Nekromanti Gothcon 2019 rapport

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Hellzon;n318458 said:
Påskhelgens felläsning: GURASAGA - ett rollspel om skäggiga gitarrister på turné. Snubben på omslaget med det flätade skägget kan vara kvar. Men det var tydligen nåt spel om asagudar.
Det där måste vi helt klart göra ett hack av!


luddwig;n318499 said:
Det finns dessutom minst en forumit till som heter Lukas men "there can be only one" så fram med svärden bara!
Jag nöjer mig med att vara den mest fullödiga Lucas.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,735
Location
Göteborg
ceruleanfive;n318545 said:
Jag nöjer mig med att vara den mest fullödiga Lucas.
Då gissar jag att det var du som lirade Anatman med mig, Kim, Hellzon och Erik? Jag kopplade inte till forumsnamnet. Kul!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Genesis;n318590 said:
Då gissar jag att det var du som lirade Anatman med mig, Kim, Hellzon och Erik? Jag kopplade inte till forumsnamnet. Kul!
Stämmer bra! Spännande spel och trevlig session, trots den sena timmen.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Hej och tack alla som gjorde GothCon så bra och trevligt!

Jag hann även denna gång bara med en bråkdel av vad jag ville. Det blir ju liksom aldrig riktigt som man tänkt sig - men det som inte blev av fylldes av annat som i vissa fall till och med blev bättre! Såhär såg min helg ut:

Torsdag
Åka till konventet och ställa iordning Bläckfisk Förlags monter med ceruleanfive. Sen mycket snack fram tills puben, vilken var trevlig som alltid, men nu fanns det så himla många fler som man är bekant med, så man visste inte riktigt var man skulle ta vägen eller vem man skulle prata med. Den vegetariska chilin var bra, ölen var dyr men god.

Fredag
  • Passade på att handla lite, i slutändan blev mitt loot: Kult Bibelversionen, wilper s Daughters of Verona, och Äventyrsgeneratorkorten till Äventyr.
  • Jag spelade ett alldeles för kort pass med Lovecraftesque med Joel från NNO (har glömt vilket nick han har här) och Kim. Vi hann inte spela klart scenariot, och det är nästan konventets stora bummer för min del! Jag gillade vad vi hade på gång där!
  • Anledningen till att vi fick avbryta var för att jag hade en träff inbokad med Ron Edwards för att spela in ett avsnitt till Rollspelsfika. Lite surrealistiskt, men bra samtal! Vi pratade om varför rollspelsteori inte diskuteras mer än det gör, och hur man gör det mer tillgängligt. Kommer troligen (om allt vill sig) att sändas på rollspelsfikas twitch (https://www.twitch.tv/rollspelsfika) på söndag kl 11.30.
  • Sen stod jag i Bläckfisk-montern och snackade med folk.
  • Vid sextiden kom ett gäng förbi montern varav en hade Fall of Magic utstickandes ur ryggsäcken (som jag dessutom lagt märke till när jag gick förbi honom tidigare under dagen). Vi bestämde oss för att spela och stängde butiken. Så jag, ceruleanfive , Jens från Rollspelens Renässans (en podd som jag inte visste fanns) och en Filip spelade det nere i indierummet!
  • När vi var färdiga spelade jag Time War(p) med Chris från Äntligen Spelmusik, min vän Amos och en Alex. Det är ett sten-sax-påse-kortspel där jag förlorade stenhårt.
  • Tydligen hann jag också med att spela Best Friends med Genesis , Emil och Gustav från Smygpodden. Vi var unga Youtuber/influencers och jag blonderade ihjäl Gustavs marsvin/hamster med väteperoxid. Mer än så minns jag inte riktigt :p Too late helt enkelt.
Lördag
  • Butikstjänstgöring större delen av dagen
  • Jag fick speltestat Anno Daemonum med Cissi , Mårten, Mattias(?), och mina vänner Amos och Claes. En valfångstby på Svalbard på 1800-talet blev settingen. Nu har demonerna iaf vaknat! Det var många röster i huvudena på rollpersonerna. Till nästa gång ska jag reducera antalet spelare till 4 (istället för 6) samt kasta om några grejer så att spelarna kan dra nytta av demonerna tidigare. Men ett bra spelpass även om vi inte hann med särskilt många scener!
  • Till sist spelade jag Amos spel Chameleon, där vi bestämde oss för att gå på settingen: "Ett heist-mission i Alice i Underlandet-ish". Det var jag, Amos, Filip, samt Jens och Jakob från Rollspelens Renässans. Jag spelade den slokörade vädurskaninen Mums... och på den vägen var det :D
Söndag
Butik tills ceruleanfive åkte hem och jag och Guran89 gick och käkade pizza istället.

