Varulv [Häxmästarnas rådslag] Första rundan

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
HÄXMÄSTARNAS RÅDSLAG
1619380168504.png
Ovan: De tolv häxmästarna och den där snubben som alla trodde var någons kompis.

Det är häxafest och häxorna har samlats till rådslag, som de gör vart tionde år. Representantiker från alla trolldomsskolor är närvarande. Men ve! De kan alla känna en störning i trollväven. Tre av deras medlemmar har lockats till den ludna sidan och förvandlat sig till varulvar med hopp om att ta över häxmästarrådet och sänka världen i ett hårigt mörker. Men vilka tre? Det enda sättet att ta reda på det är att hälla vatten på dem! Om de smälter så är de häxor, och om de luktar våt hund så är de ulvar och kan därmed avlivas.

SPELREGLER
Samtliga spelare har fått ett PM med lagtillhörighet. I detta PM står det antingen det enskilda ordet "Bybo" (och inget mer), eller att personen är "Varulv", tillsammans med en lista på varulvskumpaner. Varulvarna tillåts kommunicera med varandra utanför spelet, men byborna får inte diskutera spelet i andra kanaler än direkt i speltrådarna, samt i dödsriket.
Det är inte tillåtet att redigera inlägg. Om du skrivit fel, korrigera i ett nytt inlägg.
Spelare kan under rundornas gång rösta på andra spelare. I slutet av varje runda kommer rösterna att räknas ihop och den spelare med flest röster kastas i dödsriket. Vid lika gäller att tidigast lagd röst vinner. En röst är endast giltig om den:
  1. Skrivs med fetstil
  2. Föregås med ordet "Röst" samt ett kolon.
  3. Står på en egen rad. Såhär:
Röst: Genesis

Varulvarna vinner om de är lika många som eller fler än de kvarvarande byborna. Byborna vinner om alla varulvar är i dödsriket.

Rundorna kommer att vara två dagar långa och avslutas klockan 21. Den nya rundan påbörjas någon gång senare, förhoppningsvis innan klockan 22. Aktivering av specialförmågor tillkännages genom privat PM till mig, som måste inkomma innan rundans slut. Spelare kommer INTE att specifikt meddelas om deras förmågor inte fungerar, blockeras, blir stulna eller liknande, annat än genom att förväntad effekt uteblir.

SPELPROCEDUR
Alla är fria att skriva i speltråden under rundas gång. Vid rundans slut sker följande:
  1. Först stoppas rundan. SL skriver ett "STOPP"-inlägg. Ingen får längre posta något, varken i de levandes rike eller i dödsriket.
  2. Därefter aktiveras allas förmågor. De aktiveras i samma ordning som rollerna presenteras ovan, så Harald Treutigers förmåga aktiveras först och militantikerns sist.
  3. Därefter räknas rösterna och den som blivit utröstad hamnar i dödsriket.
  4. Därefter försvinner den som blivit nattmördad, och hamnar i dödsriket.
  5. Eventuell information de döda fått med sig genom sina förmågor under dagen tar de med sig till dödsriket.
De som befinner sig i dödsriket kan inte använda sina förmågor och kan inte vara föremål för andras förmågor. De två undantagen är nekromantikern, som har en speciell förmåga i dödsriket, och passantikern, vars förmåga fungerar som vanligt i dödsriket. Båda dessa förmågor kan också blockeras eller stjälas medan de är i dödsriket. Alla i dödsriket kommer att bli inbjudna till en PM-tråd i vilken de kan kommunicera med varandra och med nekromantikern. Utanför denna PM-tråd får de inte kommunicera med någon om spelet.

