NYHET GothCon har öppnar sin web för årets arrangemang!

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Att arra traditionellt rollspel på konvent är alldeles för mycket arbete och man får alldeles för lite tillbaka, känner jag.

Många timmars arbete för en enskild person som ska underhålla ett fåtal personer i flera timmar, och det finns risk att gruppkemin inte alls funkar – om det ens blir tillräckligt många anmälda. Och man måste väl spelleda merparten av konventstiden för att ens få gratis inträde?

Men så länge Indierummet och Kartellhörnan är på plats är det väl i praktiken typ 30+ rollspelsarr därtill.
Är det därför ni bläckfiskar inte kör något av era spel på GothCon? Hade gärna introducerat min gammelgrupp till Vindsjäl eller HoC, men får testa det någon annan gång.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Är det därför ni bläckfiskar inte kör något av era spel på GothCon? Hade gärna introducerat min gammelgrupp till Vindsjäl eller HoC, men får testa det någon annan gång.
Yup. Vi lägger tiden på att stå i monter och snacka med folk/visa upp grejer istället – hinner inte båda.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Tänker att det också är en effekt av att många arrangörer har börjat driva poddar/förlag, vilket i sin tur också äter upp tid och möjlighet att arrangera.
Där har ju Fastaval lyckats bygga creddighet kring att skriva och arra som gör att det känns mer värt. Förstår att det inte känns så motiverande när det stora arbetet det innebär inte ges något rejält rampljus på svenska konvent.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Av att läsa listan blir även jag rätt sugen på att se mer variation och fler arr! Blir själv sugen på att arra och bidra till att det jag själv vill se blir tillgodosett.

Problemet är att jag mestadels har massa regelsystem som surrar runt i mitt huvud, snarare än en konkret, säljande pitch på ett scenario…
Kom till Indierummet! Vore kul att spela med dig.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag försöker få med min grupp till indierummet på lördagen. Vårt spel vi hade tänkt oss var fullbokat.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Nu är det här kanske fel tråd, men om jag har ledig dag i påskhelgen, och överväger att besöka Gothcon -- hur gör jag? Alltså jag bor i Göteborg, och fattar att man köper nån sorts biljett och så vidare, men det skulle vara första gången jag går på ett konvent alls.

- Är det värt att gå bara nån timme, dra runt och titta lite på saker utlagda på bord, ungefär som på bokmässan, eller säg en marknad, eller är HELA poängen att man anmäler sig till olika spel och sitter i rum och spelar?
- Vilken dag är bäst att gå, om man bara ska gå en dag?
- Är det helt meningslöst att ta med en sexårig dotter, som gillar spel och så, men ändå -- hon är rätt liten?

/sinisa
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Är det värt att gå bara nån timme, dra runt och titta lite på saker utlagda på bord, ungefär som på bokmässan, eller säg en marknad, eller är HELA poängen att man anmäler sig till olika spel och sitter i rum och spelar?
- Vilken dag är bäst att gå, om man bara ska gå en dag?
- Är det helt meningslöst att ta med en sexårig dotter, som gillar spel och så, men ändå -- hon är rätt liten?
Det kan absolut vara värt att gå runt och titta i någon timme, kolla in det som finns till försäljning, kanske lyssna på någon föreläsning eller se på när andra spelar något kul. Tror det kvittar om du/ni går fredag eller lördag. Och dottern ... ptja, svårt att säga då barn är så olika men om hon gillar spel finns det en hel del att titta på.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Det kan absolut vara värt att gå runt och titta i någon timme, kolla in det som finns till försäljning, kanske lyssna på någon föreläsning eller se på när andra spelar något kul. Tror det kvittar om du/ni går fredag eller lördag. Och dottern ... ptja, svårt att säga då barn är så olika men om hon gillar spel finns det en hel del att titta på.
Brukar de inte ha någon familjedag med aktiviteter för yngre?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Nu är det här kanske fel tråd, men om jag har ledig dag i påskhelgen, och överväger att besöka Gothcon -- hur gör jag? Alltså jag bor i Göteborg, och fattar att man köper nån sorts biljett och så vidare, men det skulle vara första gången jag går på ett konvent alls.

- Är det värt att gå bara nån timme, dra runt och titta lite på saker utlagda på bord, ungefär som på bokmässan, eller säg en marknad, eller är HELA poängen att man anmäler sig till olika spel och sitter i rum och spelar?
- Vilken dag är bäst att gå, om man bara ska gå en dag?
- Är det helt meningslöst att ta med en sexårig dotter, som gillar spel och så, men ändå -- hon är rätt liten?

