Nekromanti Häxhammaren för Spelledare - frågor/diskussion SPOILER!

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Vi har redan spelat VV, men hade vi inte gjort det är ett instoppande av elmendra sjukt avgörande för en bättre hook eller stoppa in henne i skattletarfeber så att hon är bekant. Något jag tycker behövs är att göra Häxorna mindre passiva, mina spelare är som dinosaurer som bara reagerar på saker som rör sig, således gillar de solriddare och järnpaktare bäst, då dessa jagar styggelser och kultister precis som dom själva fått göra. Häxorna gör coola entréer både i VV och HH men man får bara prata med dom lite sen så ställer de sig ytterst passiva eller som mest kryptiska. Kan inte häxorna åtminstone bara tala klarspråk och säga till rp att ”ni måste hindra de andra grupperingarna från att hitta symbar, ut i skogen med er nu!” På tal om entréer; en häxa använder sig av naturens famn för att ta sig upp på klippan. Vad hindrar honom från att ta sig ner i relikviariet? Magikern i vår grupp är fullpumpad med utility spells, däribland naturens famn. Kan hon bara knalla in? Står det någonstans om skyddande runor över hela grottan eller lägger jag till det själv asap?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
För mig som inte orkat läsa häxhammren än, orkar någon av er vara gulliga att beskriva vem elemendra är och ge lite idéer om hur hon skulle kunna stoppas in i väktarens vrede!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Karlakarlen;n206440 said:
Hon är som indiana jones och besatt av att hitta symbar.
Så mycket info om henne ges inte (av det jag läst hittills) men typ så ja. Jag tänker att RP.na behöver träffa henne och skapa en god relation, låta henne vara allmänt trevlig och kanske hjälpa till med något mindre viktigt. (Även om det finns ett aber här som är att Järnringens framtida vision av henne kan komma att skapa svårigheter med den bild jag tänker sätta av henne...).

Ang. häxorna: jag tänker likadant. Utifrån händelserna i VV är det sannolikt att RP:na är på ganska god fot med häxorna och även Järnringen, därför känns det rimligt att de redan i slutet av det scenariot ger allmänna "förhållningsorder" om vad RP:na ska göra om info om Symbar dyker upp.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Nu framme på sidan 92 av en noggrann genomläsning upptäcker jag att antalet jägarkårister i de två jaktlagen (Marvellos och Lindras) inte är angivet. Har jag missat något eller kommer det längre fram? Vad tror vi är ett lämpligt antal, RP st?
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Jag tror det står på vissa ställen där man möter dom hur många de är? Antalet måste väl hållas flytande, för att det ska passa olika spelargrupper. Sen om de slås ut är det väl inget som säger att ambrierna inte bara kan fylla på med mer kårister?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Jo, och det står uttryckligt att de har förstärkningar att hämta. Hur som, det är ingen viktig fråga, RP antal är nog vettigt + deras ledare, en jägarkårist är väl hyfsat hård har jag för mig.
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Vi kommer nog köra igång lagom till jullovet men igår slog mig en rejäl omarbetartanke: Häxornas passivitet stör mig lika mycket som dumbledores "jag trodde jag kunde skydda dig genom att inte säga nåt" attityd. De glider upp på sina kolosser och tittar på eller anländer till klippan på glassiga vis men gör inte ett skvatt!

Min tanke är att häxorna mer eller mindre anställer rp typ: "dudes vi har haft inbrott, vi vet inte hur det gick till men nu har alla andra fått reda på att det finns en väg in så ni måste hinna först med att sopa igen spåren efter hur man tar sig in. Det går dessutom inte gå ner på vanliga viset då tjuven släppte in en spindelgud som inget biter på.

Funkar det tror ni? Mina spelare har mer eller mindre redan valt vilka fraktioner de gillar och karvostis äventyr tror jag inte kommer ändra utan snarare förstärka deras åsikter så ag tror inte det är ett problem. Jag vet att det blir en klassisk öppning men jag kan ju göra så att inte bara häxorna utan alla faktioner drar i rp för deras hjälp så får de välja själva vem de ska stödja.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Jag håller med om kommentarerna här att själva "hooken" för äventyret känns väldigt svag. Jag märker även en udda tendens mellan detta och VV: Spelarna får en extremt vag hook - och omedelbart därefter distraheras de av något mycket coolare men i princip irrelevant:

VV: Spelarna träffar Anadea, men innan de hinner få klart för sig varför de ska vara intresserade av hennes oklara jobb så: Kommer häxorna, rämnar slukhålet (tillsammans med uppdragsgivaren), och så attackerar Rovklanen. Jag har inte hunnit spela VV med min grupp än, men jag har svårt att se varför de skulle bry sig om att följa upp vad som hände med Anadea om hon inte lovade dem oändliga rikedomar (vilket de ändå kommer se igenom). Dessutom är hälften av min grupp i princip svartkonstnärer, så jag tror inte Anadea kommer gilla dem. Visserligen kommer de nog vara hajpade att hoppa ner i hålet, där de kan hitta hennes kropp och ledas vidare med krok i näsan, men väldigt många av framstegen i äventyret bygger på att man bryr sig om Anadea och vad hon hade att säga, vilket jag inte riktigt hänger med i ("Det finns ett hot mot staden" -> Två minuter senare attackeras den -> "Vadå luska ut vad hon snackade om? Vi har ju sett hotet!").

