Nekromanti Häxhammaren för Spelledare - frågor/diskussion SPOILER!

Cake

Veteran
Joined
25 May 2015
Messages
22
Jag tänkte starta en tråd här för SL:s som vill diskutera äventyret, bena ut oklarheter och kanske få lite vägledning av Järnringen själva, om de har tid nu när det har så mycket på gång!

En fråga jag hade till Järnringen är huruvida ritualen Byta Skugga skyddar spelare mot svinstatyerna som vaktar Karvosti?
Det beskrivs ju som att de märker alla med korruption 5+, alltså inte inte kollar på deras skugga utan snarare ser hur mycket korruption en individ faktiskt sitter på
Vi har nämligen en karaktär i vår grupp som är rätt korrumperad men som alltid använder Inställning/relation till Byta Skugga

En annan liten grej var bara om jag tolkar det rätt som att äventyret är skrivet för rollpersoner med 150xp (50 i grund + ca 100 för tidigare äventyr) och ungefär hur många spelare Järnringen har tänkt att det är i en grupp där motståndet i äventyret är matchat?

I övrigt så är jag så SJUKT taggad på och imponerad av Karvosti: Häxhammaren, riktigt, riktigt bra!
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Har läst igenom Häxhammaren några gånger nu och jag håller med, riktigt bra. Saknar mest dock lite avrundning på många ställen. Som att det är som "Här tar man sig in, här är skatten. Go!" Det ger ju mycket till spelledaren men jag blev lite besviken hur lite det stod om ruinen med trollet som exempel. Eller hur man lättast tar sig ut ur klippan efter man gjort sitt i Karvosti. Samma väg tillbaka? Gå upp genom häxornas ställe. Man kan ju inte ta sig in den vägen, men kan man ta sig ut?

Annars älskar jag också att man får se så mycket av Symbaroums spelvärld. Både i Väktarens Vrede och Häxhammaren får man träffa på massor av coola monster/skogsgudar. Önskar bara att det fanns mer info om dem, olika plot-twists eller saker att spinna vidare på. Tex Manaud(?), coolt monster/gud. Jag skulle själv som spelare jättegärna vilja veta mer om den och förstå mer om själva guden och ön. Kan man lösa förbannelsen? Hur blir jag kung över ön? Massa såna frågor ställer jag mig :)

Sedan så nämns det ju om Skogsfrun i äventyrsideérna. Hon som vaktade ärketrollet medans hon låg i dvala. Vad är det? Finns det fler såna? Hur dödar jag ett sånt? Vars finns det fler? :)

Nattalver! "Kommer mer om dem sen". Tycker det inte är jättetydligt men vars finns den som besätter Orelya(?). Finns han/hon i Karvosti? Eller använder den Besätta på nått annat sätt?

Förklaringen om Bortbytingar. Sjukt stor tumme upp. Älskar den storyn. Enkel, elegant och med massor av coola storyhooks i framtiden.

Det är bara några av mina funderingar som jag kom på nu när jag läste din post.
?
Cake;n202392 said:
En fråga jag hade till Järnringen är huruvida ritualen Byta Skugga skyddar spelare mot svinstatyerna som vaktar Karvosti?
Det beskrivs ju som att de märker alla med korruption 5+, alltså inte inte kollar på deras skugga utan snarare ser hur mycket korruption en individ faktiskt sitter på
Vi har nämligen en karaktär i vår grupp som är rätt korrumperad men som alltid använder Inställning/relation till Byta Skugga

Personligen skulle jag nog köra på att Byta Skugga kan lura statyerna. Men då uppstår en följdfråga. Andarna, hur kan mina karaktärer använda såna?! Och vad är en Koloss egentligen?!
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Ydram;n202414 said:
Och vad är en Koloss egentligen?!
Jag har inte läst om kolosserna i Häxhammaren, men det jag lite snabbt minns och hittar om dom i Väktarnas vrede och Det svarta hjärtats vilja är, med SPOILERVARNING för romanen:

"... de enorma, tjurliknande varelserna som tycktes byggda av växtfibrer i stället för kött och blod. Just det här exemplet hade en mankhöjd som gott och väl motsvarade två,kanske till och med tre fullvuxna människor."

