Nekromanti Got sista avsnittet! Spoilers!!!

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Gurgeh;n321702 said:
Bla bla spoiler, spoiler, bla bla. Jag är osäker på vad de som är besvikna förväntade sig.
Nu hade jag redan förväntat mig att bli besviken, eftersom jag inte gillar Game of Thrones så mycket under de senaste säsongerna, men eftersom du frågar så tänkte jag att jag kan svara. Följande saker näms, hos de personer som jag läst av, som saker de inte gillar. Jag blandar stort och smått, somliga är mina egna tankar, annat är blandat från andras åsikter jag läst online.
  • Politiken är helt kastad ut från fönstret. Det finns verkligen *INGEN* politisk logik. Hotar du en adelsman med ett kok rejält stryk så kan du få det rikaste slottet i hela landet, nemas problemas. När en Kung saknas skiter vi i allting (ta tex. arvsrätt, där Gendry, som blev legitimised, givetvis borde haft störst chans om varken Dany eller Jon är tillgängliga), självstyre (varför skulle Yara gå med på en Stark ledare till kung när en liten Stark snorvalp precis hotade henne efter hon var arg för att de mördade hennes drottning?). Varför skulle Dorne gå med, som inte nominellt gjort någonting för riket sen Aerys dog, och i princip varit halv-självständiga sen serien började?
  • Varför i hela helsefyr landade Bronn i rådet?! Och vem var en politiska intelektuella eliten som rådet består av? Det här är alltså den mest instabila politiska situationen i Westeros historia på flera hundra år, och rådet består enbart av folk från the Reach + Lannisport. Varför skulle The Vale, Riverlands, Stormlands, Iron Islands eller Dorne gå med att stötta centralmakten om de inte får status och inflytande själva i utbyte?
  • Alldeles för enkelt för alla inblandade. Allt som krävdes var att hugga ihjäl Dany, så löste allt sig finfint. Risken med en drake som går mega rampage nu? Nä, han bara flyger iväg. Hennes tusentals idiotlojala elitsoldater? Nä, de dödar inte ens Jon. De bara åker iväg. Tusentals vilda Dothraki, ökända för sin våldsamma livstil? De blir säkert handelsmän och bönder nu.
  • Snubben som satt AFK hela säsongen och verkligen gjorde INGENTING blir kung (som again, stöds av Sansa, men hon ska ändå ha ett independent North... Fastän hennes bror alltså är Kung). Han kan inte ha barn, vilket Tyrion låter som en bra idé, för han har glömt bort vad successionskris är för något.
  • Saknas intern logik. Yara, som försökte vinna ett val för att bli drottning där alla Ironborne får rösta, skrattar när Sam föreslår att kungen bör rösta. Trots att röstningar som sagt inte sker bara i the Iron Islands, men även i the Night's watch. Det bör tilläggas här att Grey Worm också valdes till ledare för Danys trupper GENOM ETT FUCKING DEMOKRATISKT VAL. Ni sitter och skrattar framför honom, efter att ni försökt skydda hans drottnings mördare, om tanken om att småfolk ska ha inflytande. Och han tycker det är helt okey att de väljer en kung och sen sticker han iväg bara? Killen som alltså inte tvekade för att döda Jon om Jon försökte stoppa honom från att avrätta obeväpnade soldater trettio minuter tidigare? Och vad i helskotta gör Arya ens på mötet, istället för Bronn (eller vem som än representerar the reach?) Samtidigt som Tyrion alltså både är försvararen i rättegången och tydligen den som dirigerar den, då han tex. avgör vem som blir ny kung, hur det nya styrsystemet ska fungera och vad Jon Snows straff blir. Inte illa för snubben som sitter i rättegång. Internal logic what is it?
  • Riktiga skithögar till människor, såsom Cersei och Jamie får folk som sörjer dem, tex. en lång gråtscen med Tyrion och en med Brienne. Dany? Fade to black, och den enda som verkar någorlunda ledsen är Grey Worm och Yara, och Yara skjuts ned av badass-Arya direkt. Dany bara försvinner, för det var jobbigt nog att skriva hennes path-to-madness, verkar det som. Hon behövde ju vara ond och orelaterbar nu, eftersom hon ska dö och försvinna, så varför slösa tid med att någon är ledsen eller upprörd?
  • Den här avancerade biten text som jag inte tänker försöka förkorta. Read it or don't.
  • Brienne är nu King's Guard. Fuck att vara Sansas Queensguard, I guess.
  • Sam är Grand measter, fastän det kräver att hela rådet av Oldtown-citadellet röstar för att personen blir det. Så de valde alltså Sam, killen som bröt sina löften, stal från dem och inte införtjänade en enda länk till sin kedja. Bra val!
  • Bran antyder att han gjort allt han gjorde för att han skulle bli Kung, vilket gör honom extremt olämplig till att vara Kung enligt alla i Westeros (Hon vill ha makten, men inte du Jon, därför borde du bli Kung!). Gillar att han lät Dany bränna alla de civila bara så han kan bli knug. Skön kille.
  • Bran som kung alltså... Tillber fel religion, kan inte gifta sig, kan inte ha barn, är lika karasmatisk som en surgdegslimpa och verkar sakna förmågan helt att förstå hur människor känner och mår... Han är också ett politiskt sett totalt okänt namn helt utan någon som helst kvalifikation i form av arvsrätt, erfarenheter eller dåd. Hur i helvete blev han kung?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Svarte Faraonen;n321715 said:
Spoiler
Spoiler
Spoiler
Yada
Yada