HH: Spelarna hänger och tråkas på Långhuset. Någon spelare lyckas kanske lyssna in på Grymkäfts konversation, men den är extremt trälig och jag är inte säker på att den spelaren ens kommer vilja lyssna vidare. Sedan nämns Symbar ("Eh, vadå?") och det blir bråk. Flera av mina spelare kommer vara mycket mer exalterade av att hoppa in i bråket än att fundera över vad som sades. Sedan slås dörren upp och den döende vakten ropar att Storhövdingen är under attack! Gruppen hoppar med största säkerhet ut och tampas med lönnmördarna. Hur högt tror ni att Elmendra ("Vem?") står på gruppens intresselista vid det laget? Hela äventyret hänger på att följa hennes spår, och som jag ser det finns det absolut ingen anledning för spelarkaraktärerna att göra just det.

Vad jag känner mig manad att göra är att slänga in både Anadea och Elmendra som SLPs i en tidigare expedition, bara för att få VV och HH att överhuvudtaget funka - dock finns inga stats för någon av dem!

Det är såklart mitt jobb som SL att bygga upp en ordentlig hook för spelarna att svälja, men det är till den grad att jag inte riktigt förstår hur en normalfuntad spelgrupp skulle kunna köra dessa äventyr som de är skrivna.

Jag tror det skulle vara en bra idé om kommande äventyr har en sektion med foreshadowing-material en spelledare kan/bör slänga in i tidigare äventyr för att ge de stora äventyren en så lätt on-boarding som möjligt. Typ "Ah, jag vill att min grupp ska spela Sarvolas Saftstånd. Redan nu bör jag kanske slänga in några referenser till skogsrået Alas vilda bär, och ha minst en scen där olika grupper av liturger och templárer slåss i tavernor och på gator om vilken saft som är godast. På så vis vet min grupp hur coola ingredienserna är, och hur passionerade fraktionerna är över Sarvolas saft."

I fallen VV och HH känns det som om det krävs att spelarna redan har en relation till Anadea och Elmendra för att de ska bry sig om vad de har att säga och vad som hänt med dem.
 

Katapraktoi

Veteran
Joined
4 Jul 2010
Messages
4
Location
Japan
Hej alla!

När jag räknar på Fundibers skada förstår jag inte hur den uppgår till ett slag 10 och ett andra slag 8. Jag får endast till att hans maxskada på första träffen är 8. 1T10 för tvåhandsvapen, Tvåhandskraft ger en nivå högre, alltså 1T12, och en till förmåga (kommer inte ihåg vilken det var nu, Kraftprov eller något kanske?) gav 1T4 i passiv skada, alltså 5 + 1 + 2 = 8. Hur ska jag räkna för att skadan överensstämmer med vad Järnringen skriver i Fundibers karaktärsruta?
 

Cake

Veteran
Joined
25 May 2015
Messages
22
Katapraktoi;n219014 said:
Hej alla!

När jag räknar på Fundibers skada förstår jag inte hur den uppgår till ett slag 10 och ett andra slag 8. Jag får endast till att hans maxskada på första träffen är 8. 1T10 för tvåhandsvapen, Tvåhandskraft ger en nivå högre, alltså 1T12, och en till förmåga (kommer inte ihåg vilken det var nu, Kraftprov eller något kanske?) gav 1T4 i passiv skada, alltså 5 + 1 + 2 = 8. Hur ska jag räkna för att skadan överensstämmer med vad Järnringen skriver i Fundibers karaktärsruta?

Jag får det till samma som dig:

1t12(tvåhandskraft) +1t4(järnnäve)
+ en till attack med Hammarrytm mästarnivån:
1t12 +1t4

Kan vara så att de tänkt fel när de skrivit ut, eftersom Järnnäve mästarnivån ger 1t8 extra skada MEN är en Aktiv förmåga, vilket även mästarnivån i Hammarrytm är. Alltså går det inte att göra 2 attacker med hammaren samma runda OCH samtidigt få en högre skadetärning på den första attacken.

Jag tror jag räknat rätt, men någon annan får jättegärna testa att dubbelkolla. Vore skönt att veta inför att min grupp ska hit, så de inte blir dödade på orättvis grund! ^^


En annan grej om Mr Hammer dock:
På släkte står det "Människa (barbarättling)"
Någon som lyckas uttyda vad det är för mystiskt släkte? Är han typ halvtroll? Eller ättling till någon gammal Symbarisk blodslinje? Eller är det bara en typo?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Tänkte liva upp denna tråden.
Är det några som på allvar kommit igång med Häxhammaren? Vi har kört ett (långt) spelmöte, nästa om någon vecka. RP:na har precis lyckats ta sig fram till Bartho. De svalde äventyrskroken ganska snabbt denna gång, antagligen dels för att de var bekanta med Elmendra och hennes ambitioner och dels för att jag lät Teara-Tena inskärpa vikten av att följa upp alla Symbar-spår (RP.na är ännu så länge huvudsakligen positivt inställda till Järnpakten).

