NYHET GothCon har öppnar sin web för årets arrangemang!

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Är det bara jag som tycker att det är onödigt svårt att se var ett arr slutar och nästa börjar i den listan?
Jag känner mig faktiskt lite smådepp över utbudets storlek. Om man bortser "pröva på" arrangemangen så är det 12 rollspelsarrangemang. 2020 (om pandemin inte slagit till) så var motsvarande siffra 27...

Jämför man med danska Fastaval som går parallellt med GothCon så har man där 40 rollspelsarrangemang i år...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Brukar det inte tillkomma en del evenemang i efterhand?
Jo, så är det ofta så det får man väl hoppas på.

Nu kanske iofs antalet som sådant inte är något tillförlitligt mätvärde, och kvalitén på det som erbjuds kanske är bättre än på konvent med fler scenarion, men vi får se... och hoppas..
Det här säger kanske inte så mycket för mig personligen heller, eftersom jag gärna testar något i indierummet.

Sen är det såklart upp till var och en att själv dra ett stå till stacken. Jag har aldrig arrangerat något på GothCon (eller konvent i allmänhet för den delen). Vill man att scenariona skall bli fler, så får man väl börja arrangera själv... Nej, det skulle jag sannolikt inte våga mig på.

En kul idé kunde ju varit att arrangera något ur Alexandrias förbjudna arkiv. Alltså något som jag fått tag på men förbjudits att publicera :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Vill man att scenariona skall bli fler, så får man väl börja arrangera själv... Nej, det skulle jag sannolikt inte våga mig på.
Jag har tänkt att jag ska arrangera något på GothCon någon gång. Kanske De fördömda. Kanske nästa år. Och om en fegis jag vågar så vågar även du.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Jag känner mig faktiskt lite smådepp över utbudets storlek. Om man bortser "pröva på" arrangemangen så är det 12 rollspelsarrangemang. 2020 (om pandemin inte slagit till) så var motsvarande siffra 27...

Jämför man med danska Fastaval som går parallellt med GothCon så har man där 40 rollspelsarrangemang i år...
Känner samma sak. Trist att se så få arrangemang på Gothcon när svenska rollspelsmarknaden för övrigt känns starkare än på länge. Jag håller tummarna att det trillar in många fler arr i efterhand.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Att arra traditionellt rollspel på konvent är alldeles för mycket arbete och man får alldeles för lite tillbaka, känner jag.

Många timmars arbete för en enskild person som ska underhålla ett fåtal personer i flera timmar, och det finns risk att gruppkemin inte alls funkar – om det ens blir tillräckligt många anmälda. Och man måste väl spelleda merparten av konventstiden för att ens få gratis inträde?

Men så länge Indierummet och Kartellhörnan är på plats är det väl i praktiken typ 30+ rollspelsarr därtill.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Och man måste väl spelleda merparten av konventstiden för att ens få gratis inträde?
Där är det väl skillnad på arrangör och spelledare? Som spelledare på andras arrangemang krävs det att du spelleder tre pass för att få tillbaka hela inträdet (om det inte har ändrats sedan sist). Men som arrangör tror jag inte att det finns någon fast gräns. Naturligtvis vill konventet att du kör ditt arr på så många pass som möjligt, men jag tror inte det finns någon exakt regel där.

Någon som har bättre koll får gärna rätta mig. Det var länge sedan nu jag var involverad i GothCons administration.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Där är det väl skillnad på arrangör och spelledare? Som spelledare på andras arrangemang krävs det att du spelleder tre pass för att få tillbaka hela inträdet (om det inte har ändrats sedan sist). Men som arrangör tror jag inte att det finns någon fast gräns. Naturligtvis vill konventet att du kör ditt arr på så många pass som möjligt, men jag tror inte det finns någon exakt regel där.

Någon som har bättre koll får gärna rätta mig. Det var länge sedan nu jag var involverad i GothCons administration.
Har också dålig koll på det exakta antalet pass. Men även om det är tre pass är det 12 timmar arbetstid, exklusive alla förberedelser.

Att som arrangör ta fram ett scenario, hitta folk som är beredda att arbeta åt dem under konventet, samordna och coacha de spelledarna, med mera, kräver också många timmars arbete.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Att som arrangör ta fram ett scenario, hitta folk som är beredda att arbeta åt dem under konventet, samordna och coacha de spelledarna, med mera, kräver också många timmars arbete.
Det är mest att hitta SL som gör att jag inte orkar längre. Det var annat när jag var ung och hade en stor spelförening som alla ställde upp som SL...
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,293
Jag känner mig faktiskt lite smådepp över utbudets storlek. Om man bortser "pröva på" arrangemangen så är det 12 rollspelsarrangemang. 2020 (om pandemin inte slagit till) så var motsvarande siffra 27...
Tänker att det också är en effekt av att många arrangörer har börjat driva poddar/förlag, vilket i sin tur också äter upp tid och möjlighet att arrangera.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Det är mest att hitta SL som gör att jag inte orkar längre. Det var annat när jag var ung och hade en stor spelförening som alla ställde upp som SL...
Tänker att det också är en effekt av att många arrangörer har börjat driva poddar/förlag, vilket i sin tur också äter upp tid och möjlighet att arrangera.
Det är ju dessa två saker som gör att jag inte arrangerar rollspel på GothCon längre. Vilket är tråkigt, för jag tycker egentligen att det är kul trots allt jobb.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Tänker att det också är en effekt av att många arrangörer har börjat driva poddar/förlag, vilket i sin tur också äter upp tid och möjlighet att arrangera.
Så är det absolut.

Hade förresten inte Fria Ligan nån slags SL-program på gång där man fick tillgång till outgivet material om man spelledde det på konvent? Tänker att det borde kunna ge fler arrangemang (iaf från dem).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Tänker att det också är en effekt av att många arrangörer har börjat driva poddar/förlag, vilket i sin tur också äter upp tid och möjlighet att arrangera.
Jag tycker alltid så synd om stackarna som står i spelmakarrummet och får spendera hela konventet med att kränga istället för att spela.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Att arra traditionellt rollspel på konvent är alldeles för mycket arbete och man får alldeles för lite tillbaka, känner jag.

Många timmars arbete för en enskild person som ska underhålla ett fåtal personer i flera timmar, och det finns risk att gruppkemin inte alls funkar – om det ens blir tillräckligt många anmälda. Och man måste väl spelleda merparten av konventstiden för att ens få gratis inträde?

Men så länge Indierummet och Kartellhörnan är på plats är det väl i praktiken typ 30+ rollspelsarr därtill.
Är inte detta ganska likt vanligt rollspelande med polare, eller tänker jag helt fel?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Av att läsa listan blir även jag rätt sugen på att se mer variation och fler arr! Blir själv sugen på att arra och bidra till att det jag själv vill se blir tillgodosett.

Problemet är att jag mestadels har massa regelsystem som surrar runt i mitt huvud, snarare än en konkret, säljande pitch på ett scenario…
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Är inte detta ganska likt vanligt rollspelande med polare, eller tänker jag helt fel?
Inte för mig iaf. Jag brukar lägga kanske 2–3 minuter på att samordna mina kamrater, och omkring 15 minuter på att förbereda mig inför att spelleda ett möte.
 
Top