GothCon 2024

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,047
Location
Stockholm
Av nyfikenhet, vilka konvent är det? För detta är mer av en amerikansk tradition, som jag inte upplever fått något fäste i den svenska konventskulturen.
Jag gick som mest på konvent som tonåring, då var det bla: NärCon och Stockholm Spelkonvent som var de huvudsakliga jag gick på (ack, pengar!)

Mer nyligen i Stockholmstrakten har det poppat upp en bunt minikonvent: MunkCon, DanCon, Stockholm Kulturnatt, något konvent jag inte minns namnet på, Slay Beyond Slay, mm(ack, tid!)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag vill också tipsa om den lite modernare traditionen GothCon-musikalen! I år heter musikalen Zelda: Trekraftens förbannelse och är en Zelda-parodi. Jag har skrivit manus och regisserat! Musikalen går tre gånger under helgen och ingår i konventsinträdet.

zelda.png
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
De mindre eller nyare konvent jag varit på (Grottröj, SchtaanCon och MunkCon men undantaget Spelkongress -23) har haft en lös struktur. Det har bara varit att dyka upp, presentera det spel man vill spelleda och hoppas på att få med sig ett gäng spelsugna.

De större eller äldre evenemang jag varit på (SävCon, GothCon och Nordsken) har haft en fastare struktur, ofta med förbestämda arrangemang och förbokade pass.

Båda uppläggen har sina fördelar. De större evenemangen mår nog bra av en fastare struktur. Annars är risken att folk bara skulle virra omkring.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Jag vill också tipsa om den lite modernare traditionen GothCon-musikalen! I år heter musikalen Zelda: Trekraftens förbannelse och är en Zelda-parodi. Jag har skrivit manus och regisserat! Musikalen går tre gånger under helgen och ingår i konventsinträdet.

View attachment 16538
Kommer ni sätta upp den någon annan gång med? För det finns inte en snöbolls chans i helsefyr att jag hinner se den under konventet.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Kommer ni sätta upp den någon annan gång med? För det finns inte en snöbolls chans i helsefyr att jag hinner se den under konventet.
Ja! Den ges också följande datum:
- 20:e april
- 21:e april
- 4:e maj
- 5:e maj
- 18:e maj
- 19:e maj

Då är vi på Kulturlagret i Göteborg (i Majorna), och biljetten kostar då 120 kronor. Det går att boka på https://www.kulturkrock.se/biljetter/ där du också hittar exakt tid och adress och så!
 

Cernunnos

Veteran
Joined
18 Apr 2017
Messages
71
Location
STHLM & Andra Världar
Kommer också att besöka GothCon igen tillsammans med flickvännen. Gällande lag m.m. så förra året så hade vi ställt oss i kö för att hoppa in i DoD om det hade blivit plats, då så inte var fallet, fick vi den lyxen när ett CoC arr gik igång, blev en spelledare utan grupp och vi fick möjligheten att spela. Det var hennes första rollspel tillfälle, vilket var fint att få börja lugnt. I år har vi inte hunnit gå igenom, förhoppningsvis får vi plats i ett lag (som vi var med i förra året, samt jag år innan) spela western på söndag.
Så med eller utan lag så verkar det lätt att få hoppa in där det finns plats, eller rent av få sig en egen spelledare :)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,047
Location
Stockholm
De mindre eller nyare konvent jag varit på (Grottröj, SchtaanCon och MunkCon men undantaget Spelkongress -23) har haft en lös struktur. Det har bara varit att dyka upp, presentera det spel man vill spelleda och hoppas på att få med sig ett gäng spelsugna.

De större eller äldre evenemang jag varit på (SävCon, GothCon och Nordsken) har haft en fastare struktur, ofta med förbestämda arrangemang och förbokade pass.