Klockren logik i valet av kung: "tronen har brunnit upp och det är tight med pengar, så vi väljer killen som tog med egen stol".
Smart!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Mundo;n321709 said:
Dany blir ond för hon får inte ligga med killen hon är kär i. Ja, jag vet, Dany utstår mycket skit den här säsongen. Båda ungarna hennes har dött, några av hennes närmsta vänner och förtrogna dör och folk ifrågasätter hennes beslut (fastän hon skulle kört sitt eget race från början - hennes plan från dag 1 var ju att anfalla King's Landing och gå rakt på the red keep, men det råddes hon ifrån). Så hon är "on edge", som man säger.

Men scenen där hon bestämmer sig för att gladmörda halva King's Landing i, är den sista scenen hon har repliker i innan hon sätter sig på draken. I den scenen pratar hon med Jon och vill gosa lite, varefter han inte vill. Då säger hon "Let it be fear then!" - med andra ord, jag kommer terrorisera folk, för jag kan inte få dem/Jon att älska mig. Det här är ganska basic bitch storytelling, och för mig är det närapå naivt att inte förstå budskapet i scenen.
För de som inte gillar att ha teorier utan gillar mer konkreta saker så såg jag precis Director's commentary på avsnittet.

"I think that when she says, 'Let it be fear,' she's resigning herself to the fact that she may have to get things done in a way that isn't pleasant, and she may have to get things done in a way that is horrible to lots of people."

Så säger Weiss om scenen där Jon inte vill kela mer.

Noice.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Minimoni;n321633 said:
Jons slut var riktigt tråkigt, varken bittert eller sweet utan bara meh.
Ungefär som serie-Jon Snow som karaktär helt enkelt.

En sak jag tänkt på med hela den sista säsongen är att mycket dialog förlitar sig på tillbakablickar. Sure, det kan vara kul med en wink-wink ibland, men det känns på något sätt som de försöker luta sig mot publikens goda minne om bra saker som hänt förut istället för att göra något vettigt med den här säsongen i sig.

Skönt att det är slut, helt enkelt.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Spoiler


Spoiler


Spoiler


Det är skönt att GoT är slut. Jag och min sambo har verkligen pliktat på måndagskvällarna, för nu har vi faktiskt tittat såhär långt, så då får vi avsluta.

Har svårt att komma med något som faktiskt var bra med slutet. Kanske att ingen nappade på folkstyre... Hade det förslaget gått igenom hade jag tappat hakan på allvar.

Nej, inget var speciellt bra, ingen karaktär följde sin tidigare etablerade personlighet och som vanligt var det bara han den korte som fick repliker.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
WINTER IS COMING!

Theme park manager Eddie Stark has one week to whip his lackluster group of employees into shape before the park's grand opening.
MERCH HERE! https://fanjoy.co/blr
EXTRA SCENES HERE: http://youtu.be/_BiODEobbug

Kul att det här äntligen blir på riktigt! För visst var small council en trailer för Medieval Land Fun-Time World?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Bliss!

..................................................................................................................................

Fy fan alltså! 9 år senare jag trodde aldrig att de skulle få till ett avslut jag skulle känna mig nöjd med. Tji fick jag! Började bra, och blev bara bättre, och bättre, och bättre...

Och precis lagom mycket efterspel för att varva ner lugnt och skönt och bara knyta ihop det. MÄSTERLIGT!

Danni fick dö! Jon fick inte bli kung! Tyrion fick bli Tyrion!

När Tyrion gick ner i källaren med den där facklan var jag helt säker på att han skulle hämta grön eld. När han gick fram till Danni var jag övertygad att han hade flaskor av grön eld under manteln, och skulle ta alla med sig i en explosion. När han leddes bort insåg jag att det var jättekorkat; Danni skulle aldrig dö av eld!

