Nekromanti Gothcon 2019 rapport

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Hoppas alla som besökte Gothcon hade ett trevligt konvent!

Jag velade en del i år och från att ha bokat in spel både fredag och lördag så bestämde jag mig för att helt stå över. Efter en väldig massa trixande med byte av lagledare så svängde jag sista veckorna innan Gothcon vilket till slut blev att jag iallafall dök upp på lördagen. Träffade först Martin (oklart vad han heter här?) som skrivit ett av årets två KULT-scenarion (Lab-F047). Spelade tillsammans med min ordinarie spelgrupp Symbaroum-arrangemanget "Mörkret kallar" med Bifur som både konstruktör och vår spelledare. Tyckte att scenariot blev bättre än det Symbaroum-scenario vi spelade förra året (I köttet buret) och det blev bra dramatik i slutscenen. Då resten av gruppen var bokade (av mig) på KULT (som jag hörde att de tyckte var skitbra) och antalet spelare redan var fullsatt så tänkte jag först ge mig hemåt tidigt, men hängde kvar med Bifur på bl.a. ett parti "Elder signs" (vi lyckades spöa Shub-Niggurath!). Vi hade också en trevlig pratstund med Fiktionslek om Oktoberlandet, Whitehack och Suldokars Wake. Tack förresten till Nässe som signade mina Ur Varselklotet och Flodskörden! :)

Hur var ditt Gothcon?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Delar av mitt Gothcon finns beskrivet i trådstarten. Får lägga till mycket intressant spelsnack med Henke & Näse under dagarna. Hade även ett kul pass Mörkret kallar med Paal, Henkedge m.fl. på fredagen följt av Utpost med Nässe, Liten och hennes gäng (oklar forumstaus där för mig) med Vikotnik som SL. Lite missnöjd med att jag och Henke inte lyckades komma in på ett OSR-pass men annars hade jag ett riktigt trevligt konvent.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag hade en väldigt tillfredsställande långfredag.
Fick gott sällskap i bilen på väg ner från Trollhättan till Götet.
Vi var framme såpass tidigt att vi snabbt hittade en parkering och slapp dessutom kön till anmälningen.
Innan butikerna öppnade han jag dessutom göra några sista putsningar på äventyret jag skulle SL’a pass 2.
sedan hann jag hämta lite beställningar hos Alpha spel & även mitt bokade ex av Kranks Ödesväktarna.

Till pass 1 var det tänkt att jag skulle hänga på Ludwig’s gäng och spela hjältarnas tid. Men pga brist på SL blev det inställt. Vad gjorde det då jag istället fick spela en teleporterande, superlimsspottande skalbagge i Ludwigs egna Världsrymdens Vagabonder.
Gott om skratt under det passet.

Jag var ganska nervös inför pass 2 då det var första gången jag skulle vara SL på ett konvent.
Dessutom för mig åt ett gäng okända personer.
Tanken var egentligen att jag skulle hänga på Paal och hans gäng och spela Kutulu - Terror på 200 m.
Men återigen saknades det SL. Denna gången hade visste vi dock detta innan vi kom till GothCon och jag valde att hoppa in.
Det visade sig vara ett väldigt tacksamt gäng att SL för. Speciellt då Kutulu är ett väldigt spelardrivet system. Jag hade riktigt kul och är nöjd med min insatts även om vi inte riktigt hann i mål. Men ändå fick ett passande slut.
Hoppas detsamma gäller spelarna?

Efteråt han jag kika lite på ”Hjärnor”. Tur i oturen att deras pall försvunnit annars hade jag spräckt min budget för i år.

Sedan var det dags att köra hemmåt. Lyckan stod mig bi och en annan kompis passade på att sno en skjuts hem så vi kunde snacka av oss i bilen på vägen hem.

tack för i år alla närvarande, hoppas vi syns nästa påsk!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Gott Con, som vanligt. Mat, snack och spel.

Landade vid 14-tiden och tog en burgare med Sysp på Landwetter, sedan flygbuss till stan.

Gick och vilade på hotellet, tittade på Sabrina tonårshäxan på Netflix medan Sysp tog en löprunda

Pytt i panna på Tintin, de glömde ge mig ägg, men det var en så stor portion att jag blev mätt ändå.


Började mitt konvent med Shagulitpub där jag fastnade med med några andra podcastare och spelmakade och snackade verkstad i några timmar. Gick rätt tidigt för att kunna gå och sova och vara pigg på fredagen.

Pass 1

Riggade butik hos Caligo och Oldtimer som vanligt. Sålde slut på The Daughters of Verona redan inom några minuter. Ka-ching! Sålde spel och snackade NNO med besökare.

Sushilajvet spårade ur fullständigt när vi kom till sushihaket i omgångar och det tog 45 minuter för min grupp att få maten. Nytt försök nästa år.

Pass 2
Körde Sysps Kuf-äventyr Origenes för första gången. Hade trevligt och såg tre rollpersoner av sex gå hädan.

Käkade köttbullar med mos från kiosken.

Pass 3
Gick till indierummet för att säga hej och sedan gå och lägga mig. Träffade vänner, fastnade vid bordet och spelade en hejdlöst rolig och kaotisk omgång av The Daughters of Verona till långt efter läggdax. Konventets bästa pass för min del.

Försov mig grundligt på hotellet och lullade in på konventet vid 10-snåret

Pass 4
Sålde spel och snackade NNO med besökare. Träffade en gammal Sinkadus-skribent som möjligen hade lite opublicerat material i gömmorna som kan dyka upp i Hydra vad tiden lider, om datorarkeologins gudar är oss nådiga.


Gick och såg Gabrielle, Gunilla och Michael föreläsa om att skriva skräck-äventyr, men smet när själva workshop-momentet drog igång.

Hamnade på Tintin och åt kyckling och potatis, gott som bara den.

Pass 5
Körde Origenes igen. En av fem rollpersoner gick hädan.

Pass 6
Hamnade i receptionen och snackade spel och käkade en helt OK köttgryta,

Sov.

Åt kladdkaka till frukost.

