Nekromanti Gothcon 2019 rapport

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Arrade Old School-hörnan för tredje gången. I år hade vi lokaler med mycket mer genomströmning av folk än tidigare två år vilket var väldigt trevligt. Också trevligt att lättare kunna smita upp till spelmakarna och butikerna utan att det ska bli ett stort projekt av det.

Konventet smygstartade som vanligt med Gothconpub. Hade ovanligt trevligt. Gillar dock inte lokalen något vidare, det var bättre förr! Men hur som helst trevligt snack med diverse löst folk.

Fredagen och lördagen var det spelledande som gällde dagtid (och osunt leverne i pubmiljö kvällstid). Tog ett tag innan spelledandet kom igång men fick ihop några pass ändå. Inte minst fick jag testa min one page dungeon, Dödens ziggurat, vilket var kul.

Däremot ska vi fundera lite kring organisationen och strukturen på arrangemanget till nästa år. Det kan behövas någon bättre introduktion för intresserade som går förbi samt kanske något simpelt system för att hitta en spelledare.

Hemfärd på söndagen. Hade bokat ett tåg vid 14-tiden för att hinna hitta på något på konventet på söndagen men hade ärligt talat kunnat åka tidigare för det händer ju inget på söndagen (vilket jag ju egentligen vet om).

Allt som allt ett bra Gothcon, som väntat. Och stort tack till alla som kommit förbi och spelat hos oss! Hoppas ni haft roligt och fått en känsla för vad OSR handlar om.

Roligast spelpass: utflykten till dödens ziggurat i Yoon-Suins hemsökta djungler.

Vanligaste dödsorsaken: slukad av monster.

Godast mat: thaistället.

Bäst öl: den där Berliner Weissen på Flygande tunnan.

Bäst doom: Sleep. Alltid Sleep.

Roligaste köp: Suldokar’s Wake, vilket jag redan hunnit igenom. Kittlar akademikern i mig. Trevligt snack med Fiktionslek också.

Mest hype: MORK BORK. Många många som kom fram och frågade om det. Välförtjänt, det verkar bli otroligt bra!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Paal;n318262 said:
Vilket var tur för trots förberedelserna kändes scenariot något stressat, för att riktigt njuta av det hade jag velat ha 2-3 spelomgångar på mig. Nu hade vi väldigt kul ändå och det blev mycket lyckat (Lightshy är en bra SL) men jag är tveksam om det var ett lämpligt konventsscenario. Efteråt strosade vi omkring och tittade på vad som var öppet en stund och sen raglade vi tillbaks till hotellet.
Kul att ni hade kul, men tråkigt såklart att det kändes stressat! Och ja, jag själv var osäker på om det var ett bra konventsscenario. Vissa bitar av det kändes klockrent konvent, men jag visste också att det ganska flytande tempot och något lugna starten skulle kunna resultera i en del stress och det var något jag själv brottades med hur optimalt det var. Det är också utmaningen med att "använda ett äventyr till konvent", istället för att skriva ett helt dedikerat konventsäventyr.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
gabrielledebourg;n318297 said:
Kul att ni hade kul, men tråkigt såklart att det kändes stressat! Och ja, jag själv var osäker på om det var ett bra konventsscenario. Vissa bitar av det kändes klockrent konvent, men jag visste också att det ganska flytande tempot och något lugna starten skulle kunna resultera i en del stress och det var något jag själv brottades med hur optimalt det var. Det är också utmaningen med att "använda ett äventyr till konvent", istället för att skriva ett helt dedikerat konventsäventyr.
Jag vill bara klargöra att jag tycker det var ett mycket bra äventyr som passar till Kutulu.
Att spela det över 2-3 kvällar hade varit perfekt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Lightshy;n318299 said:
Jag vill bara klargöra att jag tycker det var ett mycket bra äventyr som passar till Kutulu.
Att spela det över 2-3 kvällar hade varit perfekt.
Håller helt med Lightshy här, mycket bra stämning och upplägg på scenariot i övrigt.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
DeBracy;n318302 said:
Tell me moar! Är det nära Hvitfeldtska?
Ja, det ligger mellan kyrkan och Avenyn. Heter Moon tror jag. Men brukar vara omåttligt populärt, vi har haft turen att få bord båda gånger vi varit där trots att de flesta som kommer dit verkar ha bokat bord.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Lightshy;n318299 said:
Jag vill bara klargöra att jag tycker det var ett mycket bra äventyr som passar till Kutulu.
Att spela det över 2-3 kvällar hade varit perfekt.
Paal;n318301 said:
Håller helt med Lightshy här, mycket bra stämning och upplägg på scenariot i övrigt.
Stort tack! Det glädjer mig att höra!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Påskhelgens felläsning: GURASAGA - ett rollspel om skäggiga gitarrister på turné. Snubben på omslaget med det flätade skägget kan vara kvar. Men det var tydligen nåt spel om asagudar.