Så! Tack ska ni ha! Hoppas vi ses ett gäng på LinCon också!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,735
Location
Göteborg
APM;n318607 said:
[*]Tydligen hann jag också med att spela Best Friends med Genesis , Emil och Gustav från Smygpodden. Vi var unga Youtuber/influencers och jag blonderade ihjäl Gustavs marsvin/hamster med väteperoxid. Mer än så minns jag inte riktigt :p Too late helt enkelt.
Shiiit, glömde helt bort det här passet. Det var kul, men stressat och kort, då vi hade lite tid. Men det eskalerade snabbt! Hämnden för den likvifierade hamstern var en festlokal full av laxermedelsdrinkar, vill jag minnas.

Hoppas vi ses ett gäng på LinCon också!
Jag, Vicotnik, Lukas, Kim och eventuellt Hellzonkommer dit. Det blir fett! Hoppas få prova nya versionen av AD.
 

FireVisor

Veteran
Joined
28 Dec 2013
Messages
24
Location
Sundsvall
Gudasaga var en helt fantastisk upplevelse i spontant sagosmidande!

Att delta i Verbal Kombat var lika roligt som jag föreställt mig. Som en lajv-version av rollspelet Wushu.

Sedan fick man utforska sina fruedianska bristgränser i spelet Bortom som vänner drog in mig i.

Sedan fick man testa på Knave. Lika frisk fläkt som föregångaren Maze Rats. OSR har greppat tag i mig, och verkar inte vilja släppa.

Sedan har det bevisats att det går utmärkt att spela rollspel över mobiltelefon. Roll20 appen är inte lika hemsk som man först kan tro (även fast det är rekommenderat att använda sig av en surfplatta). Det är dessutom en rätt så behaglig upplevelse att vandra omkring i parkmiljö samtidigt som man rollspelar.
Det kommer jag göra om. Att sitta fyra timmar i sträck är ju trots allt inte den mest hälsosamma sysslan på jordklotet.

Tack alla som gjorde mitt första GothCon oförglömligt!

ceruleanfive;n318545 said:
Det där måste vi helt klart göra ett hack av!
GURASAGA!

Om någon allvarligt sätter igång, hjälper jag mer än gärna till. Jag har en hel del anekdoter om hur det är att vara medlem i ett hårdrocksband!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Mitt Gothcon 2019.

Alltså, jag behöver knappt skriva någon konventsrapport, man kan följa mina rörelser över Hvitfeldska gymnasiet genom era ord. Men några ord vill jag i alla fall dela med mig av.