Pass 7
Sålde spel och snackade NNO. Fick feedback på CM/77 som jag sålt dagen innan, inga rollformulär i boken!

Checkade ut från konventet. I år fick jag en t-shirt, som tillsammans med en konventsmugg blev det enda lootet för i år. Att inte ha plats i väskan för något mer omfattande loot gjorde underverk för att inte frestas att lös på auktionen. :)

Hade packat stickad tröja för att inte frysa som tidigare år, konventet överraskade med t-shirtväder så tröjan gick oanvänd. Nå, bättre att ha och inte behöva ...

Att ha en termos med sig var absolut värt besväret, det blir standard från och med nu. Inget mera balanserande och slaskande med skållheta temuggar under rusningar mellan konventets många byggnader.

Att se nybörjare ha roligt med TDoV är förmodligen det bästa jag gjort i hobbyn.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag var utfattig, så jag spelledde två pass Eon och ett pass Kult. Det ångrade jag inte. Alla spelgrupper jag fick var bra, folk nappade fint på både Eons och Kults settingar och regler och verkade ha riktigt roligt när vi spelade. Och det hade jag med! Dessutom var bägge scenariona, Klostrets klagan respektive Tjugosjätte timmen, riktigt väldesignade, med pedagogiska och smarta upplägg, även om koncepten helt eller delvis var rätt klassiska - nästa år hoppas jag eventuellt spelleda något mer nyskapande eller avantgarde scenario. I synnerhet mer udda vinklar på Eons värld vore asballt.

Jag ser mer viss oro på hur nattpassen verkar på väg att försvinna från konventen. Det var bara två-tre scenarion på nattpassen i år, och eftersom både korvkiosken och matkiosken numera stänger innan nattpassen är slut går det inte längre att få en mysig snack efteråt. Jag älskar mina nattpass. Det är där bra rollspel, skräck i synnerhet, hör hemma. Nu har min entusiasm för att spelleda på konvent fått en nytändning, men den riskerar att släckas igen om folk ger upp på de underbara nattpassen.

Utöver mina tre spelledarpass, som tog basically hela fredagen och söndagen i anspråk, hann jag promota Neotech lite i Helmgast-butiken samt spela det obligatoriska Den yttersta domen-passet i indierummet på lördagen - den här gången med Genesis som spelledare! Scenariot, om fyra bisarra individer vars agendor krockar medan de är isolerade i ett märkligt kråkslott av gamla rymdmoduler på Mars, präglades på spelarnas initiativ av en härlig gotisk stämning och, som vanligt i DYD, passionerade intriger.

Som kronan på verket blev jag på lördagkvällen indragen i ett podcastat Western med min eviga kumpan Jenny samt Red Moon Roleplaying. Spelledaren i det här scenariot gjorde helt fantastiska slp-rolltolkningar, och våra idealistiska och olycksaliga mexikanska banditer blev ett härligt gäng det hade varit underbart att spendera mer tid med. Det är andra gången jag deltar i en Red Moon-podcast, och det kändes väldigt inbjudande och kul och samtidigt lite utmanande - att spela för en pod kräver lite andra tekniker av en eftersom den visuella aspekten av minspel och gester går förlorad.

Utöver detta hann jag mest hänga lite med några av mina favorit-konventskompisar, såsom Bunny, Gnomvid och Genesis - och givetvis alla sköna människor i Eon- Kult- och Neotech-teamen. Rollspelen slukade så mycket tid att jag inte ens gick i butikerna i år, eller satt i en brädspelsbar överhuvudtaget. Men det gjorde inget. För rollspel är bäst.

Bonus-mega++++++++: Jag har fan aldrig sovit så gott på konvent förr. Kanske var det att jag hade turen att få en nästan tom sovsal, eller bara att jag insett att sovsäckar suger och tog med mig ett svalt påslakan istället.
+++: Allt beröm Neotech fick för sin visuella design och sin humor.
++: Western-scenariots tillbehör var som vanligt överdrivet ambitiösa och totalt urläckra.
+: Jättekul att spelleda Kult för första gången och att spelledar-teamet var välkomnande nog att gå igenom scenariot muntligt med mig för att jag var så stressad.
-: Bara en enda seriemördarhockey i år. Börjar de gå ur nördmodet? Hmm...det kanske är ett plus egentligen...
--: Att Gothmojen fick slut på köttbullar innan ens halva konventet var över.
---: Sluta mobba nattpassen!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Hade ett förträffligt GothCon i år! Det klart bästa sedan förra året!

- Upptäckte Knave, som vi använde för att spela två nattliga äventyr som avdankade monsterjägare på 1600-talet. Det blev helt utflippat och skräckigt på samma gång och gjorde att spelgrupper jag inte spelat med på många år fick en chans att tröttfnissa och rulla tärning igen. Antagligen konventets höjdpunkt för egen del.

- Arrangerade Fyra StuG och en Scho-Ka-Kola, som rullade på jättebra och spelades av totalt fyra lag. Hade helt klart lärt mig några läxor från Gustav måste dö förra året—som att lägga mer tyngd på rollpersonerna och karaktärsspelandet—men gjorde andra misstag istället. Framförallt med längden på scenariot. Skulle fungera bättre som kampanj. Kändes dock överlag väldigt lyckat även om det gjorde att min röst tog slut.

- Köpte Whitehack och Suldokar's Wake, samt den ruskigt billiga Svärdets sång-grundboxen och en massa annan bråte. Kommersen är nördens gissel—guilty as charged.

Fem av fem göteborgare. Would go again.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Så efter ett års uppehåll var jag tillbaka på Gothcon. Den här gången som arrangör för inderummet. Det har varit ett bra konvent där det blivit mycket rollspel och ännu mer mycket te.
Jag har varit så upptagen att jag inte hunnit med något annat alls, ingen butik, inget makarrum, ingen titta in på andra arrangemang och njuta av atmosfären. Men när ens största kritik är att man inte hunnit med något roligt för att man varit upptagen med något roligare så ska man inte klaga.

Jag hade innan konventet en lista på saker jag ville få gjorda i indierummet och jag tycker det känns rimligt att titta tillbaka och se om jag uppfyllde den.



