ut, så handle with care i guess.

Men ja på lunchen tror jag ska sätta mig och kolla vilka roller som är farligast om ulvarna fått och vice versa, nu är väl farliga ulvspelare farliga oavsett förmåga men tror ändå det är en bra startpunkt, för en roll som är väldigt farlig som ulv men väldigt meningslös som bybo är naturligtvis nån som vi allt annat lika borde hälla vatten på så snart som möjligt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,569
Location
Oktoberlandet
Vi behöver kolla vilka förmågor som är farliga/ofarliga i R1 för byn:

Halo: rätt ofarligt för byn.
Basses: kan vara jobbigt för bybor med bra förmåga
Hellzon: kan dribbla med allt och alla = farligt
Imp: alltid jobbigt = farligt
BDG: ofarligt
Elefanten: extraröst är ofarligt när vi är så många i början
Sidd: samma som med elefanten fast åt andra hållet = ofarligt om det inte skulle vara ett helt jämnt röstningsrace = ofarligt
Nekromantikern: ofarligt
Empi: behöver prövas -annars ofarligt va?
Xyas: tar med sig en annan till dödsriket = extramord = farligt
Larsson: ofarligt
Korpa: eget nattmord = farligt

Ofarliga för byn än så länge i R1: Halo, BDG, KimN, Sidd, Vimes, (Empi)

Övriga är då farligare för byn: Basse, Hellzon, Imperius, (Empi), Xyas, Korpa.

Är det här bättre tänk?
Kommentarer!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Jag är inne på Sids spår och vill göra en lista över farligaste ulvrollerna, jag tänker nog sträcka mig lite mer än runda ett och säga vad som är farligast i allmänhet. Jag har även gjort en lista på vilka är det bästa byborollerna, men är inte säker på att det är smart att posta den då det i värsta fall bara ger ulvarna tips om vem de bör skjuta.

Viktigt dock förstås att jag inte säger att dom här rollerna är ulvar, men resonerar kring, om dom är ulvar hur farliga är dom.
Farligast (direkt farliga) (i rangordning):
  1. Kleptomantiker
  2. Antimantiker
  3. Militanktiker
  4. Reservplantiker
Kleptomantikern är nog den farligaste rollen, för i första hand så är det en role-blocker eftersom den stjäl förmågan från den som den använder den mot så kan ulvarna i 'plan a' med kleptomantikern till exempel säkert kunna blocka mitt siande. Men den kan också i ett avgörande läge göra betydligt värre saker som att göra ett extra mord eller subtilt fucka med omröstningen så att fel person blir utröstad, det gör att en jämn röstning på slutet om kleptomantikern är ulv alltid kommer gå till ulvarnas fördel.

Antimantiker är inte alls lika bra som kleptomantikern men ändå en klassisk ulvroll. Fördelen vi har den här gången är att i vart fall kommer det se jäkligt suspekt ut om han till exempel blockar mig, och även om vi inte kan veta att det var han så kommer det se jäkligt misstänkt ut. Det försvagar förmågan så här i början men senare i spelet försvinner den nackdelen när vi börjar närma oss avgörande rundor (och nackdelen är nog inte så stor som man kan tro i början heller).

Militantiker och Reservplantiker kan göra extra nattmord, även om det för båda är i väldigt begränsad form så är det likväl som vi sett i tidigare spel en supermäktig förmåga som ulv. Jag har militanktikern som lite farliga eftersom den potentiellt sett kan göra mer än ett mord men också att i fallet med reservplantikern som bara kan göra det när hen blir utröstad så ligger vi ju per definition lite bättre till om den händer (och hen är ulv alltså).