Trams åsido så var mitt Gothcon en fusion av Genesis, Kims och Lukas, som vanligt typ.

I år kom jag med tåg på fredagen. Ingen Gothconpub alltså, och det verkar ju som jag missat en hel del ägiga spel på fredag förmiddag också. Jag hann i stort sett checka in på konventet innan jag fick en tilltagande huvudvärk, gav upp och checkade in på mitt rum på Le Mat B&B och somnade ett tag.

(B&B-recension: God frukost, små rum, delade toaletter och duschar. Nästan lika nära konventet som Lorensberg. Prisvärt. Helt OK i min smak.)

Fredag kväll orkade jag tillbaka till konventet och hakade på Bunny, Lukas, Riktiga Lukas (Svarte Faraonen) och Anarchlown i ett parti SaKVaL i Wall Street-setting. Många dog, kul spel.

Lördag blev mycket bättre. Jag lyckades nästla mig in i ett parti Anatman med Kim, Vildkatt, Zelgarian, Genesis (?) nån oforumit och eventuellt någon mer? Oklart. Hursomhelst ett parti där överklassen till att börja med beskrevs som gudar ur asatro och grekisk mytologi och till slut explicit beskrevs så. Coolt, inte så mörkt och djupt som Anatman ofta blir men ballt ändå.

Jag, Kim och Emil testade ett Microscope-inspirerat berättarspel i speltestrummet bredvid Indierummet. Vi började sätta tonen med "den evigt unga björnen" och "de sjöfarande mammutarna" som återkommande figurer i storyn, och i slutet dog vampyrguden för våra synder. Jag har inte garvat så mycket på länge.

Genesis får tala för min lördagkväll och söndag morgon för jag är lat:

Genesis;n318130 said:
Därefter spelades ett par småpass. Först Nostalgi med Hellzon och en ickeforumit, och sedan Power & Responsibility (ett L&F-hack om superhjältar) med ickeforumit, Hellzon och Lukas, som jag övertalade att han kunde spelleda spelet utan att ha läst det eller L&F eller spelat något av dem.

Till sist hade vi en väldigt komplicerad uppsättning folk och olika typer av konstallationer av Anatman och Svart av kval föreslogs. Majoriteten ville spela Anatman, men det blev för många, och vi hade bara en uppsättning kort. Jag var självisk och ville lira Anatman och fick som jag ville. Jag skäms lite, men det var en kul omgång och jag var verkligen mer sugen på det. Spelade med Kim, Hellzon, Erik från Lincon och Lukas från Bläckfisk förlag. Vi var ganska trötta och det påverkade nog spelet, men det blev inte dåligt. En nominellt fri stat med en övervakande regering som korrigerade ”subversiva element” med omprogrammering. Eller kanske inte alla subversiva element, utan endast det som hette Livianus, en kontrarevolutionär personlighet som dök upp i folks medvetande och fick dem att ifrågasätta staten. I slutänden lyckades @, som skapat Livianus, smyga in den i en populär biofilm som lanserades, så att alla biobesökarna skulle programmeras med en och samma individualistiska, antistatliga personlighet. Ett utsökt slut!
[...]

Söndag:
Ännu en natt med lite sömn och nu började det bli märkbart. Åkte in till konventet, spelade en omgång Snakes on a Plane med en massa folk (Kim, Lloyd, Erik, Lukas, Hellzon. Tror att det var alla).
Jag kände väl också att jag kanske knödde mig in på Anatman lördag kväll, men det är ändå bara Gothcon en gång om året.

Nästa år i Göteborg.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,734
Location
Göteborg
Hellzon;n318458 said:
Lördag blev mycket bättre. Jag lyckades nästla mig in i ett parti Anatman med Kim, Vildkatt, Zelgarian, Genesis (?) nån oforumit och eventuellt någon mer? Oklart. Hursomhelst ett parti där överklassen till att börja med beskrevs som gudar ur asatro och grekisk mytologi och till slut explicit beskrevs så. Coolt, inte så mörkt och djupt som Anatman ofta blir men ballt ändå.
Någon annan Genesis än jag, förmodar jag, då jag inte deltog i den här omgången.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Då ska vi se...

Fredagen började med incheckning och sedan hade jag ledigt fram till Pass 2. Att vandra mellan butikerna och se om man hittar något intressant brukar ta typ 30 minuter. Jag skulle därför ha gott om tid att stå och prata med olika intressanta personer i spelmakarrummet - och kanske våga mig fram till de bord som jag annars inte brukar våga mig fram till - och köpa en bok till en vän.

