GothCon 2024

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Kan säga att jag ofta sparar översiktscheman från tryckta folders som bilder i mobilen, för de är ofta tydligare än hemsidor och brukar argumentera för att göra något motsvarande folders fast för sociala medier…
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Brukar biljetterna till GothCon ta slut? Jag vill åka, men måste avvakta med biljettköp.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,722
Location
Göteborg
Mitt problem är att jag inte kan se något konvent som gör saker och ting bättre än GothCon gör i nuläget för just rollspel.
Jag har ju ingen koll på rollspel i allmänhet, eftersom jag bara hänger i Indierummet, men från det perspektivet har LinCon sedan ett antal år gått om GothCon som det största och bästa konventet. Skulle jag bara få åka på ett konvent per år så skulle jag åka på LinCon, och GothCon har nu mest tagit platsen som uppvärmning inför årets stora rollspelshändelse. Det är bättre lokaler (och framförallt får vi samma lokaler varje år, medan GothCon skickar runt oss hela tiden), det är ett längre konvent, det är bra med tryck och massor av rollspelare, en massa kul folk som bara kommer på LC och inte på GC. Det är mer och bättre och trevligare, helt enkelt. Och jag vet inte hur statistiken ser ut, men det vete tusan om vi inte har fler besökare på LinCon än på GothCon. Jag är ju sällan på arrangörssidan, men jag har fått uppfattningen att det är enklare och tydligare kommunikation med LinCons personal än med GothCons.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,722
Location
Göteborg
Brukar biljetterna till GothCon ta slut? Jag vill åka, men måste avvakta med biljettköp.
Jag tror inte att jag någonsin har föranmält mig till GothCon, utan brukar bara dyka upp och betala på plats. Det har aldrig varit något problem.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Nej, det brukar nästan aldrig hända (om det ens händer). Det som tar slut är oftast arrangemangsplatserna men de ryker tidigt. Att bara komma in ska inte vara problem.
Kanon! Är det kul att vara där även om man inte går på så mycket arrangemang? Detta kommer vara första gången sen jag fick barn för två år sedan som jag har en hel helg för mig själv så jag kommer inte vilja binda upp mig på för mycket grejer utan ta dagen som den kommer 🙂
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Kanon! Är det kul att vara där även om man inte går på så mycket arrangemang? Detta kommer vara första gången sen jag fick barn för två år sedan som jag har en hel helg för mig själv så jag kommer inte vilja binda upp mig på för mycket grejer utan ta dagen som den kommer 🙂
Helt klart! @luddwig hade jättebra tips. Sedan finns även poddrummet, där du kan lyssna på livepodd.

Sedan kan du ju alltid höra om folk söker spelare till sin grupp om du blir sugen på att spela något, många forumiter är ju där t ex. Eller bara hitta några att spela med spontant!

På tal om att det är många forumiter där, så är det mycket kul folk där! Du har butikerna i Södra, där rollspelsförlagen står själva, så där kan man träffa typ alla svenska rollspelsskapare. Plus andra rollspelspersoner som bara vandrar runt, som man kan passa på att snacka med. Puben på skärtorsdagen är också jättetrevlig att gå på!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Helt klart! @luddwig hade jättebra tips. Sedan finns även poddrummet, där du kan lyssna på livepodd.

Sedan kan du ju alltid höra om folk söker spelare till sin grupp om du blir sugen på att spela något, många forumiter är ju där t ex. Eller bara hitta några att spela med spontant!

På tal om att det är många forumiter där, så är det mycket kul folk där! Du har butikerna i Södra, där rollspelsförlagen står själva, så där kan man träffa typ alla svenska rollspelsskapare. Plus andra rollspelspersoner som bara vandrar runt, som man kan passa på att snacka med. Puben på skärtorsdagen är också jättetrevlig att gå på!
Det låter ju suveränt, då kommer jag att ha mycket att göra! Och att träffa forumiter är alltid lika trevligt 🙂 Ser fram emot att mingla runt och snacka rollspel och andra nördigheter med er alla!

