Häxhammaren för Spelledare - frågor/diskussion SPOILER!

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
99
Om du vill bygga upp utvecklingen trotts att de inte återvänder till klippan så föreslår jag neutrala möten som ger rykten. Beroende på gruppen kan dessa se olika ut. För järnsvurna kan det vara paktmedlemmar de stöter på i skogen. En grupp missionärer som kommer från pilgrimslägret med nyheter. Ett jaktlag eller jägarkorrister. Kanske smyger gruppen på ett läger med templarer och tjuvlyssnar.
mina spelare såg ingen anledning att återvända till klippan alls mellan varven utan stannade vid segerhöken, valvbron och svartalfsbyn i sökandet efter information och proviant.
de blev även förrådda av Bartho efter Faraha moron (uförsta stoppet) då han insåg att spelarna inte skulle generera pengar utan gjorde allt av ideologiska skäl. Han dök åter upp när de närmade sig jordsåret för att i ett bakhåll med hjälp av Klyve sno åt sig de sista ledtrådarna för att själv träda in i klippan. Slutade med att han förlorade huvudet.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
69
Vi har ännu inte lyckats komma igång med HH men snart är det förhoppningsvis dags. En sak jag funderar på är hur uppbyggnaden av konflikten på Karvosti bäst går till. Enligt boken så berättar Bartho allt han vet om äventyrsplatserna och spelarna är fria att resa som de vill, eller som vissa verkar göra att han följer med gruppen. Faarah Moroun och Nya Jordemo är såpass nära varandra att spelarna bör vara ordentligt lockade av att beta av båda platserna utan att återvända till Karvosti emellan. Samtidigt så behövs det ett återvändande mellan deläventyren för att stegvis beskriva hur konflikten eskalerar. Jag har tänkt mig att Bartho vill ha beskydd och kanske endast förmedlar detaljer om en plats i taget för att skydda sina egna intressen, vilket då tvingar spelarna att återvända.Vad är era erfarenheter av detta? Har det varit ett problem och hur har ni löst det?
Jag funderade på exakt samma sak men manipulerade mina spelare att välja ön först. Jag hade tur att de valde så också. Jag lade helt enkelt ner mest energi och tid att beskriva detta. Ett alternativ är såklart att låta Bertho nämna detta spår först och lova att han ska ge mer info när RP återvänder.
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
45
Tack för ovanstående kommentarer de har varit hjälpsamma!

Nu har vår grupp varit igång ett tag igen och spelat igenom nästan halva Häxhammaren. De har nått fram till Nya Jordemo som sin andra anhalt och bara väntar på att få släppa lös sin plan som de värkt fram i tre spelmöten nu! Gruppen är en adlig krigar/tjuv, en teurg och pojken Terr från kopparkronan, nu en tonårig synsk skymningsbroder. För att komplicera situationen för dem så bestämde jag att Jordemo inte ville släppa in några präster utan att de först visar tydliga tecken på sin välvilja Helst genom att döda härföraren, eller annars att köra bort andra besvärliga konkurrenter. Men det blev ett dilemma för dem då de andra på platsen är Templarerna och Argaton. Så äventyrsplatsen blir en djupdykning i religiösa och kulturella motsättningar där kyrkans splittring och synen på såväl kättare som hedningar har genererat många långa timmars etiska diskussioner om vilka som är värda att hjälpa. Inga lätta val för dem :)

Som ett wildcard stoppade jag även in en grupp mörklingar som besökte dem i natten o stal lite utrustning vilket gjorde att de kunde spåras. Dessa varelsers yngel förirrar sig, fångas, föds upp och äts av byborna (samtidigt som de själva hade mänskliga slavar i sitt läger - ack dessa moraliska dilemman) vilket ger en ingång till förhandling att hjälpa dem att få till ett stopp på det i utbyte mot något. Spelarna har nu (med en hel del friktion o gnissel från skymningsbröderna) samlat ihop både en trupp med mörklingar och Argatons svartkappor med en plan om att attackera Fundibers läger mitt i natten (vilket passar mörklingarna utmärkt) och kapa ormens huvud så att säga. De är alltså ett drygt dussin till antalet och ska försöka smyga sig fram så långt det går och i bästa fall lyckas kniva härföraren i sömnen (men det kommer nog inte lyckas). Jag tänker också att hälften av Skymningsbröderna kommer att förråda dem på något sätt.

Tiden är kort till nästa möte! Jag skulle vara tacksam för idéer som kan skapa varierade, dynamiska små utmaningar på vägen fram till härförarens tält och för själva drabbningen där!
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
45
Vi rullar vidare med häxhammaren. De har nu rest till Faarah Moroun och tog vägen via soltemplet. Väl där så hittade de en utgrävningsexpedition från Ordo Magica som höll på att packa ihop och ge sig av då de ansett sig ha grävt färdigt och blivit återkallade efter templarernas nya hållning, men inte så mycket mer.

Jag hintade lite om ”sanningen om soltemplen och den sjunkande solen” som jag har läst om någonstans (minns inte om det är i mörkrets moder?) men de hajade inte riktigt och kände sig lite besvikna att det inte fanns mer kunskap att hämta där. Har ni några tips på smaskig info om Symbaroum på detta stadiet i kampanjen? Och så undrar jag när man bäst ger insikten om Soltemplen till spelarna. Står det skrivet när det avslöjandet ska komma?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
2,480
Jag hintade lite om ”sanningen om soltemplen och den sjunkande solen” som jag har läst om någonstans (minns inte om det är i mörkrets moder?) men de hajade inte riktigt och kände sig lite besvikna att det inte fanns mer kunskap att hämta där. Har ni några tips på smaskig info om Symbaroum på detta stadiet i kampanjen? Och så undrar jag när man bäst ger insikten om Soltemplen till spelarna. Står det skrivet när det avslöjandet ska komma?
Jag blir lite ställd, vilken sanning är det vi pratar om? Jag måste glömt något...
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
99
När mina spelare passerade templet var det okuperat av de nyligen utbrutna solriddarna. Det var deras första möte med den döda prios riddarskap. Det blev en kortare scen där svartkapporna som de mötte i Faahra Moroun blev avvisade av riddarna. Allt detta bevittnades från håll och RP smög förbi.

de passerade även på vägen ut kom jag på nu. Då försökte de bara köpa proviant. De slog följe dit med några pilgrimer de räddade undan ett rövarband. Men de är inte så grävande som rollpersoner så de brydde sig inte om att ta reda på mer om templet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
2,480
När mina spelare passerade templet var det okuperat av de nyligen utbrutna solriddarna. Det var deras första möte med den döda prios riddarskap. Det blev en kortare scen där svartkapporna som de mötte i Faahra Moroun blev avvisade av riddarna. Allt detta bevittnades från håll och RP smög förbi.
Kul, ungefär så spelades det ut hos oss också.
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
45
Hmm eh ja då blev jag också lite fundersam. Jag hittade nog min källa (s11 i Monsterkodex) men det kan hända att jag har övertolkat det som står där och drömt ihop någon vild fantasi på egen hand :) Jag vet inte. Då kanske just den här biten får vänta på sig. Men kan också peka på Döda drömmars grav och den galna ordensmagikern som sitter o täljer symboler ;)

Mina spelare är ordentligt intresserade av själva spelvärlden och dess historia så jag vill gärna försöka förmedla det med jämna mellanrum.
 
Top