GothCon 2024

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Kanon! Är det kul att vara där även om man inte går på så mycket arrangemang? Detta kommer vara första gången sen jag fick barn för två år sedan som jag har en hel helg för mig själv så jag kommer inte vilja binda upp mig på för mycket grejer utan ta dagen som den kommer 🙂
Du får hänga med mig. Jag ska lära dig allt jag kan.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Nordsken är en nördmässa, inte ett konvent, och rollspelsutbudet har varierat från ganska litet till obefintligt. Jag har även fått intrycket att intresset för att spela rollspel på Nordsken har varit begränsat. Gissar att många besökare helt enkelt inte tar sig tid att spela rollspel mitt under en mässa.
Ja, det är lite svårt att rekommendera Nordsken ur det perspektivet. Vill man spela får man arrangera det själv.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Ja, det är lite svårt att rekommendera Nordsken ur det perspektivet. Vill man spela får man arrangera det själv.
Typ så, och efter den förändring som Nordsken gick igenom till 2023 har jag svårt att se att rollspel alls passar in i konceptet, men det är en helt annan diskussion.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
@Franz Ett bra sätt, om det inte redan skrivits, är att se om du kan hitta lag att haka på i det pass och spel du är sugen på. Ofta finns det restplatser. En idé är ju att skriva här och se, både före och under konventet. Så jag träffade både @luddwig, @Paal och @Henkedge första gångerna.

Och så är ju indie- och osr-rummen trevliga och kan rekommenderas.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
@Franz Ett bra sätt, om det inte redan skrivits, är att se om du kan hitta lag att haka på i det pass och spel du är sugen på. Ofta finns det restplatser. En idé är ju att skriva här och se, både före och under konventet. Så jag träffade både @luddwig, @Paal och @Henkedge första gångerna.

Och så är ju indie- och osr-rummen trevliga och kan rekommenderas.
Och ett annat bra sätt: anmäl dig som SL. Det brukar vara riktigt roligt och det går bra att bara ta ett pass om man vill.
Superbra tips!!! Stort tack!!! 🙂

Hm, ska ta mig en funderare angående spelledande. Har ju några egenskrivna alster till Barkhäxan som vore kul att testa.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Det är det många som tycker. Jag pratade i helgen med två lajvare i Göteborg med 10+ år i den delen av hobbyn, som inte visste om att GothCon hade rollspel. Bara en sån sak.

Mitt problem är att jag inte kan se något konvent som gör saker och ting bättre än GothCon gör i nuläget för just rollspel.
Slay Beyond Slay i Stockholm, vill jag tillstå!
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Jag har ju ingen koll på rollspel i allmänhet, eftersom jag bara hänger i Indierummet, men från det perspektivet har LinCon sedan ett antal år gått om GothCon som det största och bästa konventet. Skulle jag bara få åka på ett konvent per år så skulle jag åka på LinCon, och GothCon har nu mest tagit platsen som uppvärmning inför årets stora rollspelshändelse. Det är bättre lokaler (och framförallt får vi samma lokaler varje år, medan GothCon skickar runt oss hela tiden), det är ett längre konvent, det är bra med tryck och massor av rollspelare, en massa kul folk som bara kommer på LC och inte på GC. Det är mer och bättre och trevligare, helt enkelt. Och jag vet inte hur statistiken ser ut, men det vete tusan om vi inte har fler besökare på LinCon än på GothCon. Jag är ju sällan på arrangörssidan, men jag har fått uppfattningen att det är enklare och tydligare kommunikation med LinCons personal än med GothCons.
Min bild är att rollspel som segment är större på GothCon än på LinCon. Däremot kanske Indierummet har mer trafik på LinCon (det ser alltid ut att vara rätt mycket folk där). I år är ser det ut att var mer rollspel än på länge på LinCon, däremot är det dåligt med representation från förlag med "officiella" scenarion. Så inget Fria Ligan eller liknade.

En annan skillnad verkar vara att på LinCon så är det bara arrangörerna som kör sina scenarion, dvs inga "externa" spelledare. Enligt hörsägen har det varit bättre kommunikation mellan konvent och arrangörer på GothCon, men där har jag bara andrahandsuppgifter.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Såg just detta i gruppen Bräd- & Rollspelsforum på Facebook:

"Hej vänner!

Jag är i stort behov av hjälp. Jag är personalansvarig för GothCon, Sveriges äldsta spelkonvent. Vi har galet ont om personal, och om vi inte får in massor med mer folk som kan tänka sig att jobba och/eller spelleda så kommer vi ha svårt att göra konventet över huvud taget.

Om du gillar att spela, konventa eller båda så behöver vi just dig. Är du nyfiken eller funderar på vad GothCon är, hör jättegärna av dig. Om du redan nu vet att du vill vara med och jobba på GothCon, anmäl dig på vår personaldatabas:"
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
218
Location
Helsingborg
Såg just detta i gruppen Bräd- & Rollspelsforum på Facebook:

"Hej vänner!

Jag är i stort behov av hjälp. Jag är personalansvarig för GothCon, Sveriges äldsta spelkonvent. Vi har galet ont om personal, och om vi inte får in massor med mer folk som kan tänka sig att jobba och/eller spelleda så kommer vi ha svårt att göra konventet över huvud taget.

Om du gillar att spela, konventa eller båda så behöver vi just dig. Är du nyfiken eller funderar på vad GothCon är, hör jättegärna av dig. Om du redan nu vet att du vill vara med och jobba på GothCon, anmäl dig på vår personaldatabas:"
Jag flaggade för detta i någon av trådarna här. Men det flaggades snarare ur ett ekonomiskt perspektiv.:sneaky:
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Har bokat tågbiljett allt och verkligen planerat för att vara borta från min kära familj i två dygn vilket aldrig skett innan, så jag hoppas verkligen att det ordnar sig!
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
@Franz Ett bra sätt, om det inte redan skrivits, är att se om du kan hitta lag att haka på i det pass och spel du är sugen på. Ofta finns det restplatser. En idé är ju att skriva här och se, både före och under konventet. Så jag träffade både @luddwig, @Paal och @Henkedge första gångerna.

Och så är ju indie- och osr-rummen trevliga och kan rekommenderas.
Finns det någon dag som det lättare brukar uppstå luckor på? Jag har sent omsider fått möjlighet att besöka GothCon, schemastrul och prokrastrinering är en farlig mix. Men blir nog bara över en dag.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Finns det någon dag som det lättare brukar uppstå luckor på? Jag har sent omsider fått möjlighet att besöka GothCon, schemastrul och prokrastrinering är en farlig mix. Men blir nog bara över en dag.
Nej, ingen aning tyvärr. Det är ju en chansning. Välj en dag, välj ett spel du är intresserad av, gå till samlingslokalen lite före och säg till arrangören att du är en ensam spelare som vill hoppa in i ett lag om det finns någon plats.

(Det är ju inte helt ovanligt att folk bokar in sitt "lag" för ett pass för att säkra plats och först efteråt fyller det med människor. Det hade ju varit bra om Gothcon hade ett system för detta, typ grupperade ihop lag i den takt enskilda anmälningar kom, som alternativ till laganmälan, men det är kanske för utmanande rent praktiskt.)
 
Top