I år visade sig dock att jag missbedömt allt. Jag blev hela tiden stoppad av folk jag träffat tidigare år och fick en massa trevliga samtal på vägen. Det ledde dock till att snacken i Spelmakarrummet blev väldigt korta (men trevliga!). Kön vid Raggis bord var alldeles för stor då jag var där så det blev inte inhandlat åt min vän - och jag fick inte tid att titta förbi Gillbringarna eller Elosos bord. :(

Nåja, jag fick i alla fall heja på ett flertal trevliga människor under rundvandringen, som till exempel krank, wilper
och alldeles för många som jag just nu glömt bort.​

Efter lite förtäring med (inte av) min medarrangör var det dags att bege sig första passet av årets Bortom-scenario Insnöad. Det var lite av ett test: det fanns tre akter och gick att spela som en kampanj, men ingen nappade på det. Jag får tillskriva det att jag typ är sämst att sälja in saker och misslyckades förmedla det och/eller att intresset att boka in sig på fler pass än ett är lågt (även om det efter passen fanns intresse hos vissa grupper att ha fortsatt).

Efter jag satt igång det var det bara att rusa vidare. Jag hade blivit inbjuden av Rollspelsmåndag att medverka i deras inspelning av två scenarion till Flodskörden, vilket visade sig bli en trevlig skapelse. Det var tyvärr även den enda gången som jag såg Nässe och kunde inte då hälsa ordentligt. Spelsessionerna kommer att komma upp på YouTube framöver.

Lördagen började med ett trevligt spelpass Insnöad tillsammans med krank, Cissi och company som utgjorde laget Urverk (första året de inte kallades för Omega - nyfiket sinne undrar varför). Det är alltid en givande upplevelse att spela med dem och så även i år. Lite extrakul att få träffa Ronja (lite starstruck!). Får se om hon vågar komma tillbaka nästa år efter att ha blivit avrättad (inte för att peka ut någon, men det kan ha varit Cissi ;) ).

Efter scenariot var klar fick jag skynda mig till aulan där jag fick motta GothCons pris Årets konventsfrämjare. Jätteroligt att bli belönad och uppskattad för de 17 år som jag arrangerat rollspel på konventet.

Efteråt var det dags att rusa till poddinspelning med Soloäventyret. Scenariot som skulle spelas var Blod och pussel, ett gammalt GothCon-scenario till Bortom. Det var sammanlagt sju spelare med kända ansikten från Svartviken Rollspelspodd, Nordnordost, Dungeons & Diceappointments och Smygpodden. Ett blodigt scenariot följde i ett Saw/Cube-likt scenario. Det här var nog min höjdpunkt på hela konventet och jag ser fram emot att få ta och sätta tänderna i det.

På söndagen så avrundades konventet med ytterligare ett pass av Insnöad och det blev ett pass fullt med drama och intriger. Efteråt var jag rejält sliten och då jag lämnade konventet handlade det mest om att vila upp sig till morgondagens post-GothCon-inspelning där jag fick spela Leviathan tillsammans med Svartviken Rollspelspodd i det fantastiska sexdrameskräckscenariot Skriet.

Överlag var det nog ett av de bästa konventen någonsin för mig - även om jag inte hann med allt jag ville göra och är extremt utsliten nu efteråt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Lukas;n318498 said:
Jag är dubbelt så mycket Lukas som Svarta Faronen
Det finns dessutom minst en forumit till som heter Lukas men "there can be only one" så fram med svärden bara!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Var i spelmakarrummet hela tiden (utom 5 minuter per dag då jag gick på toa (och söndag fm då jag var med familjen)). Delade bord med Old Timer och Wilper.
Ofantligt inspirerande att få träffa och prata rollspel med massa trevliga människor - jag längtar redan till nästa Gothcon.
Jag ber som vanligt om ursäkt för att jag numera ser jättedåligt och inte känner igen folk (om någon nu undrar varför jag inte hälsade).

Kommer tillbaka nästa år med nya feta spelgrejer och fräsig ny monter!
 

Emelie

Veteran
Joined
29 Mar 2018
Messages
3
Årets Gothcon (nummer 12!) med GTS innebar flera spel, med start på fredagen och den alltid lika ljuvliga Gabrielle! (Vi är så oerhört bortskämda.)
Jag ska inte spoila något om äventyret, men slutet var väldigt imponerande att få ihop måste jag säga!

Vi spelade loss, min inre tonårsgoth fick fritt spelrum, plugghästen höll ett magnifikt anförande och den tuffa tjejen i plugget var faktiskt dyngfrän ända till de sista skälvande minutrarna av Eye of the tiger!