Ha minst ett riktigt bra dramatiskt spelpass



Avklarat, jag hade flera, men den som tog kakan var nog yttersta domen med Bunny, Gnomevid och Ymir, vi hade Genesis som spelledare i ett scenario han hade skrivit. Det var stundtals tungt att spela syster Venita, men ack så vackert det blev.
  • Ha minst ett riktigt bra humoristiskt spelpass
Avklarat, jag spellede ett äventyr Supergänget med ett gäng mycket roliga spelare, Det var mycket skratt när always late boy, sekreteraren, politiken och öronpojken togs sig än Asamannen.
  • Spela något som jag aldrig spelat förut
Avklarat. Borde snakes on a plane och power and responsibility var nya spel för mig.inget av dem är kanske värdens bästa spel, men de var borda snabba, lite små roliga och lätta.
  • Spela med någon som är ny till indierollspel
Avklarat. Jag ledde in ganska många i fördärvet faktiskt, Det är alltid så härligt att se folk bli frälsta, och alltid så tillfredsställande när de efteråt frågar var man kan köpa spelet vi just spelade eller prata brett om hur de ska komma till baka nästa år och spela något mer.
  • Spela en karaktär med namnet Orm
Nej har jag inte gjort
  • Spela DYD med Genesis
Ja och som jag skrev tidigare var det nog konventets dramatiska höjdpunkt
  • Inte spela något OSR
Avklarat!
  • Spela en karaktär som haft en penisförstoring

Nej blev inte av
  • Spela så lite som möjligt med folk ifrån mina vanliga spelgrupper
Även om två av spelarna ifrån mina vanliga spelgrupper varit på plats i indierummet större delen av tiden och två andra av mina vanliga spelkamrater har droppat in och ut därinne så har jag för det mesta lyckats undervika dem. Det blev en spelomgång med Vicotnik sent lördagnatt men då det var det ända tänker jag se det här som lyckat.
  • Spela en karaktär inspirerad av Timothy Olyphant
Ja i snakes on a plane spelade Jack W Hollow som var spelad av Timothy. Där Timothy spelade Jack som en blandning av sina tidigare roller Raylan Givens och Joel Hammond.
 

Magnus Widqvist

Cap'n Coffee
Joined
13 Jun 2017
Messages
19
Location
Uppsala
Tillbaka på GothCon efter femton års frånvaro (sic!). Spelade ingenting. Träffande massor med bekanta från förr. Upptäckte Ackegård och MÖhrman sitta och sälja teckningar och drabbades av gallopperande deja-vu-svindel. Var en fluga på väggen på många spelpass. Satt och snackade RQ och Glorantha med Ron Edwards. Träffade nya människor. Gladdes åt att återväxten verkar vara säkrad. Köpte muggar, pins och sista exemplaret av Mutantboken. Sålde spel på auktionen och till spelbutik – dags att någon annan får glädjas åt mina hyllvärmare. Sushi-lajvade; 30 minuter från beställning till tolv bitar in i ansiktet. Blev intervjuad av K-Special. Köpte böcker, Levde dålighetsliv på diverse pubar på kvällarna. Åt en fantastisk gös med svartrot, grönkål och räksås på Resturang Familjen; rekommenderas varmt!
Bestämde mig för att återkomma 2020.

tillbaka i gemenskapen -- MW
 

Zelgarian

Ogenerad skugga
Joined
27 Sep 2015
Messages
4
Det här var mitt fjärde gothcon, lika trevligt som alltid. Mer tid spenderades i indierummet än utanför, och har kommit fram till att det är så jag vill att det ska vara. Inspirerad av Lukas hade även jag en lista på saker jag ville göra under konventets gång :

Spela rollspel med någon jag inte spelat med förut - check.
Både inbitna veteraner och personer närmare min erfarenhetsnivå

Spela ett rollspel jag inte spelat förut - check.
Iår blev året jag testade Svart av kval i en spelomgång som för mig blev konventets bästa. Klart värt väntan.

Testa OSR rollspel - misslyckat.
Både osäkerhet från min sida och det faktum att tiden har en tendens att rinna iväg bidrog nog till detta. Kanske ett mål för 2020?

Prata med personer jag träffat förut - check.
Det värmer mitt lilla hjärta att faktiskt blivit ihågkommen på konventet, och blev seriöst jätteglad över mängden kramar

Spela minst ett brädspel - check
Blev några få omgångar Walk the plank i SARZ, kanske inte så mycket men kul var det

Gå på musikalen - check
Gick dit och tillbaka igen, och fann åter mig själv med ett brett leende på läpparna då gänget gång på gång lyckas överträffa mina förväntningar på vad en teater på ett spelkonvent kan vara

Loot
-T-shirt som räddade mig från totalt åtlöje då den i min packning blev genomsvettig under torsdagen
-Mugg som för första gången överlevde konventet och kom hem hel
-Program för musikalen, innehållande lyrics till numret "Loot"
-Tärningar jag knappt kan vänta på att använda
-Spelet Boss Monster, köpt i blindo på främlings rekommendation

Kort och gott - Gothcon äger, på grund av människorna där!!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,533
Location
Rissne
Jag tror att det här var mitt tionde Gothcon, och jag hade väldigt roligt även om jag också spenderade i stort sett hela konventet med att vara en smula överväldigad. Jag är ju i grunden väldigt introvert och tycker att det är jobbigt med sorl och att ha folk omkring mig. Man kan då tycka att det verkar lite märkligt av mig att åka på konvent, men nu är det en gång så att det finns saker som är roliga och givande trots att de också är väldigt uttröttande. Gothcon är alltid ett gott con, och fortsätter leverera och vara helt klart värt det. Trots att jag nu lär ha en "social baksmälla" den närmaste veckan. Tur att det är en kort arbetsvecka!

Torsdag
Anlände till Göteborg. Pratade strunt med mina vänner Mats och Niklas. Tittade på Mats nya söta bebis, fyra månader gammal och självklart fokus för nästan all uppmärksamhet så snart hon var i rummet. Tittade på vår låda med 50 exemplar av Ödesväktarna, och bladade in namnlappar för de som förhandsbokat. Pratade ödesmagi och superkrafter och drog ordvitsar.

