Nekromanti Gotham City, Drag 3 - tar slut Onsdag, 21:00

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Re: Skrattar bäst som skrattar sist?

Björn said:
Det var ju dock synd att lindenius inte kunde säga det igår så hade vi kunnat gjort en smartare uppdelning.
Njä. Hade han sagt det hade ni haft många fler att dela upp bland er. Nu kan vi anta att hjältinnan ligger bland de fyra som Marco fick tilldelade istället för de sex han fått tilldelade om ni utgått från att ni bara var två kvinnodetektorer. Hjältarna kan ju inte heller ha vetat att Lindenius inte kan undersöka kön på folk.

Och en röst på Nightowl? Jaja, jag får se var vindarna blåser imorgon och följa dig och eller Herr Nils. Jag röstar mycket hellre på någon av Marcos offer, som sagt, men jag vill ju inte att någon helt irrelevant ska bli lynchad för att vi sprider våra röster heller.

thark said:
Det får väl också sägas att hellzons fortsatta ovilja att explicitgöra varför han nu vill skydda Nightowl trots att det leder till misstänkliggörandet av honom själv, i detta läge bara stärker antagandet om att han skulle vara hjälte.
Well, Johoono (Johoo-no. Inte svårt. Miffon.) har redan pekat ut Johan K som trolig räddare av Nightowl. Min teori var att vissa av småpotatisen* (Calendar Man och Clayface, liksom) har kopplingar med varandra, och att Johan K således visste att Nightowl var skurk och valde att rädda honom.

Han kan förstås ha agerat på eget bevåg. Inte alls omöjligt. Hursom är nog hans rollförmåga bränd nu (som thark framlade först), så jag är inte orolig över att ha hängt ut honom.

Sen vill jag ju antyda att Johan K:s temaskurkroll plus temat på det som räddade Nightowl anger Johan K som en ganska verifierad skurk. Om han inte medvetet utgett sig för att vara en skurkroll som passar en hjälterollförmåga, förstås.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Re: Fan vad krångligt det har blivit nu.

(Forumätaren åt upp en inkarnation av detta inlägg. Dyker det upp i duplikat så vet ni varför.)

Björn said:
Det var ju dock synd att lindenius inte kunde säga det igår så hade vi kunnat gjort en smartare uppdelning.
Njä. Hade han sagt det hade ni haft många fler att dela upp bland er. Nu kan vi anta att hjältinnan ligger bland de fyra som Marco fick tilldelade istället för de sex han fått tilldelade om ni utgått från att ni bara var två kvinnodetektorer. Hjältarna kan ju inte heller ha vetat att Lindenius inte kan undersöka kön på folk.

Och en röst på Nightowl? Jaja, jag får se var vindarna blåser imorgon och följa dig och eller Herr Nils. Jag röstar mycket hellre på någon av Marcos offer, som sagt, men jag vill ju inte att någon helt irrelevant ska bli lynchad för att vi sprider våra röster heller.

thark said:
Det får väl också sägas att hellzons fortsatta ovilja att explicitgöra varför han nu vill skydda Nightowl trots att det leder till misstänkliggörandet av honom själv, i detta läge bara stärker antagandet om att han skulle vara hjälte.
Well, Johoono (Johoo-no. Inte svårt. Miffon.) har redan pekat ut Johan K som trolig räddare av Nightowl. Min teori var att vissa av småpotatisen* (Calendar Man och Clayface, liksom) har kopplingar med varandra, och att Johan K således visste att Nightowl var skurk och valde att rädda honom.

Han kan förstås ha agerat på eget bevåg. Inte alls omöjligt. Hursom är nog hans rollförmåga bränd nu (som thark framlade först), så jag är inte orolig över att ha hängt ut honom.