Torsdag så landade jag i Göteborg, käkade middag med Vico, Mårten och Mattias och gjorde sedan Gothconpub. Det blev lite spelande och pratande och kramande men det blev inte så sent.
Fredag gjorde jag första stan i solen innan jag spenderade resten av eftermiddagen/kvällen och lite av natten i indierummet. Jag spelade nästan inget i indierummet förra året så jag tänkte att jag skulle förlägga lite mer tid där i år. Först blev det ett parti Svart av kval vit av lust med Genesis, Ron Howard, Sanna och Tobias. Det var mysigt och jag tycker alltid om att spela med Genesis, ett konvent är knappt ett konvent om jag inte får spela med Genesis. Svart av kval avbröts av middag som tillbringades tillsammans med hela gruppen plus Julia, Ulf och en kille till som jag inte kommer ihåg namnet på… sorry! Mycket OSR-snack vid middagen blev det!
Efter middag avslutades Svart av kval med att vampyrerna som intagit Solkungens hov helt tappade kontrollen. Kungen dog, prinsen dog, vampyrer dog eller blev galna och allt gick lite åt skogen. Precis som det ska med andra ord.

Sista indierumshänget för kvällen blev ett parti Utpost där jag kom över min notoriska osäkerhet att hålla i ett spelpass för att Kim… är Kim. Så, Utpost alltså. I en annan dimension, tillsammans med Samuel, Mattias och Mårten. En dimension som beboddes av jätteinsekter. Dessa lyckades spränga Utposten med högfrekventa ljud. Utposten hade kunnat överleva om Kärnfysikern inte hade lämnat sin post och om jag hade läst reglerna liiite noggrannare. Nu vann utsidan och jag hävdar att det var välförtjänt för Utpostens besättning var helt oorganiserade och oförmögna att prata med varann.

Lördag blev en lång men lycklig dag.
Den startade vid tio med Bortom-scenariot ”Insnöad” tillsammans med Krank, Mats och Niklas med Robert Jonsson som enväldig spelledare. Det börjar bli den tradition som jag ser mest fram emot på konventet. I år var vi dessutom förstärkta av Ronja och jag fick vara lite star struck en stund innan jag lyckades döda av hennes karaktär. Eftersom Insnöad är på G att bli poddmaterial så ska jag inte spoila nått men jag hade så himla roligt!
På eftermiddagen hade jag sju timmar som tillbringades i butiker, på restaurang och i indierummet. I indierummet lyckades jag tillsammans med Mårten och Mattias bli indragna i ett roligt och intressant speltest. Kim igen, som tyckte att ”Stå här! Vänta på Peter, han har en bläckfisk på tröjan.” Sagt och gjort, vi lydde och väntade och fick spela AD med Peter, Amos och Claes. Jätteroligt! Om det dyker upp på LinCon så är jag gärna på att spela mer för att känna lite på de eventuella förändringar som det skrivs om. ????
Efter indierum och middag så kom nattpasset och jag var så trött, men peppad, för något som också börjar bli konventstradition. Kult med Markus och Mikael, den här gången med Felix som mycket uppskattad fjärde tunnelbanearbetare. Än så länge har inte något Kultpass gjort mig besviken, även om jag börjar få känslan av att Markus alltid spelar rollpersoner som behöver ta hand om mina rollpersoner som är nervösa vrak… eller så är det bara Kult? Dock så måste jag säga att mot slutet av scenariot hade det inte spelat någon roll vad SL hade kastat på oss i monsterväg och Inferno kändes som en viloplats för vi var jagade av Mikaels RP och Mikael gjorde en hjälteinsats att gestalta den klippt galna kultisten. Jag hoppas vi inte skrämde bort Felix som gjorde sitt första konvent.
Glad över att Göteborg inte har några tunnelbanor, gick jag tillbaka mot hotellet strax efter kl 3 på söndag morgon.