Fredag
Kom till konventet innan lunch, i enlighet med plan. Levererade 50 ex av Ödesväktarna, tio matta affischer och två blanka till Eloso förlag. SMet därefter iväg och kollade igenom butiker. Som en riktig konvents-noob genomförde jag också majoriteten av mina köp här på fredagen.

Sedan möttes jag, Ronja (min illustratör sedan tio år tillbaka), Liten och Lloyd för att se om vi fick spela Coriolis. Det fick vi inte. Så vi splittrades igen. Jag drällde runt ett tag till, pratade med andra spelskapare, skakade hand med forumiter, pratade strunt och "gjorde konventet" lite till. Sedan gick jag hem till Mats, gullade med bebis, pratade rollspel och drog ordvitsar.

Lördag
Här hade jag gjort ett misstag: jag trodde att det skulle gå hur bra som helst att köra två pass efter varandra. Men jag hade inte räknat med hur trött jag skulle bli av det allmänna konventandet.

Så först spelade jag det traditionsenliga Robert Jonsson-äventyret, med Robert själv som SL. Här spelade jag med Mats och Niklas och Cissi och med Ronja som vad jag förstod hade sin första rollspel-på-konvent-upplevelse. Det var superroligt! Som vanligt levererade Robert ett skitbra konventsscenarie, denna gång med twisten att det fanns fler delar som man kunde få uppleva ifall man bokade in sig på fler pass. Det hade jag missat, så klant jag är. Oh well. Vi hade som sagt roligt. Min smak i rollspel och äventyr stämmer ganska bra med Roberts. Jag vet att jag inte kommer att gå missnöjd ur rummet.

Sedan gick jag och spelade Kult bara en timme senare, scenariet Tjugosjätte Timmen med Lloyd, Liten och Vildkatt. Vår spelledare var jättebra, de andra spelarna spelade jättebra, jag hade slut på social energi redan från början och hade mycket svårt att fokusera ordentligt. Jag lyckades leverera en OK rollgestaltning, men enbart för att jag råkade välja den enda av de fyra karaktärerna jag var förmögen att spela – Åke Mellin. Det var givande, men jobbigt, och det verkade som att jag inte störde de andra spelarnas upplevelse alltför mycket. Så jag är nöjd.

Efter scenariet lyckades jag göra en grej som triggade min pinsamhetsfobi. Jag VET att den inte var någon big deal egentligen, men jag vet också att min dumhjärna kommer att älta över denna lilla grej om och om och om igen. Det kommer att vara en sån där grej som hjärnan påminner mig om typ out of the blue när den tycker att jag mår alldeles för bra: "kommer du ihåg när du missuppfattade den här sociala grejen och kände dig jättedum?" Jag är inte säker på om nån annan i gruppen ens kommer ihåg den nu i efterhand. Men så funkar dumhjärnor; de fokuserar på småskit som egentligen ingen borde bry sig om.

Lärdom till nästa år: Boka för allt i världen inte in två rollspelspass direkt efter varandra. Eller ens samma dag.

Sedan gick jag hem till Mats, gullade med bebis, pratade rollspel och drog ordvitsar.

Söndag
Jag kom till konventet vid lunch, träffade lite mer folk, pratade lite strunt, kollade hur det gått för Ödesväktarna, tog en sista vända i butikerna. Sedan gick jag hem till Mats, gullade med bebis, pratade rollspel och drog ordvitsar tills lite, lite för sent då jag sprang till spårvagnen, och sedan sprang från spårvagnen till tåget hem.


Det är vad jag minns. Jag minns alltså inte alla jag hälsade på men det var ganska många och jag vill inte namnge några och riskera att missa andra. Men jag är lite extra glad att Gillbringarna var på plats och att jag fick tillfälle att hejja. Och super-duper-tacksam till Gabrielle de Bourg som arrangerade Kutulu-arr helt utan min inblandning.

Jag är fortfarande lätt överväldigad och det är VÄLDIGT SKÖNT att sitta här hemma i den tysta lägenheten utan annat sällskap än den tyst surrande datorn bredvid mig. Nu börjar återhämtningen.

Har jag glömt nåt? Jag har säkert glömt nåt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,254
Mitt GothCon var i vanlig ordning i första hand en återträff med mitt glada gamla gäng från gymnasiet. Det här var det sextonde GothCon vi åkte på ihop, och jag har därmed lika många år på GothCon som år utan GothCon.

DAG FÖR DAG
Torsdagen började med den trevliga överraskningen att en av polarna lyckats boka ett dubbelrum på hotell av misstag, och eftersom det inte fanns några enkelrum att byta till fick jag en hotellvistelse jag inte var förberedd på. Visst kostade det, men det var det helt klart värt. Nästa år blir det definitivt hotell igen. Det är värt varenda krona. Sedan GothCon-puben, förstås.

Fredagen blev ett allmänt rundpromenerande och vandrande genom butiker och spelbarer, och jag testade en hel hög med nya brädspel. Great Western Trail är fruktansvärt kul. Inte lika kul var att jag missade att hämta ut bokade ex av både Skrômt och Ödesväktarna som planerat, men jag skyller på konventshjärna. Ska köpa ex på LinCon istället, om jag lyckas ta mig dit.

Eftermiddagen arrade jag Eon och fick spelleda en blandgrupp av föräldrar och tonåringar. Gick riktigt bra och förhoppningsvis har vi två engagerade nytillskott till hobbyn nu. Sedan blev det den traditionella "fira-en-av-grabbarnas-födelsedag-med-att-gå-på-pub"-grejen.

Lördagen skulle vi spela Kutulu - terror på 200 fot, men fick ingen spelledare. En av oss axlade manteln som SL och vi hade hejdundrande kul. Visserligen var det ett skräckscenario, men vi hade genuint roligt. Scenariot börjar med en fest som skulle gjort Den Store Gatsby avundsjuk, och vi hade så kul där att vi inte märkte att tiden gick och när vi skulle börja med själva handlingen var det bara en timme kvar av tiden. Jobbigt det där, när man har så kul att man inte hinner ha kul.