Sen vill jag ju antyda att Johan K:s temaskurkroll plus temat på det som räddade Nightowl anger Johan K som en ganska verifierad skurk. Om han inte medvetet utgett sig för att vara en skurkroll som passar en hjälterollförmåga, förstås.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rösträkning:

hellzon (3) thark, Anders Åstrand, magoo
Nightowl (2) krank, Björn den gode
Andersson (1) hellzon

Jag har just spelat rollspel, och därför varit borta ett tag, men jag hoppas att jag fått med allt.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Fan vad krångligt det har blivit nu.

Sen vill jag ju antyda att Johan K:s temaskurkroll plus temat på det som räddade Nightowl

Aha. Äntligen trillade poletten ner. (Jag är iofs inte 100% övertygad, men det låter rimligt.)

Min teori var att vissa av småpotatisen* (Calendar Man och Clayface, liksom) har kopplingar med varandra, och att Johan K således visste att Nightowl var skurk och valde att rädda honom.

Däremot är jag mer tveksam till att de skulle ha förtroendekopplingar och dessutom signifikant specialförmåga därtill. Det känns lite överlastat. Förvisso verkar det vara tillräckligt mycket konstigheter i omlopp i den här omgången för att det ska vara svårt att säga med säkerhet.

Om det verkligen låg till så, så behövs det förklaringar från både Johan och Nightowl, som annars är hårt misstänkta, och speciellt då den senare som fortfarande är en prima måltavla av samma orsaker som tidigare. (Att det faktiskt var Johan som låg bakom räddningen är trots allt bara spekulation)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Fan vad krångligt det har blivit nu.

Jag har varit gruvligt inaktiv av icke-spelsskäl, men jag har ingen aning om varför någon skulle rädda mig, och ingen aning om vem det kunde vara. Jag har inte fått några privata meddelanden om vem det kunde vara.

Erik
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Re: Fan vad krångligt det har blivit nu.

Primärt: Tackar flurtis, välkommen Arvidos. :gremsmile:

thark said:
Däremot är jag mer tveksam till att de skulle ha förtroendekopplingar och dessutom signifikant specialförmåga därtill.
Mjo, jag påstod aldrig att det var en bra teori. Knappt att jag tror på den ens. Men jag vill tro att "Calendar Man" hade ett gott skäl till räddningen.

I övrigt står det alltså tre röster på undertecknad, två på Nightowl och en på Andersson. Vem som än dör så får vi en kasse svar.

Sen tror jag att vi har störst chans att få en hjälte i snaran om vi hänger Andersson, och jag vet ju att den chansen är noll om vi hänger mig. Nightowl framstår objektivt som en skum hjälte, men min tarm säger ifrån. Men för att höja chansen lite för en hjältelynchning så...

Röst: Nightowl

Nu har han och jag tre röster var... Det var någon som sa att slumpen gynnar oss tidigare i partiet. (Givet att det är slump mellan två misstänkta, förstås.)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Fan vad krångligt det har blivit nu.

Jag tycker ändå att Andersson har skrivit väldigt lite för att vara skurk. Det är ju inte svårt att skriva massa om man är skurk- desto svårare om man är hjälte och måste hitta på en massa!
Det där vet jag inte riktigt om jag håller med om. Jag tycker att jag skriver en hel del. Däremot har jag andra datortider än många andra (d v s att jag är mest inne på forumet på kontorstid om jobbet tillåter - medan jag är mycket mer sporadiskt uppkopplad på kvällar och helger).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tjoho, guys!

Nu råkar jag alltså vara tillbaka, men jag vill att ni ska tänka på mig som er gamla flurtis. :gremwink:

Jag har följt diskussionen, men ska gå igenom den lite mer ingående igen. Till att börja med så skulle jag vilja be om en aktuell rösträkning!.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rösträkning:

Den var enkel att sammanställa den här gången:

hellzon (3) thark, Anders Åstrand, magoo
Nightowl (3) krank, Björn den gode, hellzon
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Re: Skrattar bäst som skrattar sist?