ROLLER
  1. @Halo9000: Harald Treutiger. Varje runda väljer Harald Treutiger en spelare. Denna spelare blir immun mot alla förmågor, inklusive nattmord och siande, till nästa rundas början. Harald kan inte välja samma spelare två rundor i rad.
  2. @Basenanji: Antimantiker. Varje runda kan antimantikern välja en annan spelare. Dennes förmåga inaktiveras och blir ogiltig fram till nästa drags början. Antimantikern kan inte blockera samma spelare två rundor i rad.
  3. @Hellzon: Kleptomantiker. Varje runda kan kleptomantikern välja en annan spelare. Kleptomantikern får använda denna spelares förmåga (och anger i samma PM vem hen använder förmågan mot, om den nya förmågan har ett mål). Kleptomantikern besitter denna förmåga, och den drabbade spelarens förmåga inaktiveras, fram till nästa rundas början. Kleptomantikern kan inte stjäla samma förmåga två rundor i rad.
  4. @Impetigo: Vetefantiker. Vetefantikern kommer alltid att sias som bybo, och rapporteras som bybo när hen dör.
  5. @Björn den gode: Observantiker. Varje runda väljer observantikern en spelare att sia. Observantikern får reda på, via ett PM från spelledaren, huruvida målet är varulv eller bybo.
  6. @Kim Nolemo: Elefantiker. Elefantikerns röst räknas som två när rösterna räknas ihop. Extrarösten räknas som förmågeanvändande mot personen hen röstar på.
  7. @Sidd: Ointressantiker. Ointressantikern räknas alltid som att hen har en röst mindre på sig.
  8. @Vimes: Nekromantiker. Nekromantikern kan tala med dödsriket. Hen blir inbjuden till alla PM-trådar där de döda samtalar och kan vidarebefordra eventuell information till de andra spelarna. Om nekromantikern själv hamnar i dödsriket så får hen hemsöka de levande. Hen får genom PM till spelledaren skicka ett meddelande som dyker upp i början av nästa runda. Detta meddelande får innehålla maximalt 20 tecken, inklusive mellanslag, punkter, emoji, och så vidare. Eventuell formatering, bilder och liknande kommer att rensas bort av SL innan meddelandet tillkännages.
  9. @Empiricus: Secondhandtiker. Om secondhandtikern blir dödad eller utröstad aktiveras denna förmåga och hen överlever till nästa drag. När detta hänt så försvinner förmågan ur spelet och Secondhandtikern är förmågelös.
  10. @Xyas: Reservplantiker. Om reservplantikern hamnar i dödsriket, oavsett orsak, får hen välja en annan spelare. Denna spelare kommer att dö nästa natt. SL kommer inte att avslöja dennas lagtillhörighet offentligt.
  11. @LJSLarsson: Passantiker. Varje gång någon hamnar i dödsriket, oavsett orsak, får passantikern reda på denna spelares lagtillhörighet. Denna förmåga fungerar även om passantikern själv är i dödsriket, men kan också blockeras även om passantikern är i dödsriket.
  12. @Korpa: Militantiker. Militantikern kan utse en annan spelare som dödas under natten och hamnar i dödsriket. Lagtillhörigheten på denna spelare kommer inte att tillkännages offentligt av SL. Samma spelare kan inte använda denna förmåga två rundor i rad.
KOMMENTARER FRÅN SL
All information ovan är korrekt och komplett, om jag inte gjort några misstag. Det finns ingen hemlig information, dolda roller, tredje fraktion eller liknande. Tre spelare är varulvar. Jag har slumpat vilka personer det är, utan hänsyn till roll. Det går alltså inte att analysera vem jag valt som ulv utifrån spelbalans; det är helt slumpmässigt (och därmed potentiellt obalanserat. Sorry i så fall!).

EXEMPEL FÖR ATT ILLUSTRERA HUR FÖRMÅGORNA INTERAGERAR
1. Harald Treutiger skyddar spelare X.
2. Antimantikern använder sin förmåga på spelare Y.
3. Kleptomantikern använder sin förmåga på antimantikern. Kleptomantikern får välja en annan person som förlorar sin förmåga (eftersom hen stulit antimantikerns förmåga). Hen väljer spelare X.
X. Spelare X är fri att använda sin förmåga, eftersom hen blivit skyddad av Harald Treutiger.
Y. Spelare Y är fri att använda sin förmåga, eftersom antimantikerns förmåga blivit inaktiverad i steg 3.

Om man är osäker på vad som skulle hända i en annan teoretisk situation kan man fråga SL i speltråden (@-tagga mig gärna) eller i ett privat PM, och jag kommer att svara i samma kanal.

Lycka till, och må bästa häxa vinna!

DENNA RUNDA SLUTAR TISDAG KLOCKAN 21
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
Wow, vilket spännande upplägg!

Spontant tänker jag att militantikern ska ut först så att ulvarna är tandlösa. Sen Vetefantikern som har en värdefull förmåga för ulvarna att låna (det är jag som är vetefantikern, för mig är förmågan helt värdelös).