Bättre en noll men inte jättebra förmågor (från bäst till sämst):
  1. Secondhantiker
  2. Vetefantiker
  3. Ointressantiker
  4. Elefantiker
  5. Harald Treutiger
Alla de här bråka med omröstningnsförmågorna är ju bra för ulvarna, men eftersom dom är öppna så tappar dom ganska mycket av sitt värde, om vi vet att någon har en dubbelröst eller kräver en extraröst så får vi ju helt enkelt se till att tänka på det när vi röstar och skärpa till oss så att det inte blir lika eller sånt dumt. Samma sak med secondhantikern, som jag ändå har högst av de här så är det förstås superbra för en ulv att kunna överleva en utröstning, men frågan är ju vad som ska ändras för att den inte ska röstas ut dagen därpå. Haralds förmåga är nog rätt meningslös som ulv, sure man kan safea så att en av ulvarna inte blir siad eller vigilantad, men det är inte alls lika bra som om den hade flippat siandet till exempel. Där är ju till exmpel vetefantikerns förmåga att aldrig gå att sia betydligt bättre, en klassisk millerroll och det finns ju en anledning till att det är suspekt att claima miller i ett vanligt parti och det är ju för att det är en bra ulvförmåga att inte kunna bli siad.

Endast indirekt bra förmågor:
  1. Observantiker
  2. Nekromantiker
  3. Passantiker
Dom här tre rollerna gör vad jag kan se ingenting alls rent spelmässigt om en ulv hade fått dom, dom vet ju redan fraktionen på alla spelare och antar jag kan fortsätta prata utanför spelet även om nån av dom hamnar i dödsriket. Däremot kan alla dom här vara indirekt väldigt farliga beroende på hur mycket vi litar på dom. Hade byn följt en ulvsheriff blint så hade det förstås lett till förlust förr eller senare, på samma sätt så finns det inget som hindrar nekromantikern om hen är ulv att ljuga om vilken info som kommer från dödsriket, vi vet ju på grund av upplägget att den bluffen aldrig kommer kunna synas. Och på samma sätt som för observantikern men inte lika illa så kan vi förstås bli vilseledda av passantikern.


Så om vi inte får väldigt starka känslor eller skäl för någon så kommer nog min röst idag landa på den jag tycker är skummast i min första grupp av roller, helt enkelt för att den gruppen är farligast att ha kvar.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Tack Helliz! Men varför lägger du till Impetigo till den listan? Att han rapporteras grön är väl inte super-prio för vår blockerarförmåga? Fattar jag trögt?
Ja alltså, OM han ska röstas ut vill vi ju blocka honom så vi får rätt svar på vilken fraktion han hörde till.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Ok, det är ju rätt kul det här med förmågorna så här kommer min analys, del ett.

Just nu tycker jag nog att reservplantikern känns mest farlig, men jag kommenterar mer framöver.

Som byboSom ulv
Harald TVäktare, bra mot nattmord. Bra mot en ulv-militantikerFarlig eftersom den kan skydda ulvar mot sianden. Dålig eftersom en bybo-militantiker inte kan nattmörda.
AntimantikernBra mot en ulv-kleptomantiker, en ulv-vetifantiker, en ulv-elefantiker, bra mot en ulv-nekromantiker som blir utröstad och vill sprida skitsnack, bra mot ulv-secondhandtiker, bra mot en ulv-reservplantiker, bra mot en ulv-militantikerFarlig eftersom den kan störa ut väktare/siare
KleptomantikerJättebra som byboförmåga eftersom den kan stjäla farliga ulvförmågor (tex extramord)Mycket farlig eftersom den kan stjäla starka byboförmågor som extramord mm
VetefantikerNärmast värdelös som byboförmågaFarlig eftersom rollen inte går att sia
ObservantikerFörstås jättebra som byboförmågaFarlig som ulvförmåga, men potentiellt oanvändbar eftersom fraktion ändå kan komma fram
ElefantikerBra för säkerställa viss röstning, särskilt i slutet av speletMycket farlig eftersom den kan tippa röstningen i ulvfavör
OintressantikerOintressant som byboförmågaNågot farlig som ulvförmåga
NekromantikerJättebra som byboförmåga för att ta vara på de dödas kunskaperFarlig eftersom den avväpnar hela dödsriket
SecondhandtikerBra som skydd mot utröstningFarlig eftersom den omintetgör utröstning av ulv
ReservplantikernBra för att rösta ut annan kontroversiell spelare.Mycket farlig eftersom det innebär ett sorts extra nattmord för ulvarna.
PassantikernJättebra siarvariantGanska ofarlig eftersom det finns flera som kan sia fraktion
MilitantikernGanska bra ifall vi vet vem som är ulv och vill ta ut en extra. Kanske kan användas för att ta ut kontroversiella roller.Mycket farlig som ulv-förmåga
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Ok, det är ju rätt kul det här med förmågorna så här kommer min analys, del ett.

