Konvent Gothcon 2026

Om man bara vill komma och säga hej en snabbis pga familj med sig, kan man göra det då eller är det supermegaviktigt att man anmält sig?
Vi brukar alltid öppna konventspuben kl 18 på skärtorsdagen. Anmälan är ett krav (slutet sällskap osv.) men det går i nödfall att göra i insläppet när man anländer. Av planeringsskäl ser vi gärna att så många som möjligt anmäler sig i förväg, men det är ingen bindande anmälan och inträdet betalas på plats.

Jag har också fixat med boende! Eller alltså, jag har till slut fått jobb i Göteborg och ska flytta in hos flickvännen på Hisingen lagom till GothCon, så det är fritt fram att fira mig i dagarna tre. 🥳

Ska spelleda nåt pass De fördömda, och så tar jag nog med mig lite retro-indie till det jubilerande Indierummet. Vore kul att få in något figurspel också, Rost & Röta eller Hjärnor kanske.
Hjärtligt välkommen till Hisingen!

Hemresan för familjen är numera bokad och betald också. Men usch vad de inte gör det lätt för folk att åka tåg när de är lediga. Man säljer verkligen inte in tåg som transportmedel. Omvägen "snabbtåget" tar är horribel och lägger på flera timmars restid.
"SNABBTÅG" = 6 timmar och 32 minuter... OM allt går enligt plan dvs... förra året blev det "tågkö" på ngn sträcka när vårt tåg hade letat sig inåt landet på omvägen (fortfarande inge rörelse mot destinationen i det läget) som la till 1,5 timmars restid på det hela :(
1772994174399.png

Nu var det visserligen ett par år sedan jag var på GothCon senast, men jag är smått konfunderad över rollspelsschemat. Tidigare har upplägget varit två pass per dag fredag-lördag (10-15, 16-20) med ett femte pass söndag förmiddag. Nu kläms det in tre pass per dag fredag-lördag (10-14, 14-18, 18-22). Nog för att det alltid är trevligt med fler potentiella arr, men hur är det tänkt att hinna från ett pass till ett annat när det ena tar slut just som det andra tar vid? Särskilt för spelledare som behöver förpassnack och så vidare.

Är det tänkt att man då ska skippa eftermiddagspasset (14.18), eller endast spela då i och med att det krockar både fram och bak? Antar att båda alternativen funkar, men blir det inte lite väl mycket dödtid?

men hur är det tänkt att hinna från ett pass till ett annat när det ena tar slut just som det andra tar vid?
Som jag förstått det är det inte tänkt att man ska hinna mellan passen utan att man ska spela som mest vartannat pass. Syftet med det nya upplägget är att skapa utrymme för fler spelpass och ge fler personer möjlighet att spela men det blir då samtidigt mindre speltid per person.

Grottkräl (jag) har fått ett nytt rum. Jag huserar med Askfågeln (Fenix) och Fria Ligan.

Kom på drop-in-rollspel och passa på att köpa det nya tillbehöret till Ath Ungols Hemlighet - spelkort!

Som jag förstått det är det inte tänkt att man ska hinna mellan passen utan att man ska spela som mest vartannat pass. Syftet med det nya upplägget är att skapa utrymme för fler spelpass och ge fler personer möjlighet att spela men det blir då samtidigt mindre speltid per person.
Makes sense, tack för infon. Får väl köra allmänt konventsstrosande på eftermiddagarna.

Funderar däremot på om man kan göra någon WRNU-meetup på allvar. Konventspuben är väl den officiella sådana, men det vore ju kul om man kunde ta ett kort på forumfolk på samma sätt som vi gjort på Medeltidsveckan nu i några år.
Jag är för,
Konventspuben känns inte längre som ett WRNU event för mig, så mycket folk som inte är WRNUare.

Det är inte en kritik emot puben, jag tycker om den. Jag bara saknar känslan av att det är ett WRNU event.

En rejäl bunt dubbelsidiga färgutskrifter på 100gram papper kom just. Beställde i måndags ;)
Pregens från både grundboxen och bokserien och tomma karaktärsblad för DoD23
Pregensen för DoD ska användas på Gothcon för sonen med kompis(ar) att ta sig igenom Spindelkonungens Pyramid :D
Sen har jag också dubbla uppsättningar av Arkivariens hemlighet (Väsen) karaktärerna, samt pregens och reference sheets till Star Trek adventures. att användas någon annan gång(er)
Riktigt nice kvalitet och så på utskrifterna och bra pris :)
1773947103881.png
1773947131579.png

Back