Båda uppläggen har sina fördelar. De större evenemangen mår nog bra av en fastare struktur. Annars är risken att folk bara skulle virra omkring.
GothCon får absolut göra som de själva vill, men det är inte omöjligt att kombinera struktur (tex listor med evenemang / kräva föranmälningar till dem) med att spelledaren kör sitt eget material.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
GothCon får absolut göra som de själva vill, men det är inte omöjligt att kombinera struktur (tex listor med evenemang / kräva föranmälningar till dem) med att spelledaren kör sitt eget material.
Så hur skulle du vilja göra om du skulle spelleda på GothCon?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,047
Location
Stockholm

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Förra gången jag tänkte åka till GothCon för att spelleda blev det någon förvirring, så den som jag talade med sade att det fick jag inte göra, bara spelleda andras äventyr. Men det måste varit att vi pratade förbi varandra.
Bra att det blivit utrett nu då. 🙂
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Indierummet har ju tydligt visat att det går att köra storskaligt utan föranmälan. Jag har aldrig i hela mitt liv anmält mig till något pass eller haft ett lag när jag åkt på konvent, och jag spelar oftast i alla fall tre pass om dagen.

Sedan är ju såklart den typen av spel som Indierummet erbjuder kanske mer lämpade till detta. Men jag tycker att det är synd att de traddiga spelen behöver föranmälda lag. Det blir liksom för de redan frälsta, som redan har en spelgrupp. Om jag är lite nyfiken och vill testa på rollspel så kommer jag ju inte att ha en färdig spelgrupp att anmäla. Plus att det blir att man spelar med samma folk som man spelar med till vardags, vilket jag tycker är synd, för det begränsar möjligheterna att bredda sina horisonter, som jag tycker att konvent kan erbjuda.

Dock kommer ju de ibland till Indierummet. Vi har ganska ofta folk som tittar in och vill prova för första gången, och folk som spelar med ett gäng de inte känner. Så på det sättet kompletterar vi väl varandra.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Plus att det blir att man spelar med samma folk som man spelar med till vardags, vilket jag tycker är synd, för det begränsar möjligheterna att bredda sina horisonter, som jag tycker att konvent kan erbjuda.
Så har det inte varit för mig. Pusslandet med att få ihop lag har medfört att jag spelat med nya människor, samt att jag testat nya spel. Så hade det såklart inte varit om jag åkt på GothCon med ett komplett lag. Är det vanligt att folk gör det?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Jag har åkt på GC med ett äventyr under armen för att spelleda två gånger. Origenes till Kuf, och Dödsmatch 2000 till Cyber M/77, inget av dem faller under "indie" som spelstil betraktat utan är mer av den tradstil som kännetecknar ett vanligt GC-arr.

Men jag har gått till Indierummet och fiskat spelare och fått låna bord av Indierummets arrangörer för att spela.

Fortfarande spelledande på konvetet, fast utan att behöva ta steget och bli en storrarrangör med ett halvårs framförhållning i livet och kravet att jaga spelledare.

Annars tycker jag det är rätt trevligt med hur det funkar på småkonvent där folk bara samlas vid pass-starterna, spelledarna pitchar sina äventyr och grupper formas på plats för att spela. Men jag undrar hur väl det hade skalat på GCs skala. Bara pitchrundan för så många deltagare borde väl fylla hela spelpasset. :-D

Sedan funkar många amerikanska konvent annorlunda, spelledarna anmäler sig själva med sina äventyr, och spelare anmäler sig till de passen. Men de verkar inte ha traditionen som vi har där flera spelgrupper spelar samma äventyr under konventet just för att någon ordnar ett arrangemang och förbereder äventyr och skolar in spelledare för att ta emot spelgrupperna.

På det hela taget många olika sätt att lägga upp konvent, och jag är glad att Indierummet finns som uppsamlingsplats. :-D
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
... utan att behöva ta steget och bli en storrarrangör med ett halvårs framförhållning i livet och kravet att jaga spelledare.
Jag arrangerar för första gången i år och tycker att det känns rätt lugnt, åtminstone hittills. Eftersom jag kan styra över antalet pass, antalet lag per pass och antalet spelare per lag kan jag göra arrangemanget hur litet eller stort jag vill. Jag hade även kunnat ha individuell anmälan om jag så önskar. Framförhållningen ser jag inte som ett problem. Tvärtom är den bra. Då skjuter jag inte upp allt till sista veckan. Genom att begränsa arrangemanget blir spelledarproblemet också hanterbart.

Men jag undrar hur väl det hade skalat på GCs skala.
Jag tyckte att det började bli rörigt på Grottröj när antalet deltagare närmade sig 50 och GothCon ligger väl på omkring 2000.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Jag tyckte att det började bli rörigt på Grottröj när antalet deltagare närmade sig 50 och GothCon ligger väl på omkring 2000.
Skall väl dock sägas att av de ~2000 besökarna på GothCon är det alls inte alla som spelar rollspel. Mer än hälften hänger på Magic och/eller Warhammer-grejer hela konventet.