/sinisa
Om du inte ska spela något behöver du inte lösa biljett. Så det kan vara värt att ta med sig dottern och bara gå runt bland stöket, kolla in atmosfären, gå runt i butikerna (och kanske köpa något fint) och prata med lite människor.
Gothcon är ett rätt rörigt konvent som det är väldigt obekvämt att spela på. Det är för stort för sin lilla yta, så det är bekvämare att bara driva runt där. Tycker jag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Gothcon är ett rätt rörigt konvent som det är väldigt obekvämt att spela på.
Det är åtminstone inte helt enkelt att orientera sig på konventet. I Indierummet och OSR-hörnan kan det också vara störande ljudligt. På så vis är de bokade spelpassen bättre eftersom de brukar ha egna rum, men spelledarbristen tycks bli ett allt större problem.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Om du inte ska spela något behöver du inte lösa biljett. Så det kan vara värt att ta med sig dottern och bara gå runt bland stöket, kolla in atmosfären, gå runt i butikerna (och kanske köpa något fint) och prata med lite människor.
Gothcon är ett rätt rörigt konvent som det är väldigt obekvämt att spela på. Det är för stort för sin lilla yta, så det är bekvämare att bara driva runt där. Tycker jag.
Jag börjar landa i det också. Frågan är om jag orkar boka något nästa år, eller om det bara blir att köra på indierummet och allmänt hänga.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Det är åtminstone inte helt enkelt att orientera sig på konventet. I Indierummet och OSR-hörnan kan det också vara störande ljudligt. På så vis är de bokade spelpassen bättre eftersom de brukar ha egna rum, men spelledarbristen tycks bli ett allt större problem.
Är detta extra tydligt på GC, eller bara som vanligt på mässor och marknader?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Det är åtminstone inte helt enkelt att orientera sig på konventet. I Indierummet och OSR-hörnan kan det också vara störande ljudligt. På så vis är de bokade spelpassen bättre eftersom de brukar ha egna rum, men spelledarbristen tycks bli ett allt större problem.
Jag tror det är ett problem även för de som skriver scenarion. Man får alldeles för lite ut av att göra det. Man ska spelleda lika mycket som spelledarna, men ska dessutom lägga en drös fritid på att skriva scenariot. För tre pass får man inträde, kaffe och en pin. Det räcker liksom inte längre.

Jag funderar mer och mer på om det är ekonomi som är lösningen, eller om man måste ha till någon sorts exklusivitet i det hela. Visst, sänk kravet för alla pengar tillbaka till att bara spelleda två pass, tex. Men jag börjar mer och mer tro på att det behövs en förträff, kanske en middag på torsdagen, arrangerad av GothCon bara för arrangörer som får chansen att prata igenom sina spel och scenarion, sina idéer och tankar, och att det ska vara något speciellt. Något exklusivt som inte är för alla.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Nu är det här kanske fel tråd, men om jag har ledig dag i påskhelgen, och överväger att besöka Gothcon -- hur gör jag? Alltså jag bor i Göteborg, och fattar att man köper nån sorts biljett och så vidare, men det skulle vara första gången jag går på ett konvent alls.

- Är det värt att gå bara nån timme, dra runt och titta lite på saker utlagda på bord, ungefär som på bokmässan, eller säg en marknad, eller är HELA poängen att man anmäler sig till olika spel och sitter i rum och spelar?
- Vilken dag är bäst att gå, om man bara ska gå en dag?
- Är det helt meningslöst att ta med en sexårig dotter, som gillar spel och så, men ändå -- hon är rätt liten?

/sinisa
Kom förbi i Indierummet! Vi kör Dropin, så man behöver inte anmäla sig till något utan bara titta förbi och säga att man vill spela. Dock måste man såklart ha betalat inträde om man vill spela (men inte för att titta och tjôta). Vill du ta med din dotter så kör vi Drakar och bananer; det går alltid hem bland barnen! Vill du garantera att ha någon att spela med så kom förbi vid klockan 10. Det är då vi sätter igång, så ingen risk att alla spelledare är upptagna.

Gällande dagar så är fredag och lördag ganska likvärdiga, men lördag är kanske lite mer fart. Söndag är i princip död.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Jag börjar landa i det också. Frågan är om jag orkar boka något nästa år, eller om det bara blir att köra på indierummet och allmänt hänga.
Det är ju så alla de coola kidsen gör! Mitt GothCon-schema är:
  1. Gå till Indierummet och spela.
  2. Gå hem och sov.
  3. Gå till Indierummet och spela.
  4. Gå hem och sov.
  5. Gå till Indierummet och spela.
  6. Säg hejdå till alla och tacka för ännu ett fantastiskt konvent.
Förr i tiden hade jag rutinen att en gång under konventet ta en promenad och se lite vad som händer i övrigt, men det har jag slutat med. Vore superkul om du blev permanentare med oss andra. :gremgrin:
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Är detta extra tydligt på GC, eller bara som vanligt på mässor och marknader?
Du menar svårigheten att orientera sig? Jag skulle säga att det är ungefär lika svårt på GothCon som på Nordsken, och båda är rörigare än Sweden Rock Festival. Det är de tre arrangemang jag har erfarenhet av i modern tid.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag tror det är ett problem även för de som skriver scenarion. Man får alldeles för lite ut av att göra det. Man ska spelleda lika mycket som spelledarna, men ska dessutom lägga en drös fritid på att skriva scenariot. För tre pass får man inträde, kaffe och en pin. Det räcker liksom inte längre.
Det låter som att nuvarande upplägg bygger på att folk ska arrangera och spelleda för att det är roligt, men eftersom det är mycket jobb att göra behövs det en större morot. Vore intressant att veta om det är något som GothCons styrelse diskuterat, typ höja deltagaravgiften för att kunna bjuda alla arrangörer på en schysst middag och ge alla spelledare ett litet presentkort på Alphaspel.
 
Top