Nekromanti Gothcon 2019 rapport

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Trist med SL-bristen som påtalas. Det noterades i Symbaroum också, tror där var några lag som blev utan där med.

SLa är ju ett utmärkt sätt att uppleva ett konvent i min begränsade erfarenhet, speciellt om man inte har möjlighet att knåpa ihop ett lag.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Jag upplevde också SL-bristen, både som arrangör och som spelare.

Anekdotiskt kan en del av anledningen ha varit att konventet år gick ut med sämre ersättning för SLande än för annat gruntarbete. Jag säger anekdotiskt eftersom jag aldrig läste detta på sajten själv, jag har bara hört berättas att det stod så till en början, och att de ändrade det efter protester. Nu i efterhand syns förstås bara den ändrade versionen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Det har ju alltid vart SL brist. Om man som jag gjorde förr om åren, spelade varje pass, så var det alltid något som gick bort efter som det inte finns nog med spelledare. Till våra arrangemang har det dock alltid vart omvänt problem...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Jocke;n318170 said:
Det har ju alltid vart SL brist. Om man som jag gjorde förr om åren, spelade varje pass, så var det alltid något som gick bort efter som det inte finns nog med spelledare. Till våra arrangemang har det dock alltid vart omvänt problem...
Upplevde inget problem förra året. Hade bokat 5 spelpass (fm/em) och fick spela samtliga. I år fick min spelgrupp också spela de pass de hade satt upp sig på, fast då var vi iofs väldigt tidiga med vår anmälan (inom ett dygn från att arrangemangen släpptes).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
wilper;n318209 said:
Var 80-talet en period då lagen kunde anmäla sig med SL?
I vissa fall. Men jag kan inte minnas att vi gjorde så för vare sig RQ eller CoC.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Som en not för min egen konventsupplevelse så fyllde jag i att jag ville spelleda i samband med min anmälan. Men fick "Icke godkänd" som status på den.

Nu är jag ju inte någon som låter en dator stå i vägen utan spelledde glatt tre pass ändå. Men hade jag varit en yngre/nyare/försiktigare spelledare hade jag kanske tolkat det som att jag inte var tillräckligt bra för att få spelleda på GothCon.

Jag undrar om det fanns fler som hade fått samma svar men tog det bokstavligt, men hade kunnat rekryteras som spelledare med ett mail från rollspelsansvarige på konventet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
wilper;n318213 said:
Jag undrar om det fanns fler som hade fått samma svar men tog det bokstavligt, men hade kunnat rekryteras som spelledare med ett mail från rollspelsansvarige på konventet.
Där ser man. Inte en orimlig gissning, kan jag tycka.

Själv har jag alltid trott att man skulle få fler spelledare om man på något sätt lyckades erbjuda något mer än bara inträdet tillbaka efter tre pass och lite käk. Jag vet inte vad det skulle vara, men jag har kompisar som gruntat i många år och menar att själva communityt som blivit bland kökspersonalen eller piasava-gruppen är ett starkt argument för att spendera konventet med att serva andra istället för att spela själv. Går det att göra det för spelledare på något sätt tro... Någon sorts exklusiv discordkanal eller så? Eller bara att alla som spelleder får ett presentkort i butikerna? Vissa arrangemang får man ju spel för att leda, men det är inte alltid det lockar att få ett ex till av ett spel man redan gillar och äger.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Khan;n318215 said:
Själv har jag alltid trott att man skulle få fler spelledare om man på något sätt lyckades erbjuda något mer än bara inträdet tillbaka efter tre pass och lite käk. Jag vet inte vad det skulle vara, men jag har kompisar som gruntat i många år och menar att själva communityt som blivit bland kökspersonalen eller piasava-gruppen är ett starkt argument för att spendera konventet med att serva andra istället för att spela själv. Går det att göra det för spelledare på något sätt tro... Någon sorts exklusiv discordkanal eller så? Eller bara att alla som spelleder får ett presentkort i butikerna? Vissa arrangemang får man ju spel för att leda, men det är inte alltid det lockar att få ett ex till av ett spel man redan gillar och äger.
En rent praktiskt bra grej skulle ju vara att starta en chatt (valfritt socialmedia kanal) mellan alla SL & Skaparen för ett specifikt äventyr, där man kan lufta allt möjligt före och efter.

En gåva kunde ju vara en SL specifik GothCon T-Shirt varje år, typ ”Jag SL’ade & allt jag fick var denna tröjan o massa kärlek!”.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,613
Location
Huddinge
Nu har jag drabbats av Gothconpesten så nu har min konventsupplevelse blivit total.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mitt GothCon var i vanlig ordning välldans trevligt!!
Inledde med GC-pubben på torsdagen för at sedan masa mig ner till incheckningen.
Fredagen till söndagen ägnades åt att träffa en massa folk, spela lite spel & otroligt nog ett rollspelspass!!!
Få ju erkänna att just GC de senaste åren är mer att träffa en massa folk man känner & att spela lite spel med dem.