Sedan blev det fler brädspel och allmänt umgänge. Tyvärr blev det inget indierum, eftersom folk ville spela mer Great Western Trail, men nästa år ska det bannemig bli av om jag så måste muta kompisarna med hålfotsinlägg för att de ska komma med.

Söndagen medförde spelledande för podd, Red Moon spelade Eon med specialgäster. Kanske bästa upplevelsen av att spelleda på konvent någonsin, definitivt på länge. Fruktansvärt tät stämning och inlevelse.

UTVÄRDERING
Ett på det stora hela riktigt bra konvent, som vanligt.

- Det verkar som om spelledarbristen är värre i år än förr. Fler arrangemang, fler rollspelsgrupper som vill spela, men färre folk som vill spelleda. Tråkigt. Jag förstår det som att det är likadant i det allmänna gruntandet. Jag vet inte vad man kan göra, men jag lärde mig enormt mycket om att spelleda i min ungdom på att spelleda på konvent med grupper jag inte känner sedan innan. Det är något jag tror alla som spelleder mår bra av att testa då och då.

+ Bra kommunikation i förväg från rollspelsgruppen.
+ Merch-shoppen hade flyttat från matsalen
+ Bra brädspelsbarer som var öppna så gott som dygnet runt
+ Trevligt folk i stora mängder
+ Underbart väder
+ C:a 300 nya idéer till arrangemang, scenarion och prototyper till nästa år.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Mitt Gothcon var, som vanligt, helt utan rollspel. Jag borde verkligen försöka göra något åt det nästa år...

Blev dock en massa figurspel, och musikal, så långt ifrån bortkastat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,533
Location
Rissne
Khan;n318110 said:
Inte lika kul var att jag missade att hämta ut bokade ex av både Skrômt och Ödesväktarna som planerat, men jag skyller på konventshjärna. Ska köpa ex på LinCon istället, om jag lyckas ta mig dit.
Jao, det var du och en till som lämnade era ex "på bordet" så att säga. Jag vet inte ifall Eloso ska på Lincon; det är de som tog alla överblivna böcker iaf. Annars finns ju Ödesväktarna nu att köpa direkt från oss eller från Adlibris/Bokus/CDON.

Khan;n318110 said:
Lördagen skulle vi spela Kutulu - terror på 200 fot, men fick ingen spelledare. En av oss axlade manteln som SL och vi hade hejdundrande kul. Visserligen var det ett skräckscenario, men vi hade genuint roligt. Scenariot börjar med en fest som skulle gjort Den Store Gatsby avundsjuk, och vi hade så kul där att vi inte märkte att tiden gick och när vi skulle börja med själva handlingen var det bara en timme kvar av tiden. Jobbigt det där, när man har så kul att man inte hinner ha kul.
Trist att ni inte fick spelledare, men kul att ni hade kul med scenariet! Det kommer ju att ingå i den kommande scenarioboken "Mardrömmar från Amerikat", tillsammans med tre andra scenarier skrivna av samma person. Så jag antar att det borgar bra för den bokens mottagande =)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Verkar som att ”det saknades SL till förbokningar” var ett återkommande problem i år? Eller har jag bara haft ovanligt flyt de senaste åren?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,533
Location
Rissne
Lightshy;n318124 said:
Verkar som att ”det saknades SL till förbokningar” var ett återkommande problem i år? Eller har jag bara haft ovanligt flyt de senaste åren?
Problemet har funnits men jag tror att det var värre i år. Fler än tidigare som ville spela, färre som anmält sig som spelledare, fler arrangemang som behövde spelledare. Om jag förstod de olika arrangörerna rätt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
krank;n318125 said:
Problemet har funnits men jag tror att det var värre i år. Fler än tidigare som ville spela, färre som anmält sig som spelledare, fler arrangemang som behövde spelledare. Om jag förstod de olika arrangörerna rätt.
För mitt lilla experimentscenario var det exakt ingen anmäld spelledare i år. Förra året var det tre spelledare anmälda. Säger antagligen ingenting egentligen, men jag fick tvångsrekrytera vänner och bekanta för att kunna genomföra scenariot i år.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Årets GothCon var avvikande på många olika sätt.

För det första var jag inte arrangör, vilket var väldigt skönt. Jag kände att jag kunde undvika att ta så mycket ansvar för grupper som tittade in och ville spela något. vilket inte innebar att jag inte spelade med några sådana grupper, men jag var självisk vid ett par tillfällen.

För det andra hann jag med ovanligt få pass. Endast fyra ordentliga spelpass blev det av, plus fyra mindre pass. Dessa pass var dock rejält långa och hade tendensen att dra ut på sig till 5-6 timmar, så det var väl inte så konstigt.

För det tredje fick jag träffa och spela med Ron Edwards, som jag inte hade en aning om var på konventet. Mer om det senare.

För det fjärde har jag inte varit så allergisk sedan lågstadiet, tror jag. Jag dubbeldoserade antihistaminer och fick köra loss med asmainhalatorn typ en gång varannan timme, istället för en gång om året, som är den vanliga takten. Och så konstant täppt och snuvig på det. Inte kul.

Kronologiskt, då, mer eller mindre:

Torsdag:
GothConpub! Det var kul som alltid. Många trevliga samtal. Speciellt tacksam till Gustaf och GnomviD som hjälpte mig fundera igenom hur man kan skriva ett scenario om Taiping-upproret. Det skall vara uppföljaren till Rök över Kanton, men jag har aldrig lyckats komma på hur jag vill lägga upp det. Nu har jag en väg framåt, känner jag.

I år hade Kim lyckats övertala Emil, indierumsveteran från LinCon, att komma till GothCon. Jättekul att ha honom med! Han anlände ganska sent och någon timme därefter drog vi oss tillbaka för att få hyfsat med sömn. Kim, Emil och Lukas sov hos mig, något som tog upp i princip hela golvytan i min lägenhet.

Fredag:
Vaknade klockan sju och låg vaken tills larmet gick vid nio och de andra gick upp. Mycket irriterad på att jag redan betat av sömnbufferten jag byggt upp dagen innan, helt i onödan.