Och passa på att handla kul rollspelsprodukter!

Ah, så puben är på torsdag? Jag kommer nog att kunna dyka upp först på fredag dessvärre. Det är inget liknande kul som händer den kvällen? Eller på lördagen?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Den enda fasta planen jag har för GothCon är att spana in Eon 5. Annars kommer vi nog mest att glida runt och snacka med folk jag känner och kanske folk som jag inte känner, än. :)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Ah, så puben är på torsdag? Jag kommer nog att kunna dyka upp först på fredag dessvärre. Det är inget liknande kul som händer den kvällen? Eller på lördagen?
Puben är på torsdag, mycket riktigt. Inget uppstyrt fredag eller lördag, men det betyder inte att man inte kan styra upp något. På fredag kväll är det t ex Fenix Awards och man skulle säkerligen kunna dra ihop ett gäng forumiter efter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Eftersom Robert inte arrar grejer längre så blir det nog inget. Eller, jag ska eventuellt försöka samla en grupp att spela Embla Tallers Kutuluäventyr med, om det verkar finnas slots kvar när jag får tummen ur…

Men annars brukar jag ju numera mest tulta runt ppå konventet och snacka strunt i makarrummet och konstatera att butikerna inte säljer nåt jag vill ha.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Det var så roligt blev fullt väldigt fort, men om vi får in fler frivilliga spelledare... ;)
Skönt att höra att jag inte behöver stressa! Jag får helt enkelt stå ut med att tjata på Johanna att få en kopia av äventyret istället… =)
 
Joined
6 Feb 2024
Messages
7
Är det kul att vara där även om man inte går på så mycket arrangemang?
Om du menar att du inte vill föranmäla dig till något så ja, absolut. Indierummet, Kartelhörnan, Rollspel 101 och USCM arrar dropin-rollspel.
Sen är det många föranmälda lag som brukar leta efter en extra lagmedlem för att fylla ut laget inför varje pass. Kolla på Discord eller anslagstavlan i cafeterian, eller bara häng i korridoren två våningar upp i Norra-huset inför varje pass.

Sen finns det såklart dropin-spel för massa andra brädspel, figurspel och kortspel också. Där ska jag särskilt rekommendera Rost & Röta som ett narrativt figurspel. Live-poddar att lyssna på, impro och en Zelda-musikal att titta på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag funderar på det här med spelledare. Det är uppenbart brist. Jag har lösa och igenomtänkta tankar, som säkert redan allihop föreslagits och av goda skäl förkastade.
  • Många spelgrupper åker till konvent som grupp, inklusive sin/a spelledare. Många arrangörer brukar ha som backup för folk som inte får spela, att de får ett ex av scenariot och så kan de spela själva. Skulle man kunna ha detta som en mer liksom strukturerad, officiell grej? En separat anmälning för de som bara behöver en sal, ingen extra SL? Och som kanske rentav ja/nej kan tänka sig ta med en eller flera andra olyckliga själar? Jag tänker att de grupperna då betalar en betydligt lägre anmälningsavgift…
  • Den möjligen osolidariska marknadslösningen: Betala spelledarna bättre. Gratis inträde är kanske inte så lockande om man ändå måste offra hela sin konventsupplevelse. Antingen kan man då ta mer betalt i allmänhet, eller så kan man ha något slags crowdfundingsystem – "får vi in X antal till anmälningar så har vi råd att plocka in en till spelledare". Den sämsta varianten på detta är såklart att införa möjligheten för grupper att betala sig framåt i kön, dvs lägga extra slantar för att prioriteras att få spela.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Kanon! Är det kul att vara där även om man inte går på så mycket arrangemang?
Jag har alltid tyckt att det här med att spela på konvent är lite överskattat. Typ alla sorters spel jag gillar bygger ju lite på att man spelar ganska länge med samma personer… Så jag brukar som sagt mest tulta runt. Man kan hänga i makarrummet där hela sveriges rollspelsmakar-elit hänger, plus jag då ibland.
 
Last edited:
Top