Just nu tycker jag nog att reservplantikern känns mest farlig, men jag kommenterar mer framöver.

Som byboSom ulv
Harald TVäktare, bra mot nattmord. Bra mot en ulv-militantikerFarlig eftersom den kan skydda ulvar mot sianden. Dålig eftersom en bybo-militantiker inte kan nattmörda.
AntimantikernBra mot en ulv-kleptomantiker, en ulv-vetifantiker, en ulv-elefantiker, bra mot en ulv-nekromantiker som blir utröstad och vill sprida skitsnack, bra mot ulv-secondhandtiker, bra mot en ulv-reservplantiker, bra mot en ulv-militantikerFarlig eftersom den kan störa ut väktare/siare
KleptomantikerJättebra som byboförmåga eftersom den kan stjäla farliga ulvförmågor (tex extramord)Mycket farlig eftersom den kan stjäla starka byboförmågor som extramord mm
VetefantikerNärmast värdelös som byboförmågaFarlig eftersom rollen inte går att sia
ObservantikerFörstås jättebra som byboförmågaFarlig som ulvförmåga, men potentiellt oanvändbar eftersom fraktion ändå kan komma fram
ElefantikerBra för säkerställa viss röstning, särskilt i slutet av speletMycket farlig eftersom den kan tippa röstningen i ulvfavör
OintressantikerOintressant som byboförmågaNågot farlig som ulvförmåga
NekromantikerJättebra som byboförmåga för att ta vara på de dödas kunskaperFarlig eftersom den avväpnar hela dödsriket
SecondhandtikerBra som skydd mot utröstningFarlig eftersom den omintetgör utröstning av ulv
ReservplantikernBra för att rösta ut annan kontroversiell spelare.Mycket farlig eftersom det innebär ett sorts extra nattmord för ulvarna.
PassantikernJättebra siarvariantGanska ofarlig eftersom det finns flera som kan sia fraktion
MilitantikernGanska bra ifall vi vet vem som är ulv och vill ta ut en extra. Kanske kan användas för att ta ut kontroversiella roller.Mycket farlig som ulv-förmåga
Nu tyckte jag ju som sagt att vi kanske inte bör diskutera hur bra olika förmågor är som bybor, så det tänker jag inte göra, mer än att säga att jag inte alls är överens med dig om flera av bedömningarna du gör för hur bra förmågorna är för byn.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Fast du borde väl, precis som jag, inte använda din förmåga överhuvudtaget eftersom våra förmågor genererar döda spelare utan bekräftad tillhörighet? Jag kan inte riktigt se hur användandet av din och min förmåga kan göra något annat än gynna ulvarna.
Det här håller jag inte med om, jag vigilanter är ju att gambla lite, men till slut är det ändå så att om du är bybo och väljer att ha ihjäl den du tror är mest ulvig så är det antagligen större chans att den är ulv än om vi röstar om det, eftersom ulvarna är med i omröstningen, och garanterat större chans att det är en ulv jämfört med ett nattmord. Så det är bara i undantagsfall du borde låta bli att använda den (som ifall det kan råka göra att ulvarna vinner direkt eller om vi vet av antalet att det inte är ett 'nattmord' du kommer ersätta utan en omröstning och du litar mer på resten av byn än på dig själv).

I Korpas fall är det lite lurigare, för det gäller ju egentligen samma sak att om hon är bybo och har ihjäl någon så är det ju större chans att den är ulv än ett nattmord osv, problemet är bara att eftersom förmågan kan upprepas och är supermäktig om hon är ulv så måste vi nog som by nästan rösta ut henne direkt om hon börjar döda folk, så där hade jag bara använt den om jag verkligen trodde det var rätt och kanske till och med var beredd att dö nästa dag ifall jag hade fel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
mer än att säga att jag inte alls är överens med dig om flera av bedömningarna du gör för hur bra förmågorna är för byn.
Jag tror att du bidrar som bäst till byn genom att diskutera etta mer i detalj, än att bara kort nämna att vi inte är överens.

Min roll (tex) är ju en klassisk ulvroll, men jag ser nu flera användningsområden i ett spe, där vi inte vet vilken faktion som har fått vilken förmåga.
 
Top