Nekromanti Häxhammaren för Spelledare - frågor/diskussion SPOILER!

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Platon;n235119 said:
Kan det verkligen vara så att INGEN på det här forumet kommit igenom hela häxhammaren ännu?

Verkar inte bättre!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Snart klara med VV. Sen lär det dröja ett tag innan vi spelar HH eftersom Coriolis och annat står på menyn härnäst. Lyxproblemet med för många bra spel att spela.
 

ProjectRomero

Veteran
Joined
3 Jan 2016
Messages
11
Har med avsikt väntat med att köra igång HH tills tredje delen är ute så jag kan lägga in plothooks och foreshadowing medans vi spelar HH.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Kort återrapportering:
1) Mina RP högg direkt på mina krokar till Elmendra och tidigare hintar från Järnpakten så de dök rakt in i mysteriet. Allt flöt på fram till att de hittat Bartho.

2) Inga större utmaningar att klara av inledningen. Lindormen kom aldrig i spel vid Utposten.

3) Delmål 1 blev Nya Jordemo. En heads up för alla: Hamnskifte desarmerar verkligen svårigheten att ta sig in i byn. Gruppens häxa slank in i råttform och satte sig sedan att vänta i mitten av byn. Rakt på punkten "Byteshandel". Jag tänkte även att byborna skulle kunna sig att lyncha henne men spelaren greppade deras religiösa syn direkt och lyckades ställa sig in hos dem. Bra player skills och tur med Övertyga-slaget. Lät henne även få ett möte med en hungrig katt men lyckades klara sig igenom det med (fast det var nära ögat).

4) Gruppens barbarkrigare från klan Gaoia hade redan mer eller mindre skrivit in Fundiber i sin bakgrund, allt jag behövde göra var att ge honom namnet. Var en alldeles för bra plot-hook för att låta vara. Utifrån de omständigheterna ville RPn/spelaren utmana Fundiber på envig, vilket kanske var en lite "lätt" utväg men rent dramatisk för bra för att inte släppa igenom. Med hjälp av gruppens alkemist och en hel del tur med tärningarna lyckades företaget och Fundiber besegrades. Gruppen använde sin tingsfrid till att hastigt undfly de andra Gaoia-krigarna och väntar nu på att inhämta sin belöning från Karala.

5) De andra fraktionerna på plats har inte kommit spel än, mest för att RP:na agerade så snabbt, redan samma kväll de kom dit. De identifierade dem men undvek dem nogsamt. Funderar på att låta dem se Dagesto i byn men inte tillåtas tala med honom av Karala.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Bifur: Hur tycker ni HH är i jämförelse med VV än så länge?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Vad tänker du på? Bättre eller?

Spontant har det känns enklare att få igång RP, de högg direkt och sedan har det bara flutit på. VV var mer svårstartad, knepigare för spelarna att förstå vad de ska göra och varför (även om det kan bero på bristande prep från min sida, hade kanske behövt sätta upp Anadeas på samma vis som Elmendra).

Sedan är scenariot enklare i sig, så länge RPna är motiverade är det rätt givet vad de ska ta sig för, SL kan ägna sig åt att hålla koll på äventyrsplatserna och fraktionerna istället för att försöka valla runt gruppen.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Alright! Och rent subjektivt, känns den lika bra? Väktarens vrede var ju förbannat välgjord ändå (även om jag håller med om vad du skriver i viss mån). Är den "svår" rent motståndsmässigt/risk-att-dö-mässigt? Har ni kul?:)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Ja den är lika bra. Att just ha VV som bakgrund är bra och generellt tycker jag meta-ploten lyfts fram på ett bra vis (mycket tydligare än i gamla MUA tex).
Svårigheten är nog något högre även om det kanske inte kommit i spel än.
Jo tack vi har kul!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,147
Bifur;n233248 said:
Elemendra lät jag RPna rädda ur rasmassorna i VV och följde upp det med ett besök där hon berättade att hon söker info om Symbar. Men jag tänker att det inte behöver vara så dramatiskt alls, någon enkel situation där RPna kan hjälpa henne eller hon dem borde räcka.
Mycket bra tips att introducera Elemendra redan i VV. Jag tänkte att hon skulle dyka upp i Glimmervann och hjälpa rollpersonerna där, så att de får ett positivt intryck av henne.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Ok, så på senaste spelmötet i lördags fick RP:na prata med Elida. De blev inte så väldigt mycket klokare, däremot gjorde hennes berättelse dem mycket misstänksamma mot Yeleta. Kul.

De stack sedan iväg flodvägen, ankrade upp i närheten av Soltemplet i syfte att gå raka vägen mot Farah Moroun. De försökte besöka soltemplet så det kändes som ett bra tillfälle att slänga in ”Solkyrkan splittras”-infon. Templárerna körde bort dem men de lyckades leta upp en kvardröjande liturg och få berättelsen av honom.