& ja, även jag blev drabbat av konventspesten..

Hoppas att vi ses på nästa GC!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Lightshy;n318224 said:
En rent praktiskt bra grej skulle ju vara att starta en chatt (valfritt socialmedia kanal) mellan alla SL & Skaparen för ett specifikt äventyr, där man kan lufta allt möjligt före och efter.
Det ska jag se till att göra nästa år - i år var det bara folk jag redan kände som var med och spelledde, så det blev lite enklare. Jag tänker att det vore kul att ha en lite mer exklusiv klubb "vi som spelleder på konvent" och folk som pratar, tipsar om SL-stilar, frågar om äventyr, diskuterar tidsoptimering, och allt det där andra som behövs för att spelleda på konvent. Jag skulle lätt kunna tänka mig att testa andra spel, eller udda engångsbyggen om jag fick chansen att prata om hur man bör läsa och spelleda dem i detalj innan jag sitter på konventet.

Lightshy;n318224 said:
En gåva kunde ju vara en SL specifik GothCon T-Shirt varje år, typ ”Jag SL’ade & allt jag fick var denna tröjan o massa kärlek!”.
Jag är skeptisk till kläder som presenter, mest för att jag insett att jag aldrig använt alla mina konventstishor överhuvudtaget. Om det var allt jag fick för att spelleda skulle jag nog bli besviken. Hellre då att man sänker kraven för att få inträdet tilbaka till två pass istället för tre.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Khan;n318231 said:
Jag tänker att det vore kul att ha en lite mer exklusiv klubb "vi som spelleder på konvent" och folk som pratar, tipsar om SL-stilar, frågar om äventyr, diskuterar tidsoptimering, och allt det där andra som behövs för att spelleda på konvent.
https://www.facebook.com/groups/1387604114625478/

Annars, Sävcon bjuder sina spelledare på ett gemensamt fika sista kvällen, där man får träffa de andra spelledarna och prata verkstad.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Lightshy;n318224 said:
En rent praktiskt bra grej skulle ju vara att starta en chatt (valfritt socialmedia kanal) mellan alla SL & Skaparen för ett specifikt äventyr, där man kan lufta allt möjligt före och efter.
Det gjorde jag förra året, samt att vi försökte att ha en SL-middag kvällen innan, dock blev det ganska halvlyckat resultat. Först och främst är det blandat hur mycket folk använder och tycker om sociala medier, så för de som inte är aktiva eller för den delen bekväma blev det inte direkt en belöning, snarare tvärtom. Det gjorde också att det blev ganska blandat mängd aktivitet och att det inte gick att använda som en samlad informationskanal, då inte alla tog del av den. Dessutom betydde det att jag som arrangör behövde maila alla, fråga om de har Facebook och be dem lägga till mig som vän (eller ta deras namn och göra det) för att sedan lägga till dem i chatten och skapade ganska många extra steg. Det hela slutade därför med att chatten inte blev väldigt aktiv i någon större utsträckning och slutade med mer jobb än belöning, vilket var varför jag inte hade det i år igen. Att äta middag innan med SLs var kul, men återigen ganska tidskrävande och inget som inte gick att ta på uppstarten innan passen.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
gabrielledebourg;n318235 said:
Det gjorde jag förra året, samt att vi försökte att ha en SL-middag kvällen innan, dock blev det ganska halvlyckat resultat. Först och främst är det blandat hur mycket folk använder och tycker om sociala medier, så för de som inte är aktiva eller för den delen bekväma blev det inte direkt en belöning, snarare tvärtom. Det gjorde också att det blev ganska blandat mängd aktivitet och att det inte gick att använda som en samlad informationskanal, då inte alla tog del av den. Dessutom betydde det att jag som arrangör behövde maila alla, fråga om de har Facebook och be dem lägga till mig som vän (eller ta deras namn och göra det) för att sedan lägga till dem i chatten och skapade ganska många extra steg. Det hela slutade därför med att chatten inte blev väldigt aktiv i någon större utsträckning och slutade med mer jobb än belöning, vilket var varför jag inte hade det i år igen. Att äta middag innan med SLs var kul, men återigen ganska tidskrävande och inget som inte gick att ta på uppstarten innan passen.
Då finns det ju ett trial & error test på detta redan.
Det är ju det som är så bra med att chatta på social media ????
Skämt o sido så tycker jag Khan lyfter en intressant fråga som kan leda till att förbättra spelupplevelsen för många på GothCon.
Kanske är det så att vi skulle starta en separat tråd om detta?
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Ymir;n318082 said:
Jag ser mer viss oro på hur nattpassen verkar på väg att försvinna från konventen. Det var bara två-tre scenarion på nattpassen i år, och eftersom både korvkiosken och matkiosken numera stänger innan nattpassen är slut går det inte längre att få en mysig snack efteråt. Jag älskar mina nattpass. Det är där bra rollspel, skräck i synnerhet, hör hemma. Nu har min entusiasm för att spelleda på konvent fått en nytändning, men den riskerar att släckas igen om folk ger upp på de underbara nattpassen.
Håller med! Mer sovmorgon och mer natt, tack!