Första passet blev Prosopopée med Emil, Sanna/Zelgarian, Alex (forumit?) och Nässe. Som vanligt är det omöjligt att sammanfatta ett pass Prosopopée. Inspirationen var 20-tal och Noir, men ganska snart vreds den estetiken till oigenkännelighet. Vi hade en ansisktlös massa av poliser, en speakeasy som förvandlade kunderna till råttor, en glömska som var så stark att själva världen började blanda ihop koncept som upp och ned, stor och liten, och riskerades lösas upp, skuggor som fick människor att försvinna, Djävulens get och en rollperson som ätit upp solen men som grävde fram den igen från sitt huvud och förvandlades till ett skinande träd, med tårar i vilka ett litet folk levde som vävde nät av trädets gyllene drömmar. Till exempel. Skönt pass, och jag är glad att vi spelade vidare efter att Emil råkade lösa alla världens problem i ett slag.

Tror att det var mellan dessa pass som jag körde ett pass Lasers & Feelings med en grupp ickeforumiter.

När jag var ute skickade Kim ett SMS till mig och sade att en snubbe som hette Ron från the Forge var på konventet och ville spela med mig. Öh. Vadsaduattdusasadu? Jag hade hört att Ron Edwards hade en stuga i Sverige eller liknande, men visste inte att han bodde här, och än mindre att han var på GothCon. Så jag hängde vid Indierummet tillsammans med lite anat folk och väntade. Han skulle dyka upp vid 15-tiden, men 15:30 sade vi att vi inte kunde vänta längre och vi satte igång med en omgång Svart av kval. Det var jag, Sanna/Zelgarian, ickeforumit (tror jag) Tobias och Cissi. Mitt i uppstarten dök dock Ron upp och vi bjöd in honom att spela med oss. Det blev ett trevligt parti om Solkungens hov där kungen låg döende och vampyrerna bakom makten var uppdelade i två läger där det ena argumenterade för att göra kungen till vampyr så att han kunde regera för evigt, och den andra fann detta hädiskt. Som ett oneshot i Svart av kval brukar bli så var det komplicerade relationer, intriger och maktkamper, hövlighet och brutalitet, och allt slutade i ett fruktansvärt blodbad där konungen mördades och i princip hela Versailles slaktades och palatset brändes. Mitt i passet tog vi dessutom en matpaus och gick och käkade på Hard Rock Café tillsammans med Ron, hans värd Ulf, Jim som skrivit LotFP samt Julie (?) från Finland. Väldigt trevligt och intressant samtal om OSR, rollspelshistoria och ankpenisar, men ljudvolymen på restaurangen var för hög för att det skulle bli riktigt bekvämt.

Lördag:
Dåligt med sömn igen, men jag kände mig inte så fasligt trött. Dock var allergin riktigt illa. Hade redan bokat upp mig med Ymir, Bunny, GnomviD och Lukas för att lira mitt DYD-äventyr Häxan i Rubicum. Jag är nöjd med äventyret; tycker att det har intressanta teman och att de vävs in väl med varandra. Sedan är det ju ett toppenspel och toppenspelare, så det var ju nästan givet att det skulle bli bra. Flera scener etsar sig fast i minnet; kanske mest den scen där GnomviDs rollperson tvättar såren från Lukas rollpersons självspäkning. Hela spelet dröp dessutom av ljuvlig gotisk frankensteinestetik. Mustigt, dramatiskt och gripande, och fantastiskt spel från alla fyra spelarna. Detta var klart det bästa passet på konventet för mig.

Därefter spelades ett par småpass. Först Nostalgi med Hellzon och en ickeforumit, och sedan Power & Responsibility (ett L&F-hack om superhjältar) med ickeforumit, Hellzon och Lukas, som jag övertalade att han kunde spelleda spelet utan att ha läst det eller L&F eller spelat något av dem. Det gick bra. Kändes skönt att inte leda passet utan kunna slappna av och bara slänga ur mig fjantiga oneliners, även om jag nog tog över omgången lite väl mycket.

Till sist hade vi en väldigt komplicerad uppsättning folk och olika typer av konstallationer av Anatman och Svart av kval föreslogs. Majoriteten ville spela Anatman, men det blev för många, och vi hade bara en uppsättning kort. Jag var självisk och ville lira Anatman och fick som jag ville. Jag skäms lite, men det var en kul omgång och jag var verkligen mer sugen på det. Spelade med Kim, Hellzon, Erik från Lincon och Lukas från Bläckfisk förlag. Vi var ganska trötta och det påverkade nog spelet, men det blev inte dåligt. En nominellt fri stat med en övervakande regering som korrigerade ”subversiva element” med omprogrammering. Eller kanske inte alla subversiva element, utan endast det som hette Livianus, en kontrarevolutionär personlighet som dök upp i folks medvetande och fick dem att ifrågasätta staten. I slutänden lyckades @, som skapat Livianus, smyga in den i en populär biofilm som lanserades, så att alla biobesökarna skulle programmeras med en och samma individualistiska, antistatliga personlighet. Ett utsökt slut! Såhär i efterhand tycker jag att det var synd att jag aldrig riktigt humaniserade min rollperson, som var ganska ond, men jag hade aldrig en bra konversation att göra det i.

Söndag:
Ännu en natt med lite sömn och nu började det bli märkbart. Åkte in till konventet, spelade en omgång Snakes on a Plane med en massa folk (Kim, Lloyd, Erik, Lukas, Hellzon. Tror att det var alla). Sedan hamnade jag i en lång konversation om speldesign, olika typer av Fantasy, rälsning och illusionism och en massa andra saker, med GnomviD, Anarchclown, Ron, Svarte Faraonen, Kim, Bunny, Hellzon, öh, och andra. Folk droppade av lite allteftersom och till slut var det bara jag, Anarchclown och Faraonen kvar. Städade lite, använde min sista matbiljett och gick hem. Kunde knappt hålla ögonen öppna, dov några timmar på eftermiddagen, lade mig vid 22:30 och sov tio timmar till.