Söndag avslutades med musikal: ”Spelarna”. Så himla bra! Kulturkrock teater satte alla rollspelsreferenser och det var en ren fröjd att beskåda.
Det var mitt konvent utifrån spelperspektivet, men årets konvent var än större för mig utifrån ett personligare perspektiv. Den uppmärksamme har sett att jag inte varit på forumet på över ett år och jag gick total ghost på föreningsstyrelsen och moderatorerna och redaktionen och har inte känt att jag hört hemma. Men så kom GothCon och jag blev påmind om varför jag tycker så mycket om den här hobbyn. Spelen och arren i all ära, men det är ju ni. Alla ni som finns och som under de här åren blivit mina vänner, vissa närmare än andra, vissa viktigare än andra, men alla finns. Det var inga ifrågasättanden och inga sura miner, bara glädje och värme och kramar. Jag har saknat er! <3 <3
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,735
Location
Göteborg
Cissi;n318725 said:
Det var mysigt och jag tycker alltid om att spela med Genesis, ett konvent är knappt ett konvent om jag inte får spela med Genesis.
:emb: Då hoppas jag att vi spelar igen på LinCon!

Svart av kval avbröts av middag som tillbringades tillsammans med hela gruppen plus Julia, Ulf och en kille till som jag inte kommer ihåg namnet på… sorry! Mycket OSR-snack vid middagen blev det!
Jim (?) Raggi, var det. Han har skrivit ett OSR-spel som heter Lamentations of the Flame Princess, som jag inte vet om det är ett bra spel, men det har ett väldigt bra namn!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Genesis;n318734 said:
:emb: Då hoppas jag att vi spelar igen på LinCon!
Det hoppas jag med! Kanske AD? :)

Genesis;n318734 said:
Jim (?) Raggi, var det. Han har skrivit ett OSR-spel som heter Lamentations of the Flame Princess, som jag inte vet om det är ett bra spel, men det har ett väldigt bra namn!
Javisst, Jim! Jag köpte spelet av dem sen och stod och pratade med dem i butikerna en stund på lördagen. Har inte hunnit igenom spelet men det verkar trevligt.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Emelie;n318513 said:
Nästa år:
  • Testa att spelleda? Kutulu kanske verkar vara min kopp skräck-té?
Ja! Du skulle vara en grym spelledare tror jag och Kutulu känns verkligen som om det vore ett system i din smak: mycket fokus på karaktärsspel och berättande.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Årets GothCon hjälptes för mind del av att jag inte precis gått av nattpass och alltså inte var vandöd under hela konventet.

Torsdagen inleddes med GothCon-pub, efter många om och men. Jag gled runt mellan folk en del, pratade om diverse. Trevligt, gott om folk möjligen lite högljutt för min smak. Drog ner till konventet med ett gäng jag aldrig träffat förut, och mitt personminne är inte alls dåligt eller baserat på hårfärg och frisyr.

Fredagen störde jag mest folk i Speltillverkarrummet, hängde på på sushi (gott) och tittade runt i butiker. Jag testade på Into the Odd spellett av Lukas och blev uppäten av en köttätande växt, förmodligen en variant hemmahörande i havet - jag var inte överraskad, men kanske borde tryckt mer på att inte öppna just den dörren. :o

Klämde också in en omgång Gudasaga, där jag spelade den fasansfulle frihetsguden och skrämde Helheims vindar, som man gör när kämpars själar står på spel.

Lördagen var desto mer packad. Efter att ha träffat en del folk så drog jag till Gabrielles skräckskrivarworskhop, som gav en del om hur man skriver sådana scenarion. Jag hade dock missat att man skulle skriva också. :o Så jag spenderade några timmar med att skriva ett skräckscenario i rymden med vampyrer, vilket blev hyfsat och antagligen skulle gå att köra på något konvent. Råkade springa in i Lukas igen som nämnde att de skulle prata om Runequest. Det verkade så pass intressant att efter ha funderat gick jag dit och fann att det var mer en poddinspelning. :o (Förlåt)

Diskussionen i sig var intressant men jag bidrog med noll och intet. Efter att ha stört Krille och Krank ett tag passerade jag indierummet igen och tänkte jag kunde köra något på ett par timmar. Ett glatt/ångestladdat gäng (tror det var jag, Ronja, Vildkatt, DeBracy och GnomviD?) satte igång med Acceptable Losses med en utsatt familj i en omöjlig situation. Efter många förvecklingar så gick allt åt helskotta (ur min rollpersons perspektiv) och vi skickades ner i arkologins slum efter en fantastisk omgång där alla jag spelade med var grymt bra (och det blev en sång på det också). Då var klockan halv fyra och vi var det sista indierumsgänget kvar. :o

