NYHET GothCon har öppnar sin web för årets arrangemang!

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Du menar svårigheten att orientera sig? Jag skulle säga att det är ungefär lika svårt på GothCon som på Nordsken, och båda är rörigare än Sweden Rock Festival. Det är de tre arrangemang jag har erfarenhet av i modern tid.
Ok! Topp! Så som stockholmare kommer jag tycka att det är lugnt och välordnat. 👍
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Ok! Topp! Så som stockholmare kommer jag tycka att det är lugnt och välordnat. 👍
Alltså, har du inte varit på gothcon innan kommer det nog vara ganska hopplöst att hitta. Det är flertalet olika byggnader, dålig uppmärkning och generellt ganska oklart med vad som händer var. Men det beror lite på vad en är ute efter också. Att hitta till butikerna är ganska enkelt. Det mesta annat är ganska svårt. Men det är rätt bekvämt att bara ströva runt bland byggnaderna och kolla runt en stund.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Alltså, har du inte varit på gothcon innan kommer det nog vara ganska hopplöst att hitta. Det är flertalet olika byggnader, dålig uppmärkning och generellt ganska oklart med vad som händer var. Men det beror lite på vad en är ute efter också. Att hitta till butikerna är ganska enkelt. Det mesta annat är ganska svårt. Men det är rätt bekvämt att bara ströva runt bland byggnaderna och kolla runt en stund.
Som konvents och mäss-besökare ligger väl en stor del av njutningen just i att bara strosa runt och se vad som händer? Sedan frågar man en funktionär för att hitta till de evenemang man är anmäld till.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,473
Location
Helsingborg
Nu är det här kanske fel tråd, men om jag har ledig dag i påskhelgen, och överväger att besöka Gothcon -- hur gör jag? Alltså jag bor i Göteborg, och fattar att man köper nån sorts biljett och så vidare, men det skulle vara första gången jag går på ett konvent alls.
Hade jag vetat om jag skulle på Gothcon så hade jag bara gett dig mitt nummer så kunde du bara ringa när du tänker dyka upp. :)

Det brukar vara en hel del barnfamiljer på konvent, från vad jag minns.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Det låter som att nuvarande upplägg bygger på att folk ska arrangera och spelleda för att det är roligt,
Jag vill dock slå ett slag för att SLa på konvent. Det är roligt, ger dig en helt ny grupp och är ett utmärkt sätt att vara med utan att trumma ihop ett lag. Det är ju inte så att man måste binda upp sig för att köra alla pass under ett arr.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag vill dock slå ett slag för att SLa på konvent. Det är roligt, ger dig en helt ny grupp och är ett utmärkt sätt att vara med utan att trumma ihop ett lag. Det är ju inte så att man måste binda upp sig för att köra alla pass under ett arr.
Dessutom är det riktigt bra SL-utbildning! Testa nya grupper, nya sätt att spela, scenarion som inte funkar som du är van vid. Knappt något har fått mig att utvecklas som SL så mycket som det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Även jag tycker att det varit positivt att spelleda på konvent. Roligt, lärorikt och jag har lärt känna flera nya, trevliga nördar.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Efter att ha mejlat med GothCon verkar det som att de har stängt anmälan för fler rollspel just nu.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Efter att ha mejlat med GothCon verkar det som att de har stängt anmälan för fler rollspel just nu.
Det lät ju lite märkligt. Måhända är det många rollspelsarrangemang på väg upp på sidan, eller så tycker GothCon-personalen att det finns evenemang så att de räcker. Med tanke på tidigare nämnda spelledarbrist skulle det även kunna vara så att GothCon försöker styra så att de evenemang som redan är planerade får bättre bemanning ...
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Med tanke på tidigare nämnda spelledarbrist skulle det även kunna vara så att GothCon försöker styra så att de evenemang som redan är planerade får bättre bemanning ...
Hur menar du då? Evenemangens-arrangören spelleder väl sitt egna evenemang? Eller finns det något fritt rum där folk bara sätter sig och spelar spontant, och dit behövs det spelledare?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Hur menar du då? Evenemangens-arrangören spelleder väl sitt egna evenemang?
Varje rollspelsarrangemang behöver normalt flera spelledare. Kanske 2-8 spelledare per pass beroende på popularitet.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Jag är arrangör för indierummet i år igen.
Kommer nog spendera mycket tid på konventet med att bara ta emot folk i rummet, berätta om våra spel och försöka para ihop spelare med någon av våra spelledare (Och be om ursäkt att alla våra spelledare redan sitter i spel).