Bästa passet: Häxan i Rubicum.
Största överraskningen: Att Ron Edwards var på konventet.
Sämsta sämstgrejen: Pollenallergi (och eventuellt även något i Hvitfeltska? Jag har aldrig kännt det så starkt förut)
Bästa ickespelgrejen: Vegetariska nach.otallriken var supergod. Hoppas att de har det alla år.
Största missen: Jag glömde att göra min statliga agent i Anatman beroende av doftljus.

På det stora hela ett fantastiskt GothCon. Tack alla som var en del av det och som alltid extra tack till Vico som skapar ett utrymme för spel, möten och diskussioner på ett osjälviskt sätt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Sushi-lajv?

Och björkpollennivåeerna i sydvästra delarna av landet lär vara de värsta sedan '93.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,278
Årets GothCon var fantastiskt, men jag tog mig också så många nivåer vatten över huvudet att jag nog hamnade någonstans i R’lyeh.

Jag kom nämligen på den fantastiska idéen att arrangera både Ur Varselklotet, Kutulu, en workshop med Micke & Gunilla och delta i en föreläsning, utöver annat som skulle hinnas med. Plus att det var mig K special svansade under en stor del av konventet.

Det blev en del skav i tider, en hel del schemastress och arrangörsgruppen fick utstå en hel del från mitt håll (men de var också ett fantastiskt stöd). Plus att försöka att rekrytera spelledare, vilket blev en stor utmaning, men där i alla fall Ur Varselklotet stod sig relativt bra och Kutulu gick att lösa en del pass. Nackdelen med att göra allt.

Men, jag hade också hysteriskt roligt. Fördelen med att göra allt är också hur kul du får ha och att verkligen få uppleva all pepp som jag känt detta GothCon. När jag intervjuades av K special sade jag att “jag känner mig som en rockstjärna inom rollspelsbranschen” och det var roligt att få verkligen anamma att lite få vara en “force of nature” ibland.

Onsdag:
Jag anlände på kvällen och bodde med några i GothCon-staben över natten. Det blev nördigt prat till lagom sent på kvällen och det var en väldigt mysig start inför konventet.

Torsdag:
På morgonen lyckades jag smygas med till stabsbrunchen på Tintin och fick avnjuta deras fantastiskt goda amerikanska pannkakor. Framförallt fick jag tid att bonda mycket med många av mina vänner som är med i staben och hade väldigt roligt. Efter det blev det en kort visit på SF Bokhandeln och jag fick signera lite dessutom.

På eftermiddagen mötte jag upp Svartviken, där vi skulle podda Kutulu och årets GothCon-äventyr, Terror på 200 meter. Det här är andra gången jag har fått äran att gästa dem (förra gången var passande nog på förra GothCon) och vi hade en underbar spelomgång. De gick väldigt in hårt i karaktärsrollspelandet, vilket var väldigt tacksamt då en stor del av äventyret bygger på att vara en fest som hade gjort Gatsby grön av avund (fram tills det såklart övergår i skräck). Det var en fantastisk kickstart på hela konventet!

Efter detta begav vi oss in till puben där jag passade på att prata och mingla med så många jag hann. Det var väldigt trevligt, men det blir många att beta av, så ibland kände jag att hann prata lite kortare med vissa än jag önskat, men jag hade i alla fall så trevligt att jag halvt fick slitas därifrån. Vi passerade GothCon för att checka in, men arrangörskassan var stängd.

Fredag:
Jag åkte in med Guran89, då vi båda bodde hemma hos Moa (från Svartviken) och varje morgon bjöd på trevliga samtal på spårvagnen och vid frukosten. Jag blev också med mitt enda loot: en GothCon-mugg, vars motiv var helt i min smak (och rosa dessutom!)

På förmiddagen startade jag upp Kutulu och Ur Varselklotet och spelledde själv ett pass i Ur Varselklotet och äventyret Spökhuset i Färentuna. GTS, min som jag spellett två GothCon i rad och det har blivit en bit av konventet att få spelleda dem, då de är fantastiska på att fånga barnsligheten i Ur Varselklotet och bjuder på härligt karaktärsspel. Självklart också en fröjd att träffa Emelie igen i samband med spelpasset. Ungefär sista timmen dök TV upp och filmade oss och det är alltid en speciell känsla att ha en kamera i fejan och spelleda, men helt ärligt en känsla jag gillar!

Efter spelpasset hade jag lite paus och besökte Södra och hälsade på folk i spelmakarrummet samt Fria Ligan. Det var lite min enda ordentliga chans på fredagen att hälsa på alla och jag försökte passa på att prata med alla så mycket jag hann. Lite extra ville jag passa på att prata med Eloso, som jag jobbar så mycket med, men inte får träffa då vi alla är på olika orter. Efter det blev det att starta upp ett nytt pass Ur Varselklotet och Kutulu och sedan springa till nästa punkt.

Jag sprang mer eller mindre direkt upp på scenen i Queer & Nördfeminismrummet där jag ihop med Elaine Boström höll en föreläsning, panel och rant där vi ville dekonstruera nördfeminismen, med namn Elefanten i Rummet och vi hoppades trampa på alla tår, vilket vi verkade göra! Det var nervöst, samtidigt som det kändes väldigt givande. Det blev också mycket bra diskussioner från publiken och många var väldigt engagerade. Vi drog över lite och tv-teamet slet i mig till nästa punkt.

I full fart blev det att springa med kamera som svans halvvägs igenom liveinspelningen av Signaler från Zonen med Fria Ligan. Det var riktigt roligt att få vara med och podda med Ligisterna, plus att jag fick avslöja en kul nyhet på ett projekt jag jobbar med.

Efter detta lånades jag för att bli intervjuade av tv-teamet, vilket var väldigt kul. Det blev allt om att prata rollspelsbranschen till att få lyfta flera personliga frågor.

Kvällen avslutades sedan på middag med Fria Ligan där jag dessutom hade Nässe till bordet, vilket i sig alltid är en fröjd. Det var väldigt mysigt och trevligt, samt fantastiskt god mat. En perfekt avslutning på min första riktiga dag på GothCon.