Söndagen var jag vandöd och vinkade mest farväl åt folk. Jag handlade lite för mycket. :o

Fummelnivå: Hög
Trollkarlsavund: Hög (utöver två med spetsiga hattar fanns det ett barn som hade en awesome Magicka-dräkt)
Risk för vandöda: Relativt låg under fredag och lördag. På söndagen anlände en ansenlig mängd vandöda, drivna av oheliga svarta vätskor

Saker jag lärde mig inför nästa år: Jobba för att skaffa tillbaka namnskylten. Öka stealth levels. Kanske fixa trollkarlskostym.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Max Raven;n318786 said:
Kanske fixa trollkarlskostym.
Harry Potter, Discworld eller Sagan om Ringen? Jag tror du skulle bli en skitbra Rincewindsk trollkarl med slokande spetsig hatt och lätt solkig rock.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
krank;n318790 said:
Harry Potter, Discworld eller Sagan om Ringen? Jag tror du skulle bli en skitbra Rincewindsk trollkarl med slokande spetsig hatt och lätt solkig rock.
I verkligheten är jag 2 meter lång och ett muskelknippe men illustratören har haft ett svårt liv. Så ja, Rincewind eller kanske Magicka. Eller, för bövelen, Black Mage!
 

Zelgarian

Ogenerad skugga
Joined
27 Sep 2015
Messages
4
Cissi;n318725 said:
jag kom över min notoriska osäkerhet att hålla i ett spelpass för att Kim… är Kim. Så, Utpost alltså. I en annan dimension, tillsammans med Samuel, Mattias och Mårten. En dimension som beboddes av jätteinsekter. Dessa lyckades spränga Utposten med högfrekventa ljud. Utposten hade kunnat överleva om Kärnfysikern inte hade lämnat sin post och om jag hade läst reglerna liiite noggrannare. Nu vann utsidan och jag hävdar att det var välförtjänt för Utpostens besättning var helt oorganiserade och oförmögna att prata med varann.

Och jag är seriöst glad att du gjorde det (trots att jag varken är Samuel, Mattias eller Mårten =-) ).
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
En sen gothconrapport är bättre än ingen! Detta var mitt fjortonde raka Gothcon och int va det nå mycket sämre än förra året. På rikssvenska uttryckt: ett Gothcon är alltid ett gott con, så även detta!

Onsdag
Vid femtiden hoppade jag på nattåget från Lule och fick en härlig tågresa ner. Att resa genom norra Sverige på vårkanten är fantastiskt. Från Älvsbyn ner till Vindeln såg jag genom fönstret till höger en långsam, brandgul solnedgång och genom fönstret till vänster en fullmåne på klarblå himmel. Då jag inte hade något sällskap på tåget hann jag hann läsa och rätta lite. I Umeå fick jag sällskap i kupén av en fransk utbytesstydent, varmed jag hade ett trevligt samtal om bl.a. Sverige och hans upplevelse av nordisk vinter (han älskade den).

Torsdag
På perrongen sprang jag på de första lulevännerna i exil och deras ettåring, som väntade på morföräldrarna som kom på samma tåg. Efter att ha sagt adjö till dem hittade jag ett gäng av mina lulekamrater på Shock, där jag till min stora glädje även hittade en ny jeansjacka. Dagen efter skulle Ymir och jag upptäcka att vi nu hade exakt samma modell av jeansjacka, men det gjorde mig bara glad; han är ett föredöme i mycket, så varför inte mode också? Därefter fortsatte göteborgsrundan mot Sfbok och sedan mat på Tintin med Debbie, Vildkatt, Ronja, wilper och sysp, och sen vidare mot pubben. Det var superkul att träffa allt folk, snacka spel med Genesis och gustaf, höra om Briors nya romanprojekt, få Ymir att snacka om Neotech och hänga med mina exilnorrbottningar. Fin kväll!

