Nekromanti GothCon-rapporten.

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: LOVEBOMBING [OT]

Du hade liksom ryggsäck på dig när vi kramades och jag ville inte krama om din ryggsäck så min hand gled allt längre och längre ner och sedan tog typ din rygg slut....
Den här bortförklaringen, alltså... den är typ det sämsta (och roligaste) jag läst på länge.

Du är en snuskis! *pekar finger och nynnar na-na, na-na, naa-naa* :^)
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
604
Första passet hade vi snöflodens fall, vilket var riktigt ultra superkul. Spelledaren hette Anders (och jag tror det var Anders Sveen här på forumet, dock så vet jag inte.) Systemet var bättre än vad jag hade hört och det var bara allmänt roligt.
Hej Marcus,

Det var jag. Jag är glad att ni hade roligt och gillade spelet.

Kul att vi fick chansen att spela ihop igen också. Avalon!

Om ni skulle fortsätta spela serien så skriv gärna en spelrapport här om er upplevelse.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Min GothCon-rapport, då!

För mig var det var ett lysande konvent. Kanske det bästa.

På fredagen gick jag runt som en lyrisk Pettson på crack hela dagen.
GothConvädret hade sopat bort all moln, snö och regn, något som jag hade gett upp tanken på totalt i år.
Jag hade värmt upp på torsdagkvällen med fantastiska vänner som jag kunde prata med och lita på, och var tionde sekund sprang jag på någon annan jag kände genom konvent eller forum.
Första passet på mitt arrangemang, Dogs in the Vineyard, gick toppen. Spelarna blev imponerade och intresserade av det annorlunda upplägget, och gjorde en del saftiga saker.
Mitt andra arrangemang, Indierummet, var också lysande. IndieCon förrförra året var ganska tomt, men årets Indierummet var alltid fullt. De tillgängliga spelledarna var nästan alltid upptagna. Det var fantastiskt kul och en riktig kick.

Det är grymt ballt att se folk inse "Kan man spela så här också...?"

Jag gjorde inte något annat än att spelleda indiespel (alltså anstränga mig) hela konventet. Av någon konstig anledning så var det lika kul som ett "vanligt konvent". Och det kändes fortfarande som GothCon. Precis som lajvlyriskheten, alltså. - Att ha mina vänner Elin och Max komma hem och skriva frälsta inlägg var också en underbar upplevelse. Elin, konventsfamiljen finns ju och är suverän för att människor som ni tar del av den. Det är ju skönt även för mig att ha just fränder att dela den med.

Jag spellede Dogs in the Vineyard fem gånger, InSpectres två gånger och Universalis en gång. Allting gick fint, eller iallafall ganska i fallet Universalis.

Ett pass spelledde jag dock inte. Då spelade jag halva Mogges Zonkpopknarkscenario. (Också indie!) Jag var så trött att jag fick gå och lägga mig halvvägs, men jag smög mig upp efter ett tag och bara satt och lyssnade, eftersom det var så mysigt att bara lyssna på när de andra snackade skit.

Eftersom allting flöt ihop lite i ett indierum med te, godis, knark, sömnbrist och DitV på repeat så gör jag bara en Top 10 för konventet.

10. Dextrosolknarkandet. Det var också en häftig insikt att första delen av Zonkpop inte var upptrappning inför andra delens klimax, så mycket som urballning för att vi skulle hamna i rätt sinneslag och utmattning.

9. Sista gruppen i DitV, som gav lite variation till ett scenario som började bli repetitivt, genom mycket övernaturligheter, häxbrännande och annorlunda (Men inte nödvändigtvis grymma) bedömningar av byborna. De sken verkligen upp när gubben de nästan knäckt gav sig själv till demonerna.

8. ...men ändå valde en av dem en väldigt jordnära initiation (Initiation är ett sorts intro för rollpersonen innan man börjar spela) som handlade om att anlägga sin egen vingård. Massor av tjusiga höjningar och syningar. Min favorit: Han tänker tillbaka på sin ungdom och hur de kunde bruka vilken jord som helst (Egenskapen "Jag har sett det förut 2T6") och att inte tänker låta några jämra ungdomar bräda honom. ("Jag kan lika bra som de unga 1T8"). Jag synar genom att "vända attacken" och en vecka senare ligger han med ryggskott i sin säng pga han överansträngt sig. Det slutade med egenskaperna "Jag kan ta hand om en Vingård 1T6" och "Ryggskott 2T4"

7. Spelleda InSpectres för Vildkatt och Tibbelin, och se dem skratta ihjäl sig. Tibb brukar alltid vara så nedslagen när hon skriver på IRC.

6. Min hatt.

5. Ställa upp i Verbal Kombat som häxjägare utan att staka mig, och åtminstone få möta häx-look-a-like:n innan jag åker ut. Men Amerikanen vann, och han hade ju sunda värderingar som kristendom, moral och napalm. När kommer filmen!?