Efter en snårig färd norrut och ytterligare en sammandrabbning med Härskareden har de nått sitt mål. Utanför ruinen har de träffat Malahai och Lindra. De viftade bort Malahais varningar med att ”vi vill ju samma sak som han”. Med Lindra blev det ett spänt möte men de lyckades till sist övertyga henne att de var utsända av Ordo Magica på utforskningsuppdrag (eftersom licensen de fick för Döda drömmars grav av en händelse gällde någon vecka till) och att de därför borde samarbeta. Det kändes rimligt att hon tror att RPna är där av samma skäl som hon men att de sänts ut av någon ordensmästare på eget bevåg. Får se om alliansen håller väl inne i ruinen…

Farah Moroun blottlade dock en logisk brist i scenariot som spelarna mycket riktigt reagerade på, hur vet de andra grupperna vart Elmendra varit? Visst kan de talat med andra personer som fått veta samma saker som Bartho men faktum är att han presenteras som en unik kunskapskälla. Ett bra drag hade nog varit att lägga om hans tidslinje något och låta det framgå att han pressats att berätta av andra grupperingar och att det var därför han flydde Karvosti, inte för att han hittade den döde Amegor.
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
På sidan 82 nämns att en svartkappa och två jägarkårister fått ut all information ur sina offer. Det tolkar jag som att det implicerar att de sedan vidarebefordrat denna till de konkurrerande grupperna, eller?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Kotaka;n238919 said:
På sidan 82 nämns att en svartkappa och två jägarkårister fått ut all information ur sina offer. Det tolkar jag som att det implicerar att de sedan vidarebefordrat denna till de konkurrerande grupperna, eller?
Det stämmer men RP:na ges aldrig chansen att känna att de sitter på någon kunskap. Men visst, jag kanske övertolkar utifrån hur det spelades ut för oss. Oavsett tror jag det finns en poäng att tydliggöra just informationsspridningen mer än vad det skrivna scenariot gör, t.ex. låta Bartho berätta om hur både Amegor och Mankel deltagit på någon av Elmendras expeditioner.
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Absolut, det låter som en bra idé. Det är verkligen inte tydligt. Ett alltför vanligt inslag att man som spelledare sitter på en massa spännande info som aldrig når fram.
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Är ett tag sedan någon skrev i den här tråden nu så jag tänkte jaga nytt liv i den. :) Vi tänkte dra igång häxhammaren nu till hösten och jag är tacksam för alla goda råd från andra SLs. Är det någon som kört klart kampanjen ännu? Vad gick bra vad gick dåligt? Något ni tycker man ska lägga till, ta bort eller göra om?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Vi har inte hunnit spela mer. Har inga andra tips ännu än vad som skrivits i tråden.
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Så nu är vi också äntligen igång med Häxhammaren. Vi körde första spelmötet igår som blev väldigt lyckat! Scenen på långhuset blev fantastiskt bra! Jag lät flera av konkurrenterna vara på plats under grymkäfts utbrott och spelarna fick verkligen känslan av att något stort var i görningen! Därtill blev grubbens magiker indragen i det efterföljande slagsmålet medan övriga släpade ut Grymkäft. Sen gick det lite långsammare ett tag då spelarna var mer intresserade av att jaga attentatsmän än att följa i Elmendra spår. Och då hade jag ändå vävt in henne som en trevlig SLP i både väktarens vrede och skattletarfeber. Spelarna ägnade en stor del av spelmötet åt att försöka spåra lönmöderskan Kränkan (nattmanteln dog under väktarens vrede), vilket innebär att deras konkurenter kommer att ha ungefär 1 dygns försprång. Tillslut tog de sig i alla fall till Vearras utpost där de valde att fly med broder bartho när härskareden anföll. Sen tvingade de informationen ut ur honom under dödshot, så nu kommer han att skicka Klyve efter dem när de ger sig av mot Yeferon... :)

När jag skrev ut spelledarmateriallet till äventyret så noterar jag att Aluin finns med bland porträtten. Men han är väl inte med i kampanjen någonstans eller har jag missat något?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Nu är vi också igång efter sommaren.

RPna är hittills kvar i Farah Moroun trots motsvarande tre pass på 4 h. Det är den första reflektionen, att det är en äventyrsplats som tar tid, är svår att navigera och ordentligt farlig, en RP har hittills strukit med pga av spindelbett på murarna. Antar att man kunde slängt upp kartan direkt men det kändes fel på något vis. Förhoppningsvis bidrar tempot till upplevelsen.

RPna har i varje fall till sist lyckats träffa Orangaar och förhandla med honom. Han bad om en artefakt och ett skrovmål alv. Efter mycket velande gick gruppen med på bytet. Väl ute igen undvek de Lindras bakhåll genom att en av hennes soldater deserterade och varnade dem (ny RP som ersättning för den döda). Dennes baktanke är få infon om porten gratis till nytta för den part han verkligen sympatiserar med (vi ska länka honom till lämplig fraktion framöver). RPna har nu precis hunnit nedgöra en av Malahais vakter och är på väg in i ruinen igen.

Tänkte längre fram låta Orangaar vara den som förmedlar ramsan till RPna för ännu en godbit. Elmendras envetna upprepande var det som väckte honom... Gillar inte hur Bartho bara rent apropå ska minnas den och ser det som överhängande risk att RPna inte frågar honom om den inte serveras. Orangaar blir en bättre dramaturgisk bubärare mer och ger dessutom RPna en unik kunskap som nog alla andra kommer att sakna vilket känns som att det passar med intrigen (ser det som underförstått att ingen annan grupp ska klara av göra exakt samma resa som RPna). Hoppas inte Järnringen ställer detta på huvudet längre fram... (men Orangaar kan ju då sålt det till fler).
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Bifur;n256181 said:
Dennes baktanke är få infon om porten gratis till nytta för den part han verkligen sympatiserar med
Jag gillar det!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Samuel;n256191 said:
Jag gillar det!
Jo, frågan är bara vilken fraktion? Än så länge står de nära Järnpakten och inte riktigt någon annan. Vill ju inte dra in en för hård framtida konflikt. Tar gärna emot förslag. ?
 
Top