Häxhammaren för Spelledare - frågor/diskussion SPOILER!

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
93
Om du vill bygga upp utvecklingen trotts att de inte återvänder till klippan så föreslår jag neutrala möten som ger rykten. Beroende på gruppen kan dessa se olika ut. För järnsvurna kan det vara paktmedlemmar de stöter på i skogen. En grupp missionärer som kommer från pilgrimslägret med nyheter. Ett jaktlag eller jägarkorrister. Kanske smyger gruppen på ett läger med templarer och tjuvlyssnar.
mina spelare såg ingen anledning att återvända till klippan alls mellan varven utan stannade vid segerhöken, valvbron och svartalfsbyn i sökandet efter information och proviant.
de blev även förrådda av Bartho efter Faraha moron (uförsta stoppet) då han insåg att spelarna inte skulle generera pengar utan gjorde allt av ideologiska skäl. Han dök åter upp när de närmade sig jordsåret för att i ett bakhåll med hjälp av Klyve sno åt sig de sista ledtrådarna för att själv träda in i klippan. Slutade med att han förlorade huvudet.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
67
Vi har ännu inte lyckats komma igång med HH men snart är det förhoppningsvis dags. En sak jag funderar på är hur uppbyggnaden av konflikten på Karvosti bäst går till. Enligt boken så berättar Bartho allt han vet om äventyrsplatserna och spelarna är fria att resa som de vill, eller som vissa verkar göra att han följer med gruppen. Faarah Moroun och Nya Jordemo är såpass nära varandra att spelarna bör vara ordentligt lockade av att beta av båda platserna utan att återvända till Karvosti emellan. Samtidigt så behövs det ett återvändande mellan deläventyren för att stegvis beskriva hur konflikten eskalerar. Jag har tänkt mig att Bartho vill ha beskydd och kanske endast förmedlar detaljer om en plats i taget för att skydda sina egna intressen, vilket då tvingar spelarna att återvända.Vad är era erfarenheter av detta? Har det varit ett problem och hur har ni löst det?
Jag funderade på exakt samma sak men manipulerade mina spelare att välja ön först. Jag hade tur att de valde så också. Jag lade helt enkelt ner mest energi och tid att beskriva detta. Ett alternativ är såklart att låta Bertho nämna detta spår först och lova att han ska ge mer info när RP återvänder.
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
38
Tack för ovanstående kommentarer de har varit hjälpsamma!

Nu har vår grupp varit igång ett tag igen och spelat igenom nästan halva Häxhammaren. De har nått fram till Nya Jordemo som sin andra anhalt och bara väntar på att få släppa lös sin plan som de värkt fram i tre spelmöten nu! Gruppen är en adlig krigar/tjuv, en teurg och pojken Terr från kopparkronan, nu en tonårig synsk skymningsbroder. För att komplicera situationen för dem så bestämde jag att Jordemo inte ville släppa in några präster utan att de först visar tydliga tecken på sin välvilja Helst genom att döda härföraren, eller annars att köra bort andra besvärliga konkurrenter. Men det blev ett dilemma för dem då de andra på platsen är Templarerna och Argaton. Så äventyrsplatsen blir en djupdykning i religiösa och kulturella motsättningar där kyrkans splittring och synen på såväl kättare som hedningar har genererat många långa timmars etiska diskussioner om vilka som är värda att hjälpa. Inga lätta val för dem :)

Som ett wildcard stoppade jag även in en grupp mörklingar som besökte dem i natten o stal lite utrustning vilket gjorde att de kunde spåras. Dessa varelsers yngel förirrar sig, fångas, föds upp och äts av byborna (samtidigt som de själva hade mänskliga slavar i sitt läger - ack dessa moraliska dilemman) vilket ger en ingång till förhandling att hjälpa dem att få till ett stopp på det i utbyte mot något. Spelarna har nu (med en hel del friktion o gnissel från skymningsbröderna) samlat ihop både en trupp med mörklingar och Argatons svartkappor med en plan om att attackera Fundibers läger mitt i natten (vilket passar mörklingarna utmärkt) och kapa ormens huvud så att säga. De är alltså ett drygt dussin till antalet och ska försöka smyga sig fram så långt det går och i bästa fall lyckas kniva härföraren i sömnen (men det kommer nog inte lyckas). Jag tänker också att hälften av Skymningsbröderna kommer att förråda dem på något sätt.

Tiden är kort till nästa möte! Jag skulle vara tacksam för idéer som kan skapa varierade, dynamiska små utmaningar på vägen fram till härförarens tält och för själva drabbningen där!
 
Top