"grisodling" är en dålig felöversättning och borde inte användas

Sure, det är skämt, shorthand och etablerat nördlingo, men skulle nån använda det som "jag spelar helst grisodlarfantasy ska vi spela?" är det ju rätt "moderatbandy, höhö, sossecontainer, pensionärskuvös" eller nåt annat lika cringe som att jag skriver cringe nu.

Jag tänker vara väldigt osvensk och säga att jag inte alls gillar den här tråden eller diskussionen som pågår.

Det finns ett enkelt svar. Grisodling existerar som en intern, väletablerad och (relativt) väldefinierad fackterm. Ogillar du detta prioriterar du extern grammatisk/språklig korrekthet över internt konsekvent och väletablerad kommunikation och spelfunktionalitet, vilket leder till en objektiv försämring av rollspelshobbyn.

Då det inte finns någon egentlig moralisk/etisk anledning att introducera den här försämringen (det finns inga element av gruppförtryck/rasism/osv inbakat i termen) så är det fullständigt omotiverat att göra så.

Kort sagt. OP har Fel. Slut på diskussion.

Sure, det är skämt, shorthand och etablerat nördlingo, men skulle nån använda det som "jag spelar helst grisodlarfantasy ska vi spela?" är det ju rätt "moderatbandy, höhö, sossecontainer, pensionärskuvös" eller nåt annat lika cringe som att jag skriver cringe nu.

Nu förstår jag inte vad du menar. På vilket sätt skulle det vara "cringe" eller ha nåt att göra med de andra uttrycken du listar?

Nu förstår jag inte vad du menar. På vilket sätt skulle det vara "cringe" eller ha nåt att göra med de andra uttrycken du listar?
Vad jag menar är att för mig så skulle det kännas alienerande istället för inkluderande, i det att förväntas vara med på vad "grisodlarfantasy" innebar, då det ju uppenbart kan tolkas rätt vitt, istället för att uttryckas på annat sätt. Och skulle då nån säga så till mig idag, skulle jag, i enlighet med de andra uttrycken tycka att det var, ja om inte bara daterat och inget annat så stannar vi vid alienerande.

Det är ju lika vidöppet, på ett annat sätt, att säga "ska vi spela osr-fantasy?" (eller antagligen bara OSR) då, men det är inte lika "wink-wink, know what I mean".

Jag tycker nog bara just det är för vagt, lite pinsamt, överanvänt och att överlag idén om uppdelningen high/low-fantasy är skev.

Jag tycker nog bara just det är för vagt, lite pinsamt, överanvänt och att överlag idén om uppdelningen high/low-fantasy är skev.
För att rida på en av mins käpphästar här är "Low Fantasy" inte ens ett verkligt begrepp.

Den traditionella uppdelningen var High Fantasy/Sword&Sorcery, men folk har inbillat sig att om det finns en High Fantasy måste det också finnas en Low Fantasy som kontrast.

Back