" - Jag tror inte eliender tillåter sig vara ägda, men du har rätt: näst intill alla som finns här i Davokar står antingen i någon häxas tjänst, eller i alvernas."

" - Eliend är vad vi kallar dom. Deras naturliga hemvist är långt åt väster, bortom stäpperna och innanhavet, där också alverna har sina riken."

" - Jag tror att dom är kött och blod precis som vi, men att deras yttre har lånat sin natur från växtriket."
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Står inget om dem i Häxhammaren. Mer en spontan tanke då det här med andar dök upp igen.

Tack för infon om Kolosserna. :) Men jag vill veta ännu mer. Skärpning Järnringen ;) Give me lore! And crush! More!
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Ydram jag håller med dig om mer eller mindre allt du skriver. Det är en grym bok, men det känns som att den inte går på djupet med egentligen någonting. Vi får lite grundläggande information och sedan inte så mycket. Jag känner mig helt enkelt inte så mycket visare om världen efter att ha läst boken som jag skulle velat vara.
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Hej wrnu-gänget!

Härligt att ni gillar Häxhammaren! Precis som Cake gissar är vi sjuuukt upptagna med produktion och (jätteskojsig) administration för tillfället, men jag ska försöka att titta förbi här emellanåt.

Vad gäller "djupet" ... Vi har som vanligt försökt att balansera mellan att å ena sidan bjuda på exposition/beskrivningar, å andra sidan hålla textmängden på en hanterlig nivå. Fantastiskt kul att ni vill ha mer att läsa och visst är det så att alla tre utflyktsmålen i Häxhammaren kunde ha beskrivits mer ingående. Så är det dock alltid, men man måste sätta en gräns någonstans och sedan hoppas att ni spelledare får tillräckligt för att kunna spinna vidare själva. Var den gränsen ska gå ... mja, jag hoppas att vi åtminstone har dragit den på ett rätt så lämpligt ställe ... :)
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jo. Jag tycker generellt ni gör ett bra jobb. Annars skulle jag ju inte köpa alla era produkter :)

Men jag saknar verkligen hårda förklaringar till så pass klassiska saker som Kolosser och Andar. De dyker upp ofta och är så ikoniska för Symbaroum så jag som spelledare vill använda dem. Skulle jag vara ni skulle jag nog stoppa in dem i en liten gratis pdf typ som ni gjorde med Ankorna.

Eller göra den där monsteboken. Och ge ut den typ nyss. ;)

Men kommer vi få nått konkret svar i framtiden?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
En detalj jag reagerade över redan i Väktarens vrede och som jag trodde skulle ändrats i Häxhammaren är avsaknaden av anfallsvärden på SLP? Finns det någon tanke bakom detta? Spontant känns det som att det skapar en del onödigt extra-jobb för mig som SL, speciellt som det ändå lär ha definierats av konstruktörerna, men bara inte skrivits ut.

Förändring till kommande böcker skulle uppskattas.

I övrigt en utmärkt produkt av det jag hunnit läsa hittills.
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Ydram;n202651 said:
Jo. Jag tycker generellt ni gör ett bra jobb. Annars skulle jag ju inte köpa alla era produkter :)

Men jag saknar verkligen hårda förklaringar till så pass klassiska saker som Kolosser och Andar. De dyker upp ofta och är så ikoniska för Symbaroum så jag som spelledare vill använda dem. Skulle jag vara ni skulle jag nog stoppa in dem i en liten gratis pdf typ som ni gjorde med Ankorna.

Eller göra den där monsteboken. Och ge ut den typ nyss. ;)

Men kommer vi få nått konkret svar i framtiden?
Mattias Lilja har faktiskt börjat skissa på ett utökat bestarium - det som ska vara med i SL-boken vad det lider. Kolosser ... Mja, vi kommer nog att ge dem en beskrivning; däremot är det högst osäkert om vi kommer att statta dem annat än när de är relevanta som individer (dvs. stats på generiska kolosser framstår som ... ovärdigt?). Och vad gäller andar ... Du tänker naturväsen som Eox/Gylta (inte Nekromager)? Egentligen samma sak där - vi kommer att statta enskilda individer när det är relevant för något scenario eller liknande.