Fredag
Jag vaknade alldeles hostig och torr i halsen, med svårt att andas. Jag trodde först att det bara var gamla byggnader. Ack, om det vore så väl. Jag hade inte räknat med att pollenexplosionen kom tidigare på västkusten än i Norrbotten.

Efter en frukost intog jag min vanliga position i Indierummet. Dagen inleddes med att spela Lovecraftesque med Kim och APM. Jag hade läst in mig på spelet på vägen ner men inte blivit imponerad av texten. Vi fick dock till ett fint och stämningsfullt pass som övervann min skepsis. Vi hackade så vi spelade helt i första person vilket ändrade rollen för the Witness lite, men det blev passande. Vi hann tyvärr inte färdigt, men spelet lämnade mersmak.

När jag återvände efter mat hade folk delat in sig i spelgrupper, så jag agerade värd och fick efter ett tag en grupp på fem gäster, varav två fullständiga nybörjare, som jag spelledde i PSI*RUN. Det blev, inser jag i efterhand, som PSI*RUN alltid blir i min erfarenhet: det blir okej och spelarna har roligt, men jag har sällan kul när jag spelleder det. Premissen och strukturen (alla rp har minnesförlust och de jagas hela tiden) gör att storyn alltid känns konstlad och reglerna prioriterar inte karaktärsgestaltning, då den riktigt intressanta bakgrunden framkommer i flashbacks, vilka triggas genom konfliktsystemet. En lärdom jag drar från årets konvent är att framöver lämna det hemma. Spelet har goda förtjänster, vad gäller att introducera samberättartekniker för nybörjare, men det finns bättre saker för mig att lägga ett konventspass på. Mina spelare hade i alla fall skoj och de två nybörjarna verkade få en sjyst introduktion till bordsrollspel, då de kom tillbaka dagen efter och spelade annat.

Efter det passet behövde jag käka och när jag väl kom tillbaka till Indierummet var jag väldigt seg. Nu hade pollenetastman och några nätter av dålig sömn börjat kicka in ordentligt. Alla jag hoppades få spela med hade redan satt ihop grupper och jag orkade inte köra något längre. Plötsligt dök det upp två grupper, på totalt sju pers, som ville spela något i Indierummet och då ingen annan kunde ta emot dem, samlade jag all ork och erbjöd mig att spelleda en gammal sen kvälls-favvo: Snakes on a Plane RPG. Omgången blev fullkomligt bisarr och tokrolig, som spelet blir när det är som bäst. De bästa ögonblicken är inte lämpliga att skriva på nätet.

Efteråt var jag helt slut. Här var dock Genesis en gyllene gud och lånade mig sin Bricanyl, vilket hjälpte mig att andas under det kommande konventet.

Lördag
Detta blev min själviska dag och därmed också min awesome dag. När jag gick och lade mig kvällen innan var jag missnöjd för att jag inte hade fått ett enda superpass på fredagen. Så det tänkte jag ändra på. Eftersom jag faktiskt åker över halva landet för att ha skoj på Gothcon, tänkte jag att det inte är mer än rimligt att man faktiskt ska prioritera sitt egna kul. Så det gjorde jag och det var ett bra val.

Vi hade gjort upp om att på morgonen spela "Häxan i Rubicum", Genesis' äventyr till Den yttersta domen. Jag skrev inget äventyr i år och blev obeskrivligt lycklig av att Genesis gjorde det. Vi hade ett all-star team bestående av Genesis som spelledare och Lukas, Ymir, Bunny som mina medspelare. Att jag själv fick vara spelare var otroligt kul. Berättelsen handlar om vetenskaparen Promessa, som i sitt familjeslott Rubicum, bedriver experiment som den Röda vatikanen fördömer som kätterska. Nu har kardinalen samlat ihop ett korståg som kommer för att sätta stopp för dessa.