4. Alla gigantiska plot-holes och nonsens i Universalis-sessionen. Skrattkramp att referera historien för de andra sen. Men det var sent. Och spelarna var nya. Och det var kul att faktiskt lyckas knyta ihop historien på en halvtimma så att den i sin helhet ändå blev vettig.

3. Möta all man kände, hela tiden.

2. Finalen när Mumma och hans crew spelade Dogs in the Vineyard. Vi tog det lugnt, spelade och pysslade rollpersoner i åtta timmar. Och vilka rollpersoner sen, klart favoritgruppen - En dräggig och okonsekvent ung man som alltid hade rätt för han var man, en ovårdad ung manshatare med stora pistoler och en ung mystant med stor halsduk, boksamling och pipa. (Ja, alla hundar i vingården är unga. Nästan.) I finalen lyckades mystanten ta ner den stolta eremiten/profeten till byn igen, efter tio år eller något. Denne försökte hetsa upp byn som samlats i en mobb kring rollpersonerna, medans rollpersonerna försökte ena mobben utan att själva hetsa upp den.

Bästa biten: När mobben börjar bli orolig och rör sig närmare rollpersonerna. Rollpersonerna inser att de måste ena sig i sina egna olikheter innan de kan hantera detta, viskar, tar varandras händer ("Auktoritet i tre", en helig grej) och sjunger en lovsång till Livets Kung (Gud) som går ut i vildmarkens nattmörker. Mobben blir väldigt tyst.

1. Indierummet. Själva rummet, alltså. Te, godis, soffor, soft ljus... Ja, ni ser ju själva på bilderna. Det ägde. Vi ses på LinCon, och då tar vi med oss Staden.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Rollspel för nästan hela slanten

tror det finns ett personalrum per skola eller något sånt... de verkar också flyttas mellan åren av någon mystisk anledning :gremwink:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: LOVEBOMBING

"Sen försöker jag fortfarande komma på om han skämtade om att han råkade ta mig på häcken eller om han råkade ta mig på häcken när vi kramades. *Djup fundersam min.*"

Eeh, ok. Det här kanske jag också ska förklara. Du hade liksom ryggsäck på dig när vi kramades och jag ville inte krama om din ryggsäck så min hand gled allt längre och längre ner och sedan tog typ din rygg slut...


Kanske kan tillägga att jag vid ett tillfälle faktiskt lyckades ta Han på baken också. Det var den gången i We're so Screwed-rummet då Han låg utfläkt på ett bord ("Ajaj, min rygg gör så ont - bäst att passa på att posera lite..."). Egentligen var det för att ta bort en pappersbit som fastnat på hans byxben jag gjorde det, men till Elin kan jag meddela att den var både välformad och fast. Jag tycker att ni också fortsättningsvis kan ta varandra på göten.

Till sist vill jag passa på att tacka Han för att han lånade ut en madrass till mig - en madrass jag sov mycket bra på. Även The_Gorgers vän Markus ska ha ett stort tack för att han tog med sig en sovsäck ända från Strömstad för att låna ut till en främling som mig. Utan er två skulle konventet varit betydligt hårdare och min rumpa skulle haft betydligt mer betongsmak.
 

boloch

Veteran
Joined
2 Mar 2005
Messages
12
Location
Göteborg
Re: Rollspel för nästan hela slanten

hehe ja men det var ju det jag sade... paralelluniversum... klart som korvspad. :gremconfused:

Tack själv. Vi hade ett bra slut på fredagen tack vare Dude. :gremcool:
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
du lyckades inte hitta till min affär tror jag^^ kankse inte kände igen dig dock.

så här har mitt gothcon varit:
torsdag:

fanken var försenad för jag hade varit på födelsedagskalas, så jag kom där snurrig instruttande med alla mina väskor (innehållande målningar mm). stälde mig i ledet och väntade på att få fin butt, t-shirt och så klart mugg, allt med min egen bild på! var mycket intressant att se folk springa runt med t-shirtar med min bild på alltså!
till slut lyckades jag få tag på rätt person och jag kollade min plats på torget och låste in mina saker, sedan spelade jag lite här och där.
Fredag:
försenad igen!! satt upp min butik kvickt. Det var första gågnen jag hade butik på konvent, och det var faktiskt mkt intressant, många trevliga folk som stannade och en hel del med folk som stärkte mitt självförtroende ^^, tack för alla era kommentarer! på kvällen skulle man då spela lite, bakom hans ögon hette det. lite tråkigt att det inte blev av :gremfrown:, skulle verkligen vilja spelat det, men vi hittade en kompis att spela carcasonne med så det blev ju bra endå.
lördag:
ja nu var man lite mer innne i försäljandet, vykorten verkade vara riktigt poppis. sedan blev det spel på kvällen, honungsommar, hade skitkul, var bara det att min hals värkte och jag lät som en gammal knarrig gubbe eller nått ^^.
söndag:
ja, inte så många folk som kom till butiken egentligen, men det var den dagen jag fick sålt mest, antagligen ville väll folk tänka på saken så att säga.
gick på en trevlig avslutning, såg någon få priset för digitalkonst i bildtävlingen, och jag säger grattis till personen i fråga! det är bra med nya talanger! hann inte upp personen efteråt för att gratta själv dock.
ja sedan bar det hem med allt, och ännu ett lyckat gothcon, mkt annorlunda förra årets.
kontentan av allt: ett gothcon är alltid ett gott con!
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Hunks GothConrapport

