Konvent Gothcon 2026

Jag och @Henkedge mötte upp @luddwig och @Bifur för att äta lite indiskt på torsdagskvällen, mycket trevligt. Sedan begav vi oss till puben på Ooto, vilket var första gången för mig och @Henkedge, det var kul. Fick hälsa på lite folk vi kände igen och snacka en massa rollspel, men önskar att alla hade obligatoriska forum-namnskyltar. Sedan checkade vi in på konventet och gick till hotellet.

På fredagen spelade vi Western med två icke-forumiter som vi lärde känna förra året, Daniel och Martin. Även en Western-SL som heter Pär (vet ej om han är på forumet) var utan spelgrupp och hoppade in i vårt lag. Mycket kul! Rejält med interna intriger som slutade i bokstavlig backstabbing och flera döda.
Sen var det tid för att titta på alla butiker och figurspel, hann även med att testa något nytt brädspel.
På kvällen spelade vi DoD med samma Daniel och Martin och en okänd inhoppare. Det var kul men, oj vad vi misslyckades med uppdraget. Tiden gick ut och vi strök alla med.

På lördagen började vi dagen med Nordiska väsen. Återigen med Daniel och Martin och icke-forumiten Kent som vi spelat med tidigare år. Väldigt roligt, tight men spännande äventyr, som vi lyckades ganska bra med.
På eftermiddagen hoppade jag och Henkedge in i drop-in spelet USCM, typ Aliens. Men hade lite otur med ett för flummigt uppdrag och väldigt unga medspelare, så det blev inte riktigt som vi föreställt oss. Kul att ha provat ändå.
Sedan var det tåg/buss hem till Lund på kvällen, vilket gick ganska smidigt trots begynnande storm.
Ah då var det vid dig och dina vänner jag drog en pizza på torsdagen och snacka lite rollspel med. Kul att ni hade ett bra konvent, det hade jag med.

Kort konventsrapport då:

Kom till konventet på Långfredagen. Travade ner till Medborgarskolan där Indierummet (och andra rollspelsarr) låg i år. Inte lika hujedamig långt från receptionen som Schillerska (där vi var 2025) iallafall, det var inom rimlighetens gräns att smita upp till cafeterian och fylla på temuggen.

Nåväl, i år firade Indierummet 20 år med tårta och buller* och bång. Det hölls små tal. Det fanns tryckta broschyrer. Stackars Kim hade tagit beställningar på indierums-t-shirts som kom lagom till jubileet (både gravt försenade och precis i tid alltså).

Spel blev det ju också. Hennes sista resa är ett av Genesis senaste knåp. Jag, @Kim Nolemo , @Korpa och en oforumit spelade folk på ett (verkligt, historiskt) skepp som kommer att sjunka, och sen får man se om man överlever. Man slumpar fram tre skepp och väljer en, och vi valde förstås Regalskeppet Vasa eftersom det blev ett alternativ. Vi tre erfarna sjömän försäkrade skeppspojken att Vasa var osänkbart, och sen såg vi till att han överlevde när skeppet sjönk.

Nästa omgång på fredagen blev en tyvärr lite rumphuggen omgång Follow, där vi skulle stjäla nio katter från ärkemagikerns torn/skyskrapa. Den fick vi kapa vid tiotiden när Medborgarskolan skulle larmas på. Det var andra gången jag spelat Follow med temat "The Heist" i nån slags urban fantasy-värld. Intressant.
Citat: "Gröntrastolja"

Påskafton inleddes i Nostalgins tecken. Jag, @Hägerstrand , @Cissi och två till (hade vi med Sanna också?) räddade fröbiblioteket på Svalbard. På vägen mötte vi norske tronarvingen, svenskar, isbjörnar (som åt norske tronarvingen) och norska übermenschen. Bra grejer.
Citat: "Då kom det såna där... *skakar på huvudet* ...svenskar, kallas dem."

Sen spelade jag en omgång Nostalgi till med oforumiter. Vi reste tillbaka i tiden från en postapokalyptisk framtid för att döda presidenten så att han inte skulle orsaka apokalypsen. Osagt vilken president men hjältarna var oense om ifall vi förgiftade hans ostburgare eller sprängde hans guldtoalett. 5/5.

Sista ordinarie passet blev en omgång Final Girl, med mig, Sanna och två oforumiter. Vi försökte slumpa en premiss men fastnade inte för slumpresultaten - alltså jag fattar att "ett monster som jagar barn i kloakerna" är Det/It, men det lockar inte som spelsetting. Nåväl, vi var besättning/civilister på en rymdstation och ett vagt slemmigt tentakelmonster (med elektronikstörande krafter) köttade oss en och en. Till slut blev influencern kvar med monstret i maskinrummet som sprängdes. Iallafall i orginalfilmen.
Bra runda. Final Girl kan bli riktigt kul men det kräver lite att alla är pepp.

Sen blev det inofficiellt Juggernaut med Kim, bläckfiskarna @ceruleanfive och @APM , och Jakob (indierumsstammis men inte forumit?). Det är 1950-tal, jänkarna har byggt en maskin som förutspår framtiden och en brokig skara rollpersoner ska testa maskinen. Det blir förstås bråk.
Bra grejer, som väntat med den spelgruppen.

Påskdagen satt jag och oggade om ifall jag skulle bo kvar i Götet till måndag och rida ut Big Dave, men jag chansade på att jag förmodligen kommer någonstans med kollektivtrafiken. Det visade sig att jag hade karma sparat sen jag kom till minikonventet Falcon vid två på natten så mitt tåg/buss/tåg igen gick som de skulle, och jag fick lite påskmiddag hemma också.

Ett lyckat konvent. Nästa år i Göteborg.

*) Och bullar, bakade av @Vicotnik .

Back