Istället får han bli sig själv igen! Typ fyra säsonger senare! jag hade gett upp hoppet =)

Shit, och så många coola scener! När vingarna fälls ut bakom Danni! Episkt!

När draken landar och kryper in i tornet efter att Danni dött! Drakarna har aldrig varit så coola som just då!

Hela scenen när Jon går upp för trappan för att möta Danni, och askan/snön faller över en brinnande stad i ruiner, när de här horderna av tvärllojala mördarmaskiner står uppradade och man inser att hela världen är dömd att brinna om Danni får regera.

När trenne Starks "går sitt öde tillmötes" i slutet! Episkt!

Och allt blandad med lågmälda, helt underbara scener! När Tyrion hittar sina syskon, och man inser att han älskade dem båda. När Tyrion sen förbereder för Lillrådet! Lillrådets käbbel! Ahhhhhh....

Jag kan inte peka på en enda sak som jag tycker kunde ha gjorts bättre. Det här avsnittet gjorde mig nöjd med de senaste nio årens investering. Så sjukt nöjd.

Nu är det så jag undrar om jag ens ska bry mig om att läsa böckerna. De står i bakhyllan bakom mig, och de senaste två eller tre säsongerna har jag mest bara väntat på att serien ska ta slut så jag kan övergå till dem. Men nu?

Vi får se. Om nått år eller så kanske.

Fy fan vad bra det här va =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
entomophobiac;n321772 said:
Vilket är allt jag önskar GoT inte var. Men också varför alla aldrig kommer vara nöjda.
Jag måste erkänna att jag finner det en smula humoristiskt när någon kommer och säger att de önskar att en serie om drakar, en armé av odöda, och den eviga kampen om kungakronan inte ska vara episk ;)

Jag förstår förvisso vad du menar, tror jag. Fast jag tror inte jag menar "episkt" på samma sätt som du menar. Eller så gör du det i vilket fall jag nu bara är förvirrad =D
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Rymdhamster;n321775 said:
Jag måste erkänna att jag finner det en smula humoristiskt när någon kommer och säger att de önskar att en serie om drakar, en armé av odöda, och den eviga kampen om kungakronan inte ska vara episk ;)
För att det jag gillat mest är intrigerna i början, när det är mer kammardrama än fjantasy. Drakar och arméer av odöda—särskilt i TV-seriens format—har mest blivit gäspframkallande karaktärslösa CGI-orgier tycker jag. Och det är nog det jag förknippar med ordet "episkt". Men alla gillar olika!

Det är, som en vän sa, fortfarande den bästa fantasy som finns på TV, by merit av att vara den enda, så nu blir det upp till bevis för LotR, The Witcher, och Conan när de kommer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
entomophobiac;n321778 said:
Drakar och arméer av odöda—särskilt i TV-seriens format—har mest blivit gäspframkallande karaktärslösa CGI-orgier tycker jag. Och det är nog det jag förknippar med ordet "episkt".
Sure...

.................................................. ..................

Och exakt vad är det med att Jonte blev tvingad att bli nattvakt, men till synes överger sin post och försvinner in i "oblivion", att Arya går på ett skepp och seglar iväg mot en trolig död av skörbjugg, och att Sansa isolerar sig i ett kallt nordland som du tycker kan beskrivas som "karaktärslösa CGI-orgier"? =D
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler och ännu mer Spoiler!!!

Jag tror att jag personligen är mest besviken på att så mycket bra som gjordes i böckerna och de tidigare säsongerna aldrig fick blomma ut eller ens få någon förklaring. Ta tex Quaithe som vi ser i Qarth och som varnar Ser Jorah Mormont för att förråda Daenerys en gång till, vem var hon i serien och varför var hon ens med!?!? Alla profetior som finns i böckerna och är centrala delar av hela narrative blandades ihop eller ignorerades fullständigt. Vart tog alla röda präster vägen, då de uppenbarligen var väldigt aktiva i några avsnitt men sen bara försvann, med undantag för melisandre.

Azor Ahai, brinnande svärd, ”the great other” och mycket mycket mer som bara ignorerades eller försvann. Dialogerna var genomtänkta och bra i de tidigare säsongerna, det var kostymdrama fast i en fantasimiljö och precis som böckerna så var det helt amazing. Men sen fick alla viktiga karaktärer någon form av personlighetsklyning, mentala problem eller ren efterblivenhet då de tycktes agera efter en slumptabell tagen ur något rollspel från 90-talet. Fysikens lagar fungerade på ett sätt i ett avsnitt för att fungera på ett helt annat i nästa.