Vinkade som hastigast till lag Kerbango innan nästa spel, kul att se er :)

Nästa spel var Coriolis, där vi fick en bonusspelare, Joris. (ingen aning om forumit eller ej!) Fantastisk spelare och otroligt trevlig!
Äventyret kände jag var lite väl förutsägbart, och en smula tråkigt, som ett jobb där man får springa runt och laga saker i 4 timmar. Tyvärr får jag säga, för Coriolis är ändå en favorit. (ska väl tillägga att det var min egen, personliga, upplevelse, såntdär kan ju vara olika smak)
Bättre tur nästa år :)

Lördag bjöd på shopping, hälsa på alla de trevliga människor man träffar en gång per år och titta på de helt fantastiskt målade pjäserna som är Warhammer-arméer och Falloutspelet uppbyggt i välkända miljöer!

Vi skulle ha spelat Kult på lördagen, men en spelare drabbades av tidig Gothconpest och uteblev, så vi avstod denna gång. Jag hade gärna läst äventyret!

Söndag, Western! Annorlunda spel i år (igen) med vår favorit Anders som SL. Vi letade lite efter en extra spelare (pga den där pesten), men körde sedan på 3, vilket gick förvånansvärt bra! Det kändes som ett "Välj ditt äventyr"-spel, med många olika möjligheter och olika slut beroende på vad man valde att göra som grupp. Jag tyckte det var ett lysande upplägg, och det var befriande orälsat och fritt för att vara ett konventsäventyr, med några fasta punkter så man inte fastnade.



Nästa år:
  • Boka in fler spelare, det är alltid roligare att få med fler karaktärer i spel och få igång rollspelandet!
  • Testa att spelleda? Kutulu kanske verkar vara min kopp skräck-té?
  • Vaccinera hela GTS mot pest, magsjuka, sorkfeber och fågelinfluensa redan i februari.
  • Lära mig på riktigt vilken byggnad som är N och S, innan jag sprungit upp och ser att N inte HAR en våning 4. Eller det har den, men på ett skrymsligt "Det här är nog vinden"-sätt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Robert Jonsson;n318465 said:
Efter jag satt igång det var det bara att rusa vidare. Jag hade blivit inbjuden av Rollspelsmåndag att medverka i deras inspelning av två scenarion till Flodskörden, vilket visade sig bli en trevlig skapelse. Det var tyvärr även den enda gången som jag såg Nässe och kunde inte då hälsa ordentligt. Spelsessionerna kommer att komma upp på YouTube framöver.
Skumt vad svårt det ska vara för oss att prata på con—såg dig flera gånger men blev aldrig av att prata. Nästa år!!! :)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Genesis;n318461 said:
Någon annan Genesis än jag, förmodar jag, då jag inte deltog i den här omgången.
Det framgår ju till och med av din logg. Jaja.
 

Almond

Veteran
Joined
31 Mar 2016
Messages
2
Robert Jonsson;n318465 said:
Lördagen började med ett trevligt spelpass Insnöad tillsammans med krank, Cissi och company som utgjorde laget Urverk (första året de inte kallades för Omega - nyfiket sinne undrar varför). Det är alltid en givande upplevelse att spela med dem och så även i år. Lite extrakul att få träffa Ronja (lite starstruck!). Får se om hon vågar komma tillbaka nästa år efter att ha blivit avrättad (inte för att peka ut någon, men det kan ha varit Cissi ;) ).

 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Robert Jonsson;n318465 said:
laget Urverk (första året de inte kallades för Omega - nyfiket sinne undrar varför).

När "laget Omega" först blev en grej så åkte jag till Gothcon tillsammans med mina spelare – då var vi alla medlemmar i föreningen Omega.

Föreningen Omega är nedlagd sedan flera år. Det är också mycket länge sedan jag använde namnet "Omega" till något annat – det har ju varit en enmans-"spelstudio" ("studiomega") och ett regelsystem. Men de senaste åren har Omega bara använts till just... mig när jag anmäler mig till saker på Gothcon.

Från och med i år har det ju inte ens varit en fast grupp. VIsst, vi spelade ju med ungefär samma folk, men jag anmälde mig ju till andra arr också, men spelade med andra konstellationer.

Just nu överväger jag att regga "lag Krank" nästa år istället. Det är ju mer med verkligheten överensstämmande... =)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Nässe;n318516 said:
Skumt vad svårt det ska vara för oss att prata på con—såg dig flera gånger men blev aldrig av att prata. Nästa år!!! :)
Vi skyller på mig. Jag ska ju vara så där överbokad - och då kvällen kommer och jag är ledig stänger ju allt och alla åker hem (eller till sovsalen). XD
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
krank;n318527 said:
Just nu överväger jag att regga "lag Krank" nästa år istället. Det är ju mer med verkligheten överensstämmande... =)
Aha! Tack för historielektionen. :)
 
Top