Jag litade på dig långt innan jag fick, det meddelandet, ärligt talat tyckte jag för min del att det var ett slöseri. Men vi har olika standard för var ribban skall ligga.
Det gjorde jag också, men det är nu på sista tiden som du har börjat blivit mer misstänkt igen att argumentera för att hellzon är skurk utan att ge någon teori för hur det spelmässigt hänger ihop (med specialförmågorna) känns inte som din stil nämligen. Det ger mig tre alternativ a) du är hjälte och kommer inte på någon bra teori för hur det ska hänga ihop, då har du liksom bara det här valet kvar. b) du är skurk och kommer snart presentera en sån teori, c) du är skurk med någon annan specialförmåga som gör att du vet att hellzon är skurk, det kan du ju då iofs få vänta med att avslöja (men om det är så så ska jag klaga lite på risings ordval efteråt).

Oavsett det så är frågan ganska akademisk för tillfället, det finns på rak arm åtminstone fyra personer jag misstänker mer än dig (Nightowl, JohanK, andersson och hellzon) och ingen annan verkar heller villa hänga dig så om vi båda överlever ett tag till kan vi börja slåss då istället för nu.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
JOHAN K !

Du minns kanske hur det var med könsgrejen, så länge som möjligt försökte du svara undvikande för att sen till slut klämma fram ett ärligt svar, så svårt var det inte. Nu gör du samma grej igen och antingen är du hjälte eller så är du störande. Nu vill jag ha ett väldigt direkt svar på den här frågan:
Var det du som genom en specialförmåga räddade Nightowl?
Om ja) Varför?
Om nej) vet du vem som gjorde det?

Anledningen till att du ska berätta det här, även om det innebär att du avslöjar en specialförmåga som eventuellt fortfarande kan vara användbar är för att annars kommer vi idag hänga Nightowl igen (och om du räddade honom så vill du väl inte det?) och imorrn kommer du ligga dåligt till själv.

Vi behöver dessutom svar snabbt, för Nightowl ser ut att ligga riktigt dåligt till just nu.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Re: Tjoho, guys!

Hastigt och lustigt så hamnade du högt upp på min lista över misstänkta (som visserligen i just det här knasspelet är betydligt längre än den brukar vara). Skälen är framförallt meta-skäl men även en del saker som flurtis gjorde. Om du nu är skurk så skulle jag jättegärna vilja att du så snabbt som möjligt gav en första kort analys av läget, innan du går igenom hela tråden igen, och framförallt innan du läser flurtis gamla inlägg. Det behöver inte vara något avancerat bara lite vem du misstänker och varför, vem du litar på osv. sen går du igenom tråden noggrant (borde bara ta 5-6timmar :gremwink: och berättar ifall något ändrats.
Då kan vi nämligen få betydligt mer information (om framförallt dig) än om du sparar dina inlägg tills du är insatt igen.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Skrattar bäst som skrattar sist?

Och är det någon av skurkarna som vet varför, berätta detta NU!

Ja, det är ju egentligen det enda motiv som behövs. (Risken att han är skurk men skyddades av en hjälte för att sprida förvirring existerar, men det köper dem isåfall ändå inte mer än en runda.)

Röst: Nightowl
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Re: JOHAN K !

Jag håller med. Det verkar bli den avgörande frågan för dagens röstning som det vore bra om vi fick någon form av svar på innan dagen är slut.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Rösträkning:

Röst: hellzon

Han är trots allt siad som hjälte.

Men det innebär inte att frågan om vem som räddade Nightowl och varför är ointressant.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: hmm.. (Röst)

Hellzon är absolut en hjälte, om paketen med info från Anders Åstrand stämmer.
Jag lägger min röst på Hellzon av ovan nämda anledning.

Röst: Hellzon
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Skrattar bäst som skrattar sist?