Lördag:
Lördagen var något lugnare och började återigen med trevlig spårvagnsfärd och frukost med Guran89, där vi också hann prata en hel del med Robert Jonsson, vilket var spännande och mysigt. Jag fick dessutom en välbehövd jordgubbe! Sedan passtart av Kutulu och Ur Varselklotet och att preppa nästa punkt.

Jag höll ihop med Gunilla Jonsson & Michael Petersén workshoppen “Kultivera din inre berättare”, om att lära sig skriva skräckäventyr. Vi har hållit den förut och det känns ganska mycket, då vi alla är rätt avslappnade, samt att de är väldigt trevliga att jobba med. Deltagarna lyssnade intresserat och jag imponeras alltid av vad våra workshopdeltagare kommer på för spännande uppslag till skräckäventyr: har var det allt från en familjemiddag som spårar ur till ett rave från helvetet. Kul att också få flera bitar av den filmad!

Jag hann också med att få vara med i juyrn och utse GothCon 44s logotyp, vilket verkligen kändes som en stor ära! Efter workshoppen blev det ett spännande möte och efter det blev det att starta upp de sista två passen. Min spelgrupp skulle börja något senare, så jag drev runt och sade hej då till olika spelskapare i Södra. Jag hann dessutom få träffa Tove Gillbring, vilket alltid känns lite extra viktigt.

Sedan var det dags för spel och min grupp från förra året återvände: GothCon-staben. Det är en härlig återbetalning att få spela med dem, samtidigt som vi alla är väldigt lika i våra smak och popkulturella referenser, så det är som att ha spelat flera år ihop, trots att det är andra gången och i år startades ett nytt internskämt som använts flitigt i våra gruppchattar. Det var riktigt mysigt och kul i starten och vi fick göra en förflyttning till rummet med uppstoppade fåglar lagom till att det blev ordentligt intensivt, vilket verkligen förbättrade allt. Det var en perfekt avslutning på ett härligt och peppigt GothCon.

Efter jag var klar mötte jag upp lite vänner som hållit i Queer & Nördfeminismrummet för lite drinkar i Rubinens skybar innan det blev hemgång och välbehövd sömn.

Jag hoppade söndagen och åt lite mysig bakislunch med fler folk med Leia-koppling innan det blev en något längre tågresa hem (på grund av andra tåg som gått sönder), men som utnyttjades flitigt för skrivande.

GothCon 2019 var på det stora hela fantastiskt lyckat för mig och jag gick verkligen all-in i år och inser vad jag kan och har åstadkommit inom rollspelsvärlden. Men jag vet också att jag gick rätt mycket för långt och min plan är att från nästa år börja ta dem ganska lugna och mer fokusera på att driva runt, prata mer med folk och hålla mindre programpunkter. För det bästa med GothCon är trots allt ändå alla jag träffar där!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Torsdag

Reste till Göteborg. Ape of Wrath, som för andra året i rad erbjudit mig sovplats, hämtade mig på Landvetter. Vi åt middag på en pizzeria tillsammans med några vänner till honom. Traskade till GothCon-puben där jag surrade om rollspel med blandat folk. Såg sedan till att registrara mig på konventet.

Fredag

Anlände till konventet strax innan tio. Mötte upp resten av årets Norrlandslaget: icke-forumiterna Björn, Patric och den nya bekantskapen Pierre. Lightshy som skulle spela första passet med oss anslöt också. Vi hade bokat Hjältarnas tid men fick ingen spelledare. Lånade då ett bord och jag spelledde Världsrymdens vagabonder. Jag hade roligt och det hoppas jag att de andra hade också.

Nästa pass hade vi bokat Coriolis och fick med knapp marginal en spelledare, Otto. Det blev ett spännande och stämningsfullt pass med mycket karaktärsspel. Otto var även schysst och spelledde en timme extra för att vi skulle hinna klart. Samtidigt blev jag påmind om att ligans regelmotor inte är någon favorit för mig.

Lördag

Anlände till konventet innan tio. Hade bokat Western och fick Andre Nordin som spelledare. Nu var Norrlandslaget även förstärkt med Mårten och hans kompis Mattias. Det blev ett bra pass med mycket pangpang. Dock ganska linjärt och inte fullt så mustigt äventyr som förra året, och Western detaljerade regler är något av en bromskloss.

Efter Western hann jag gå ett varv bland butikerna. Köpte den fina pocketutgåvan av Lintovaffären och surrade lite med Fiktionslek. Åt sedan middag på Tintin där DeBracy och Ronja Melin råkade befinna sig.

Efter maten avvek Patric och Pierre hade åkt hem redan tidigare men jag och Björn dröjde oss kvar. Surrade med Orvar, Oldtimer samt de tre glada bläckfiskarna. Hamnade sedan i old school-hörnan där jag och Björn spelade Apgudens tempel med två yngre grabbar samt Johan Berggren som spelledare. Egentligen hade jag nog hoppats få testa något nytt men Svärd & Svartkonst blev ändå bra tidsfördriv för min då trötta hjärna.

Söndag

Anlände till konventet omkring 10:30. Strosade runt i butikerna och köpte en bok till ADD. Surrade även med blandat folk, bl.a. Daniel Lehto och Wilper. Jag och Ape of Wrath ägnade sedan eftermiddagen åt att äta pizza och glass. Dessutom han jag med en tupplur innan det blev dags att möta upp några icke-rollspelande vänner och deras vänner för middag. Det hela visade sig gå av stapeln hemma hos Helmgast-Anton (avatarex?). Han var dock inte där, men kvällen fick i alla fall en oväntad koppling till rollspel.

Summering

Årets GothCon var jättetrevligt. Spelpassen blev lyckade och jag fick träffa massor av trevligt folk, både gamla och nya bekantskaper. Vädret var också strålande. De enda minusposterna var egentligen att jag kände mig trött mest hela tiden, vilket sannolikt berodde på pollen, och att jag inte spelade något med Paal och hans polare. Den allmänna bristen på spelledare är även lite oroväckande för mig som gärna spelar bokade pass, så att det faktiskt blir av att jag spelar något. Kanske måste jag ta mod till mig och testa att spelleda något på riktigt nästa år.
 
Top