Röst: korpa
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
FÖRTYDLIGANDE
Ulvarna har ett traditionellt nattmord, som utförs varje natt.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Hopp och hallå. kexmästare, kul att vara igång!
Och med ett spännande upplägg, vi har alltså roller vi känner till men vi får inte faktion på utröstade annat än via Larsson. Och vi vet inte om en roll är ulv eller bybo. Det verkar iallafall som om död är död, ingen sitter på nån "komma åter från dödsriket"-förmåga.
Har vi haft otur med ulvlottningen så är det himla uppförsbacke för oss informationsmässigt. Dock är ju ingen förmåga så viktig att den skyddar mot utröstning, vi vinner ju när ulvarna är ute oavsett förmågor som jag förstår det.

Med lite och ingen information så tycker jag det är rimligast att börja rösta på Basse, för att få det överstökat. Min röst hamnar ju på honom alltsom oftast så den får vila där tills det faktiskt finns substans att gå på.

Röst: Basenanji
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Kan ju genast säga att jag inte har en aning om hur detta bör spelas men med tanke på min förmåga så kan vi utgå ifrån att ulvarna även har nattmord som vanligt. Det vore väldigt farligt om de hade två?

Röst: Korpa
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
För övrigt jobbar jag jour i morgon kväll och kommer kanske inte vara superturboaktivt kring röstningsdags denna runda. Totalt suspekt, jag vet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Vafan FÖRTYDLIGANDE
Jag kommer att tillkännage fraktion på utröstade, men inte på mördade. Jag är tydligen inte bra på att skriva startinlägg.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Wow, vilket spännande upplägg!

Spontant tänker jag att militantikern ska ut först så att ulvarna är tandlösa. Sen Vetefantikern som har en värdefull förmåga för ulvarna att låna (det är jag som är vetefantikern, för mig är förmågan helt värdelös).

Röst: korpa
Jo det verkar mest vara en passiv förmåga som hjälper observantrikern och oss i byn men skulle vara mycket gynnsam för en ulv att gömma sig bakom.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Att Empiricus vill bli av med antimantriken pingar lite rött för mig med tanke på Empiricus förmåga. Är du rädd för att bli utröstad?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Att Empiricus vill bli av med antimantriken pingar lite rött för mig med tanke på Empiricus förmåga. Är du rädd för att bli utröstad?
Nah, en röst direkt i början av runda ett är ju inte indikativt för vem man vill rösta ut i slutet, däremot röstar jag ju alltid på Basse nuförtiden verkar det som så det är lika bra att börja där. Spännande försök dock.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Nah, en röst direkt i början av runda ett är ju inte indikativt för vem man vill rösta ut i slutet, däremot röstar jag ju alltid på Basse nuförtiden verkar det som så det är lika bra att börja där. Spännande försök dock.
Fast om du inte kan tänka dig att rösta ut Basse är det väl meningslöst att rösta på honom?

Det som är intressant med din röst är att Basse kan stoppa din förmåga att dö och jag har lite svårt att tänka mig att du inte läst den men samtidigt så undrar jag om du ser din egen roll som viktig för byn?

Eller om du ser Basses förmåga som farlig för byn på annat sätt?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Fast om du inte kan tänka dig att rösta ut Basse är det väl meningslöst att rösta på honom?

Det som är intressant med din röst är att Basse kan stoppa din förmåga att dö och jag har lite svårt att tänka mig att du inte läst den men samtidigt så undrar jag om du ser din egen roll som viktig för byn?

Eller om du ser Basses förmåga som farlig för byn på annat sätt?
Helt rätt, det är en meningslös röst för att det är i början av spel och vi ju måste komma igång på något sätt, men att du sedan gör en stor tuppkyckling av den fjädern är ju i sig intressant.

Vad Basse kan och vad min förmåga för är ju i sig tämligen ointressant såhär tidigt, annat än i teoriseranden om balans osv.

Och nu blir det ju mer meningsfullt att rösta på dig.
Röst: Halo9000
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
@Vimes skrev i anmälningstråden strax innan spelstart vilket var osnyggt alternativt ulvtaktiskt. Ulvarna har garanterat pratat ihop sig om att logga in tidigt för att hinna prata ihop sig innan de börjar posta, vimes kan således ha postat i annälningstråden på ett ”synbart naivt” sätt men i själva verket är hen inte naiv utan då liknar det mer ett sätt att gröna att hen hänger på låset med ulvlaget.