Torsdag kväll: Packade ihop butiken samt bar lådor och väggar
Fredag (hela dagen): Stod i butik
Lördag förmiddag: Stod i butik
Lördag eftermiddag: Satt på GothConauktionen och köpte in en massa grejer
Lördag kväll: Stod i butik
Söndag: Stod i butik samt packade ihop butik. Vi var väl klara runt kl 22...

Fick inget spelat över huvud taget, men det hade jag inte heller förväntat mig. Träffade i alla fall minst tre forumiter jag inte stött på tidigare, Erufailon, Walium, Han och Yyy. Hann också få ett par snack med både Neogänget och RiotMagnus. Hade tänkt titta förbi både GothConpuben och We're So Screwed (eller vad det nu hette), men hade helt enkelt inte tid. Tyckte i alla fall att det var ett trevligt konvent, även om jag så klart inte vet något om hur spelarrangemangen funkade.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
"Som spelledare kan jag säga att det vore en bedrift. Tio skadekolumner, ignorerar smärta och blödning, STY, TÅL och RÖR maxade, behöver inte slå chock- eller dödsslag, färdighetsvärden på 18 i de flesta vapen, ambidexteriös... att göra honom mer oövervinnlig än han redan var hade varit ganska onödigt."

Hmm, SL sa att han fortfarande var en dödlig person om än jäkligt bra och skulle ignorera blodförlust och smärta. Jag trodde att han bara tog trauma skada som odöda och skulle slå dödsslag baserat på det... att han inte behöver slå ett endaste dödsslag gör ju att man kan ta bort alla värden och säga att han kan göra vad som helst.

Nåja, jag anser inte att äventyret handlade om att slå honom utan snarare om att hantera svängarna i plotten.

A.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nej, tyvärr. Jag hittade aldrig dig !!! :gremfrown: Trotts att jag letade efter dig. Var i hela friden höll du hus ???
Vi får ta det nästa gång vi ska på samam konvent !
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jo du har rätt om karaktärerna oxå. Mina kompisar är bra spelare men undet Nycklen så kunde jag inte peka på en endaste grej de gjorde som var p.g.a. karaktären.

En sak som var väldigt synd med äventyret var ju att telefonsamtalet med bossen i början var så bra, " ni får erbjuda vad som helst, pengar, vapen, droger, män, kvinnor... bara ni får tag i saken" och när vi väl förhandlar om den:
"Jag vill ha 5 miljoner euro"
-"Du får 2.5"
"4"
-"3.5"
"Å nu måste jag gå och ta hand om bröllopsbestyr... vi får prata imorn"

Jätteläskigt.

A.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Typiskt! …

När jag för en gångs skull inte åker till GothCon, ja passar så många forumiter som möjligt på att sticka dit. :gremfrown:

Nåja, jag hoppas vi ses på LinCon eller SSK i stället.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Typiskt! …

Nåja, jag hoppas vi ses på LinCon eller SSK i stället.
Ja, det får vi ju hoppas. Men en ämmlans tur så blir det LinCon. Annars så är jag ruggit sugen på att begästa SSK. Blev sugen på att gästa det konventet åxå..
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Jo, Hämnaren var i stort sett odödlig -- det enda jag kunde se som kunde döda honom var dekapitation (ty då åker det där stålbandet av). Han var dock fortfarande känslig för brutna ben och avhuggna kroppsdelar.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Johan K´s GothCon-bilder uppe.

Sisodärja !!
Då vart bilderna upplaggda !
De finns att beskådas HÄR !!!!!
Hoppas att ni är nöjda med bilderna !
/ Johan K, som är speciellt nöjd med bilden på #rpgonline-lajvet
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
torget i södra, längst upp nästan, ovanför sf-bok!
kanske kommer på lincon, får se.
annars så kommer min hemsida upp snart nu i dagarna.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: Johan K´s GothCon-bilder uppe.

jag skulle gärna vilja, om det är möjligt att skriva ut namnen på folket på bilderna, man känner ju igen några, men har ingen aning vad de heter eller har användare här ^^
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Johan K´s GothCon-bilder uppe.

Ska göra vad jag kan, dock blir det inte just nu..
Men jag ska iaf göra ett tappert försök.
 
Top