Med detta sagt: om du vill använda slika varelser så tänker inte vi stå i din väg! De är sinsemellan väldigt olika så hur du än utformar dem är risken liten att din vision krockar med något som vi presenterar längre fram.

Hoppas att detta låter rimligt/begripligt (alternativt på er förståelse om så inte är fallet). Vi vill förstås göra allt i vår makt för att vara till tjänst, men måste samtidigt värna om spelets kärna.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Förstefadern;n203428 said:
Mattias Lilja har faktiskt börjat skissa på ett utökat bestarium - det som ska vara med i SL-boken vad det lider. Kolosser ... Mja, vi kommer nog att ge dem en beskrivning; däremot är det högst osäkert om vi kommer att statta dem annat än när de är relevanta som individer (dvs. stats på generiska kolosser framstår som ... ovärdigt?). Och vad gäller andar ... Du tänker naturväsen som Eox/Gylta (inte Nekromager)? Egentligen samma sak där - vi kommer att statta enskilda individer när det är relevant för något scenario eller liknande.

Med detta sagt: om du vill använda slika varelser så tänker inte vi stå i din väg! De är sinsemellan väldigt olika så hur du än utformar dem är risken liten att din vision krockar med något som vi presenterar längre fram.
Jag tänker mig främst lite info så man själva kan tänkas använda dem. De dyker ju som upp lite titt och tätt och jag som spelledare vill gärna vet hur jag ska förhålla mig till dem. Citaten från böckerna som PjåtrimKaj räcker ganska långt. Men lite tips och kanske nått stat för nån enstaka Koloss. Jag har som inte riktigt kunna sätta fingret på om de är själlösa konstrukter likt Flammande Tjänare eller om de är mer likt Bestar eller om de rent av är liknande Troll. Och hur de beter sig och om det går som spelare att skaffa sig en. Du vet, lite mer kött på benen så vi vet vad det är man har att göra sig med.

Andarna tänker jag mig andar likt Eldens Ande i den där eldstenen. Samt de som är bundna till statyerna vid Karvosti. Iom att man kan spela ganska ande-specialiserat som Häxa vill jag gärna vet vad det handlar om. Vet andebesvärjare vad dessa andar är för nått? Syns de med Häxsyn? Lite sånt. Och kan en Andebesvärjare binda egna andar till föremål?

Och varför jag frågar är faktiskt för att jag vill verkligen uppleva spelets kärna. :)
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Ydram;n203479 said:
Jag tänker mig främst lite info så man själva kan tänkas använda dem. De dyker ju som upp lite titt och tätt och jag som spelledare vill gärna vet hur jag ska förhålla mig till dem. Citaten från böckerna som PjåtrimKaj räcker ganska långt. Men lite tips och kanske nått stat för nån enstaka Koloss. Jag har som inte riktigt kunna sätta fingret på om de är själlösa konstrukter likt Flammande Tjänare eller om de är mer likt Bestar eller om de rent av är liknande Troll. Och hur de beter sig och om det går som spelare att skaffa sig en. Du vet, lite mer kött på benen så vi vet vad det är man har att göra sig med.

Andarna tänker jag mig andar likt Eldens Ande i den där eldstenen. Samt de som är bundna till statyerna vid Karvosti. Iom att man kan spela ganska ande-specialiserat som Häxa vill jag gärna vet vad det handlar om. Vet andebesvärjare vad dessa andar är för nått? Syns de med Häxsyn? Lite sånt. Och kan en Andebesvärjare binda egna andar till föremål?

Och varför jag frågar är faktiskt för att jag vill verkligen uppleva spelets kärna. :)

Uppfattat! Får hålla det i åtanke vid framknådandet av Spelledarens handbok ...
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Platon;n203750 said:
Har ni en typ preliminär ETA för spelledarens handbok?:)
Eller på kommande produkter överhuvudtaget? Är Spelledarens Handbok nästa på listan?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Planerna i april:

Förstefadern;n178492 said:
Tackar som frågar, Henke! :) Givetvis ska det bli mer, MYCKET MER Symbaroum på svenska! Däremot har releaseplanen justerats så att Häxhammaren (och därmed allt annat) blir ca 6 månader försenad - delvis på grund av att vi miste en medarbetare/vän, men också på grund av den internationella lanseringen, de fem licenserna (franska, tyska, spanska, italienska och brasiliansk portugisiska) och allt administrativt kringarbete som följer med framgångarna. Och (tyvärr) hoppas vi även fortsättningsvis på er förståelse för att lanseringsplanen måste få vara något flexibel/lös i kanterna. Det går bra för Symbaroum, men ännu inte så bra att vi kan detaljplanera vår verksamhet på lång sikt; mycket beror helt enkelt på exakt HUR bra det går och kommer att gå framgent. Men till saken:

Förköpskampanjen för Karvosti - Häxhammare drar igång inom nåra veckor och vi siktar på att släppa boken i slutet av juni till förköpare (i butik några veckor senare). Sedan är målet att Yndaros - Slocknad stjärna ska landa innan årsskiftet. Till detta kommer SANNOLIKT en ny, maffig spelledarskärm och lite annat smått och gott.

Därefter är siktet inställt på två kampanjmoduler per år samt ett antal kringprodukter - exempelvis Spelledarens handbok (i produktion) och Järnkrönikan (påbörjad).

Typ så. :)
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Har redan läst det där, men det var ett halvår sedan. Tänkte om fler detaljer i utgivningen mejslats fram sedan dess?
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Platon;n204112 said:
Har redan läst det där, men det var ett halvår sedan. Tänkte om fler detaljer i utgivningen mejslats fram sedan dess?
Måste få återkomma i denna fråga. Vi är oerhört ivriga att presentera materialet i SL-boken och vill gärna göra det ... i morgon. Eftersom det inte är möjligt håller vi på att fundera på en alternativ lanseringsstrategi. Som sagt, jag ber att få återkomma.
 

Cake

Veteran
Joined
25 May 2015
Messages
22
Hur tänker ni andra spelledare att ni ska motivera era grupper att haka på äventyret? Det kanske bara är jag, men att någon random full rese säger att han vet var Symbar ligger känns lite småtunt?
Jag menar, det måste funnits många fulla personer genom åren som påstått att de har hittat Symbar bland andra coola grejer, varför skulle RP lägga så stor vikt vid Grymkäfts uttalade?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Ska man vara lite elak kan man väl säga att det är en av järnringens "sämre" sidor som kampanjmakare; de vill så hemskt gärna att spelarna skall "välja" att ta åt sig äventyren på "frivillig" basis att det ofta blir jävligt oklart varför dom ÖVERHUVUDTAGET skall göra det. Det var ett problem i döda drömmars grav, det är ett problem i väktarens vrede och det verkar vara samma sak i häxhammren.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Platon;n206212 said:
Ska man vara lite elak kan man väl säga att det är en av järnringens "sämre" sidor som kampanjmakare; de vill så hemskt gärna att spelarna skall "välja" att ta åt sig äventyren på "frivillig" basis att det ofta blir jävligt oklart varför dom ÖVERHUVUDTAGET skall göra det. Det var ett problem i döda drömmars grav, det är ett problem i väktarens vrede och det verkar vara samma sak i häxhammren.
Håller med! SL, som läst igenom allt materialet, förstår hur episka händelserna i Krönikan om Törnetronen är och att konflikterna mellan de olika fraktionerna i många stycken är mer intressanta än i GoT. Men spelarna vet ytterst lite om det här och då är det svårt att motivera dem med mindre än att man kör ett OOC-snack och berättar att deras karaktärer är jättenyfikna på ryktena om Symbar och att de ser en uppblossande konflikt mellan olika fraktioner som de hemskt gärna vill påverka.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Ja, detta problem består. Samtidigt tycker jag att det blivit något bättre med de nya spelar-dokumenten för varje kampanj-del som ger lite mer bakgrund. Men framför allt tänker jag som SL på det MYCKET mer, just för att jag vet att det kommer att komma upp. För tillfället (precis i starten av Väktarens vrede) är tanken att låta den fraktion RP:na hamnar närmast helt enkelt inskärpa att bara möjligheten att kanske hitta Symbar är av vikt att följa upp för att hinna först/stoppa övriga (det gäller bara att det inte blir en av fraktionerna som sedan agerar på egen hand i Häxhammaren...) samt att låta dem träffa Elemndra redan nu och ge dem en relation till henne.
 
Top