Vilka andra var inloggade med dig tidigt på morgonen, @Vimes ?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Kul att vi är igång! (ÄNTLIGEN!) Jag tycker upplägget känns mycket spännande. Min spontanta känsla såhär i spelstart är att vi som lag inte kan spela så mycket på spelupplägget. Det finns inga hemligheter, mönster eller dolda strukturer att avslöja. Vi kan inte lösa pusslet genom att spekulera runt design och spelbalans. Detta är ett renodlat typ A-spel. Däremot ska vi som enskilda spelare förstås göra det bästa av våra förmågor. Mot slutet av spelet kan det finnas taktiska överväganden att göra, förstås. Men det jag tror vi ska göra som by nu är:
R1: ha 2-3 rimliga alternativ för utröstning
R2: analysera R1-röstningen, utvärdera förmågeanvändande

Om inga specialförmågor som påverkar antalet spelare (extra mord eller skydd) inverkar måste vi hänga en ulv senast i R3. Vi har alltså tid på oss att spela ett helt vanligt varulvsspel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Vilka andra var inloggade med dig tidigt på morgonen, @Vimes ?
Ingen aning!

Men du, vad är anklagelsen här? Alltså: på vilket sätt är mitt tjabbande i anmälningstråden en scum tell? Om jag är ulv, vad är rationaliten bakom att hänga på låset?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Helt rätt, det är en meningslös röst för att det är i början av spel och vi ju måste komma igång på något sätt, men att du sedan gör en stor tuppkyckling av den fjädern är ju i sig intressant.

Vad Basse kan och vad min förmåga för är ju i sig tämligen ointressant såhär tidigt, annat än i teoriseranden om balans osv.

Och nu blir det ju mer meningsfullt att rösta på dig.
Röst: Halo9000
Varför skulle våra förmågor och röstande utifrån dem vara ointressanta? Det är ju den enda information vi har att gå på tidigt och eftersom vi hade den så känns din första röst skum, liksom din andra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag tycker nog Halo kommer ut grönare än Empi ur deras utbyte här. Så:

Röst: Empiricus
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,543
Location
Oktoberlandet
Det verkar alltså finnas specialförmågor, varav jag inte har någon 😡 änsålänge i alla fall...

Snabb morgontitt efter att läst startinlägget (har inte läst efterföljande inlägg):

Halo borde vara grön då vi vet att hen är immun mot nattmord.

Basses förmåga verkar som en siarblockare och kan dribbla byn rejält (passar B bra undrar om inte SL pointat en förmåga här)...luktar scumt...

Hellzon borde hjälpa/varna oss bybor så att vi informeras om dennes taktik tex om Impetigo skall Sias... verkar vara en bobosabbareförmåga...röd.

Imp verkar svårläst vilket rödar till hen

BDG är bybo och behöver skyddas!

Elefanten i rummet ?

Sidd: vaniljgröniligrönast i byn! (och ofarlig...)

Nekromantikern låter ju läskigt ond men förmågan tycker jag verkar vara en byhjälpargrejj.

Empi har extrachans vilket är svårbedömt vad gäller lag men lutar initialt åt rödich va? Varför kliva på Basse så snabbt...ser taktiskt ut...precis vad ulvBasse skulle kunna föreslå en lagkompis i detta skede!

Xyas? Ja vad ger detta... och inte lär vi få så mkt mer att gå på...

Larsson får reda på lagtillhörighet i dödsriket -alltså vet ej lag innan- alltså ej ulv=Grön

Korpas förmåga verkar ju vara att rädda en ulv som håller på att bli utröstad- tja måste väl vara Röd.

Misstänkta varulvar: Korpa, Hellzon, Impetigo, Basse, Empi (vilka 2 ska bort)

Gröna: Halo, BDG, Sidd, Vimes, Larsson

Vem är farligast för byn i R1?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
@Sidd gör om gör rätt. Enligt Genesis har fraktionstillhörigheten slumpats helt oberoende av roll. Att en roll är bra för byn är alltså inte grönande. Observantikern kan vara ulv.
 
Top