Bran som tydligen inte ville ha kronan och som inte dragit på smilbanden sen han blev mindraped av Brynden Rivers och som har visat att han inte bryr sig om världsliga ting såg helt plötsligt jävligt nöjd och glad över att ha blivit konung. Och hur han blev konung, vilket jävla skämt! Westeros samlade mäktigaste lorder såg mer ut som ett rollspelsmöte i en källare än de många hundra mäktiga adelshus som finns i Westeros. Och jo, de flesta av dem borde ha levande medlemmar kvar eller blivit ersatta då krigen i Westeros trots allt har utspelat sig på en begränsad yta och det är bara Daenerys som utfört folkmord när hon erövrat någon del av landet.

Seriens slut kanske och då menar jag verkligen kanske, fungerar för den som aldrig läst ett ord i böckerna eller för den delen bryr sig om att seriens fokuspunkter, så som White Walkers, Brynden Rivers, Quaithes identitet och annat av vikt. Det visade sig att vi inte fick några svar och de vi fick var för mig inte tillfredställande alls, även om serien var sjukt snygg. Sista avsnittet avgjorde tråkigt nog hur mycket värde det finns i att se om serien och för mig så är det bara de säsonger där böckerna fortfarande utgjorde källmaterialet som går att se om utan att få mentalt krupp.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER






Jag är nästintill senil och glömmer bort namnen på karaktärerna hela tiden, men kort och gott: det sista avsnittet var en stor bajsmacka. En småkall bajsmacka som man var tvungen att värma i micron först innan förtäring. Serverad utan dryck naturligtvis. Vad fan hände och skrevs skiten på en nioårings lunchrast? Händelseförloppet kanske slumpades fram med tärning? Hur kunde Saida i rullstol, en slags synsk Roosevelt fast med samma karisma som ett gravljus väljas till kung? En odöd Hodor hade ju varit bättre. Den rättmätige kungen får spendera resten av livet med barna Hedenhösa i norr som straff för att enkelt ha knivat ned drakmodern.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Spoilollllolllolllllllllolollllllllololooooooooooo oo

Ibland är ju nog seriens dumheter helt obegripliga. Bran blir kung, men the North blir ett självständigt rike..... Så de övriga lordarna tar helt lugnt en kung från ett annat rike? Hela den scenen var nog väldigt lam.
Och varför behöver the North vara självständigt om Bran är kung? Och om Sansa styr the North - styr hon inte då också över Wallen? Och kan befria Jon? Och varför måste han alls gå till Väggen - Greyworm är ju borta och det var ju bara han som ville straffa Jon - eller? Som sagt hela den delen var helt virrig.

Men just de här stora plottarna/intrigerna blev serien väldigt dålig på under den här säsongen. Alla bara förs fram av manuset utan egen agenda - som Tyrion. Ett exempel som jag läste någonstans om är spänningen mellan Jon och Dany om tronen. Om Jon säger att han inte vill ha den så är det väl en abdikering? Case closed och Dany är rättmätig tronarvinge - borde inte vara ett problem.

Men - serien har väl helt enkelt för bråttom.

Återigen ett snyggt avsnitt dock - gillade början och älskade Danys djävulsvingar när hon landade med Drogon :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Spoiladoooooooooo,
spoilahoooooooooo,
spoileroooooooooo~

Ja, jag tänkte mig nåt sånt resonemang från draken också. Eller, i alla fall så var det lite weird att den plötsligt hade koll på att den där metallklumpen var nåt som det fanns en vits för den att elda på. Men de var väl smarta hela tiden och hängde bara med för skojs skull.

Deserterade Jon eller? Jag kanske tittade jävligt ouppmärksamt, men jag fick för mig de skulle skicka det honom för att styra upp Night's Watch...?

Nåja. Jag funderar på den där namninsamlingen för att göra om säsong 7 och 8. Jag tänkte att jag skulle starta en egen: "Remake Game of Thrones season 7 & 8 with cool robots".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
entomophobiac;n321778 said:
Och det är nog det jag förknippar med ordet "episkt". Men alla gillar olika!
Okej, my bad!

.........................................................................................................

Jag använde visst ordet episkt två gånger i första inlägget, jag kom bara ihåg den senaste när jag läste ditt inlägg.

En drottning med drakvingar får nog kvala in som lite CGi-fest. Medges =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
DeBracy;n321810 said:
Deserterade Jon eller?
..........................................................................................................

Det var så jag tolkade det i alla fall. Gav sig av för att bli the true king-king of the north-north. Lord Snow beyond the wall. Jag tror det var därför han sa åt Tyrion att han inte trodde de skulle ses igen.
 
Top