Men jag undrar om någon kommit längre? Några uppenbara fallgropar än så länge? Hur har det funkat att hantera de olika fraktionernas rörelser och ageranden? Svårt att matcha dem med RP:na eller kommer det naturligt?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Vi är mot slutet av VV och ärligt talat orkar jag inte läsa igenom Häxhammaren just nu, har tilllräckligt att stå i. Så en fråga Bifur. Vad tycker du jag ska införliva redan nu så att hooken blir lätt att svälja när vi sedan börjar med Häxammaren.

Du sa ngt intresserat om att låta Teara-Teana betona vikten av att följa upp allt symba-relaterat. Vill du utveckla?

Hur introducera Elmendra när man är rätt långt gången i VV redan?

Ngt annat smart (och enkelt) knep man kan ta till redan nu för att få övergången till häxhammaren att gå smidigt? Hitta på en ursäkt redan i slutet av VV för RP att bege sig mot Karvosti? Ngt annat?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
En av mina spelare har tidigare genom Vernhams ring knutit viss kontakt med Godrai (från DFL) för att närma sig Järnpakten. De är nu hos alverna i VV och de får reda på av Teara-Teana att Godrai är på uppdrag lång norrut i Davokar och inte har hörts av på länge. Min tanke är att de senare ska få i uppdrag av Teara-Teana (om de överlever slutfajterna i VV) att söka rätt på Godrai (i närheten av Karvosti). När de finner honom visar det sig att han följt efter Elmendra och sedan blivit skadad, han ber dem fullfölja hans uppdrag, finn Elmendra och ta reda på exakt vad hon vet om vägen till Symbar.

Typ något sådant. Givietvis med modifikationer baserat på allt som kommer hända innan vi kommer dit.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Bra idé med Godrai, hade gärna snott den om det inte varit för sent. Mina spelare har också ringen ännu inte kommit på att de kan använda den.

Mina RP fiskade efter att få fylla Anadeas skor men eftersom de svarade fel på Teara-Teanas frågor (ångrade inget) var hon avvisande. Där emot lät jag henne inskärpa att alla försök att hitta Symbar är av vikt att följa upp om de verkligen delar Järnringens mål. Det räckte för att få igång dem när Grymkäft börjar snacka.

Elemendra lät jag RPna rädda ur rasmassorna i VV och följde upp det med ett besök där hon berättade att hon söker info om Symbar. Men jag tänker att det inte behöver vara så dramatiskt alls, någon enkel situation där RPna kan hjälpa henne eller hon dem borde räcka.

Oavsett har vi spelat Döda drömmars grav mellan och dessutom låtit det gå tre månaders speltid, vilket gett krokarna tid att mogna, vilket ofta brukar vara bra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Platon;n233183 said:
Vad tycker du jag ska införliva redan nu så att hooken blir lätt att svälja när vi sedan börjar med Häxammaren
Ett mer strukturerat svar:
1) Släng in Elmendra som biperson i VV, någon som passerar flyktigt men som RP:na får anledning att tycka bra om. Låt henne nämna sitt sökande efter vägen till Symbar.

2) Förutsatt att RP:na hamnar på vänlig fot med Teara-Teana känns hon som en naturlig impulsgivare till att dra i trådar om Symbar. "Många kommer att söka vägen till Symbar av fel skäl, dess hemlighet måste skyddas." Det kan ju funka även om RP:na är mer tveksamma till Järnringen. Om inte alverna så kan man låta någon annan fraktion som RP:na har goda relationer med leverera samma budskap, exempelvis kan Sarvola-fraktionen eller Nattbäcka kan antas ha samma huvudsakliga mål. De andra fraktionerna däremot blir kanske svårare eftersom RP:na då blir naturliga allierade till någon av jaktgrupperna i Häxhammaren. (Men det kan nog funka då med.)

3) Skicka iväg RP:na till Karvosti av någon annan anledning. Jag använde Döda drömmars grav och lät Ordo Magica be dem återrapportera till en ordensmästarinna som befann sig där. Skattletarfeber kan ju tänkas fungera på samma vis.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Snyggt, tack! En fråga, vad var det som RP inte ångrade inför Teara-Teana menar du? Sina tidigare eskapader i Davokar eller vad åsyftar du där?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Det står väl något i slutet i stil med att Teara-Teana ber RPna reflektera över sitt handlande och om det varit rättfärdigt och vill ha någon slags självkritiskt resonemang tillbaka. Men mina RP ryckte på axlarna och tyckte allt de gjort varit rätt. Äventyret anger att sådana RP inte är aktuella för henne att inviga närmare Järnringen (min tolkning). Men går man fullt ut på det spåret blir kroken till Häxhammaren än mer naturlig. Men det funkade bra ändå då jag tyckte det var ok för henne att ha dem under utvärdering för framtiden och därmed ha en försiktigt positiv inställning.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Kan det verkligen vara så att INGEN på det här forumet kommit igenom hela häxhammaren ännu?
 
Top