Halvvägs genom förberedelserna, när vi beskrev slottet Rubicum, insåg vi att vi redan var i Balltofta och vi lämnade det aldrig. Det dröp av science fiction-gotik: vindlande gångar, excentriska figurer, ensamhet och inre tomhet, ett förakt mot naturens och guds ordningar. Spelmötet tog lång tid men var så in i satan bra. Solida karaktärsgestaltningar, välskrivet äventyr och coola scener. Den scen som verkligen hänger kvar med mig är den fruktansvärda konfrontationen mellan Bunnys excentriska, tekno-kätterska vetenskapare och Lukas stoiska inkvisitor, där vetenskaparen Promessa kallar alla de som vill döda henne för hycklare och kättare och inkvisitorn Venitas korta, sakliga försvar för att ändramålen helgar medlen.

Därefter behövde jag en paus för att äta mat och så, varefter jag var för trött för att spela. Istället fick jag sitta och prata med folk ett tag, vilket var en av höjdpunkterna med konventet. De senaste åren har jag jag alltmer börjat älska Gothcon för att jag får åka ner och träffa vänner, bekanta och lära känna nytt, fint folk. Det monomana fokuset på spel som jag tidigare haft finns inte riktigt, and that's fine.

Vid tiotiden satte vi ihop spelgrupper av alla som var sugna i Indierummet, vilket huvudsakligen var kända ansikten. Jag visste att det skulle bli awesome, oavsett var jag hamnade och fick nöjet att spelleda Acceptable Losses, ur antologin Seven Wonders. Det är ett nattsvart, friformigt familjedrama om fyra syskon i en arkologi, som står inför hotet att flyttas ner till den undre, laglösa nivån, då de inte fyller sina arbetskvoter. Vad offrar de? Flyttar de ner tillsammans? Mina fantastiska medspelare var VildKatt, Debbie, Max Raven och Ronja M och de spelade ett jättefint och smärtsamt drama, med enastående prestationer från samtliga. Jag var otroligt trött och lightheaded, så jag hade svårt på riktigt leva mig in och driva så mycket som jag ville, men det blev likväl ett nattåg till Balltofta. Det var jättekul, ömt och fint och Debbie och jag fick spela fint intimdrama om ett par unga älskande, som kalla stjärnor skiljde åt. En höjdare.

Söndag
Efter en seg start och seg frukost ramlade jag in i Indierummet och blev del av det stora söndagssnacket, där vi fick besök av Ron Edwards. Det var kul! Han överraskade mig på ett väldigt positivt sätt och snacket satte igång mina speldesigntankar, som av olika skäl har vilat ett tag. Att höra honom tala om spelanalys var roligt och kul.

Vid ettiden sade jag farväl till Indierummet, hittade mina exilnorrbottningar och drog bort mot stationen. Efter att ha sagt adjö till dem hade jag en tågresa hem. Vanligtvis är den resan en av höjdpunkterna. I år var det en avgrund, då jag låg och väste genom vad som kändes som tandsticksstora luftrör, vimmelkantig av sömnbrist, men oförmögen att få någon vila fastän jag sov. Erfarenheten av den trippen kommer att komma väl till pass när jag beskriva hemskheter för rollpersoner.

Gothcon är alltid ett gott con. I år blev lite speciellt. Jag gled in utan några större planer, gled runt och var ganska trött. Det betyder att dagarna flöt förbi och jag knappt hann gå i affärer eller något. Jag uppfyllde dock mitt mål, vilket var att bara att fara ner och ha kul och tända rollspelsgnistan igen och det lyckades jag med. Ses nästa år!
 
Top