Själv har jag inte spelat så mycket på GothCon under de senaste åren, utan mest gått runt som åskådare. I år var jag dock med på Rollspelsmåndags Flodskörden-äventyr!

Härligt att det klassiska GothCon-vädret med sol och värme fortfarande gör sig gällande!
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Lightshy;n318224 said:
En rent praktiskt bra grej skulle ju vara att starta en chatt (valfritt socialmedia kanal) mellan alla SL & Skaparen för ett specifikt äventyr, där man kan lufta allt möjligt före och efter.
Det gör jag varje år. Jättebra sätt för att besvara frågor, lista ut olika lösningar på problem som dyker upp, och så vidare. Det ger också mig som scenarioförfattare mängder med bra input både före och efter speltillfället för hur scenariot ska utvecklas i framtiden.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Fjärde GothCon för min del (och spelgruppen Kerbango). Jag, Henkedge och Hakoon åkte i vanlig ordning upp till Göteborg på torsdagen. Hotellincheckning, nördquiz på rummet, indisk restaurang och anmälan på GothCon, i år med nästan ingen kö!? Sedan tillbaks och krascha på rummet. I år hade vi fyllt på med lite okänt folk i förväg men hade ändå platser kvar så vi satte upp en lapp vid GC-receptionen, det fungerade direkt och vi fick tacka nej till en del folk under helgen.

Fredagen började med att Hakoon hämtade sitt ex av Nordmenn från Ape of Wrath, sen var det dags för Symbaroum med Bifur som spelledare (han hade även skrivit årets scenario). Vi spelade med en kille som hette Max som vi hittade på plats. Det var mycket lyckat, Bifur var mycket bra som SL och hade givetvis stenkoll på äventyret som blev en ganska dyster och otäck färd in i ett förött land. Vi fick till ett rätt bra slut också med förräderi och flykt. Ser fram emot att läsa det expanderade äventyret när det ges ut av FL.

Efter att ha slängt i oss gothbollar var det dags för Kutulu med Lightshy som SL. Nu spelade vi med en Daniel och en Sandra som vi bestämt med via FB. Eftersom vi visste att vi hade Lightshy som SL (pga SL-bristen så hoppade han in) så hade vi kunnat förbereda med lite påläsning om karaktärer och scenario för att spara tid. Vilket var tur för trots förberedelserna kändes scenariot något stressat, för att riktigt njuta av det hade jag velat ha 2-3 spelomgångar på mig. Nu hade vi väldigt kul ändå och det blev mycket lyckat (Lightshy är en bra SL) men jag är tveksam om det var ett lämpligt konventsscenario. Efteråt strosade vi omkring och tittade på vad som var öppet en stund och sen raglade vi tillbaks till hotellet.

Lördagen började med Western, återigen med Sandra som hängde på från fredagen, en yngre kille som jag glömt namnet på och Otto som jag tror är sporadiskt aktiv här på forumet under något annat namn(?). Vi hade kul och gruppen fungerade bra. Men äventyret bjöd inte på något riktigt motstånd. Vi klarade typ allt utan problem och kändes alldeles för överlägsna regelmekaniskt för att det skulle vara riktigt spännande. Lite synd för karaktärerna var roliga och scenariot hade potential.

Efteråt hängde vi lite med Otto och sprang på luddwig och hans gäng för typ tionde gången (trots att vi inte spelade ihop i år så blev de ändå en del av vår GC-upplevelse). Tyvärr verkar det som att alla roliga events skedde på fredagen eller lördagsförmiddagen, skulle önska att något mer hände på lördagseftermiddagen. Käkade på torget i närheten. Hann äntligen shoppa lite och kolla in brädspelen men efter någon timma var vi rättså färdiga och påbörjade resan hemåt. Vi var var trötta men nöjda och återkommer gärna till GothCon nästa år också.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Paal;n318262 said:
sen var det dags för Symbaroum med Bifur som spelledare (han hade även skrivit årets scenario). Vi spelade med en kille som hette Max som vi hittade på plats. Det var mycket lyckat, Bifur var mycket bra som SL och hade givetvis stenkoll på äventyret som blev en ganska dyster och otäck färd in i ett förött land. Vi fick till ett rätt bra slut också med förräderi och flykt. Ser fram emot att läsa det expanderade äventyret när det ges ut av FL.
Mycket trevligt att SLa er också (efter att fått ha testat Western ihop förra året). Märks att ni har ett bra grepp om Symbaroums spelvärld vilket gav lite extra krydda.
 
Top