Men, ja. Det är inte optimalt som det är nu i vilket fall. Jag tror inte jag varit med om att det funnits lagom många spelledare en enda gång på GothCon, och det vore ju kul om man kom på hur det går att lösa. Finns det något annat konvent som löst det tro? Prolog? KryptCON? Nordsken?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,047
Location
Stockholm
Men, ja. Det är inte optimalt som det är nu i vilket fall. Jag tror inte jag varit med om att det funnits lagom många spelledare en enda gång på GothCon, och det vore ju kul om man kom på hur det går att lösa. Finns det något annat konvent som löst det tro? Prolog? KryptCON? Nordsken?
Lagom många som i att alla som vill spela kan, eller för att fylla upp skrivarnas arrangemang?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Men, ja. Det är inte optimalt som det är nu i vilket fall. Jag tror inte jag varit med om att det funnits lagom många spelledare en enda gång på GothCon, och det vore ju kul om man kom på hur det går att lösa.
Långt ifrån optimalt. Jag skulle nog aldrig kunna tänka mig att arrangera eller spelleda eller spela med nuvarande upplägg.

Indierummet och tidigare OSR-hörnan är guldstandarden för mig. Man borde kunna styra upp något liknande även för andra typer av spel – hade jag inte varit uppbokad med monter större delen av arrangemanget hade det nog lockat mig mest både som arrangör och som spelledare och som deltagare.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Jag är team "både och" när det gäller struktur mellan drop-in och föranmälan. Jag har till exempel märkt när vi kört Slay Beyond Slay (som bara det är en bråkdel av GothCon) att det varit bra att erbjuda både föranmälda spel och drop-in. Vissa typer av arrangemang mår bäst av att ha föranmälan (speciellt "de större" spelen, t ex) och vissa grupper föredrar att ha föranmälan; speciellt om man reser dit kan det ju vara det som påverkar om man ens reser. Men på samma sång är drop-in bra för att det delvis tillåter arrangörer/spelledare att hålla något beroende på dagsform (blir man pepp och har ork att spelleda är det ju bra t ex), kan vara bra för nybörjare och framförallt tillåter spontanitet.

Jag är ju också ett stort fan av en slags "organiserad drop-in", så har vi t ex kört en del på Slay Beyond Slay, där vi har en tydlig starttid för arrangemanget, så får de som vill vara med och köra. På större konvent är det ju t ex möjligt att ha satta tider (t ex, drop-in arrangörer/grupper möts varje varannan timme i entrén till Norra). Då finns det något att förhålla sig till, samtidigt som det inte är allt för rigitt. Plus att man kan ha arr som startar på andra tider än de "vanliga" rollspelspassen, så orkar man inte vara uppe klockan 10 kan man få spela, eller vill köra något efter att ha käkat middag har man en chans som inte är nattpass.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Men, ja. Det är inte optimalt som det är nu i vilket fall. Jag tror inte jag varit med om att det funnits lagom många spelledare en enda gång på GothCon, och det vore ju kul om man kom på hur det går att lösa. Finns det något annat konvent som löst det tro? Prolog? KryptCON? Nordsken?
Några år har jag lyckats få ihop så alla (eller iaf majoriteten av grupperna) har fått spela, trots arr med många grupper (ibland runt 10 grupper på vissa pass). Har faktiskt råkat ut för att ha spelledare över, vilket bland annat hände förra året. Men att få ihop de är något som tar energi och ork, kan jag säga (mest ironiska bortfallet var 2022 när jag själv var den som blev sjuk och gjorde att vi tappade en SL). Det där jobbet att få ihop det och ansvaret är ganska uttröttande.

De andra konventen har, vad jag vet, inte riktigt behövt lösa det, för de har inte riktigt haft GothCons struktur. De flesta andra har oftast haft "arrangör och spelledare är samma person"-strukturen, med vissa undantag (på Nordsken hade vi jag någon/några rekryterade SLs som spelade mitt rollspelarr). Det andra undantaget är förlag som har större arr och då vill ha flera grupper, men de brukar ofta rekrytera spelledare själva (oftast i förväg) där det bara går att anmäla sig efter det antal pass som finns.
 
Top