Så om man vandrar planlöst på konventet så är man alltid välkommen in till oss och prata med mig. Tycker alltid det är kul att prata med rollspelare, Speciellt forumiter.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Det lät ju lite märkligt.
GothCon brukar öppna och stänga arrangörsanmälan med lång framförhållning, så det låter helt normalt i mina öron. De har ju ett jätteevenemang att styra upp och 7 veckor kvar till att det går av stapeln.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Varje rollspelsarrangemang behöver normalt flera spelledare. Kanske 2-8 spelledare per pass beroende på popularitet.
Fick lite förklaring på WRNU Discorden om detta, mycket förvirrande upplägg! Man skall alltså spelleda något som en annan person har förberett?

Baserat på schemat som är publicerat har jag svårt att de att de gör så i år, eftersom de flesta evenemang bara har några enstaka tider eller kommer från förlag, som jag misstänker nog vill hålla upplevelsen så kontrollerad som möjligt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Man skall alltså spelleda något som en annan person har förberett?
Om du inte arrangerar själv men ställer upp som spelledare, ja. Det är därför det är lite extra jobbigt att vara arrangör. Som arrangör förväntas du nämligen värva spelledare till ditt arrangemang. GothCon är så pass välbesökt att det helt enkelt inte räcker med en spelledare per arrangemang och pass. Att spelleda sådant som någon annan skrivit är ju heller inget ovanligt. Det gör ju folk hela tiden med köpta äventyr/kampanjer.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Om du inte arrangerar själv men ställer upp som spelledare, ja. Det är därför det är lite extra jobbigt att vara arrangör. Som arrangör förväntas du nämligen värva spelledare till ditt arrangemang. GothCon är så pass välbesökt att det helt enkelt inte räcker med en spelledare per arrangemang och pass. Att spelleda sådant som någon annan skrivit är ju heller inget ovanligt. Det gör ju folk hela tiden med köpta äventyr/kampanjer.
Tur att jag inte skickade in ett arr i så fall! Det låter ju nästan tokigt, i mina öron.

När det kommer till äventyr: för många rollspel finns det knappt några att köpa, tyvärr. Har nog enbart kört två-tre förskrivna äventyr genom mina år (Regnsynd och Blancmage and Thistle). Iofs praktiskt att kunna prata direkt med författaren om man hittar problem i strukturen!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
När det kommer till äventyr: för många rollspel finns det knappt några att köpa, tyvärr.
Så upplever jag det inte alls. Ligan backar upp nästan alla sina spel med äventyr. Till Svärdets sång finns det till exempel tre kampanjer och till Alien tre matiga cinematic mode äventyrsboxar. Till Western finns det flera påkostade äventyr att köpa. Samma sak med 5E och Eon så vitt jag vet. En snabb sökning på "mork borg adventure" på DriveThruRPG ger 256 träffar. Så nog finns det äventyr. Om de faller en i smaken är en annan sak.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Så upplever jag det inte alls. Ligan backar upp nästan alla sina spel med äventyr. Till Svärdets sång finns det till exempel tre kampanjer och till Alien tre matiga cinematic mode äventyrsboxar. Till Western finns det flera påkostade äventyr att köpa. Samma sak med 5E och Eon så vitt jag vet. En snabb sökning på "mork borg adventure" på DriveThruRPG ger 256 träffar. Så nog finns det äventyr. Om de faller en i smaken är en annan sak.
Eon har över tiden fått några fler äventyr, Piratöarna, Klostrets klagan osv, men länge var det väldigt tomt! Men vi vi har nog lite olika upplevelse. Av de rollspel som står i min hylla vet jag att det finns väldigt få publicerade äventyr. Som du säger är nästa steg att hitta ett som faller en i smaken, vilket gör att många faller bort.
 
Top