Njä. Hade han sagt det hade ni haft många fler att dela upp bland er. Nu kan vi anta att hjältinnan ligger bland de fyra som Marco fick tilldelade istället för de sex han fått tilldelade om ni utgått från att ni bara var två kvinnodetektorer. Hjältarna kan ju inte heller ha vetat att Lindenius inte kan undersöka kön på folk.
Sorry, men vissa måste sticka iväg och spela rollspel på kvällarna också. :gremtongue:

För övrigt så var jag lite vag om att jag hade någon sorts intutitionsförmåga med flit i förhoppning om att hjältarna skulle plocka mig, vilket så klart hade varit betydligt bättre än att de plockade Marco. :gremfrown:
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Min röst (Röst)

Jag lägger min

röst: Hellzon

Jag resonerar så här (i mit dunkla tillstånd av icke-närvaro på sista tiden):

Antingen så ljuger Andersson och Magoo – och Hellzon är därmed oskyldig. Då förlorar vi en skurk men kan hänga två hjältar glada i hågen nästa timme.

Eller så har Andersson rätt, vilket innebär att vi kan friskriva både honom och Magoo. + att vi nedgör en hjältefjant.

Rätta mig gärna om jag resonerar fel.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fråga till de som röstar på hellzon eller mej:

Vilken skulle ni rösta på om ni *inte* röstade på hellzon eller mej, alltså vilka tror ni i övrigt är antingen hjältar eller farliga för den allmänna säkerheten?

Jag kan i denna rundan och ingen annan gång än i denna rundan göra något åt detta. Om jag inte blir lynchad vill jag inte att det går till spillo.

Mer kan jag inte säga just nu.

Erik, få se vad det här får för effekt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Tjoho, guys!

Det skulle bli en kort analys av läget, men den blev skitlång.

Här är mina två bekymmer sen jag åkte ut:
1) Avslöjandet av namn går väl enkelt. En del har avslöjat sina frivilligt, mer eller mindre, men vi vill ju att just de toppmisstänkta ska avslöja sina först. Å andra sidan så är det ju ett tecken på att man är hederlig om man vågar avslöja sitt namn på eget bevåg.
2) De säkra spelarna. Jag är övertygad om att Anders Åstrand, Björn den Gode och Lindenius är skurkar, men detta gör dom ju också till toppval för eventuella smittspridare. Dock så verkar det inte finnas några sådana. (?)

Tittar man på rösterna så står det ju tydligen mellan Nightowl och hellzon, och ingen av dem slår mig som riktiga hjältar. Herr Nils håller ju också på och beter sig, men det är nog mest hans personlighet, och även han har varit väldigt konstruktiv under spelet. Och så Andersson då.

Kan vi sammanställa argumenten för, argumenten emot, och effekterna av att lyncha Nightowl, hellzon och Andersson?


Hellzon
Utpekad av magoo, med Anders Åstrands förmåga, och utav Andersson. Möjliga förklaringar:
1) Hellzon är en hjälte
2) Hellzon har blivit frame:ad av hjältarna
3) Hellzon har en roll som framstår som hjälte då han blir siad
4) Anders Åstrands OCH Anderssons förmågor är inte helt tillförlitliga.

Nightowl:
Utpekad av Hellzon. Möjligheter:
1) Nightowl är hjälte
2) Hellzon är galen (Är detta bekräftat, eller vadå?)
3) Nightowl är frame:ad
4) Nightowl har en roll som framstår som hjälte då han blir siad

Andersson:
Utpekad av Hellzon. (Väl?)
1) Andersson är hjälte
2) Hellzon är galen
3) Andersson är frame:ad
3) Nightowl har en roll som framstår som hjälte då han blir siad

Men framförallt så skulle jag vilja dra uppmärksamheten till det här inlägget. Efter mitt inlägg hände det dessutom en gång till.

Jag har tre förklaringar:
1) Riktigt klantiga hjältar
2) Magoo och Basenanji är upptagna föräldrar som inte hinner läsa allt som skrivs.
3) Några knäppa roller som Rising har slängt in.

Så, inte för att vara taskig, men kan vi lyncha den ena så får vi ledtrådar till den andra, och kanske lite ledtrådar i siarhärvan. Det skulle vara toppeninformation.

Så jag skulle nog vilja rösta på magoo.
 
Top